Søvn - Drømmer!?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Søvn - Drømmer!?

Post by tshansen »

Heisann Godtfolk:)

Etter flere kommentarer at jeg er syk og ikke riktig, tenkte jeg å spørre om noen andre hadde lignende erfaringer.
Det har seg slik at jeg er i den heldige situasjonen at jeg selv velger når jeg skal sovne! Vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det, men skal prøve fordi;-)

Når jeg ligger i senga/sofaen å lukker øynene er jo det som sagt svart, men gløtter jeg mot venstre ser jeg akkurat som en stor ramme eller som en tv hvor det er bevegelse i. Altså drømmene mine er i bevegelse inni denne "rammen". Gløtter jeg til høyre er det liksom svart å "lener" jeg meg dit, ligger jeg å grubler på ting å liksom ikke sovner. Slik som de fleste har det.

Men velger jeg da å "lenge" meg til venstre og nærme meg denne rammen, ser jeg tydeligere "drømmer" og tar jeg steget inn i den rammen sovner jeg og tar del i drømmen. er ikke alltid jeg husker hva jeg drømmer, men jeg og damen har siste tiden gjort en del "tester" på dette da troverdigheten min ble satt spørsmålstegn ved hehe (pussig)

Noen kommer sikkert til å riste på hodet å tro jeg er jævlig mye snodigere enn jeg faktisk er, men er det bare jeg som opplever dette?

Jeg har en veldig karakteristisk pusting når jeg sovner. akkurat som litt tung pusting og munnen min åpner seg litt (i følge min bedre halvdel)
Ho har lagt å studert meg og er nå ikke i tvil om at jeg faktisk forsvinner å det gjerne midt i en setning hvis jeg vil. Jeg kan også fortelle hvem som er i drømmen og hva som skjer akkurat i det jeg trer inn i den, uten å huske dette når hu rister i meg og vekker meg bare få sekunder etter.

Vet ikke om jeg klarte å formulere meg på en forstålig måte, men lurte hvertfall på om andre har det slik eller kanskje noen lunde det samme?!

:-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RidersNeverDies
Posts: 47
Joined: 10 Oct 2008 21:21
MC: R1 2000mod
Fzr 600cc 92Mod x2
Tzr 125cc (170cc) 96mod
Location: Stavanger/porsgrunn

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by RidersNeverDies »

Hørres veldig rart ut! skulle ønske jeg å bare kunne se til venstre så forsvant jeg i drømmeland:)
har aldri vært borti noe sånt før, men det jeg har opplevd er at jeg faller i søvn uten jeg vet det og fortsatt tror jeg er våken. Er rart når noen vekker deg da. Vet liksom ikke helt hva jeg har gjort for noe. og spøsmål som: Sov jeg lenge? Sov jeg? Snorka jeg? kommer ut av meg.
Sikkert flere som har opplevd dette. Men skal være rimelig trøtt om det skjer da:)
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by Ulvinnen »

Jeg har aldri før hørt om noen som kan velge å gå inn i en drøm og sovne på den måten. Men så skal det sikkert litt til å innrømme noe sånt også. Det høres veldig praktisk ut, å kunne velge å gå inn i en drøm på den måten.

Jeg drømmer mye, og husker ofte drømmene mine etterpå. Men jeg kan ofte slite litt med å sovne, og er omtrent avhengig av å lese på sengen først.

Boxer Wolf har også godt sovehjerte. Når han vil sove, bare lukker han øynene. Jeg teller til 20, og da har han sovnet. Hver gang.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by tshansen »

Hehe jeg skjønner at det sikkert ikke er mange som har det slik! Og jeg føler meg litt rar selv om det er meget praktisk å kunne sovne på denne måten:)

Jeg har sett en del programmer som omdiskuterer drømmer og sovemønsteret til forskjellige folk. Å det er ganske utrolig å se hvor lite peiling vi egentlig har på noe så enkelt som en drøm og søvn :)

Hehe NeverDies...slik som du beskriver har ikke jeg opplevd! Men opplever ofte at jeg ramler, slår meg, får ting oppåmeg osv! rett før jeg sovner. Å da rykker det noe jævlig i hele kroppen. Men dette tror jeg vi alle opplever ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by Jeanette »

LordShaft wrote:Å da rykker det noe jævlig i hele kroppen. Men dette tror jeg vi alle opplever ;-)
Når det rykker slik i kroppen har jeg hørt at det skyldes at kroppen sovner før hjernen. Dermed lurer hjernen på hvor kroppen er hen :)
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by FV »

Jeg våkna i 6 tiden idag av at dama satt i senga og ropte: "Brems for faen!" :lol:
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by Ulvinnen »

FV wrote:Jeg våkna i 6 tiden idag av at dama satt i senga og ropte: "Brems for faen!" :lol:
Har hun dårlig erfaring med kjøringen din? ;)
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by Galilee »

De fleste ser opp og til venster når de juger (dvs. blir tvunget til å tenke kreativt).

Det er sikkert en sammenheng, ikke at du er en løgner, men at du 'begynner å drømme'.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by Banditbiker »

Jeanette wrote:
LordShaft wrote:Å da rykker det noe jævlig i hele kroppen. Men dette tror jeg vi alle opplever ;-)
Når det rykker slik i kroppen har jeg hørt at det skyldes at kroppen sovner før hjernen. Dermed lurer hjernen på hvor kroppen er hen :)
Jeg har slitt med en omvendt problemstilling i alle de år; Kroppen har rett og slett lurt på hvor hjernen er.
Still searching for signs of intelligent life in the hood.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by FV »

Banditbiker wrote: Jeg har slitt med en omvendt problemstilling i alle de år; Kroppen har rett og slett lurt på hvor hjernen er.
Still searching for signs of intelligent life in the hood.
Kjenner til det Bandit. Ikke bare har kroppen lurt på hvor hjernen er, flere bekjente har faktisk spurt meg.
Uten at jeg kan komme med ett godt svar, desverre...
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by Winalot »

Hei. Dette var faktisk veldig kjekk lesing.

Jeg er medisinstudent, men har ikke kommet over denne problemstillingen før. Jeg skal huske å forhøre meg litt om dette når skolen begynner igjen hvis jeg husker det.

Hjernen er noe av det vi vet minst om hvordan fungerer, og jeg blir stadig forbløffet over hvor innviklet den egentlig er. Drømmer er intet unntak fra dette. Mennesket drømmer når vi er i denne fasen som vi referer til som REM (rapid eye movement)-søvn, som har sitt navn fordi det er en fase hvor øyene beveges hurtig. Det du sier om at du puster tungt og munnen åpner seg litt kan være et tegn på at du faktisk trer inn i en søvnfase, gjerne REM...? Skjelettmuskulaturen er avslappet i denne fasen, og det kan være grunnen til at munnen åpner seg litt. Dette uten at jeg har noen inngående kjenneskap til akkurat dette.
Image
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by carboy »

Husk at Shaft kjører Ducati da, da er man jo litt "rar" sånn ellers liksom.

Når jeg sier du er "rar" så er jeg en smule missunnelig på duccen din :lol: Men Jeg unner deg den for all del da, ikke ta det sånn :D
Foresten har faktisk hørt at kameraten min har snakket om at han kan velge og sovne, og velge og drømme om noe gått eller noe som ikke er så godt, Har vell egentlig bare sett rart på han vær gang han har nevnt det.
-Carboy-
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by MowZ »

Hørtes deilig ut å kunne velge når man vil sove egentlig. Jeg husker jeg drømte at jeg var ute en tur med sykkelen her en natt, også var jeg så skikkelig dårlig til å kjøre + at bunnpanna datt av på en slette, så satt jeg å prøvde å få den på igjen men den bestod av mange deler som et puslespill.... :shock: Drømmer er et interessant tema som vi vet lite om, som hvorfor i all verden skulle jeg akkuratt miste bunnpanna i den drømmen? merkelige greier..... og artige!
BMW S1000RR, Simply the best!
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by thomasgsxr »

trodde jeg var litt rar jeg, men virker som du har en god ting gående der.
har hørt at jeg er litt spesiell fordi jeg sovner etter 2 min :)
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Søvn - Drømmer!?

Post by Jarle »

Ah, den som kunne sovnet med engang...
Må se på tv eller lese noe før jeg klarer å sovne...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply