Vedlikehold av kjede-tråden!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by jhn »

Et tap på 3-4% pr vinkeldrev, heter det vel. Men hva har det egentlig med noe som helst å gjøre?
Hvor ofte opplever man med kjedesykkel, at man konkurrerer med en kardang- og tenker? "puh! det var godt jeg hadde kjede nå, ellers så hadde han kjørt fra meg" ... eller motsatt?
Og ellers varierer jo effekten mere fra mod til mod, enn at disse 4-8 hestene er avgjørende ... for de fleste ... vil jeg tro.
Jeg foretrekker helt klart kardang, men har kjede. Det er likevel ikke noe stort problem ... selv med en ganske tilfeldig og til tider dårlig behandling ... ikke mye kos altså, varer kjedene 30.000 km. Og da er det vel greit nok? Hæ? Ka?
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Johnnykn »

Johnnykn wrote:Slangen der oljen går ned til kjede er kappet rett utenfor gjennomgangen.
Må sjekke om vakuumslangen er tilkoplet.
Er dette en gammel modell?
Noen som vet hva jeg trenger å kjøpe?
Så er det vel bare å surfe seg inn å kjøpe litt reservedeler, olje og montere det hele for en test tur \:D/
Ellers noen gode råd, eller er det bare å gi gass :lol: ??
Da var olje slangen plukket ut og skal erstattes.
Vakuum slangen var korrekt montert og OK :thumleft
Selve Scottoileren var godt skrudd fast og kunne ikke fjernes uten å skru løst festet (tror jeg) Ville ikke bryte på.
Tror jeg kjøper inn en Dual Injector for montering.
Ser ut til at Scottoiler`en har fått gode tilbakemeldinger :thumleft
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Epylypzon »

Selv pleier jeg å gjøre rent kjedet regelmessig. Avhengi av hvordan jeg har kjørt i det siste. Mye grus/sand osv. = oftere. Hadde jeg kjørt gatesykkel hadde jeg nok tatt meg bryet til å gjøre det ett par -3 ganger i året da å.

Faktisk rengjort det i dag.

Image

Image

Image

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Bjerknez

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Bjerknez »

Kjedet mitt rengjør jeg ganske regelmessig, selv om jeg kjører på asfalt på tørre veier 95% av tiden. Jeg føler ikke jeg MÅ, men synes det er terapi og gjøre slikt. Ca to ganger i måneden så vasker jeg kjedet med parafin og smører det opp i forbindelse med en vask av sykkelen. Det er en god følelse og kjøre med rent og nysmurt kjede. Om det utgjør noen forskjell i praksis vet jeg ikke :redface
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by EasyRider »

ojda wrote: Bare noe så greit som en enkeltsving ved hjulbytte =D> (Jadda det går på kjede også), men hvor mange har det?
Nesten alle Ducati maskiner se bort i fra de minste som ikke har enkeltsving. Annen sykkel du ser mer en dusin av etter 2 timer på veien. Honda VFR 800 :)
Bare for å :erte

Men kostnad? Vel er ikke mye olje som går på en kardang. Vil ikke si kostnaden er høyre på kardang en kjede, vil nesten tro det motsatte. Må i såfall bli når sykkelen har gått så langt at en må overhale kardangen og er vel ikke mange som opplever det her på dette forumet.. Som bytter sykler oftere en.... :P

Men hester blir det jo mindre av i forhold til kjede. Og en kan jo ikke kjøre på bakhjulet med kardang!!! :smt082 eller :D


Noen som har testet dry chain lube da? (teflon spray)

Driver å bytter kjede og drev i disse dager på kawasaki´n kommer tilbake om det var kjekt eller ikke.

Men fordelen er at den ikke klistrer og når du vasker sykkelen så ser kjeden like bra ut (i følge en selger :) )
drawback er mer kjedestøy og du må smøre oftere.
Image
NB er ikke dette merke jeg skal teste. Bare fant bilde på nett.
Kawasaki ZZR 1400 Black
Bjerknez

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Bjerknez »

Når jeg kjøpte sykkelen så var det slik hvit guffe som flaket av når jeg kjørte. Jeg fant denne hvite guffen over alt. I følge fohandler var dette en Valvoline dry lube kjedespray som ble brukt.

Den eneste kjedesprayen som har imponert meg er Motul Road. Den er tyntflytende når jeg sprayer den på og lar du den stå i en times tid eller mer etter smøring så er den skikkelig sticky. Akkurat som sirup. Da føler jeg at oljen har trukket seg skikkelig inn og rundt kjedet for så og ha stivnet for beskyttelse. Jeg får heller ikke noe som helst oljesøl på felgene eller sykkelen ellers når jeg kjører og oljen er transparent.

Har også testet Biltema sin kjedspray og den er ikke en gang verdt turen til Biltema. Den er ekstremt tyntflytende og så fort man tar seg en kjøretur så er det kjedeolje over alt. Etter 5 mil på E6 var kjedet helt tørt og dagen etterpå så var det begynt å ruste litt. Motul Road holder kjedet fint i flere uker :thumleft
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Epylypzon »

EasyRider wrote:
ojda wrote: Bare noe så greit som en enkeltsving ved hjulbytte =D> (Jadda det går på kjede også), men hvor mange har det?
Nesten alle Ducati maskiner se bort i fra de minste som ikke har enkeltsving. Annen sykkel du ser mer en dusin av etter 2 timer på veien. Honda VFR 800 :)
Bare for å :erte

Men kostnad? Vel er ikke mye olje som går på en kardang. Vil ikke si kostnaden er høyre på kardang en kjede, vil nesten tro det motsatte. Må i såfall bli når sykkelen har gått så langt at en må overhale kardangen og er vel ikke mange som opplever det her på dette forumet.. Som bytter sykler oftere en.... [emoji14]

Men hester blir det jo mindre av i forhold til kjede. Og en kan jo ikke kjøre på bakhjulet med kardang!!! :smt082 eller :D


Noen som har testet dry chain lube da? (teflon spray)

Driver å bytter kjede og drev i disse dager på kawasaki´n kommer tilbake om det var kjekt eller ikke.

Men fordelen er at den ikke klistrer og når du vasker sykkelen så ser kjeden like bra ut (i følge en selger :) )
drawback er mer kjedestøy og du må smøre oftere.
[img]http://www.manchestermotorbikecentre.co.uk/large/wurth%20dry%20chain%20lube175143.jpg[/img]
NB er ikke dette merke jeg skal teste. Bare fant bilde på nett.
De 1200gs ene jeg har prøvd har fint gått på bakhjulet men.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: RE: Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by EasyRider »

Epylypzon wrote:

De 1200gs ene jeg har prøvd har fint gått på bakhjulet men.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Og det stemmer jo bra også. Er bare en dårlig myte de der at dem ikke går på bakhjulet. Men må jo bare ERTE bitte litt :D
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by EasyRider »

Bjerknez wrote:Når jeg kjøpte sykkelen så var det slik hvit guffe som flaket av når jeg kjørte. Jeg fant denne hvite guffen over alt. I følge fohandler var dette en Valvoline dry lube kjedespray som ble brukt.

Den eneste kjedesprayen som har imponert meg er Motul Road. Den er tyntflytende når jeg sprayer den på og lar du den stå i en times tid eller mer etter smøring så er den skikkelig sticky. Akkurat som sirup. Da føler jeg at oljen har trukket seg skikkelig inn og rundt kjedet for så og ha stivnet for beskyttelse. Jeg får heller ikke noe som helst oljesøl på felgene eller sykkelen ellers når jeg kjører og oljen er transparent.

Har også testet Biltema sin kjedspray og den er ikke en gang verdt turen til Biltema. Den er ekstremt tyntflytende og så fort man tar seg en kjøretur så er det kjedeolje over alt. Etter 5 mil på E6 var kjedet helt tørt og dagen etterpå så var det begynt å ruste litt. Motul Road holder kjedet fint i flere uker :thumleft
Hmm dry lube skal i hvert fall være enkel å rengjøre. Er så dritt lei kjedeolje overalt. Men om det funker vil tiden vise :P
Er jo ikke verre en å gå tilbake til gode gammel kjedeolje igjen.

Når det gjelder Autosmøring (scottoiler) er jeg dritt lei av det. Bare klin overalt. Enda min var stilt inn på ganske så magert. Men jeg synes den kliner. Nå er jeg usikker på hva slags olje det var i min (satt på sykkelen når jeg kjøpte den) kan jo ha vært gammel brukt 20 000km biltema olje for det jeg vet.
Da har jeg hatt bedre erfaring med en god kjedespray og la den tørke etter påføring når kjeden har vært varm. Men er dritt lei fett og klin. Prøver dry lube så får vi se :P
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Trondgv »

Prøv motul sin så blir du nok fornøyd :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Johnnykn »

Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com :evil:
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund :shock: :shock: :shock:
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet :(
Jeg blir provosert :evil:
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by DrGreve »

Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com :evil:
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund :shock: :shock: :shock:
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet :(
Jeg blir provosert :evil:
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
Har du prøvd wemoto?
http://www.wemoto.com/parts/picture/sx-so-0035/
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by Johnnykn »

DrGreve wrote:
Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com :evil:
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund :shock: :shock: :shock:
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet :(
Jeg blir provosert :evil:
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
Har du prøvd wemoto?
http://www.wemoto.com/parts/picture/sx-so-0035/
Wemoto sender ikke olje til Norge. De tar 7,84 i porto, som er en mer edruelig kostnad fremfor Scottoiler.com
MC-deler.no leverer olje og dual injector til ca samme pris som Wemoto, så det blir å støtte en norsk nettbutikk :D Total kostnad 550,-kr
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by knutk »

Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com :evil:
-------------------
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
Kanskje ikke nettbutikk, men siden BMW tilbyr en variant av ScottOiler til F-serien må man forvente at de også har/skaffer olje.
De kjører ikke nødvendigvis billigsalg på oljene, men heller ikke dyrere enn andre steder.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Post by RuneMC »

Ad rensing av kjede. Ligg unna Aceton, bremserens og bensin. WD-40 derimot - like trygt som kjederens.

[youtube][/youtube]
Post Reply