Teknisk kontroll på sykkel

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Teknisk kontroll på sykkel

Post by Cartman »

Har tidligere skrevet en kontroll om hva en bør kunne ved oppkjøring på tung mc, men den passer også glimrende inn som teknisk kontroll på sin egen sykkel.. bra vedlikehold gir minimal sjanse for problemer på kjøreturen, samtidig som det forlenger levetiden på slitedeler på sykkelen din.


Sjekk av...:
-hjul og dekk foran.
Dekk: sving hjulet rundt for å sjekke om det er fremmedlegemer i dekket (spiker/skruer). Mønsterdybden skal stemme overens med opplysninger i vognkortet, 120-70-17. 70 er høyden i % av bredden og 17 er felgens diameter i tommer, 120 er bredden på dekket. Sjekk at monteringspilen går i kjøreretning. Dekk merket hhv S/H/V, S-dekk tåler hastigheter inntil 160km/t, H-dekk inntil 210km/t og V-dekk over 210km/t.
Felg: Sjekk at monteringslinjen på dekket følger felgringen. Sjekk for løse spiler om sykkelen har dette.
Ventil: skal stå 90 grader ut fra dekket, spesielt viktig for dekk med slange.
Hjulet skal være forsvarlig påskrudd, sjekk at det henger godt fast (ingen slark) og at det ikke står skjevt.
Hjullager foran: La sykkelen stå på hovedstøtta og be sensor sette seg på sykkelen. Vend hjulet mot en side (høyre eller venstre) slik at det løper fritt. Sving på hjulet og hør etter ulyder eller lugging. Ta en hånd oppe og en hånd under dekket og forsøk å dra det mot deg/skyv ifra. Slark her kan tyde på slitasje.

Mønster: Minstekravet på motorsykkel er 1mm, men anbefalt å skifte før dette. Dersom du kjører med slitte dekk kan det oppstå vannplaning.

-eksosanlegg og drifstoffanlegg
Sjekk mutrer, let etter rust, er det hull i selve eksosdelen? Sot på pipene kan tyde på hull/lekkasje. Følg pipene til innfestningen på begge sidene, se at alt ser helt og pent ut. Dersom det skiftes til effektpotter skal de være godkjente av forhandler/biltilsyn. Ved skifte vil bensinforbruker nok øke.
Drivstoffanlegg: Lukt! Bruk nesen og lukt etter bensin. Følg slange fra tank til forgasser, sjekk at slangene ser hele og pene ut, ikke morkne. Sjekk av slangeklemmer (klemmer godt og har ikke rust). Se etter fukt. Dersom det er lekkasje eller morkne slanger skal disse skiftes umiddelbart.
Vi har to forgasser typer: fallforgasser og vakumforgasser.Dersom det ikke er bensinmåler kan man kjøre "på" tripptelleren.

Lekkasje på drifstoffanlegget kan føre til at fothvilerne blir glatte, noe som kan føre til farlige situasjoner.

-kraftoverføring
Kardang: Oljeskift en gang i året, ellers vedlikeholdsfritt. Sjekkes for oljelekasje.
O-ring kjede: Mest vanlig nå, smøres minst en gang pr uke.Smøres mens kjede er varmt (etter en liten kjøretur) slik at olja kommer godt inn i. Et godt vedlikehold kjede kan vare 30-40 000 km. Kjedelåsen (om dette finnes) må monteres i kjøreretning. Viktig: om låsen åpner seg kan den lage stor skade på girkassen om den er montert feil vei. Kjedet må strammes etterhvert, dødgangen 2-4 cm.
Stramming(sporing): Hjulet kan justeres, sjekk at det står rett. Den innerste mutteren er justeringsskruen. Ofte er det streker som du kan se om det står rett på, eller du kan sikte fremfra (gå foran da bakdekket ofte er størst).
Reim: Se at det ikke er sprekker eller brudd på remmen. Hold remmen fri for olje og smuss. Sjekk at reima klatrer fint ved å rulle bakdekket (så på midtstøtta). Dersom remma klatrer på tannhjulet kan dette være en indikasjon på at bakhjulet står skjevt montert.
Sidestøtte: start sykkelen med støtta nede, sett sykkelen i gir, da skal motoren stoppe.

-forgaffel
Du kan sjekke forgaffelen ved å først trykke inn frembremsa, så presse sykkelen hardt ned. Den ska da komme opp igjen, og gå litt ned igjen. Støtdemperen er sannsynligvis oljedempet, sjekk gaffelen for oljeringer (lekkasje). Støtdemperen må tørkes av etter hver tur for å minste slitasjen på den. Påfylling av olje skjer i bunnen.

Ved lekkasje kan man risikere at man bunnen støtdemperen, noe som kan skade sykkelen, og i verste fall føre til at du kjører av veien.

-støtdempere og fjæring bak
Du kan også sjekke støtdemperen bak slik jeg forklarte med forgaffelen. Man setter seg hardt ned på sykkelen, og den skal komme opp og stå i ro med en gang! Sjekk at den er festet ordentlig i enden av gaffelen til rammen.

Konsekvens ved kjøring med dårlige støtdempere: du kan få wobbling og få mindre veigrep.

styring/oppheng
Sjekk av styret: Dra styret hardt mot deg for å se at det sitter godt. Sjekk de 2 styrelagrene (øvre og nedre).
Sjekk av nedrestyrelager: Hold sykkelen ned bak og ta tak nederst på gaffelen(støtdemperen). Skyv og trekk mot deg for å sjekke eventuell slark i nedre styrelager.
Sjekk av øvrestyrelager: Hold to fingre under øvre styrelager, press sykkelen forover (med forbremsa inne), dersom det klyper i fingrene er det slark/slitasje.
La forhjulet stå i lufta, la styre falle mot hver side. Knepping tyder på at lageret er slitt. Ta en lett kontroll på demper (les pkt 4).
Sjekk bakramme/svingarm (se pkt senere).
Sjekk sporing (også omtalt tidligere).

Slark i styrelager kan medføre wobbling, upresis kjøring. Nb: nedre styrelager kan justeres.

-sikkerhetskontroll Hjul, dekk og hjulstilling bak.
Samme kontroll som forhjul.
Hjullager bak: ta tak i dekket og vri det frem og tilbake, slitasje vil merkes som slark.
Forklar litt om sporing (gå foran sykkelen 10-15 meter og sikt inn mot sykkelen... se at det er rett).

-sikkerhetskontroll lys og batteri.
Sett på tenningen, sjekk at alle lys fungerer (baklys, hovedlys, bremselys (med både fotbrems og forbrems), instrumentbelysning, ladelys, oljelys, parklys, fjernlys, blinklys...). Kontroller at alle lykteglass er hele (ikke sprekker). Reflekser skal være CE-merket. Nødstoppbryter brukes kun i nødstilfeller, ellers brukes nøkkel. Batteri skal etterfylles med destillert batterivann, og være ordentlig festet til sykkelen. Polene skal smøres med syrefri vaselin eller lignende, og selvsagt ikke ha irr på kontaktpunktene. Ikke noe lurt å få gnister eller åpen flamme om du har batteriet åpent (knallgass).

Feil isatt hovedpære kan blende møtende traffikanter.

-sikkerhetskontroll ramme og svingarm
Er festet bak fothvilerne, og går bakover til støtdemperen og hjulfestet. Sjekk for slark ved å ta tak i dekket og forsøk å dra det frem og tilbake. Må også være fritt for skader og sprekkdannelser.

-forbrems
3 trykkprøver:
1.Lett trykk, hold bremsen inne og se om det bobler i bremseveska = lekkasje.
2.Hardt trykk (så hardt man klarer). Tåler ikke systemet dette har vi en lekkasje.
3.Pump med bremsa for å sjekke om vi har luft i systemet. Dersom hendelen går like langt inn hver gang, og ikke lugger er alt ok.
Bremsevæska skal tåle 260-270 grader, den halveres etter ett år (derfor er det viktig å skifte den hvert år). Veskenivået må ikke være under lower merket! Væsken skal også være klar, ikke brun.
Dødgang: Nebbgapen skal være ca 2-3mm
Vandring: Hendelen skal ha en maks vandring på 2/3 deler før full bremseeffekt, og være kuleformet på enden.
Slanger: sjekk nippel på hendel, følg slangen ned mot skivene,ta på skjøter og sjekk etter sprekker eller lekkasje.
Klosser: sjekkes at er innenfor godkjenning, når det er 1mm MÅ vi skifte dem (er ofte merker på skivene, når disse er slitt bort må de skiftes). Bruk gjerne lommelykt da det ofte er vanskelig å se.
Skive: innenfor minimumstykkelse, står ofte anngitt på skiven (banket inn).. [4mm]
Håndbrems: kan ikke justere bryteren, hør etter klikket, da skal bremselyset lyse. Bremselyset skal lyse når du presser bremsa lett inn, men sykkelen skal fortsatt kunne rulles forover.

Dersom bremsenivået er på minimum må du sjekke etter lekkasje, sjekke skiver, og etterfylle.

-bakbrems
Skal tåle 100kg trykk. Sjekk veskebeholder. Før 2/3 vandring skal vi ha 100% bremseeffekt. Dødgang slik som på forbremsa. Bremsebryteren kan justeres her.

Konsekvens av å kjøre med 1mm bremsebelegg: kan få varmgang i skivene, kan slite på skivene.

-bekledning
Hjelm: Skal være merket med godkjenningsmerket E. Ikke ha klistermerker.Skal sitte godt på hodet, nesten ubehagelig trang den første tiden. Kan kontrollere at hjelmen sitter godt ved å vri den fra side til side. Hakestroppen skal være enkel og åpne/lukke. Det skal ikke være noen skader på hjelmen. Fortell om de ulike hjelm typene og fordeler/ulemper med dem. Viktig med god lufting og du skal vite hvordan du betjener ventilasjonen under kjøring.
Klær: krav at klærne ikke skal kunne smelte, brenne eller rives ved velt. Godkjent kjøredress. Unngå vide bukseben som kan hekte seg fast.
Hansker: beskytte mot kulde og skader
Fottøy: må rekke over ankelen, og støtte foten godt.



Til slutt vil jeg anbefale folk å ta med reserve-dekk-på-boks, noen strips, orginal verktøy (om mulig) + en skiftenøkkel på tur, slik at du er forberedt om du allikevel skulle få problemer..

God og sikker kjøretur
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

:D

Post by Jeanette »

Takk for et kjempenyttig innlegg :D:D

Holder på å ta lappen på (mellom)tung sykkel nå, og det har ikke alltid vært like lett å huske det vi har gjennomgått i timene. Arkene jeg har fått sier jo minimalt. Så dette var utrolig flott!!

*takker og neier*
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Hilser og bukker tilbake :smt039 Så kjekt at flere får bruk for det.. ble skrevet til en bruker som spurte om hjelp for flere(??) år siden
Lykke til!
-- Honda VFR (04) --
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

Takk takk! Innlegget der ble postet i oktober i fjor, men du kan jo selvfølgelig ha skrevet det lenge før det ;)
jeditimi
Posts: 101
Joined: 02 Nov 2006 02:51

Post by jeditimi »

Skal man gjøre allt det der når man tar oppkjøringen? Jeg tar oppkjøringen på lett mc til våren, altså jeg må gjøre det der da? ber senson meg om å gjøre det eller bare ser han på meg og venter på at jeg skal gjøre noe liksom? føler meg dum om jeg begynner å rote med dekkene også skulle jeg ikke gjøre noe, ivertfall da er det feil fra sensors side?
Stolt eier av Aprilia RS 125 !
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Post by Onsløv »

Tror ikke du stryker for å sjekke lys, bremser og dekk ihvertfall.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Post by Jeanette »

jeditimi wrote:Skal man gjøre allt det der når man tar oppkjøringen? Jeg tar oppkjøringen på lett mc til våren, altså jeg må gjøre det der da? ber senson meg om å gjøre det eller bare ser han på meg og venter på at jeg skal gjøre noe liksom? føler meg dum om jeg begynner å rote med dekkene også skulle jeg ikke gjøre noe, ivertfall da er det feil fra sensors side?
Den tekniske kontrollen er delt opp i 12 (?) deler, der du trekker et kort av sensor. H*n gir deg emnet for sikkerhetskontrollen, og så skal du fortelle og vise så godt du kan om det emnet. Du må (bør) altså kunne en god del teknisk om sykkelen, men du blir ikke prøvd i alt.

Ellers så ligger det i kortene at når sensor går for å ta på seg vest og utstyr, og ber deg gjøre deg klar, så skal du ta daglig kontroll. H*n sier ikke "nå tar du daglig kontroll".

Dersom du har en fin oppkjøring bortsett fra sikkerhetskontrollen, så stryker du ikke. Men om sensor er i tvil fra før av, så kan den jo være den siste dråpa som gjør at du stryker. Men sjelden at det er den avgjørende faktoren!
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Utrolig bra!

Sjekket alt du har rammset opp... Alt var i orden på min sykkel :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
wolfram
Posts: 83
Joined: 23 May 2007 18:58
MC: Sort R6
Location: Skien

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Post by wolfram »

Takk for nyttig innlegg :)
Skal trekke en av de magiske 12 korta på trafikkstasjonen snart, så dette kommer godt med :)
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Post by Shortybebeh »

Super tråd!
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Post by Shortybebeh »

Jeg sitter og pugger, og pugger alltid best ved å skrive.
Brukte din oversikt Cartman, samt det jeg har fått på kjøreskolen.

Men det mangler en del, og noe har jeg ikke funnet svar på.
Glad for alle innspill!!



************


Sikkerhetskontroll MC
Spørmålene man kan få, ramme for oppgavene og løsninger.

1 Hjul og dekk foran

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul og dekk
• Forklar betydningen av mønster/mønsterdybde *

Kontroller:

♦ Mønsterdybde
Minstekravet på motorsykkel er 1 mm. Det er likevel anbefalt å skifte før dette. * Dersom du kjører med slitte dekk kan det oppstå vannplaning. Mønsteret i dekket skal drenere bort vannet. Derfor er det også viktig at dekket er montert riktig, i pilens retning. Er det montert feil vil ikke mønsteret drenerer bort vannet og du kan få vannplaning.

♦ Lufttrykk
Se i instruksjonsboka til sykkelen og finn riktig lufttrykk. Besøk en bensinstasjon og sjekk om lufttrykket stemmer. Fyll/slipp evt. ut.

♦ Skader på dekk og felg
Sjekk om det finnes fremmedlegemer i dekk/felg, sjekk for hull og sprekker. Mønsterdybden sjekkes.

♦ Kast i felg
??

♦ Ventilinnfesting
Ventilen skal stå i 90 grader ut fra felgen/dekket, spesielt viktig for dekk med slange.


♦ Kontroll av evt. Eiker
Sjekk for løse eiker dersom sykkelen har dette.

♦ Montering av dekk
Hjulet skal være forsvarlig påskrudd, sjekk at det henger godt fast (ingen slark) og at det ikke står skjevt.
Sjekk at monteringslinjen på dekket følger felgringen.
Sjekk at monteringspilen går i kjøreretningen.
Dekk kan være merket med følgende bokstaver: S, H eller V. S-dekk tåler hastigheter inntil 160 km/t, H-dekk inntil 210 km/t og V-dekk over 210 km/t.
Dimensjoner på dekket kan f. eks være 120 – 70 – 17.
120 er bredden på dekket. 70 er høyden på dekket i prosent av bredden. 17 er felgens diameter i tommer.

♦ Kontroll av hjullager
La sykkelen stå på hovedstøtta og be sensor sette seg på sykkelen. Vend hjulet mot en side (høyre eller venstre) slik at det løper fritt. Sving på hjulet og hør etter ulyder eller lugging. Ta en hånd oppå og en hånd under dekket og forsøk å dra det mot deg/skyve det fra deg. Slark her kan tyde på slitasje.


2 Eksosanlegg og drivstoffanlegg

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av eksosanlegg og drivstoffanlegg.
• Nevn noen faremomenter ved lekkasje i drivstoffanlegget. *

Kontroller:

♦ Skader og rust på eksosanlegget
Kikk etter rust, sprekkdannelser og skader på eksosanlegget.
Sjekk mutrer. Let etter hull i selve eksosdelen.
Sot på pipene kan tyde på hull/lekkasjer. Følg pipene til innfestingen på begge sidene, se at alt ser helt og pent ut.


♦ Lekkasje på eksosanlegget
Kjenn etter og se etter lekkasjer på eksosanlegget

♦ Støy
Hør om eksosanlegget bråker unormalt mye. Støy kan skyldes lekkasje. Dersom det skiftes til effektpotter skal de være godkjente av forhandler/biltilsyn.

♦ Innfesting av anlegget.
Se etter om alle skruer og mutre er festet og ikke rustent.

♦ Drivstoffslanger og klemmer
Sjekk om slanger ligger i klem, sjekk skader på slanger og klemmer.
Følg slanger fra tank til forgasser, sjekk at slangene ser hele og pene ut, ikke morkne. Sjekk at klemmene klemmer godt og ikke har rust. Se etter fukt. Dersom det er lekkasje eller morkne slanger skal disse skiftes umiddelbart.

♦ Lekkasjer i slange og bensinkran
Se og lukt etter lekkasjer. Følg slange fra tank til forgasser, sjekk at slangene ser hele og pene ut, ikke morkne.
* Lekkasje på drivstoffanlegget kan føre til at fothvilerne blir glatte, noe som kan føre til farlige situasjoner.

♦ Betjening av bensinkran
Sjekk at den fungerer og at det ikke er skader/rust.



3 Kraftoverføring

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av kraftoverføring fra motor til hjul.
• Forklar hvilken risiko det er knyttet til det å kjøre med slitt kjede. *

Kontroller

♦ Slitt kjede
Slitt kjede sliter på drev. Sjekk om drevene er slitt (haifinner/avrundet etc.) Hvis drevet blir slitt så kan kjedet glippe over og ikke ta tak i tannhjulet.

♦ Slakk på kjedet – 2cm.
Minimum slakk er 2 cm. Dytt kjedet oppover på midten, mål med øyet.

♦ Smøring av kjedet.
O-ring kjede er mest vanlig, dette smøres minst en gang i uka. Smøres mens kjedet er varmt (etter en liten kjøretur), slik at olja kommer godt inn i kjedet. Et godt vedlikeholdt kjede kan vare 30 -40 000 km.

♦ Spesialsmøring.
Bruk en kjedespray når du smører kjedet. Scottoiler kan også brukes.

♦ Riktig montering av kjedelås.
Kjedelåsen (om dette finnes) må monteres i kjøreretningen. Viktig: dersom låsen er montert feil vei, kan den åpne seg og lage stor skade på girkassen etc.

♦ Riktig stramming av kjedet.
Kjedet må strammes etter hvert, dødgang 2 cm.
Hjulet kan justeres, fremover og bakover. Sjekk at det står rett. Den innerste mutteren er justeringsskruen. Ofte er det streker hvor du kan se om hjulet står rett på, eller gå foran sykkelen og sikte deg inn for å se om forhjul og bakhjul står på linje. Du kan også kjøre i en vannpytt/bruke mel, for å sjekke om sporene går i hverandre/rett.


♦ Kardangdrift – lekkasjer, ulyd
Sjekk etter oljelekkasjer, lytt etter ulyd.
Oljeskift en gang i året, eller vedlikeholdsfritt.

♦ Remdrift – stramming, vedlikehold.
Se at det ikke er sprekker eller brudd på remmen. Hold remmen fri for olje og smnuss. Sjekk at remmen klatrer fint ved å rulle bakdekket (stå på midtstøtta). Dersom remmen klatrer på tannhjulet kan dette være en indikasjon på at bakhjulet står skjevt montert.

Bonus: Sidestøtte
Sett deg på sykkelen, ta opp støtta, start sykkelen, sett den i første gir og ta ned støtta igjen. Da skal motoren stoppe.


4 Forgaffel

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av forgaffelens støtdemper.
• Gjør rede for risiko ved lekkasjer i gaffelbeinas simringer. *

Kontroller

♦ Innfesting av gaffelbein.
Sjekk om gaffelbeina er festet godt til ramma. Se etter rust og skader.


♦ Kontroller simringer.
Støtdemperer er sannsynligvis oljedempet, sjekk gaffelen for oljeringer (lekkasje). Støtdemperen må tørkes av etter hver tur for å minske slitasjen på den. Påfylling av olje skjer i bunnen.
* Ved lekkasje kan man risikere at man bunner støtdemperen, noe som kan skade sykkelen, og i verste fall føre til at du kjører av veien.

♦ Funksjonstest.
Du kan sjekke forgaffelen ved å først trykke inn forbremsen, så presse sykkelen hardt ned. Den skal da komme opp igjen og gå litt ned igjen.



5 Fjæring og støtdempere bak

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av fjæring og støtdempere bak.
• Nevn konsekvensene av kjøring med dårlige støtdempere. *

Kontroller

♦ Innfesting.
Sjekk at den er skrudd fast, sjekk bolter for skader og rust
Sjekk at den er festet ordentlig til rammen.

♦ Lekkasjer.
Sjekk gaffelen for oljeringer (lekkasje).
På R-sykler sjekk for gasslekkasje.

♦ Innstilling av støtdempere.
Gå til et verksted. :-P
Kan strammes så de blir stivere ved å skru på muttere i overkant, slik at fjæra klemmes sammen. På R-sykler kan man justere trykket på demperen fordi de går på gass.

♦ Funksjonstest.
Støtdemperen bak sjekker du vet å sette deg hardt ned på sykkelen, da skal den komme opp og stå i ro med en gang.
*Konsekvensen av å kjøre med dårlig støtdempere: du kan få wobbling og dårlig veigrep.


6 Styring

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av styring.
• Hva kan slakk i styrelager medføre? *

Kontroller
♦ Styrelager/styrekrone
Dra styret hardt mot deg for å se at det sitter godt.
Sjekk de 2 styrelagrene:
Nedre styrelager - Hold sykkelen ned bak og ta tak nederst på gaffelen (støtdemperen). Skyv og trekk mot deg for å sjekke eventuell slark i nedre styrelager. (Nedre styrelager kan justeres.)
Øvre styrelager –hold to fingre på øvre styrelager mens venstre holke hviler på underarmen, den andre hånden holder du på andre holke (forbremsen inne). Så dytter du styret forover. Dersom du kjenner rugging i styrekrona er det slark/slitasje.
La forhjulet stå i lufta, la styret falle mot hver side. Knepping tyder på at lageret er slitt.
* Slark i styrelager kan medføre wobbling og upresis kjøring.
Ta en lett kontroll på demper; hold inn forbremsen, press sykkelen hardt ned. Den skal da komme opp igjen og gå litt ned igjen.
Sjekk bakramme/svingarm ved å dra dekket mot dek. Rører det seg er det slark.
Sjekk sporing ved å titte på strekene ved justeringsskruen, eller gå foran sykkelen og sikte deg inn for å se om forhjul og bakhjul står på linje. Du kan også kjøre i en vannpytt/bruke mel, for å sjekke om sporene går i hverandre/rett.

♦ At slanger og wire ikke er i klem.
Sjekk og se at slanger ligger løst og ikke er i klem noe sted.




7 Hjul, dekk og hjulstilling bak

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul, dekk og hjulstilling bak.
• Forklar betydningen av mønster/mønsterdybde*

Kontroller

♦ Mønsterdybde
Minstekravet på motorsykkel er 1 mm. Det er likevel anbefalt å skifte før dette. * Dersom du kjører med slitte dekk kan det oppstå vannplaning. Mønsteret i dekket skal drenere bort vannet. Derfor er det også viktig at dekket er montert riktig, i pilens retning. Er det montert feil vil ikke mønsteret drenerer bort vannet og du kan få vannplaning.

♦ Lufttrykk
Se i instruksjonsboka til sykkelen og finn riktig lufttrykk. Besøk en bensinstasjon og sjekk om lufttrykket stemmer. Fyll/slipp evt. ut.

♦ Skader på dekk og felg
Sjekk om det finnes fremmedlegemer i dekk/felg, sjekk for hull og sprekker. Mønsterdybden sjekkes.

♦ Kast i felg
??

♦ Ventilinnfesting
Ventilen skal stå i 90 grader ut fra felgen/dekket, spesielt viktig for dekk med slange.


♦ Kontroll av evt. Eiker
Sjekk for løse eiker dersom sykkelen har dette.

♦ Montering av dekk
Hjulet skal være forsvarlig påskrudd, sjekk at det henger godt fast (ingen slark) og at det ikke står skjevt.
Sjekk at monteringslinjen på dekket følger felgringen.
Sjekk at monteringspilen går i kjøreretningen.
Dekk kan være merket med følgende bokstaver: S, H eller V. S-dekk tåler hastigheter inntil 160 km/t, H-dekk inntil 210 km/t og V-dekk over 210 km/t.
Dimensjoner på dekket kan f. eks være 120 – 70 – 17.
120 er bredden på dekket. 70 er høyden på dekket i prosent av bredden. 17 er felgens diameter i tommer.

♦ Kontroll av hjullager
Ta tak i dekket og vri det frem og tilbake. Slitasje vil merkes som slark.

♦ Kontroll av sporing
Sjekk sporing ved å titte på strekene ved justeringsskruen, eller gå foran sykkelen og sikte deg inn for å se om forhjul og bakhjul står på linje. Du kan også kjøre i en vannpytt/bruke mel, for å sjekke om sporene går i hverandre/rett.



8 Lys og batteri

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av lys og batteri.
• Hva kan være konsekvensen av feil montert hovedlyspære? *

Kontroller
♦ Funksjonskontroll av lys.
Sett på tenningen, sjekk at alle lys fungerer, (baklys, hovedlys, bremselys, (med både for- og bakbrems.) instrumentbelysning, ladelys, oljelys, parklys, fjernlys, blinklys.)
Kontroller at alle lykteglass er hele (ikke sprekker) og ikke matte.
Reflekser skal være CE-merket. Nødstoppbryter brukes kun i nødstilfeller, ellers brukes nøkkel.

Batteri skal etterfylles med destillert batterivann, og være ordentlig festet til sykkelen. Polene skal smøres med syrefr vaselin eller lignende, og selvsagt ikke ha irr på kontaktpunktene. Ikke noe lurt å få gnister eller åpen flamme dersom du har batteriet åpnet, pga knallgass.

♦ Innmontering av hovedlyspære.
Hovedlyspæra skal være montert slik at øvre del lyser. Ved fjernlys bruker man hele reflektoren. Kan sjekkes ved å bruke et ark eller lignende som man holder foran lykta for å se hvor det lyser.
*Feil isatt hovedlyspære kan blende møtende trafikanter.

♦ Hele, rene glass og reflektorer.
Kontroller at alle lykteglass er hele (ikke sprekker) og ikke matte.

♦ Ledninger skal ikke være i klem.
Sjekk at alle ledninger ligger fritt og ikke i klem. Sjekk for skader.



9 Ramme og svingarm

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av ramme og svingarm.
• Forklar hva som kan bli konsekvensen av å kjøre med slakk i svingarmsinnfestingen.*

Kontroller

♦ Ramme skal være fri for skader og sprekkdannelser.
Sjekk for skader og sprekker.

♦ Kontroll av svingarmen.
Festet bak fothvilerne, og går bakover til støtdemperen og hjulfestet. Sjekk for slark ved å ta tak i dekket og dra det mot deg og dytte det fra deg.
* Konsekvensen av å kjøre med slakk i svingarmsinnfestingen kan være wobbling og upresis styring.



10 Forbrems

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av forbremsen.
• Hva vil du gjøre hvis bremsenivået er på minimum? *


Kontroller

♦ Hendel
Sjekk at hendelen er fri for skade og har endekuler.

♦ Dødgang på hendel
Ca 2 – 3 mm dødgang maks.

♦ 2/3 vandring på hendel
Full effekt skal oppnår før man har presset inn maks 2/ 3 av hendelen.

♦ Trykkprøve 50 kp
Lett trykk; hold bremsen inne og se om det bobler i bremsevæska = lekkasje.
Hardt trykk; (så hardt man klarer), tåler ikke systemet dette har vi en lekkasje.
Pump med bremsen for å sjekke om vi har luft i systemet.
Dersom hendelen går like langt inn hver gang og ikke luggerer alt ok.

♦ Bremsevæskenivå
Bremsevæska skal tåle 260 – 270 grader, den halveres etter ett år (derfor er det viktig å skifte den hvert år.) Væskenivået må ikke være under lower merket. Væsken skal også være klar, ikke brun.
* Dersom bremsenivået er på minimum må du sjekke etter lekkasje, sjekke skiver og etterfylle.


♦ Slanger
Sjekk nippel på hendel, følg slangen ned mot skivene, ta på skjøter og sjekk etter sprekker og lekkasjer.


♦ Bremsesylindre
Trykk på bremsen og sjekk at klossene går jevnt inn på skiva.

♦ Bremseskiver/belegg
Skiven skal være innenfor minimumstykkelse, står ofte angitt på skiven (banket inn) 4 mm.
Bremseklosser/belegg må sjekkes at de er innenfor godkjenning. Når det er 1 mm må de byttes, (er ofte merker på klossene, når disse er slitt bort må de skiftes.



11 Bakbrems

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av bakbrems.
• Hva kan være konsekvensen av å kjøre med 1 mm bremsebelegg. *


Kontroller

♦ Pedal
Sjekk at pedalen er fri for skade.

♦ 2/3 vandring på pedal
Full effekt skal oppnår før man har presset inn maks 2/ 3 av pedalen.

♦ Trykkprøve 100 kp
Lett trykk; hold bremsen inne og se om det bobler i bremsevæska = lekkasje.
Hardt trykk; (så hardt man klarer), tåler ikke systemet dette har vi en lekkasje.
Pump med bremsen for å sjekke om vi har luft i systemet.
Dersom pedalen går like langt inn hver gang og ikke luggerer alt ok.

♦ Bremsevæskenivå
Bremsevæska skal tåle 260 – 270 grader, den halveres etter ett år (derfor er det viktig å skifte den hvert år.) Væskenivået må ikke være under lower merket. Væsken skal også være klar, ikke brun.
Dersom bremsenivået er på minimum må du sjekke etter lekkasje, sjekke skiver og etterfylle.

♦ Slanger
Sjekk nippler ved pedal, følg slangen ned mot skivene, ta på skjøter og sjekk etter sprekker og lekkasjer.

♦ Bremsesylindre
Trykk på bremsen og sjekk at klossene går jevnt inn på skiva.

♦ Bremseskiver/belegg
Skiven skal være innenfor minimumstykkelse, står ofte angitt på skiven (banket inn) 4 mm.
Bremseklosser/belegg må sjekkes at de er innenfor godkjenning. Når det er 1 mm må de byttes, (er ofte merker på klossene, når disse er slitt bort må de skiftes. * Konsekvens av å kjøre med 1 mm bremsebelegg er at du kan få varmegang i skivene, noe som fører til slitasje.

♦ Stag med fester.
Sjekk for skader og rust, innfesting

♦ Bremsearmvinkel.
Sjekk for skader og rust, innfesting.



12 Bekledning

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjelmen.
• Gjør rede for ditt valg av påkledning i dag.*

Kontroller

♦ Merking av hjelm (Ce-merket)
Ce-merket/E-merket.
Hjelmen skal sitte godt på hodet, nesten være ubehagelig trang den første tiden. Kontroller om hjelmen sitter godt vet å vri den fra side til side. Hjelmen må ha gode ventilasjonsmuligheter, og du må kunne vite hvordan du skal betjene dem under kjøring.

♦ Hakestropp
Må være enkel å åpne og lukke.

♦ Visir
Visir må være klart og uten skader. Finnes visir med anti-dogg funksjon, man får klart visir og sotet visir.

♦ Skader
Se etter riper, hakk, bulker. Må ikke ha klistremerker (dette svekker lakken og kan skade hjelmens funksjonalitet, samt gjemme skader.)
Faller hjelmen i bakken bør den byttes ut. Etter ca 5 år bør den også byttes ut. Finnes plasthjelmer og glassfiberhjelmer. Glassfiber vil knuse i fallet og ta imot støtet. Dårlige plasthjelmer vil sprette tilbake og ikke ta imot for fall.

♦ Åpne-/lukkemekanisme
Helhjelm med visir: åpnes ved å ta visiret opp.
Halvhjelm: er åpen, briller kan tas av.
Åpningshjelm: Åpnes i bunnen og oppover. Hele hakepartiet følger med. Visiret blir med opp, men kan også åpnes separat.
Helhjelm gir best beskyttelse med tanke på insekter og ansiktsskader.


* Jeg har på meg min egen skinndress.
Jakken er festet sammen med buksa, og delene sitter stramt slik at de ikke skal skli oppover dersom jeg sklir bortover veien. Materialet vil ikke smelte eller brenne eller rives i stykker under fall/velt.
Smale bukseben som ikke henger seg opp. Over skoene for å holde eventuelt regn borte fra støvlene.
Skoene skal dekke ankelen og støtte foten.
Hanskene skal beskytte mot kulde og skader. Skulle hatt vinterhansker, men fant ingen som var små nok. Hanskene på utsiden av jakkeermene, for å holde vinden borde fra armene.
Separat ryggskinne for å beskytte ryggen.
Hjelmen er en helhjelm, for å beskytte ansiktet fra vind, insekter og knuseskader. Glassfiber for å ta imot for fall.
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Post by Shortybebeh »

[quote="Shortybebeh"]Jeg sitter og pugger, og pugger alltid best ved å skrive.
Brukte din oversikt Cartman, samt det jeg har fått på kjøreskolen.

Men det mangler en del, og noe har jeg ikke funnet svar på.
Glad for alle innspill!!

Prikkene = spørsmålene på kortene man kan trekke.
Ruteren = rammen for sensor (hva de forventer svar på og vurderer deg etter)
Stjerne = svar på det direkte spørsmålet.


************


Sikkerhetskontroll MC
Spørmålene man kan få, ramme for oppgavene og løsninger.

1 Hjul og dekk foran

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul og dekk
• Forklar betydningen av mønster/mønsterdybde *

Kontroller:

♦ Mønsterdybde
Minstekravet på motorsykkel er 1 mm. Det er likevel anbefalt å skifte før dette. * Dersom du kjører med slitte dekk kan det oppstå vannplaning. Mønsteret i dekket skal drenere bort vannet. Derfor er det også viktig at dekket er montert riktig, i pilens retning. Er det montert feil vil ikke mønsteret drenerer bort vannet og du kan få vannplaning.

♦ Lufttrykk
Se i instruksjonsboka til sykkelen og finn riktig lufttrykk. Besøk en bensinstasjon og sjekk om lufttrykket stemmer. Fyll/slipp evt. ut.

♦ Skader på dekk og felg
Sjekk om det finnes fremmedlegemer i dekk/felg, sjekk for hull og sprekker. Mønsterdybden sjekkes.

♦ Kast i felg
??

♦ Ventilinnfesting
Ventilen skal stå i 90 grader ut fra felgen/dekket, spesielt viktig for dekk med slange.


♦ Kontroll av evt. Eiker
Sjekk for løse eiker dersom sykkelen har dette.

♦ Montering av dekk
Hjulet skal være forsvarlig påskrudd, sjekk at det henger godt fast (ingen slark) og at det ikke står skjevt.
Sjekk at monteringslinjen på dekket følger felgringen.
Sjekk at monteringspilen går i kjøreretningen.
Dekk kan være merket med følgende bokstaver: S, H eller V. S-dekk tåler hastigheter inntil 160 km/t, H-dekk inntil 210 km/t og V-dekk over 210 km/t.
Dimensjoner på dekket kan f. eks være 120 – 70 – 17.
120 er bredden på dekket. 70 er høyden på dekket i prosent av bredden. 17 er felgens diameter i tommer.

♦ Kontroll av hjullager
La sykkelen stå på hovedstøtta og be sensor sette seg på sykkelen. Vend hjulet mot en side (høyre eller venstre) slik at det løper fritt. Sving på hjulet og hør etter ulyder eller lugging. Ta en hånd oppå og en hånd under dekket og forsøk å dra det mot deg/skyve det fra deg. Slark her kan tyde på slitasje.


2 Eksosanlegg og drivstoffanlegg

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av eksosanlegg og drivstoffanlegg.
• Nevn noen faremomenter ved lekkasje i drivstoffanlegget. *

Kontroller:

♦ Skader og rust på eksosanlegget
Kikk etter rust, sprekkdannelser og skader på eksosanlegget.
Sjekk mutrer. Let etter hull i selve eksosdelen.
Sot på pipene kan tyde på hull/lekkasjer. Følg pipene til innfestingen på begge sidene, se at alt ser helt og pent ut.


♦ Lekkasje på eksosanlegget
Kjenn etter og se etter lekkasjer på eksosanlegget

♦ Støy
Hør om eksosanlegget bråker unormalt mye. Støy kan skyldes lekkasje. Dersom det skiftes til effektpotter skal de være godkjente av forhandler/biltilsyn.

♦ Innfesting av anlegget.
Se etter om alle skruer og mutre er festet og ikke rustent.

♦ Drivstoffslanger og klemmer
Sjekk om slanger ligger i klem, sjekk skader på slanger og klemmer.
Følg slanger fra tank til forgasser, sjekk at slangene ser hele og pene ut, ikke morkne. Sjekk at klemmene klemmer godt og ikke har rust. Se etter fukt. Dersom det er lekkasje eller morkne slanger skal disse skiftes umiddelbart.

♦ Lekkasjer i slange og bensinkran
Se og lukt etter lekkasjer. Følg slange fra tank til forgasser, sjekk at slangene ser hele og pene ut, ikke morkne.
* Lekkasje på drivstoffanlegget kan føre til at fothvilerne blir glatte, noe som kan føre til farlige situasjoner.

♦ Betjening av bensinkran
Sjekk at den fungerer og at det ikke er skader/rust.



3 Kraftoverføring

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av kraftoverføring fra motor til hjul.
• Forklar hvilken risiko det er knyttet til det å kjøre med slitt kjede. *

Kontroller

♦ Slitt kjede
Slitt kjede sliter på drev. Sjekk om drevene er slitt (haifinner/avrundet etc.) Hvis drevet blir slitt så kan kjedet glippe over og ikke ta tak i tannhjulet.

♦ Slakk på kjedet – 2cm.
Minimum slakk er 2 cm. Dytt kjedet oppover på midten, mål med øyet.

♦ Smøring av kjedet.
O-ring kjede er mest vanlig, dette smøres minst en gang i uka. Smøres mens kjedet er varmt (etter en liten kjøretur), slik at olja kommer godt inn i kjedet. Et godt vedlikeholdt kjede kan vare 30 -40 000 km.

♦ Spesialsmøring.
Bruk en kjedespray når du smører kjedet. Scottoiler kan også brukes.

♦ Riktig montering av kjedelås.
Kjedelåsen (om dette finnes) må monteres i kjøreretningen. Viktig: dersom låsen er montert feil vei, kan den åpne seg og lage stor skade på girkassen etc.

♦ Riktig stramming av kjedet.
Kjedet må strammes etter hvert, dødgang 2 cm.
Hjulet kan justeres, fremover og bakover. Sjekk at det står rett. Den innerste mutteren er justeringsskruen. Ofte er det streker hvor du kan se om hjulet står rett på, eller gå foran sykkelen og sikte deg inn for å se om forhjul og bakhjul står på linje. Du kan også kjøre i en vannpytt/bruke mel, for å sjekke om sporene går i hverandre/rett.


♦ Kardangdrift – lekkasjer, ulyd
Sjekk etter oljelekkasjer, lytt etter ulyd.
Oljeskift en gang i året, eller vedlikeholdsfritt.

♦ Remdrift – stramming, vedlikehold.
Se at det ikke er sprekker eller brudd på remmen. Hold remmen fri for olje og smnuss. Sjekk at remmen klatrer fint ved å rulle bakdekket (stå på midtstøtta). Dersom remmen klatrer på tannhjulet kan dette være en indikasjon på at bakhjulet står skjevt montert.

Bonus: Sidestøtte
Sett deg på sykkelen, ta opp støtta, start sykkelen, sett den i første gir og ta ned støtta igjen. Da skal motoren stoppe.


4 Forgaffel

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av forgaffelens støtdemper.
• Gjør rede for risiko ved lekkasjer i gaffelbeinas simringer. *

Kontroller

♦ Innfesting av gaffelbein.
Sjekk om gaffelbeina er festet godt til ramma. Se etter rust og skader.


♦ Kontroller simringer.
Støtdemperer er sannsynligvis oljedempet, sjekk gaffelen for oljeringer (lekkasje). Støtdemperen må tørkes av etter hver tur for å minske slitasjen på den. Påfylling av olje skjer i bunnen.
* Ved lekkasje kan man risikere at man bunner støtdemperen, noe som kan skade sykkelen, og i verste fall føre til at du kjører av veien.

♦ Funksjonstest.
Du kan sjekke forgaffelen ved å først trykke inn forbremsen, så presse sykkelen hardt ned. Den skal da komme opp igjen og gå litt ned igjen.



5 Fjæring og støtdempere bak

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av fjæring og støtdempere bak.
• Nevn konsekvensene av kjøring med dårlige støtdempere. *

Kontroller

♦ Innfesting.
Sjekk at den er skrudd fast, sjekk bolter for skader og rust
Sjekk at den er festet ordentlig til rammen.

♦ Lekkasjer.
Sjekk gaffelen for oljeringer (lekkasje).
På R-sykler sjekk for gasslekkasje.

♦ Innstilling av støtdempere.
Gå til et verksted. :-P
Kan strammes så de blir stivere ved å skru på muttere i overkant, slik at fjæra klemmes sammen. På R-sykler kan man justere trykket på demperen fordi de går på gass.

♦ Funksjonstest.
Støtdemperen bak sjekker du vet å sette deg hardt ned på sykkelen, da skal den komme opp og stå i ro med en gang.
*Konsekvensen av å kjøre med dårlig støtdempere: du kan få wobbling og dårlig veigrep.


6 Styring

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av styring.
• Hva kan slakk i styrelager medføre? *

Kontroller
♦ Styrelager/styrekrone
Dra styret hardt mot deg for å se at det sitter godt.
Sjekk de 2 styrelagrene:
Nedre styrelager - Hold sykkelen ned bak og ta tak nederst på gaffelen (støtdemperen). Skyv og trekk mot deg for å sjekke eventuell slark i nedre styrelager. (Nedre styrelager kan justeres.)
Øvre styrelager –hold to fingre på øvre styrelager mens venstre holke hviler på underarmen, den andre hånden holder du på andre holke (forbremsen inne). Så dytter du styret forover. Dersom du kjenner rugging i styrekrona er det slark/slitasje.
La forhjulet stå i lufta, la styret falle mot hver side. Knepping tyder på at lageret er slitt.
* Slark i styrelager kan medføre wobbling og upresis kjøring.
Ta en lett kontroll på demper; hold inn forbremsen, press sykkelen hardt ned. Den skal da komme opp igjen og gå litt ned igjen.
Sjekk bakramme/svingarm ved å dra dekket mot dek. Rører det seg er det slark.
Sjekk sporing ved å titte på strekene ved justeringsskruen, eller gå foran sykkelen og sikte deg inn for å se om forhjul og bakhjul står på linje. Du kan også kjøre i en vannpytt/bruke mel, for å sjekke om sporene går i hverandre/rett.

♦ At slanger og wire ikke er i klem.
Sjekk og se at slanger ligger løst og ikke er i klem noe sted.




7 Hjul, dekk og hjulstilling bak

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjul, dekk og hjulstilling bak.
• Forklar betydningen av mønster/mønsterdybde*

Kontroller

♦ Mønsterdybde
Minstekravet på motorsykkel er 1 mm. Det er likevel anbefalt å skifte før dette. * Dersom du kjører med slitte dekk kan det oppstå vannplaning. Mønsteret i dekket skal drenere bort vannet. Derfor er det også viktig at dekket er montert riktig, i pilens retning. Er det montert feil vil ikke mønsteret drenerer bort vannet og du kan få vannplaning.

♦ Lufttrykk
Se i instruksjonsboka til sykkelen og finn riktig lufttrykk. Besøk en bensinstasjon og sjekk om lufttrykket stemmer. Fyll/slipp evt. ut.

♦ Skader på dekk og felg
Sjekk om det finnes fremmedlegemer i dekk/felg, sjekk for hull og sprekker. Mønsterdybden sjekkes.

♦ Kast i felg
??

♦ Ventilinnfesting
Ventilen skal stå i 90 grader ut fra felgen/dekket, spesielt viktig for dekk med slange.


♦ Kontroll av evt. Eiker
Sjekk for løse eiker dersom sykkelen har dette.

♦ Montering av dekk
Hjulet skal være forsvarlig påskrudd, sjekk at det henger godt fast (ingen slark) og at det ikke står skjevt.
Sjekk at monteringslinjen på dekket følger felgringen.
Sjekk at monteringspilen går i kjøreretningen.
Dekk kan være merket med følgende bokstaver: S, H eller V. S-dekk tåler hastigheter inntil 160 km/t, H-dekk inntil 210 km/t og V-dekk over 210 km/t.
Dimensjoner på dekket kan f. eks være 120 – 70 – 17.
120 er bredden på dekket. 70 er høyden på dekket i prosent av bredden. 17 er felgens diameter i tommer.

♦ Kontroll av hjullager
Ta tak i dekket og vri det frem og tilbake. Slitasje vil merkes som slark.

♦ Kontroll av sporing
Sjekk sporing ved å titte på strekene ved justeringsskruen, eller gå foran sykkelen og sikte deg inn for å se om forhjul og bakhjul står på linje. Du kan også kjøre i en vannpytt/bruke mel, for å sjekke om sporene går i hverandre/rett.



8 Lys og batteri

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av lys og batteri.
• Hva kan være konsekvensen av feil montert hovedlyspære? *

Kontroller
♦ Funksjonskontroll av lys.
Sett på tenningen, sjekk at alle lys fungerer, (baklys, hovedlys, bremselys, (med både for- og bakbrems.) instrumentbelysning, ladelys, oljelys, parklys, fjernlys, blinklys.)
Kontroller at alle lykteglass er hele (ikke sprekker) og ikke matte.
Reflekser skal være CE-merket. Nødstoppbryter brukes kun i nødstilfeller, ellers brukes nøkkel.

Batteri skal etterfylles med destillert batterivann, og være ordentlig festet til sykkelen. Polene skal smøres med syrefr vaselin eller lignende, og selvsagt ikke ha irr på kontaktpunktene. Ikke noe lurt å få gnister eller åpen flamme dersom du har batteriet åpnet, pga knallgass.

♦ Innmontering av hovedlyspære.
Hovedlyspæra skal være montert slik at øvre del lyser. Ved fjernlys bruker man hele reflektoren. Kan sjekkes ved å bruke et ark eller lignende som man holder foran lykta for å se hvor det lyser.
*Feil isatt hovedlyspære kan blende møtende trafikanter.

♦ Hele, rene glass og reflektorer.
Kontroller at alle lykteglass er hele (ikke sprekker) og ikke matte.

♦ Ledninger skal ikke være i klem.
Sjekk at alle ledninger ligger fritt og ikke i klem. Sjekk for skader.



9 Ramme og svingarm

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av ramme og svingarm.
• Forklar hva som kan bli konsekvensen av å kjøre med slakk i svingarmsinnfestingen.*

Kontroller

♦ Ramme skal være fri for skader og sprekkdannelser.
Sjekk for skader og sprekker.

♦ Kontroll av svingarmen.
Festet bak fothvilerne, og går bakover til støtdemperen og hjulfestet. Sjekk for slark ved å ta tak i dekket og dra det mot deg og dytte det fra deg.
* Konsekvensen av å kjøre med slakk i svingarmsinnfestingen kan være wobbling og upresis styring.



10 Forbrems

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av forbremsen.
• Hva vil du gjøre hvis bremsenivået er på minimum? *


Kontroller

♦ Hendel
Sjekk at hendelen er fri for skade og har endekuler.

♦ Dødgang på hendel
Ca 2 – 3 mm dødgang maks.

