Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Tekumseh »

Intervju med Mia Rusthen på NRK.no, etter hennes ulykke i juni i fjor.

https://www.nrk.no/sport/xl/mia-rusthen ... 1.17126322
Brigg
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Post by Brigg »

Ulykke ved Heimdal sør i Trondheim i dag.

+-sak:
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... -mc-og-bil
IMG_5278.png
MC-fører, mann i 60-årene, har i følge Adressa kommet over i feil kjørebane i en høyresving og kolidert med møtende bil. Fraktet til sykehus med ukjent skadeomfang, men var bevist.

Kanskje en påminnelse til oss alle om å være ekstra forsiktig nå på starten av sesongen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Ser det har vært ulykke i Lillestrøm idag
https://www.vg.no/nyheter/i/73Ag3W/luft ... ar-i-brann

Ellers kjørte jeg Fv86 Lurdalsveien mellom Kongsberg og Svene igår (aka "Flåklypaveien" siden den har godt med kupert terreng og svinger). Der var det fortsatt endel strøsand igjen. Vikersund - Sylling derimot er feid og ikke særlig telehiv heller. Kjørte der idag igjen og ble passert av først ambulanse så politibil nærmere Vikersund... viste seg å være jente i 20-årene som hadde kjørt av veien. Godt gjort på relativt rett strekke forbi hyttefelt... (ca her tror jeg)
https://www.dt.no/rykker-ut-til-trafikk ... 57-2608669
Last edited by RuneMC on 29 Apr 2025 08:59, edited 1 time in total.
Jonta
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Brigg wrote: 02 Apr 2025 17:03 Ulykke ved Heimdal sør i Trondheim i dag.

+-sak:
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... -mc-og-bil

IMG_5278.png

MC-fører, mann i 60-årene, har i følge Adressa kommet over i feil kjørebane i en høyresving og kolidert med møtende bil. Fraktet til sykehus med ukjent skadeomfang, men var bevist.

Kanskje en påminnelse til oss alle om å være ekstra forsiktig nå på starten av sesongen.
Nå kan det hende at mannen hadde veldig stor fart, kneskrap osv..
Men for å forhindre slikt, som regel:
Overkropp lenes inn ca. hodet over holke. Det hjelper å få sving på sykkelen, samt hindrer for mye nedlegg. Om du i tilegg "drar" sykkelen over med ytterkne mot tank. er mye gjort.
Blikk: Ut av sving, dit du skal, i din kjørebane. Ikke se på motsatt kjørebane, grøft, eller ev. kjøretøy som kommer i mot, sykkelen går dit du ser. i hvertfall så lenge dekkene har grep.
Og hold hodet mest mulig i lodd (vater) prøv bare å se på TV med hodet på skakke....
Jeg anbefaler alle å ta et kurs på banen. I nybegynnergruppa (grønn) terper de på disse tingene.
Innstruktørene i Førerutvikling gir seg ikke før alle har "bestått". Du verden jeg har sett de jobbe med folk som skylder på stiv rygg, nakke osv. De får det til til slutt.
Brigg

Post by Brigg »

@Jonta Jeg kjenner veien der dette skjedde. 60-sone med påfølgende svinger over et langt strekke. Men ikke så knapt at man skraper nedi om man holder fartsgrensen.

Jeg mistenker heller at mc-fører har «stivnet» og derfor ikke har klart svingen. Dessverre kommer det sjelden frem noen årsak i media etter slike ulykker, noe som kunne ha bidratt til læring.
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Jeg har en teori om endel motorsykkelulykker. Store skjermer, masse knapper og duppeditter som stjeler oppmerksomheten. Folk er blitt vant til 17" skjerm i bil og bruker det likens på to hjul..
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

:-k
Last edited by kvase on 29 Apr 2025 08:39, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Et medlem her på forumet kjørte stadig sin vante Totenrunde og en dag for to år siden kom han over i feil kjørebane i en sving og kolliderte med en møtende lastebil.
Han ble fraktet i ambulansehelikopter til Ullevål sykehus hvor han døde noen uker senere.
Så i mange tilfeller kan noen øyeblikks uoppmerksomhet være nok om en så er lokalkjent . :smt113
Canutus
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Post by Canutus »

Fant i rapport fra TØI (TØI-rapport: 2054/2024) at "Blant dem hvor det foreligger
informasjon om «kjent i området», er andelen som ikke var kjent i området 20 prosent blant MCførerne".
Dette gjaldt dødsulykker 2017-2023, eller 10 av 51 dødsulykker.

Hva de kvalifiserer som "kjent eller ikke kjent i området" vet jeg ikke, men det er nokså høy andel som da faktisk er kjent i området der ulykene skjer.
Så da spør jeg meg om det nye underskiltet vil ha noen målbar effekt.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Vegvesenet og skilting er en merkelig greie...her har vi en bratt,svingete kommunal veg med ei bru totalt uegnet for lange vogntog da den er smal med brå svinger inn og ut av brua ...
her har kommunen skiltet bratt og svingete men får ikke lov av vegvesenet å skilte " forbud mot vogntog over ... meter "...
Med begrunnelse at da vil lokale gardbrukere ikke våge kjøre der med traktor og henger som de alltid har gjort :shock:

Lenge leve veguvesenets uransakelige besserwissere...

Senest i mars satt et vogntog fra Stavanger der i timevis ledet dit av GPS...og dette skjer jevnlig...og er ei dyr moro for transportørene...
Jonta
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Brigg wrote: 28 Apr 2025 21:24 @Jonta Jeg kjenner veien der dette skjedde. 60-sone med påfølgende svinger over et langt strekke. Men ikke så knapt at man skraper nedi om man holder fartsgrensen.

Jeg mistenker heller at mc-fører har «stivnet» og derfor ikke har klart svingen. Dessverre kommer det sjelden frem noen årsak i media etter slike ulykker, noe som kunne ha bidratt til læring.
Ja, det er akkurat det jeg skriver om. Fører mer eller mindre stivner, begynner å fokusere på veikanten, bil i mot osv. Istede for å stole på sidesynet, og tvinge blikket opp og fram, dit han skal, "hive" kroppen inn i svingen, tvinge sykkelen til mer sving, gjerne også med bruk av ytter kne mot tank.
Jonta
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

intruder wrote: 29 Apr 2025 08:31 Et medlem her på forumet kjørte stadig sin vante Totenrunde og en dag for to år siden kom han over i feil kjørebane i en sving og kolliderte med en møtende lastebil.
Han ble fraktet i ambulansehelikopter til Ullevål sykehus hvor han døde noen uker senere.
Så i mange tilfeller kan noen øyeblikks uoppmerksomhet være nok om en så er lokalkjent . :smt113
Ja, jeg husker den ulykken. Triste greier, og det setter en støkk i en...
Men uoppmerksom, tja kanskje. Men om hjulene ikke glapp, så tror jeg det skyltes det vanlige, for dårlig svingteknikk?
Jonta
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Post by Jonta »

Canutus wrote: 29 Apr 2025 09:58 Fant i rapport fra TØI (TØI-rapport: 2054/2024) at "Blant dem hvor det foreligger
informasjon om «kjent i området», er andelen som ikke var kjent i området 20 prosent blant MCførerne".
Dette gjaldt dødsulykker 2017-2023, eller 10 av 51 dødsulykker.

Hva de kvalifiserer som "kjent eller ikke kjent i området" vet jeg ikke, men det er nokså høy andel som da faktisk er kjent i området der ulykene skjer.
Så da spør jeg meg om det nye underskiltet vil ha noen målbar effekt.
Det er jo de lokale desperados som kjenner vegen så godt at de kan tøye grensene, og virkelig holde farten oppe. Jeg lå bak noen sånne i området Son- Ås, en gang, de bare forsvant :plystre jeg som ikke kjente svingene, hadde ikke sjangs å følge....
Brigg

Post by Brigg »

Statens havarikomisjon:
Tekniske feil har medvirket til flere dødsulykker med ungdom på lett motorsykkel

https://havarikommisjonen.no/Om-oss/Nyh ... otorsykkel

Det hadde vært interessant å vite HVORDAN disse tekniske feilene har vært del av årsak til ulykkene. Det sier ikke pressemeldingen noe om.
Post Reply