Hvordan bestige en høy sykkel ?

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by ole m. »

Takk skal du ha, Busa Trond, for at du skremmer vekk brukere fra forumet her med positiviteten din. For du er vel en foregangsmann på positivitet selv, regner jeg med?

Jeg etterspør hva du sikter til, hvordan vi tre angivelig "skal ødlege forum Norge", og du klarer ikke å vise til noe eksempel for hva KliffArne, jhn og jeg har skrevet eller gjort her, som tilsier at vi skal holde oss vekk fra forumet.

"Vi trenger positivitet", skriver du. Positivitet høres bra ut, men om alle alltid er positive til ting, så blir det vel litt kjedelig og flatt? Trenger man ikke litt forskjellige folk og meningsutvekslinger for å ha et forum som lever? Trolling er ikke bra om det blir for mye av det, men ofte ser man jo at noen "fyrer litt" for å skape diskusjon og litt fart på temaene. En god oljetråd for eksempel, kan jo være til glede og forargelse for mange brukere.

Var det morsomheten til KliffArne om gåstolen som gjorde at du tippet over? Fikk ordene som jhn skrev over her deg til å kortslutte? Hva er det jeg har skrevet som gnager så voldsomt?

Dersom du irriterer deg så mye over det noen skriver på et forum, ting som for meg meg fremstår som harmløst, så foreslår jeg heller at du lar vær å lese innleggene, om du ikke klarer eller ønsker å argumentere i mot. Jeg ser også at det er en mulighet i forumet her til å "markere som uvenn", mulig det blokkerer innleggene fra brukeren? Jeg har aldri følt noe behov for det selv, men mulig du bør teste det ut? Alternativt kan du jo rett og slett logge av selv?

For ordens skyld vil jeg igjen nevne at jeg aldri har møtt Busa Trond før, jeg har aldri sendt eller mottatt meldinger, ei heller diskutert noen sak direkte med ham. Helt greit at du ikke liker meg, Busa Trond, men her er det faktisk du som starter med personangrep og usakligheter.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by Busa Trond »

Mye møl her Ole. Hadde du og jeg treffes skulle vi ha smilt å spruta mye grus :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by jhn »

Busa Trond wrote:Forum Norge trenger positivitet. Ikke kverulere på det.
Vi er kanskje ikke enige?? Bare tull å trolle rundt som dere.
Om ditt utbrudd har fått KliffArne og mekkern til å logge av har du gjort forumet en stor bjørnetjeneste.
De har mye kunnskap som de deler villig, og humor og humør.
Dette var jo bare trist.
Du får ha en god dag.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by jhn »

PS. Du kan gjerne fortelle hva galt jeg har gjort. Var det virkelig mitt spørsmål om Gammelgutt som utløste overkok?
Vanskelig å tro
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by Busa Trond »

Det var bare det jeg ville til livs, at du baker ting til at dette skulle være trist. Skjerp deg Jhn [-X
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by intruder »

Askild wrote:Hei.

Med fare for underholdene svar ........
jeg har kjøpt en Varadero og med salhøyde på 833 ser jeg ikke alltid like elegant ut når jeg går på og av.
Jeg er 186 cm.
Ser at noen trår på fothviler. Tåler sidestøtten dette ?
Hvordan blr det for passasjer med enda høyere sal ?
Skal passasjer gå på først eller sist ?
Kunne tenkt meg noen tips.

hilsen Askild

Trådstarter har selv tatt høyde for underholdende svar....sånn er det med den saken... :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by jhn »

Busa Trond wrote:Det var bare det jeg ville til livs, at du baker ting til at dette skulle være trist. Skjerp deg Jhn [-X
Skjerpe meg? Hadde du vært litt mere konkret, kunne jeg vurdert det, men med sånn tøv som det her er det uaktuelt.
Skjerp deg sjøl
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by knutk »

Ok gutter.
Nå har alle sagt sitt. La oss sette en strek og returnere til tema. Capiche?

Kjører selv BMW 1250GSA, som er relativt høy. Og når man kjører med passasjer løfter den fjæra bak for å møte den ekstra vekta, som gjør den ekstra høy før vi sitter på begge to.
Ekstra høyde betyr også at den vinkler litt mer på sidestøtta.

Der ble tidligere spurt om sidestøtta tåler vekta om man benytter fothviler som stigbøyle.
Dette er nok litt ulikt fra sykkel til sykkel. For min GSA er det ikke et problem. Like fullt, når jeg kjører med passasjer (eller parkerer på litt skrått underlag) passer det egentlig bedre å klatre på sykkelen fra høyre siden. Om man lener kroppen innimot sykkelen vil den ikke tippe over, i praksis funker det greit både å stige på og av.
Påstigning fra høyre side belaster heller ikke sidestøtta ekstra, så om man er bekymra for at sidestøtta ikke holder er det et alternativ...
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by jhn »

Godt tips dette med høyre side. Med mine strunkne ben, er det ofte lettere og skreve over sykkelen fra høyre, fra bakkenivå også. Den viirker litt lavere på den måten ... elns
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hvordan bestige en høy sykkel ?

Post by supermons »

Har sett mange som parkerer inntil ting de kan trå på for å komme seg på sykkelen, av de som er lave med høye sykler. Må litt teknikk til :)


Ellers, ta det med ro folkens, skjønner at ikke alle har like lang lunte med situasjonen rundt oss nå, men sesongen er da igang? :)
Post Reply