Bekledning på 2hjul

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bekledning på 2hjul

Post by tshansen »

Selv sett mye sprøtt når det kommer til folk å kjøre i varmt vær!

Hva tenker folk på?med?
Helt sinnsykt. Jeg har kjørt mye i varme og ja jeg blir svett som en gris, og kvir meg til å kjøre under 80, men svetter heller full skinndressen før jeg bytter den ut med shorts og t-skjorte!
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Bekledning på 2hjul

Post by Desmo-Dude »

Kjører også selv alltid med fullt kjøreutstyr uansett temperatur.Er det så varmt at jeg får heteslag av å ha det på,så lar jeg heller være å kjøre.Nå har jeg førstehåndserfaring med det å gå i bakken,og jeg er overbevist om at utstyret jeg hadde på gjorde at det gikk så bra som det gjorde.
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Bekledning på 2hjul

Post by Hchaugen »

kjører også alltid i fullt kjøreutstyr, kjedelig å skrape av dongeri av beina når en ligger på sykehuset;)
Greit med GoreTex å åpne luftehull på jakke og bukse.

Noe jeg har merket mye selv, er at folk er delvis flinke til å kjøre med jakke og bukse, men ikke ryggskinne og sko. Tror ikke folk tenker på lyskryss osv. der det kan skje at tær blir overkjørt.

Kjørte et par ganger i sko den første tiden min med 125cc, noe som resulterte i stygge merker av smeltet plast på potta.
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Bekledning på 2hjul

Post by MCamatør »

Er det seriøst ikke påbudt med noe annet enn hjelm? På alle forskjellige MC-"størrelser" (Tung, lett, moped o.l.)? Mener å huske jeg leste et sted at man måtte ha sko over anklene og hansker og slikt....
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bekledning på 2hjul

Post by tshansen »

Dette er helt korrekt. Eneste som er påbudt i dag er Hjelm! du kan kjøre naken på sykkelen uten at snuten kan stoppe deg for annet enn kanskje blotting ;-)
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Bekledning på 2hjul

Post by Desmo-Dude »

[quote="MCamatør"]Mener å huske jeg leste et sted at man måtte ha sko over anklene og hansker og slikt....[/quote]

Dette er det kjøreskolene som krever,og ingen lov.
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Bekledning på 2hjul

Post by MCamatør »

Aaah, da skjønner jeg. Takk for hjelpen!
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Bekledning på 2hjul

Post by Tvinitla »

Forsikringsselskapene kan også gi rabatt på forsikringen dersom du forplikter deg å bruke utstyr som dress med godkjente polstringer, kjørestøvler og hansker. Dette er riktignok ikke et regelkrav, men forsikringsselskapene gir avkorting i utbetalingene dersom det skjer en ulykke og du ikke har brukt slikt utstyr.
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Bekledning på 2hjul

Post by O_o »

MCamatør: Mener å huske jeg leste et sted at man måtte ha sko over anklene og hansker og slikt....
Desmo-Dude: Dette er det kjøreskolene som krever,og ingen lov.
---------------------------------------------------------------------


Det gjelder andre regler under opplæring (hentet fra læreplan til A og A1, utgitt av Statens Vegvesen):
_____________________________________
"Krav til bekledning under opplæring § 4 - 9

For øvingskjøring mot vederlag i klassene A og A1 skal eleven i tillegg til påbudt styrthjelm,
benytte gjennomsiktig visir eller briller, hansker, fottøy, som dekker over ankelen og hensikts-
messige klær egnet for motorsykkelkjøring som dekker øvrige kroppsdeler. Hansker, fottøy
og klær skal være av materiale som ikke smelter, brenner eller rives ved velt, og som har en
beskyttende effekt ved slag og støt."

Den ligger også på nett her her: http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... _oAKCe59nQ


Men hvorfor er BBCode av i denne delen av forumet? Det blir så tullete med quotes og slikt.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Bekledning på 2hjul

Post by moonlit »

*buksere tråden tilbake på plass*

Helsetrøye er undervurdert. Da snakker jeg om en tjukk en, som har plenty luftlommer og helst kanaler som leder varmluft opp. Hjelper kroppen til å regulere tempen enten det er varmt eller kaldt ute!
Post Reply