Wifi repeater, mesh, extender?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Re: Wifi repeater, mesh, extender?

Post by Bjerknez »

Jeg har 5 stk. Tapo Deco XE75 hjemme. Jeg har 500/500 trådløst rundt på hele eiendommen, inkludert garasjen og i kjelleren.

Den i garasjen har jeg strekt kabel fra en av de andre til så der er det full fart hele tiden. Til og med i drivhuset til madammen er det 500/500 :)
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Flattop wrote: 20 Nov 2024 14:56
Tekumseh wrote: 18 Nov 2024 14:41 Er det ikke sånn at begge powerlineuttak bør være på samme sikringskurs?
Jeg bruker en slik for å få nett ned til garasjen, og den er da ikke på samme kurs. Mener at så lenge det er innen "huset" så går dette.
Fungerer bra.
OK, da har jeg snappa opp noe som ikke stemmer noe sted :-)
Bjerknez wrote: 20 Nov 2024 15:39 Jeg har 5 stk. Tapo Deco XE75 hjemme. Jeg har 500/500 trådløst rundt på hele eiendommen, inkludert garasjen og i kjelleren.

Den i garasjen har jeg strekt kabel fra en av de andre til så der er det full fart hele tiden. Til og med i drivhuset til madammen er det 500/500 :)
Høres lovende ut! :-) Fikk min 3-pk med Deco X1500 i dag, og det fungerte kjempebra - ser jeg hadde klart meg med to, men nå dekker jeg nok hagen bedre jeg også. Ble raskt internett i kjelleren og det var målet :-)
Ambro
MC: Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Tekumseh wrote: 20 Nov 2024 21:14
Flattop wrote: 20 Nov 2024 14:56
Tekumseh wrote: 18 Nov 2024 14:41 Er det ikke sånn at begge powerlineuttak bør være på samme sikringskurs?
Jeg bruker en slik for å få nett ned til garasjen, og den er da ikke på samme kurs. Mener at så lenge det er innen "huset" så går dette.
Fungerer bra.
OK, da har jeg snappa opp noe som ikke stemmer noe sted :-)
Forskjell på "bør" og "må".
Fordi det fungerer ved å introdusere litt støy, så fungerer det best om en isolerer denne ekstra støyen fra all annen støy etc etc.

Uansett, håper den trådløse løsningen faller i smak. Til evnt neste gang, ta gjerne med hva gulv/vegg er laget av. Treverk er ikke noe problem for trådløst, men her i leiligheten jeg sitter i med 30-40cm betong mellom router og kjøkken/soverrom finnes det ikke dekning på andre siden, derav har jeg en kablet AP på andre siden så jeg har god dekning på begge sider av bæreveggen.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

@Ambro Bare ikke-bærende trevegger hos meg, foruten en meter brannvegg mellom bad og murpipe. 2/3 av underetasjen er under jord som muligens har noe å si.

Tenkte å borre ned kabel, men må jo da borre midt på stuegulvet. "Trekassen"/ Huset som har bare 10 cm tykke vegger (fra 1970) henger jo utenpå muren, pluss at muren er 10 cm, med 10 cm hillerplate (les treullsement) og 10 cm vegg m isolasjon innenfor nede i kjellerstua (isolerte den delen som ikke er under bakken.) Så jeg må 25 cm inn på gulvet oppe for å borre hull, og det ville ikke sett klokt ut. Og ta hull i både yttervegg og mur for å gå med kabel ut og inn igjen er også uaktuelt, både med tanke på vær og vind over tid, mus og utseendet.

Men jeg ble fornøyd med TP-Link Deco. Fikk 80/80 -mer enn nok for meg- på PC'er nede (har 500/500 inn), og kan sikkert gå opp litt ved å flytte litt på satelittene (må høre med sjefen først hvor de får stå ;-))
WifiHome01.jpg
Skisse over huset og plassering av datautstyr
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ambro
MC: Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Det viktigste er at du er fornøyd :)

Med trevegger så er god nok trådløst mer enn nok ja. Kan trolig bare være litt smart med hvor du plasserer de forskjellige antennene og i hvilken vinkel.
Bare ikke plasser microbølge ovnen mellom antenne og PC, da forsvinner signalet hver gang noen setter på den. ;)
Post Reply