En person, flere nick.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

En person, flere nick.

Post by boxer wolf »

Fra tid til annen kan det observeres at en og samme person benytter flere nick på forumet.

I et tilfelle ble det observert at en person skaffet seg selv støtte i noen sammenhenger ved å også opptre med et annet nick. Når dette ble "avslørt" innrømmet vedkommende det, ga sin forklaring av hvorfor (voksent gjort) og har deretter gått tilbake til å bruke sitt opprinnelige nick.

I et annet tilfelle brukes nick nummer to både til å støtte seg selv og til å fremme negativitet overfor andre, noe man kanskje ikke ønsker å stå for selv i det "offentlige rom". I dette siste eksempelet benekter også den det gjelder at dette er tilfelle, men via enkle grep er det lett å se hva som er korrekt.

Det finnes sikkert flere eksempler på det samme.

Mitt spørsmål er:
- Hva mener dere om at brukere opererer med flere nick i det skjulte på denne måten?

Det er etter min mening selvfølgelig ikke noe i veien for å skifte nick, eller å avslutte et nick for så å komme tilbake med et annet. Men skal det aksepteres at en og samme person fremstår med to nick parallelt? Jeg ønsker synspunkter fra alle typer brukere, men er spesielt interessert i hva Admin og Moderatorer mener om saken.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: En person, flere nick.

Post by NoName »

Det er nå så at det er fullt lovlig å ha flere nick. Men jeg syns det blir for dumt. Så lenge brukere ikke går aktivt inn for å sverte forumet på noen måte så gjør det egentlig ingen skade. Men som du sier, hvis det blir brukt for å skaffe seg medhold, eller for å kun spre dårlig stemning så passer det seg dårlig. Morro å følge med på brukere som tydeligvis ikke vet at jeg vet hvem de er. Fort gjort å drite litt på leggen da ja. Men så lenge folk oppfører seg så er det forsåvitt greit, men jeg ser som sakt ikke vitsen med det. Men det er jo hyggelig da at de liker forumet så godt at de må ha flere brukere her inne ;)

En annen ting er brukere som låser nicket sitt fast til en type sykkel. Når de da bytter sykkel så passer ikke nicket lenger og da vil de bytte. Forøvrig greit nok,men det kan være lurt å tenke litt lenger når det gjelder nick. Dette gjelder for det meste de yngre som gjerne vil vise hvilken moped de kjører i nicket. Men dette var off topick.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: En person, flere nick.

Post by TageSK »

Image

Hele poenget med slike forum som dette, er at man er den man føler for å være.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: En person, flere nick.

Post by Scotty »

Er selv i mot å ha flere brukere på en person - Det er noe jeg ser på som totalt unødvendig og meningsløst.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: En person, flere nick.

Post by boxer wolf »

TageSK wrote: Hele poenget med slike forum som dette, er at man er den man føler for å være.
Jo, enig i det. Men det blir vel litt rart dersom man føler for å være flere samtidig?? :-k
Image
Si det du mener, og men det du sier.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: En person, flere nick.

Post by inunf »

Har man splittet personlighet må da alle få ha eget nick? Jeg bruker ofte å snakke med meg selv, kanskje stemmene i hodet mitt skal få egne nick de også?
User avatar
spiffo
Posts: 70
Joined: 07 Oct 2008 20:10
MC: '06 Suzuki GSX-R 600
Location: Sandefjord

Re: En person, flere nick.

Post by spiffo »

Haha, seriøst? Det er jo bare synd på stakkaren som må skrive selv for å få medhold i sine egne saker. Skjønner jo at man har tapt diskusjonen hvertfall. Kan ikke tro dette er noe "problem" i det hele tatt, da det vel gjelder en schizofren type og ikke flere
'06 GSX-R 600
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: En person, flere nick.

Post by Juliet »

Hehe, morsomme poeng her :lol:
Men for å være ærlig trodde jeg faktisk at det var brudd på reglene å posere under flere nick og late som det dreier seg om flere brukere. Det har ingen ting positivt for seg å operere slik, slik jeg ser det :-k . Jeg er enig i at det er en rett å få være anonym, men er det en rett å bevisst føre medforumister bak lyset på den måten?

I begge tilfeller BW nevner ( ja jeg har skjønt hvem de snakker om, og jeg stoler på at de vet hva de snakker om) går brukerne inn for å skaffe seg ny identitet. Og det kan være forståelig, for etter en viss tid ønsker man kanskje å gjenopprette anonymiteten sin. Men i begge tilfeller opererer/-rte de med sitt opprinnelige nick samtidig. Det skjønner jeg ikke....
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: En person, flere nick.

Post by TageSK »

boxer wolf wrote: Jo, enig i det. Men det blir vel litt rart dersom man føler for å være flere samtidig?? :-k
Det er ikke alt her i verden man skal forstå. Kanskje skal vi være glad vi ikke forstår alt.

Én av årsakene til at slike forum er så fantastiske, er nettopp at man må lese det som står, og dett er dett.
Når jeg sier "GS er tingen" så kan ikke du se på meg å si at "Den dusten sitter i rulestol - hva F* vet han om det?"
Er man mobbeoffer til daglig kan man her opptre som sindig og eftertenksom bestefar.
Du må forholde deg til det jeg sier (skriver) og ikke til hvem jeg er.
Ingen andre steder er det slik !

