"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Haha, ja det er AKKURAT derfor jeg vokser bilen. :lol:
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Uansett...

Helt ærlig så må jeg si jeg regelrett blir litt trist når BMW'en er skikkelig skitten. Når jeg kom hjem i dag var det skitt absolutt over alt. Til og med under tankvesken. Over alt var den møkkete. Jeg har også vert sløv med kjedesmøring på turen, men innerst inne så vet jeg at det egentlig går greit, men du store som det klødde i fingrene etter å vaske sykkelen når jeg kom hjem. Det var det FØRSTE jeg startet med når jeg parkerte.

DEN følelsen... når du skumlegger sykkelen og ser møkka renner av. Etter avspyling var den fortsatt ikke 100% selvsagt, men ren nok til at jeg kunne berøre den med en mikrofiber svamp. Nå er selve grovrengjøringen gjort og den er blåst helt tørr. Nå står den i garasjen på depotstøttene klar for "steg 2" i morgen. og kanskje rekker jeg også "steg 3" som er rubbing og voks etc.

Holdt på i to timer i dag bare med grovvasken.

I morgen skal jeg sove til jeg våkner, før jeg rusler ned i garasjen og tilbringer litt kvalitetstid med sykkelen. Ingen skal fortelle meg at jeg har vert en slundrian med noen av syklene jeg har hatt! 8)

Jeg merker at det bor en liten "detailer" i meg ennå, selv om jeg ikke er like nasi nå som før. Jeg liker rett og slett at ting er på stell. Men kontoret mitt er ikke spesielt ryddig da... :roll:
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Ahh.. hadde jeg hatt lys i garasjen så hadde jeg gått ut og fortsatt vaskingen i skrivende stund.

Kom hjem i sted og la meg litt nedpå etter vaskingen. Du store så mye fortere man sovner på en Jensen Royal med overmadrass etter at sengen er justert riktig med fjernkontrollen. Det at man har 2x2m til rådighet er heller ikke å forakte.

Borte er bra, men hjemme er jaggu meg best. Men jeg sov såpaas godt at jeg nå sitter her lys våken og bare MÅ ha noe å gjøre. jeg har til og med åpnet en Erdinger Weissbier :-#
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

:D Godt vi er like der bjerknez :P

bruker selv som regel to dager på rengjøringa etter en tur... første dag grovrengjøring rundt ramme/motor, som tar så inni f@ns lang tid.. :P Så neste dag med resten av sykkelen!
Men så kjører ikke jeg noe korrigering/polèring.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by tshansen »

Dere kan være så glad i vasking dere vil, men slik dere beskriver det minner det langt mer om en diagnose enn en interesse [emoji23]

Når jeg kommer hjem fra tur, ja da er vask av sykkel det som står lengst nede på listen! Selv om jeg foretrekker en ren og pen sykkel! [emoji39][emoji13]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Tommas »

Jeg har 40 kroner igjen på "vaskebongen" fra Esso. Tror jeg skal spandere hele den i dag :lol:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by ojda »

Tommas wrote:Jeg har 40 kroner igjen på "vaskebongen" fra Esso. Tror jeg skal spandere hele den i dag :lol:
Jeg har heller ikke fått tid til å vaske etter regn-grus-turen vår i helga,
så jeg svinger innom deg i l Lier, så deler vi den biletten :thumleft
Blir sikkert litt igen til kaffevann når det er ferdigspylt også :thumleft

Hva disse "andre" angår, er det nok best å holde seg litt på avstand mens det pågår [-X
Ikke helt greit å vite hva de holder i høyrehanda mens de holder på [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Jeg har 40 kroner igjen på "vaskebongen" fra Esso. Tror jeg skal spandere hele den i dag :lol:
Alt på en gang altså? For den summen kunne du kommet til meg og lånt høytrykkspyleren min så lenge du ville. Inkludert skum :lol:
Kanskje du til og med hadde fått det gratis... Men det koster deg jo noen mil med transportetappe og det er kanskje ikke noe særlig på din sykkel som nå er blitt vant til grus :smt005

Lordy:
En diagnose kunne jeg nok muligens blitt beskyldt for tidligere med tanke på detailingen, men så lenge det så og si er helt gratis og holde sykkelen ved like (bare noen ett par hundrelapper årlig i produkter) Dessuten så vil man med stor fordel få igjen litt mer penger når man selger sykkelen igjen. Når solen skinner så er det i tillegg ren terapi og holde på med med slikt for min del.

Men du har jo Baby Wipes du, så du slipper slik høytrykkspyling og annet svineri :smt005
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Tja hvorfor ikke. Denne posten passer vel her også den...?
-----------------------

Her kommer det noen bilder som jeg tror kun Toven og noen få utvalgte tåler og se. Alle traktorfantaster kan nå stoppe og lese :lol:

Da er jeg akkurat ferdig med "steg 2"-rengjøringen av sykkelen. Jeg har til og med måttet demontere diverse deksel for å komme til, for skitten etter 65 mil hvorav 30 av dem foregikk på våt veg samt i regn så var det skitt rett og slett over alt!

Kjedet ble renset for andre gang i dag etter at den fikk en innsausing i går, slik at den har stått natten over og godgjort seg. Kjedet ble tørket reint og smurt opp på nytt med ny fersk kjedeolje. Alle plastdetaljer på sykkelen har fått seg en dose "Black WOW" som gjør at plasten for en dyp sort farge, og jeg har penslet med parafin der penselen har kommet til.

Jeg tenkte at jeg i morgen skulle ta en "steg 2 1/2" hvor jeg skal demontere baksjermen for å ta et tak under der også. Tror selv jeg skal få av denne :lol:

Litt småplukk er det igjen før "steg 3" påbegynnes som består av rubbing og voksing etc. men den ser nå allerede ganske rein ut mener jeg.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by tshansen »

Du kan få lov å vaske sykkelen min akkurat når det måtte passe deg Ove [emoji23] dette kan du! Å jeg er selvfølgelig så grei å stille med "medisin" til diagnosen din [emoji13]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Det er jo ikke vanskelig Lordy, bare litt tidkrevende. Man må liksom sette av 1-3 kvelder. Men har man sluntret unna over lenger tid så blir det jo vesentlig vanskeligere å fjerne møkka. En grundig vask inni mellom (kanskje ett par ganger i måneden) gjør at jobben hver gang blir enklere. Har man ikke vasket sykkelen sin siden i fjor så blir det jo litt mer jobb :lol:

Hva andre gjør med sykkelen (eller ikke) bryr meg svært lite, men selv så mener jeg at regelmessig vask inngår i "vedlikeholdet" på sykkelen på lik linje med service intervallene.

Jeg vasker gjerne sykkelen din Lordy, men det krever MYE medisin samt at det blir en fin Østfoldtur på deg :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by tshansen »

Jeg ser ikke på det som vanskelig, bare jævlig kjedelig å vaske så jævlig grundig så ofte! Jeg tar den skikkelig grundig et par ganger i sesongen og rett før jeg setter den vekk, men jeg er helt enig! Normal vask, å jevnlig vasking inngår i vanlig vedlikehold og stell! Å fullstendig drite i hvordan sykkelen ser ut eller hvor dreten den er er også en diagnose i mine øyner [emoji85] så jeg liker å si jeg er en plass i midten [emoji13] ja men en østlandstur er bare 6 timer unna, så slikt skal du ikke spøke med [emoji847][emoji847]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Hehe, 6-timer unna er jo bare en steinkast for deg det som har traktor :lol:

Men som du selv sier. Det er ikke vanskelig. Bare tidkrevende. Dog blir det mer tidkrevende jo lenger du venter. Er du litt fin på det så får du sikkert en detailer til å ta sykkelen din for ett par tusenlapper. Penger i dass spør du meg, men da blir vertfall sykkelen din tipp topp og god som ny. 8)
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by freddy123 »

Haha 6 timer fra Bergen og over til bjerknezen ja [emoji3], men vær klar over at det er ikke sikkert han bjerknezen står klar med dressen på når du kommer 6 timer er det bjerknezen bruker på en gjennomsnittlig vask av BMW´n sin det vettu lorden [emoji13]

Man kjører ikke tur med møkkete sykkel gjør man vel [emoji1]

Men jeg skal være enig er deiligst med ren sykkel, men så bor vi Norge og da så da blir det litt sånn at en må gi litt faen innimellom [emoji25]


Sent from my iPad using Tapatalk
Bjerknez

Re:

Post by Bjerknez »

freddy123 wrote:Haha 6 timer fra Bergen og over til bjerknezen ja [emoji3], men vær klar over at det er ikke sikkert han bjerknezen står klar med dressen på når du kommer 6 timer er det bjerknezen bruker på en gjennomsnittlig vask av BMW´n sin det vettu lorden [emoji13]

Man kjører ikke tur med møkkete sykkel gjør man vel [emoji1]

Men jeg skal være enig er deiligst med ren sykkel, men så bor vi Norge og da så da blir det litt sånn at en må gi litt faen innimellom [emoji25]


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg gir aldri "faen" i sykkelen. Jeg kan godt ta den med på en grisetur, men da blir det vask sporenstreks etter turen så langt tiden strekker til. Men jeg skjønner jo at de med mindre "verdifulle" sykler ikke får sååå lyst til å vaske... :lol:

PS! Har drukket litt for mye vin i dag... Jan... VIN faktisk... :redface
Post Reply