Vedlikehold av kjede-tråden!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by tshansen »

kjører du ikke mer enn 3 - 4 tusen i løpet av sesongen da eller?? :-s :-s

Smører hver 1000 så lenge sykkelen ikke har vært kjørt mye på vått føre. Da må jeg som regel smøre hver 500.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by JLafton »

Jeg har montert Tutoro på min, å er i full gang med innkjøring av den.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by ojda »

LordShaft wrote:Hvor stor er kostnadene på kardang, skift av olje, service, og tap i motoreffekt kontra kjede og kjedespray :erte
EEæ! Veldig liten i forhåld til fordelene :D
På 70000 på GammelTigern var et oljeskift (1/2liter) alt som var påkrevet i sykkelens levetid.
Den kostnaden skal jeg klare :thumleft At jeg kun fordi jeg var glad i Tiger ga henne ny kardangolje annenhver service
får man ta fra luksuskontoen 8)
Det går nok av etpar % av effekten ved kardangdrift, men man hører aldrig noe om hva som svinner ver et
slitt kjede, bakhjul "offaxis" osv :-k Nei, jeg foretrekker helt klart aksel framfor kjetting :thumleft
Bare noe så greit som en enkeltsving ved hjulbytte =D> (Jadda det går på kjede også), men hvor mange har det?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Flanker »

LordShaft wrote:Hvor stor er kostnadene på kardang, skift av olje, service, og tap i motoreffekt kontra kjede og kjedespray :erte
Et par hundringser for en liter godolje, og den holder til ihvertfall 4 oljeskift på kardangen. På en BMW er det 80000 km. Jobben gjør man da selv! Man klarer jo å skru ut et par bolter og måle opp korrekt oljemengde. Så en kostnad på 200,- + totalt 2 timers arbeid på 80000 km.

Explorer'n skal det egentlig ikke byttes olje på etter førstegangsservice, men det sa BMW også da de lanserte R1200GS... Og måtte gå tilbake på det. Så jeg legger meg nok på oljeskift hver 20000 km. på denne også!

Effekttap koster ikke penger, bare hestekrefter... og det lille tapet lever man greit med.

Hvor mye koster skjedespray, kjeder og drev for 80000 km. da, LordShaft?

:erte

PS: Ditt spørsmål om Nexx XD.1 er nå besvart i min blogg her inne...
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by freddy123 »

Ikke la dette kardang folket ødelegge denne fine "kjedesmøringstråden" fyyyy dere får starte en egen tråd som omhandler overhaling av denne kærdæng driften etter 80 000km siden dere ikke skifta olje mere en en gang og heile skiten havarerte DET blir DYRT det :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Olden »

Jeg smører nok kjedet litt for ofte.. Jeg har 1150km i år og har smurt kjedet 3 ganger allerede :lol:
Men heller ett par ganger for mye enn noen ganger for lite. :)

På soloturen min til alpene så spraya jeg kjedet etter 2000km som sikkert er nok til vanlig også så lenge det ikke er fullt i smuss og dritt.
Jeg sjekker kjedet veldig ofte og somregel er det alltid smøring på det :)

Jeg bruker motorex kjedespray og rens som jeg er veldig fornøyd med! Som flere nevner så er det best å smøre når kjedet er varmt og la den stå over natta slik at smøringa får trekke inn. Da unngår man også den verste spruten utover felg osv.

På min forrige SDR passerte jeg 36.000km hvis jeg husker riktig, og der var OEM kjede og drev i veldig bra stand.
Det var ikke ofte jeg måtte stramme kjedet heller så det må være av god kvalitet :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by ojda »

freddy123 wrote:Ikke la dette kardang folket ødelegge denne fine "kjedesmøringstråden" fyyyy dere får starte en egen tråd som omhandler overhaling av denne kærdæng driften etter 80 000km siden dere ikke skifta olje mere en en gang og heile skiten havarerte DET blir DYRT det :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var nå et av disse "Enkle" kjedemenneskene som dro fram kardang i bruksanvisningstråden deres da [-X
Det at det ikke eksisterer noen "hvordan/kardang-tråd" allerede, understreker jo bare det vi sier (Flanker og eg) 8)

Apropos havari, jeg nevner bare forsvunnet kjedelåsklips, eller feilklinket lås :-k

Alt i alt fungerer normalt begge løsningene godt, men jeg er ikke i tvil om hva jeg ønsker som vanlig tur-motorsykklist ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by ArcticTiger »

Kjede og kjede-smøring er Kultur :D :thumleft
Tenk så kjedelig livet hadde vært uten disse kose-stundene og nærheten det gir med Sykkern, når du inspiserer kjeden og gir den en liten skvett etter endt tur. Og en liten kose-puss med WD-40 og tannbørste en søndags formiddag :D

Nei, disse kardanng-sykkla, de er laget for mekaniske, følelsesløse folk de [-X


PS: Og det finnes neppe noe noe vakkrere enn et skinnende rent D.I.D Gull-kjede :smt054
Det måtte bli etpar skinnende, smidde Marchesini Gull-felger det da, men sånnt noe finner du neppe på en karrdang-sykkel :roll:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by ojda »

ArcticTiger wrote:Kjede og kjede-smøring er Kultur :D :thumleft
Tenk så kjedelig livet hadde vært uten disse kose-stundene og nærheten det gir med Sykkern, når du inspiserer kjeden og gir den en liten skvett etter endt tur. Og en liten kose-puss med WD-40 og tannbørste en søndags formiddag :D

Nei, disse kardanng-sykkla, de er laget for mekaniske, følelsesløse folk de [-X


PS: Og det finnes neppe noe noe vakkrere enn et skinnende rent D.I.D Gull-kjede :smt054
Det måtte bli etpar skinnende, smidde Marchesini Gull-felger det da, men sånnt noe finner du neppe på en karrdang-sykkel :roll:
Noen ganger treffer argumenter meg veldig dårlig, det gjelder nok samtlige nevnt i dette innlegget her ;-)
Føler at jeg klarer meg utmerket godt uten disse oljebefengte kosestundene (som for øvrig brorparten av kjedefolket velger bort med en eller annen "automatisk kjedesmører-manikk"
Men en ting skal jeg gi deg medhold i, en kardang er skjeldent elegant :lol:

Nå skal jeg la dere få fortsett å veilede hverandre i kjede-kjælingens kunst, jeg vil jo ikke være Troll :evil:
Men som sagt, D Vakke Jeg Som Tok Det Opp [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Toven »

ArcticTiger wrote:Kjede og kjede-smøring er Kultur :D :thumleft
Tenk så kjedelig livet hadde vært uten disse kose-stundene og nærheten det gir med Sykkern, når du inspiserer kjeden og gir den en liten skvett etter endt tur. Og en liten kose-puss med WD-40 og tannbørste en søndags formiddag :D

Nei, disse kardanng-sykkla, de er laget for mekaniske, følelsesløse folk de [-X


PS: Og det finnes neppe noe noe vakkrere enn et skinnende rent D.I.D Gull-kjede :smt054
Det måtte bli etpar skinnende, smidde Marchesini Gull-felger det da, men sånnt noe finner du neppe på en karrdang-sykkel :roll:
Haha :thumleft :D
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Flanker »

ojda wrote:Nå skal jeg la dere få fortsett å veilede hverandre i kjede-kjælingens kunst, jeg vil jo ikke være Troll :evil:
Men som sagt, D Vakke Jeg Som Tok Det Opp [-(
Jeg lover også å holde kjeft fra nå av! La dem kose seg med skjede-tråden sin... Men jeg følger med i spenning på om noen finner g-punktet til slutt, etter mye smøring og kos [emoji23]
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by mekkern »

Muligens en skulle ryddet vekk kardong greiene og holdt tråden til kjede? :-k
så kan man irritere/heve seg over kjedediskusjonen i http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... start=1320
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by voodoodoo »

kosta på meg en pro-oiler automatisk kjedesmører for noen år sia. Den funker meget bra. kjører den på samma olje som på mottor'n så slipper jeg å dra på annet en den ene liter'n jeg alltid har med på langtur. Etterfyller tanken sånn ca hver 5' og justerer kjedet når jeg skifter dekk. utover det så gjør jeg ikke annet enn å tørke av kjedet med ei oljefille når jeg vasker for å få det helt reint.

Kjører Hayabuss med passasjer og bagasje og avogtil kjører jeg litt fort også. Kjedet skiftes ved 40' men mest fordi at da pleier framdrevet å være ganske slitt.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Johnnykn »

Ja, ja regnet ikke med at jeg skulle poste noe her, men jeg at må dele dette flaue øyeblikket :redface
Se hva jeg fant pent plassert under salen på min Transalp :redface Lurte jo litt på hva det var for noe greier som var plassert der men glemte hele greia frem til nå....
Forrige eier nevnte heller ikke noe om Scottoiler...
Image
Slangen der oljen går ned til kjede er kappet rett utenfor gjennomgangen.
Må sjekke om vakuumslangen er tilkoplet.
Er dette en gammel modell?
Noen som vet hva jeg trenger å kjøpe?
Så er det vel bare å surfe seg inn å kjøpe litt reservedeler, olje og montere det hele for en test tur \:D/
Ellers noen gode råd, eller er det bare å gi gass :lol: ??
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by knutk »

LordShaft wrote:Hvor stor er kostnadene på kardang, skift av olje, service, og tap i motoreffekt kontra kjede og kjedespray :erte
Man skulle tro at tapet i en kardangkjerre er større enn en i en kjededreven sykkel, men på nettet ligger der en sammenligning mellom 1200GS og 1200 Multistrada, hvor Ducati'n på rulla viser 25 Hk ned mens 1200GS viser 17 Hk ned i forhold til fabrikkdata.

Nå sier dette ingen ting om hva motor har ut på akslingen, og man vet at Italienske hester er relativt pinglete, men om ikke annet kan man konkludere med at kardang trolig ikke gir noe dramatisk større tap enn kjededrev.
Post Reply