Internett er ikke som andre steder. Takk for det.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: En person, flere nick.

Post by Baron von Waffel »

De som skriver under et nick som ikke er eget navn har jo alle valgt å skape seg en slags fiktiv personlighet. For min del tror jeg nok at Baron von Waffel er svært nær Harald Knudtzon. Og jeg har ingen problemer med at mitt nick kan kobles rett på min fysiske person.

Hvis jeg ville skapt en virtuell person som jeg ikke personlig ville identifisert meg med, så forbeholder jeg meg retten til det. Og om den virtuelle personen hadde dukket opp et sted hvor også BvW finnes, så ser jeg egentlig ikke noe galt i det. Men uansett så vil en slik tilleggsidentitet ikke være opprettet for å være slem eller skape ondt blod. Og så lenge man kan oppføre seg så kan man vel gjøre det som splittet personlighet også? Så kunne jeg levd ut mine eventuelle feminine sider, være en misforstått fjortis eller en gammel grinete pensjonist med motstand mot alt som er nytt.

Men foreløpig fortsetter jeg å være BvW. Og skal jeg skape noen annen personlighet så begynner jeg heller å skrive en roman.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: En person, flere nick.

Post by erazar »

Kanskje vi bare skal ta tyren med hornene og opprette en rekke brukere alle sammen? Da burde vi vel få noen gode diskusjoner her inne. Jeg registrerer feks goldwingrox og digger_pocketbike og starter en tråd med heftig diskusjon om hvor mye størrelsen har å si!

Som baronen sier, bruker du det ene nicket som ett web alias fra starten av og så oppretter ett annet som ditt personlige jeg kan jeg kanskje gå med på det.. Men å bruke ett alias for å sverte noen blir tragisk.. Nå er det jo en kjent måte å lage blæst om seg selv på. Hvordan ble en kjent komiker oppdaget for eksempel? Han hadde ett innringerprogram på en lokal radio, som ingen ringte til.. ja da var det bare til å få den ene karakteren etter den andre til å "ringe" og vips så ble karakterene kjent.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
lgbekk

Re: En person, flere nick.

Post by lgbekk »

Jeg kjenner ikke til detaljene rundt det trådstarter nevner, så dette er kun min generelle mening.

Selv om man har rett til å være anonym overfor de andre brukerne i et forum trodde jeg ikke at det var lovlig for en person å registere seg under flere enn et nick. Men, admin bestemmer.
Har vært borti det tidligere i et annet forum (svensk) og der førte triksingen til et forferdelig rabalder som skadet det forumet for lang tid framover.
Jeg forstår ikke vitsen med flere nick hvis hensiktene er kun av det gode. Det er nærliggende å tro at opprettelse av flere nick er til for å oppnå noe spesielt med mer eller mindre ufine metoder, men det er kanskje fordi jeg har så dårlig erfaring med dobbeltnickere fra før av.
User avatar
VFRlusa
Posts: 50
Joined: 12 Sep 2008 02:04
MC: 93 VFR750 (hvit hest)
Location: toten

Re: En person, flere nick.

Post by VFRlusa »

boxer wolf wrote: Mitt spørsmål er:
- Hva mener dere om at brukere opererer med flere nick i det skjulte på denne måten?
.
Det kan jo helt klart misbrukes, og jeg imøteser gjerne et eneste argument for å ha flere brukere på samme forum.
Hvis et forum skal fremstå som seriøst, vil jeg anta at flere brukere er en uting.

(For alt jeg vet er da samtlige i denne tråden, en og samme person. :shock: :)
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: En person, flere nick.

Post by Guinss »

boxer wolf wrote:Mitt spørsmål er: Hva mener dere om at brukere opererer med flere nick i det skjulte på denne måten?
At brukere har flere nick er greit for meg. Men hvis man gjør det for å støtte seg selv i diskusjoner, er jo litt tåpelig.
Hvis det blir ett problem, er det nok ikke så vanskelig for moderatorene å avsløre det. ip-adresse osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: En person, flere nick.

Post by tshansen »

Hvis en av våre tidligere medlemmer kommer inn her med ett nytt nick for å delta i en diskusjon, selv om vedkommende frekventerer med sitt gamle nick også, for å slippe å bli forhåndsdømt pga tidligere uttalelser å slippe at folk skal ta fram igjen gamle meninger og gammal drit ser jeg ikke noe problem med dette.

Men å bevisst komme inn her å sverte andre, det er noe jeg hvertfall ikke bare står å ser på. Dette er noe jeg griper fatt i.
Der er flere nick som er alias av andre brukere. Noen blir brukt fram og tilbake mellom flere medlemmer, men dette er noe vi som moderatorer og admin kan se og holde øye med :)

Det virker som den siste hendelsen i shorty sin blogg som er grunnen til denne tråden!??

Jeg mener at det til tider er alt for serriøs holdning på enkelte her inne, og ser ikke noe problem om noen prøver å løse litt på stemningen med ett annet nick. Lage litt morro og dra igang litt diskusjoner. Men når det går direkte på personangrep, eller ufinheter mot en eller flere brukere, er det ikke akseptert!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply