Bekledning på 2hjul

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Bekledning på 2hjul

Post by Cartman »

En kjøretur på motorsykkel er terapi og som en drøm for de fleste av oss, men den kan fort forvandles til ett mareritt om man ikke kler seg riktig. Betydningen av riktig klesvalg er dessverre gått enkelte forbi, og det finnes mange rare "løsninger" der ute.

Bekledningen har flere mål, den skal holde deg tørr og varm i all slags vær, beskytte deg hvis ulykken skulle inntreffe, samt sørge for optimal komfort. Mange og harde krav, som krever utstyr av god kvalitet. Det er dessverre ikke uvanlig at folk legger seg på grensen av hva de har rå til når de kjøper sykkel, og siden står igjen med minimalt med penger når sikkerhetsutstyret skal kjøpes inn. Det er selvsagt mye smartere å sette opp et budsjett, og vektlegge godt & sikkert utstyr høyt. Det vil gi deg mange fine turer på 2 hjul.

Utvalget av sykkel er i dag stort, og det samme gjelder utvalget av bekledning. Det er også vanlig å velge utstyr som står i "stil" med sykkelen, få personer som kjører HD fiser rundt i R-skinndress.

En tekstildress, f.eks GorTex kjøredress, vil være bedre enn skinn om du kjører i regnvær. Den holder vannet ute om du er flink å impregnering den en gang i blant. Dessuten gir den bedre komfort, og det er lettere å variere klesdrakten under. Mens en skinndress er sikrere (litt omdiskutert de siste år), og tåler som oftest en tur på asfalten om du er uheldig. Dessuten sitter beskyttelse over knee, skuldre og albue bedre på plass da skinndressen er bedre tilpasset.

Å satse på gode ytterklær er viktig, men også riktig valg av tøy under må ofte til for å få optimal utnyttelse. Det er lurt å holde varmen ved å kle seg i lag på lag, og heller ha tynnere klær for å hindre og se ut som Michelin-mannen. Ull puster og er en velkjent favoritt å ha underst. Det er dessuten også å foretrekke fremfor super-undertøy på langtur (som raskt vil lukte etter noen dager).

Gå over alle "skjøter", det vil si mellom sko og bukse, hansker og jakke, og jakke og hjelm. En liten glipe her tapper fort varmen i vinden, ett skjerf eller halsvarmer fungerer utmerket for å beskytte hals og nakke.
Det er også viktig å passe ekstra godt på skrittet om man er ute og kjører i regnvær. Da kan vann samles mellom bena og tanken, og du kan fort bli ekstremt kald.

Dersom man har barn med seg når man skal ut å kjøre, er det like viktig at også disse sikres med gode og behagelige klær. Det koster å kjøpe, spesielt til de mindre som fort vokser fra utstyret, men man har igjen for det den dagen uhellet er ute. Dessuten er det gode muligheter for å få en ok bruktpris på utstyret etter at poden er blitt for stor. Det kan være lurt å velge syntetisk kjøredress som gir større mulighet for å vokse i, og dessuten er den varmere enn skinn. Sko og hansker kan være et problem å finne små nok i mc-butikker, men her er det bare fantasien som stopper deg. Vinterhansker med forsterkninger er fullt brukbare, og mye rimeligere. Til sko bør en velge noen vanntette med høy ankel som er gode og varme å ha på. Valg av plasthjelm til den lille kan være smart i starten, da den garantert kommer til å bli mistet både en og to ganger i bakken. Så kan du heller gå til innkjøp av en dyrere og sikrere hjelm ettersom han/hun blir mer erfaren.
Husk at barn fryser mye lettere enn oss voksne, så her må vi ta ansvar for påkledning og tetting av alle skjøter. Sett viktigheten av sikkerhetsutstyr i fokus uten å skremme, og gi barnet ditt gode holdninger allerede i ung alder.

Frostfulle fingre og en mc-fører med hakkende tenner er ikke optimal oppmerksom og har tregere reaksjonsevne enn en våken og komfortabel fører. Dersom du fryser på tur kan en stopp på ei kro langs veien være ett meget smart valg. Her kan kaffe og te fylles på, og varmen kan igjen spre seg i kroppen. Et klesskifte kan også hjelpe på om du er blitt ordentlig kald.
Ofte er hanskene det første som blir vått og kaldt, og ett ekstra par med hansker tar liten plass i tankveska. De fleste av oss har også to par (et til starten av sesongen som er litt tykkere enn sommerparet).


Noen små tips til slutt:
- Det finnes per i dag ingen lov som forlanger at du skal bruke noe mer enn hjelm når du er ute og kjører, men de fleste forsikringsselskaper gir deg rabatt for å bruke kjøreutstyr.

- Det kan være mye penger å spare om du går for såkalte pakkepriser. Dersom du trenger komplett pakke med kjøreutstyr skal du være klar over at forhandleren ofte gir deg en prisgunstig løsning om du forhører deg litt. Du kan komponere en utstyrspakke etter eget ønske og deretter be om å få en totalpris som bør ligge godt under summen av hva de enkelte produktene koster hver for seg. Det kan også svare seg å forhandle både sykkel og klær i ett om du kjøper sykkel hos forhandler.


Ha en fin sesong, håper vi ses
Shwmae
Posts: 7
Joined: 02 Dec 2006 01:34
Location: 60o N

Post by Shwmae »

Unnskyld meg, men jeg er i det kranglete hjørnet i dag... :wink:

I følge en politimann på motorsykkel så må du dekke til ''private deler'' på offentlig sted, og dermed så må du ha på deg godkjent hjelm OG noe som ligner på ei truse når du er ute og motorsykler!

Ah! Godt å få det ut! Takk!

Med det samme jeg er i gang:
Det står noe om ''forsvarlig'' i veitrafikkloven, så damer bør nok dekke til attributtene sine også. (Jeg ser for meg flere menn i grøfta etter å ha sett mere enn de tålte!)

Og om unger og passasjerer:
Er det forsvarlig så er det lov. Ingen regler på edruelighet og alder, men jeg synes ''egnethet'' er noe vi burde tenke på.

:D Shwmae.
Sitat Åge Aeksandersen:
''Levva livet!''.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Shwmae wrote:Unnskyld meg, men jeg er i det kranglete hjørnet i dag... :wink:

I følge en politimann på motorsykkel så må du dekke til ''private deler'' på offentlig sted, og dermed så må du ha på deg godkjent hjelm

Ah! Godt å få det ut! Takk!

Med det samme jeg er i gang:
Det står noe om ''forsvarlig'' i veitrafikkloven, så damer bør nok dekke til attributtene sine også.


:D Shwmae.
Eneste som er påbudt på mc er hjelm og noe som dekker de edlere deler og damer skal også dekke til pupper.

hadde vært mer kos om damene kunne kjørt toppløse :roll:
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

er det ikke og påbudt med sko overanklene? er var det bare på kjøreskolen?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

bare hos kjøreskole det er på budt. men jeg sier som alltid å kjøre uten fult utstyr er idioti.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

RH racing wrote:er det ikke og påbudt med sko overanklene? er var det bare på kjøreskolen?
Mener det ikkje er lov å kjøre i joggesko f.esk ? :roll:
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Du kan kjøre barbeint om du vil.Det eneste som er påbudt er godkjent hjelm.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Bekledning på 2hjul

Post by mathfjeld »

Det er faktisk feil, eneste som er påkrevd er godkjent hjelm, MEN om du velger å kjøre naken vil du skape såpass mye missnøye hos andre bilister at du lett faller under paragrafen; ekkel.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Bekledning på 2hjul

Post by rerell »

VM i trådlyft?
tjo
Posts: 70
Joined: 27 Aug 2007 23:17

Re: Bekledning på 2hjul

Post by tjo »

[quote="rerell"]VM i trådlyft?[/quote]

:0) Eller en liten påminnelse i disse varme tider... - der man kjører rundt i shorts og singlet og muligens ikke tenker på at asfalten skrubber like mye i 28 grader som i 12...

Man tror selvfølgelig ikke at man kommer til å tryne - men fakta er jo at noen faktisk gjør det - og ingen vet hvem neste "noen" er...

Så senest i går en som kjørte m/slipperser (tung MC).
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Bekledning på 2hjul

Post by mathfjeld »

Ser desverre dette hele tiden jeg også.

Noe som skremmer meg er at de få gangene jeg har hvert ute å kjørt uten skinndressen føler jeg at det går saktere, kjørte til stranden på Søndag, tittet på speedometeret i en sving jeg vanligvis holder 90 i, nå lå jeg i 110 med vanlig klær og trodde jeg lå i 90. Veit ikke om det bare er meg eller hva, men jeg er hvertfall jævlig ops på farten når jeg kjører uten kjøreklær.
tjo
Posts: 70
Joined: 27 Aug 2007 23:17

Re: Bekledning på 2hjul

Post by tjo »

Kjører aldri uten fullt utstyr.

Hørte et godt "tips" her om dagen:
Løp bortover asfalten ikledd olabukse. Få gjerne en til å måle farten din. Kast deg ned på knea og se hvordan bukse/knær ser ut etterpå...

For de som vil ta testen - kom gjerne med testresultatene her.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Bekledning på 2hjul

Post by Desmo-Dude »

På vei ned til Tvedestrand for et par uker siden,så lå jeg bak en kar som lå i ca 100...han hadde på seg jeans og t-skjorte.Ikke så veldig smart,men bakpå satt en jente på 5-6 år i t-skjorte,shorts og sykkelhjelm!!!Hva faen tenker du med da?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bekledning på 2hjul

Post by mekkern »

ræva?
Gixxerman

Re: Bekledning på 2hjul

Post by Gixxerman »

Desmo-Dude wrote:På vei ned til Tvedestrand for et par uker siden,så lå jeg bak en kar som lå i ca 100...han hadde på seg jeans og t-skjorte.Ikke så veldig smart,men bakpå satt en jente på 5-6 år i t-skjorte,shorts og sykkelhjelm!!!Hva faen tenker du med da?
Sett mye slikt selv i den varmeperioden som har vært her på østlandet, og tenker mitt for å si det sånn. Jeg har kjørt HVER eneste dag og jeg har kjørt med FULLT utstyr som hvilken som helst annen dag. Ja, jeg blir svett som en gris, men det driter jeg i. Jeg føler meg trygg, og det bryr jeg meg om.
Post Reply