♦ 2/3 vandring på hendel
Full effekt skal oppnår før man har presset inn maks 2/ 3 av hendelen.

♦ Trykkprøve 50 kp
Lett trykk; hold bremsen inne og se om det bobler i bremsevæska = lekkasje.
Hardt trykk; (så hardt man klarer), tåler ikke systemet dette har vi en lekkasje.
Pump med bremsen for å sjekke om vi har luft i systemet.
Dersom hendelen går like langt inn hver gang og ikke luggerer alt ok.

♦ Bremsevæskenivå
Bremsevæska skal tåle 260 – 270 grader, den halveres etter ett år (derfor er det viktig å skifte den hvert år.) Væskenivået må ikke være under lower merket. Væsken skal også være klar, ikke brun.
* Dersom bremsenivået er på minimum må du sjekke etter lekkasje, sjekke skiver og etterfylle.


♦ Slanger
Sjekk nippel på hendel, følg slangen ned mot skivene, ta på skjøter og sjekk etter sprekker og lekkasjer.


♦ Bremsesylindre
Trykk på bremsen og sjekk at klossene går jevnt inn på skiva.

♦ Bremseskiver/belegg
Skiven skal være innenfor minimumstykkelse, står ofte angitt på skiven (banket inn) 4 mm.
Bremseklosser/belegg må sjekkes at de er innenfor godkjenning. Når det er 1 mm må de byttes, (er ofte merker på klossene, når disse er slitt bort må de skiftes.



11 Bakbrems

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av bakbrems.
• Hva kan være konsekvensen av å kjøre med 1 mm bremsebelegg. *


Kontroller

♦ Pedal
Sjekk at pedalen er fri for skade.

♦ 2/3 vandring på pedal
Full effekt skal oppnår før man har presset inn maks 2/ 3 av pedalen.

♦ Trykkprøve 100 kp
Lett trykk; hold bremsen inne og se om det bobler i bremsevæska = lekkasje.
Hardt trykk; (så hardt man klarer), tåler ikke systemet dette har vi en lekkasje.
Pump med bremsen for å sjekke om vi har luft i systemet.
Dersom pedalen går like langt inn hver gang og ikke luggerer alt ok.

♦ Bremsevæskenivå
Bremsevæska skal tåle 260 – 270 grader, den halveres etter ett år (derfor er det viktig å skifte den hvert år.) Væskenivået må ikke være under lower merket. Væsken skal også være klar, ikke brun.
Dersom bremsenivået er på minimum må du sjekke etter lekkasje, sjekke skiver og etterfylle.

♦ Slanger
Sjekk nippler ved pedal, følg slangen ned mot skivene, ta på skjøter og sjekk etter sprekker og lekkasjer.

♦ Bremsesylindre
Trykk på bremsen og sjekk at klossene går jevnt inn på skiva.

♦ Bremseskiver/belegg
Skiven skal være innenfor minimumstykkelse, står ofte angitt på skiven (banket inn) 4 mm.
Bremseklosser/belegg må sjekkes at de er innenfor godkjenning. Når det er 1 mm må de byttes, (er ofte merker på klossene, når disse er slitt bort må de skiftes. * Konsekvens av å kjøre med 1 mm bremsebelegg er at du kan få varmegang i skivene, noe som fører til slitasje.

♦ Stag med fester.
Sjekk for skader og rust, innfesting

♦ Bremsearmvinkel.
Sjekk for skader og rust, innfesting.



12 Bekledning

• Utfør og forklar sikkerhetskontroll av hjelmen.
• Gjør rede for ditt valg av påkledning i dag.*

Kontroller

♦ Merking av hjelm (Ce-merket)
Ce-merket/E-merket.
Hjelmen skal sitte godt på hodet, nesten være ubehagelig trang den første tiden. Kontroller om hjelmen sitter godt vet å vri den fra side til side. Hjelmen må ha gode ventilasjonsmuligheter, og du må kunne vite hvordan du skal betjene dem under kjøring.

♦ Hakestropp
Må være enkel å åpne og lukke.

♦ Visir
Visir må være klart og uten skader. Finnes visir med anti-dogg funksjon, man får klart visir og sotet visir.

♦ Skader
Se etter riper, hakk, bulker. Må ikke ha klistremerker (dette svekker lakken og kan skade hjelmens funksjonalitet, samt gjemme skader.)
Faller hjelmen i bakken bør den byttes ut. Etter ca 5 år bør den også byttes ut. Finnes plasthjelmer og glassfiberhjelmer. Glassfiber vil knuse i fallet og ta imot støtet. Dårlige plasthjelmer vil sprette tilbake og ikke ta imot for fall.

♦ Åpne-/lukkemekanisme
Helhjelm med visir: åpnes ved å ta visiret opp.
Halvhjelm: er åpen, briller kan tas av.
Åpningshjelm: Åpnes i bunnen og oppover. Hele hakepartiet følger med. Visiret blir med opp, men kan også åpnes separat.
Helhjelm gir best beskyttelse med tanke på insekter og ansiktsskader.


* Jeg har på meg min egen skinndress.
Jakken er festet sammen med buksa, og delene sitter stramt slik at de ikke skal skli oppover dersom jeg sklir bortover veien. Materialet vil ikke smelte eller brenne eller rives i stykker under fall/velt.
Smale bukseben som ikke henger seg opp. Over skoene for å holde eventuelt regn borte fra støvlene.
Skoene skal dekke ankelen og støtte foten.
Hanskene skal beskytte mot kulde og skader. Skulle hatt vinterhansker, men fant ingen som var små nok. Hanskene på utsiden av jakkeermene, for å holde vinden borde fra armene.
Separat ryggskinne for å beskytte ryggen.
Hjelmen er en helhjelm, for å beskytte ansiktet fra vind, insekter og knuseskader. Glassfiber for å ta imot for fall.[/quote]
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Post by Shortybebeh »

Nie, det var visst ingen edit knapp der.. så da ble det visst quote.. og ettersom det ikke er noen sletteknapp så ble det to like innlegg..

Og ettersom BB-code er avslått ble hele greia mye mindre oversiktlig..

... teit forum...


:-P

Skulle bare legge til :

Prikkene = spørsmålene på kortene man kan trekke.
Ruteren = rammen for sensor (hva de forventer svar på og vurderer deg etter)
Stjerne = svar på det direkte spørsmålet.
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Post by Chris »

:shock:
Det var da veldig da! Dette klarer du nok fint skal du se! :wink: Kan hvertfall ikke si at du IKKE har forberedt deg!
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Post by Shortybebeh »

[quote="Chris"]:shock:
Det var da veldig da! Dette klarer du nok fint skal du se! :wink: Kan hvertfall ikke si at du IKKE har forberedt deg![/quote]


*kremt* kjørelæreren min sa bare "herregud da jenta, det er jo ikke mekaniker du skal bli! Og det er ingen eu-kontroll."

Halvparten kan fjernes for å si det sånn! Men hvorfor ikke la det stå, kanskje det blir nyttig en dag!
Post Reply