Hundefór

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Hundefór

Post by Desmo-Dude »

Noen her inne som bruker hundefór fra "Vom og hundemat"?Bruker i dag Pro Plan,men vurderer å gå over til dette.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hundefór

Post by Lølle »

Nei, men jeg har fôret med vom tidligere til polarhunder og det var veldig greit - hvis det var vom du tenkte på.
Hundefôr er som mye annet, alle har sin mening, man må bare prøve. Veldig mange liker Labb fra Felleskjøpet og den er nokså rimelig og god kvalitet, tror jeg. Andre skyr Labb. Jeg har fôret med mye billig for også, men kjøper hos veterinær til gamlemor nå.
Image
Image
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: Hundefór

Post by VFRlusa »

Lølle wrote:Nei, men jeg har fôret med vom tidligere til polarhunder og det var veldig greit - hvis det var vom du tenkte på.
Hundefôr er som mye annet, alle har sin mening, man må bare prøve. Veldig mange liker Labb fra Felleskjøpet og den er nokså rimelig og god kvalitet, tror jeg. Andre skyr Labb. Jeg har fôret med mye billig for også, men kjøper hos veterinær til gamlemor nå.
Bikkja har spist Labb i mange år nå. Frisk og rask ennå. :lol: Har heldigvis aldri vært innom vet. pga sjukdom. Nå får hun alltid "nogo attåt" da. Stort sett vanlig hundepølse som finnes i daglivare, rå kjøttdeig, en grillpølse eller tunfisk/makrell i tomat, som jeg blander inn i tørforet i små mengder.
Har prøvd mye annet, men havnet altså på Labb. Kjøpte engang 20 kilo med Dog (tror det var det den hette), billig som snus, men bikkjene fikk laus mage for å si det mildt. Det ble med det ene måltidet. Når det er sagt, er det vanlig at hundene må tilvennes nytt fòr (altså at man blander litt av det nye inn i det vanlige). Men de skal ikke få så store reaksjoner på nytt fòr, da ville jeg ikke brukt det.
I det siste har hun blitt glad i frukt og grønt også :D Så slipper å tenke på å blande det inn i maten. Hun spiser gulrot, eple og mandarin.

Denne http://www.vomoghundemat.no/ ser jo dritbra ut! Skal iallfall kjøpe endel av våtforet. NICE!

Litt på siden: Forer 2-3 ganger om dagen. Med bare 1 gang i døgnet får hunden oppkast av magesyre. Her tipper jeg alle hunder er forskjellige.
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hundefór

Post by tshansen »

Alle hunder er like forskjellig som oss mennesker.
Utrolig hvor mye foret har å si for blandt annet hvor "hund" hunden lukter. Glød og styrke i pelsen osv! Valg av riktig fòr er veldig viktig....Men dette er vel noe de fleste hunde eiere er klar over.

Leste faktisk en plass at tunfisk gjorde underverker for hunden! De trenger visst omega3 de også;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Hundefór

Post by Juliet »

Jeg prøvde ProPlan i en overgangsperiode, og en blodprøve viste at hunden min fikk høyere kolestrol på bare 2 måneder med PP.... Jeg bruker Royal Canin og Eukanuba på hundene mine nå. Men jeg tror Vom og Hundemat kanskje er enda sunnere og mer riktig, det er bare at det er litt mer "styr" med ferskfôr enn tørrfôr :-# Jeg har utrolig nok fortsatt tilgode å høre om en hund som ikke tåler Vom og Hundemat eller Norwegian Polar, men når det gjelder alle de andre fôrmerkene går diskusjonene varme rundt på nettet. Tror derfor V&H er veldig bra :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: Hundefór

Post by VFRlusa »

Juliet wrote:Jeg prøvde ProPlan i en overgangsperiode, og en blodprøve viste at hunden min fikk høyere kolestrol på bare 2 måneder med PP.... Jeg bruker Royal Canin og Eukanuba på hundene mine nå. Men jeg tror Vom og Hundemat kanskje er enda sunnere og mer riktig, det er bare at det er litt mer "styr" med ferskfôr enn tørrfôr :-# Jeg har utrolig nok fortsatt tilgode å høre om en hund som ikke tåler Vom og Hundemat eller Norwegian Polar, men når det gjelder alle de andre fôrmerkene går diskusjonene varme rundt på nettet. Tror derfor V&H er veldig bra :)
wtf... kolestrol? Har ikke målt mitt eget engang :D
Kjøpte frysetørket vom på Felleskjøpet idag (tror det er nytt produkt fra labb...). Det var ikke billig.. men hunden elsket det. Blir vom fremover i tillegg til tørrforet.
Forresten, er det noen som har sett noen seriøse sammenligninger på "veterinærfòr" kontra "billigfòr"?
Er vel som å diskutere motorolje men, det er jo artig det og. :)
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hundefór

Post by tshansen »

Kolestrolet er veldig lett og ikke minst viktig å få sjekket. Klart det kommer jo litt an på alder til både deg og hunden ;-) Men noe som kan være greit for alle 2 bente og 4 bente :)

Jeg mener jeg så ett innslag om dette på tv2 hjelper deg for en god stund tilbake! Skal ikke si det helt sikkert, men mener det var der. Søkte litt på siden deres på internett, men fant ingen ting. Vet ikke hvor lenge de lagrer info.

Men husker ikke hva dommen var. Men hundene trenger jo mye det samme vi trenger for å fungere. Er det ikke en viss form for innholdbetegnelse på pakkene? Så det går an å lese seg litt til hva som faktisk befinner seg i de forskjellige fòra?

Har ikke selv hund (enda), men dette er noe som vil komme veldig snart. Å alt som har med hunder interesserer meg veldig.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hundefór

Post by Lølle »

Hvis jeg husker riktig var det en stor test som viste at næringsinnholdet ikke var særlig bedre i dyrt fôr enn billig. Det som ofte plager meg mer med billigfôr, er alle fargestoffene. Hunden kunne ikke bry seg mindre om utseende på maten. Første mamlamuten min ble helt rød rundt munnen av Omega som jeg prøvde. Det er ikke bare innholdsfortegnelsen som teller, det er også hvor godt næringen tas opp. Det kan variere mye. Seriøs undersøkelse krever lang tids prøving med veiing av både hund og det som går inn og ut av dyret, blodprøver og testing. Vi gjorde det en gang på FHSK da vi skulle gå over fra hjemmelaget til tørrfôr. Til husbruk synes jeg det er greit å bare prøve seg frem og holde litt øye med om hunden skiter mye av fôret, hvordan pelsen blir osv.
Image
Image
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Hundefór

Post by Juliet »

Må nesten bare forklare at årsaken til den blodprøven ble tatt var i forbindelse med mistanke om sykdom. Samtidig skiftet jeg fôrmerke, og tok ny blodprøve et par måneder senere igjen. Dermed oppdaget vi øket kolestrolnivå :D

De tv2-hjelper deg fôrtestene ble slaktet fullstendig, for de testet aldri hvilke fôr som er best for hundene våre. De testet bare om inneholdet i pakken stemte med det som sto utenpå, og om det var noen næringsverdier som var for høye eller lave. Dermed ble Labb utropt som vinner, igjen og igjen. Og jeg nekter å tro at Labb er så mye bedre enn Hills, Eukanuba og Royal Canin.I tillegg testet de Frolic som ikke er et fullverdig fôr selv om de påstår det. Vi fikk aldri vite noe mer om hva hundene faktisk trenger, har godt av, hvordan de tester fôret sitt etc. Jeg vet noen hunder fungerer best på Labb ifølge eiernes uttalelser, men det får ikke meg til å prøve det merket allikevel. Royal Canin har store test-kenneler hvor de tester ut fôret på mange hunder. De har laber hvpr de tester egen kvalitet på fôret, og råvarene de bruker er godkjent som menneskemat. Labb bruker etter hva jeg har hørt (?) resteavfall (som sikkert egentlig er greit å spise, men ikke har samme jevne næringssammensetningen) og det er derfor variabel kvalitet på inneholdet i sekkene. I tillegg inneholder det en del fett. Jeg har ikke hørt om hunder med fettkuler som går på topp-produktene, men av Labb-hunder kjenner jeg til flere eksempler.
Jeg sammenlikner lavkvalitets hundefor med junkfood, og toppmerkene med "bondekost". Jeg foretrekker å gi hundene mine det jeg stoler på er riktig sammensatt fôr selv om det koster litt mer enn dagligvaremerkene, og tror at det utgjør en forskjell. Jeg kan se om en hund får feil mat på pelsen som regel, og på egne hunder ser jeg det på farge og konsistens på avføringen, ikke minst. Og hvor mye mat de spiser for å oppta næring. I billigfôr er det som regel dårligere næringssammensetning som gjør at de må spise mer for å oppta nok næring, som igjen gjør at de kan legge på seg og skite mer.... trivelig... :p

De som har regnet på det mener at billigmat ikke er så mye billigere siden hunden spiser mer av den maten som har lavere næringsverdi. For arbeidshunder er det et veldig dårlig alternativ. Jeg vil tro det kan være noe idet... Ren vom tror jeg er veldig kraftig mat for hunder osm ikke er i høy aktivitet, men det går an å undersøke. Vom & Hundemat er også høy på næringsstoffer og man gir bare mengde tilsvarende 2-3 % av hundens kroppsvekt om dagen. Men det skal være godt balansert kost i det minste. Norwegian Polar er et alternativ til V&H, litt triveligere fôr siden det er kokt og ikke så sølete :) De to er ikke helt like, men jeg husker ikke forskjellene... men det kan leses på hjemmesidene til produsentene.
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hundefór

Post by Lølle »

Enig med deg, men jeg er ikke så opptatt av at fôret er 100% jevnt i innhold, jeg har aldri målt opp nøyaktig heller.
Har ikke prøvd Labb selv, men ser at mange er enten eller angående merket. Slakteavfall er greit for meg så lenge det er under samme kontroll... vom er jo også slakterester for de fleste og ikke så jevnt som mye tørrfôr.
Image
Image
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Hundefór

Post by Desmo-Dude »

Folk kan si hva de vil om Labb for min del også,men har prøvd det og endte med hund nesten uten pels.Brukte tidligere et for fra usa,omnipro,og det fungerte veldig godt.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: Hundefór

Post by VFRlusa »

Desmo-Dude wrote:Folk kan si hva de vil om Labb for min del også,men har prøvd det og endte med hund nesten uten pels.Brukte tidligere et for fra usa,omnipro,og det fungerte veldig godt.
Der kan man se. Får stadig høre hvor fin og skinnende pels hunden min har. Så er hun også trygg og glad, noe som er minst like viktig som fòret.

KrøssKlippet fra nettsiden til FK:
Labb produseres i Bergen, og er derfor ferskt ute i butikkene (FK). Labb testes også kontinuerlig på hunder i forskjellig alder osv. Fòret og råvarene testes ved universitet for miljø og biovitenskap på Ås (med hensyn til fordøyelighet...) bla bla
Labb er laget av enten lam eller kyllingkjøtt med fiskemel.
Hva er disse "vet.fòra" laget av? Inderfilèt kanskje? :P Neida, men seriøst kan noen sjekke pakken de har?

Juliet: Det med fettkuler la jeg merke til, siden hun har tendenser til en. Eneste andre hunden jeg har vært borti med dèt, har aldri spist Labb. Tror det går mye på at det er vanlig på litt eldre hunder. Men noe å merke seg kanskje? Iallefall hvis det oppstår på yngre hunder.
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
User avatar
vinc79
Posts: 62
Joined: 18 Sep 2007 18:40
MC: Ducati 916

Re: Hundefór

Post by vinc79 »

Jeg liker Hills! Hilsen Boyd...
Image
Det gjør pappa også!
Image
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Hundefór

Post by Desmo-Dude »

Saken er vel kort og godt at man må prøve ut hvilket fór som passer til sin hund.Har en kamerat med en golden på 11 år,og han tåler bare tørrfóret fra Firstprice :) Her blir det i hvertfall våtfór fra vom og hundemat :)
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Hundefór

Post by Juliet »

VFRlusa wrote:
Juliet: Det med fettkuler la jeg merke til, siden hun har tendenser til en. Eneste andre hunden jeg har vært borti med dèt, har aldri spist Labb. Tror det går mye på at det er vanlig på litt eldre hunder. Men noe å merke seg kanskje? Iallefall hvis det oppstår på yngre hunder.
Jeg skal ikke påstå at Labb har skylda for fettkuler, men det er mitt inntrykk. Jeg har i alle fall tilgode å høre om det på de hundene jeg har i nærmeste omgangskrets, og de spiser ikke Labb. Men de hundene jeg opplevde fettkuler på gjorde det.... kan være tilfeldig, men kan jo også ha en sammenheng :-k
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply