Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Winalot »

Nå er det het debatt rundt omkring i de forskjellige partiene om kvinner skal få samme type verneplikt som menn (da i form av førstegangstjeneste). Hva sier forumets medlemmer til dette? :D

Se artikkel nedenfor.


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=557963
Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by supermons »

Selv om jeg er for likestilling er jeg imot kvinnelig verneplikt, da jeg synes det er rimelig unødvendig. Tror et mindre og bedre forsvar hadde vært bedre, istedenfor å pøse på med enda flere demotiverte "soldater".

Dessuten er jeg imot at likestilling skal sees på som at begge kjønn skal møtes på midten. Likestilling for meg er at begge kjønn har samme muligheter, men også muligheten til å beholde sin kjønnsidentitet. La menn være menn og kvinner være kvinner (men selvsagt skal de som vil få lov til å bryte med tradisjonelle mønstre og oppføre seg akkurat som de vil, så lenge det er deres valg).
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Hawken »

For min del kan de ha det slik vi har det i dag. Da har de som drar inn i militæret 3 måneder på seg til å finne seg til rette, hvis ikke kan de trekke seg, pakke kofferten og dra hjem og si: "jaja, da har jeg prøvd det også."
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Rimol »

syns ikke at jenter skal være vernpliktige. men at forsvaret trenger flere jenter er jeg ikke i tvil om.
De fleste jentene klarer ikke alle oppgavene i felt som gutta klarer. jentene vil jo bare sinke utdanningen og kvaliteten til gutta. har ikke jenter selv i troppen men har noen i kompaniet.
det finnes mange administrative stillinger i førstgangstjenesten som jenter kan besette istedet for at vi bruker noen som kunne ha blitt gode soldater til å sitte på et kontor hele dagen.

Men ikke misforstå, det finnes jenter som gjør en sikkeli bra innsats og er bedre soldater enn mange av gutta.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Baron von Waffel »

Vil ikke ha kvinnelig verneplikt før de tar inn så mange av årskullet at vi kan si vi fortsatt han mannlig verneplikt. Nå har de bygget ned forsvaret så mye at det er tragisk. Enten så har vi et troverdig forsvar eller så legger vi ned.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Winalot »

Personlig sett så har jeg mer tro på et forsvar kun oppbygd av ansatte soldater, altså at verneplikten fjernes. Jeg vil heller ha 100 gode soldater som vet hva de gjør, enn 500 som knapt vet hva som er foran/bak på AG/MP5'en. Jeg var selv vaktkommandør i luftforsvaret, og så mye rart komme inn og ut :roll:
Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Lølle »

Et profesjonelt forsvar alene er praktisk talt umulig.
For dagens oppdrag som er stort sett å bære flagg i utlandet, betales jo de full lønn.
Skulle man lønne et forsvar for krigstid uten vernepliktige, ville man mangle to vesentlige ressurser: Folk og penger.
Så lenge vi har en verneplikt er det vanskelig å se det rimelige i at gutta skal ha plikt til å gi et år for landet, men ikke jentene.
Jeg synes det er greit å gi et år for nasjonen og de fleste har godt av et oppbrudd fra skjørtene til mor. Mye god modning i det.
Alle tjenestedyktige burde yte så lenge plikten kalles almenn; om ikke militært, så i annen form. Assistenter i helsevesenet er et godt eksempel.
Image
Image
Guinss
Posts: 163
Joined: 12 Dec 2008 23:34
MC: 2008 Kawasaki 250R - Sort

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Guinss »

blir merkelig om de skal innføre verneplikt for kvinner, militæret har jo ikke penger nok fra før av til å sende alle mannfolk i militæret. eller?
Jeg hører stadig om avdelinger som legges ned, der folk jeg kjenner egentlig skulle tjenestegjøre.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Lølle »

Ja, men man kan fortsatt ta inn det antallet/kval. man trenger - bare uavhengig av kjønn.
Image
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by maelling »

I disse tider blander man sammen dette med like muligheter/rettigheter sammen med kjønnsrollene. En ting er dette med like rettigheter, noe nok alle for. En annen ting er om kjønnsrollene skal utviskes, men det er en annen debatt. Damer skal inn i militæret og være tøffe, framstå som de mest vellykkede i samfunnet, og er de som først skriker høyt om det er noen forskjellsbehandling. Mannsollen er mer eller mindre i krise diskuteres det i disse dager, siden menn angivelig gjør det dårlig på skolen, er trangere i nøtta, er dårlige oppdragere m.m Selv er jeg også enig i at kjønnsrollene bør bevares ( Selv om det virker ut som det er en vel så stor agenda å jevne ut kjønnsrollene, siden menn i disse dager også skal bli "myke" og passe barn), ikke at man på bakgrunn av hvorvidt man er i besittelse av en penis, skal være avgjørende for om man skal avtjene verneplikt eller ei. Dersom man skal dra dette helt ut med å utviske kjønnsrollene og gjøre alle menn myke, så kan kvinner også ta sin tur i militæret, som er en stor klubb av testosteron og med neandertaler-selvhevdelses-holdninger. Selv var jeg inne 11 måneder og 25 dager, og hadde det ikke vært for at jeg tok mye studier på kveldstid, var det langt på vei bortkastet. Damene slipper dette og kan ta 1 års studier istedenfor, mens jeg løp rundt på hjerkinn med moskus i helene, og gravde meg ned. I disse tider der politisk korrekthet og kjønnsforskjeller skal slutte å eksistere, kan damene etter mitt syn ta seg en tur inn de også, så kan menn la seg ansette i barnehage. Ved litt hjelp av darwin, vil kvinnekroppen da tilpasse seg den nyere og tøffere tilværelse, slik at testosteronnivået sikkert vil øke over tid (og mer hår på armene), mens menn etter et par tusen år i barnehage, vil bli mer feminine, og begge kjønn vil kanskje utlignes.

Ellers virker det ikke ut som særlig mange avtjener verneplikt lenger. Menn som går glipp av 1 års studier, bør få en klekkelig kompensasjon for dette. Jeg har skrevet en lang tråd om min tid i militæret tidligere:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... n&start=15

Hadde det ikke vært for ukulturen jeg opplevde der, og det faktum at jeg har svart på hvitt stående at "my service is no longer required", og at min militære utdannelse dermed er bortkastet, hadde jeg muligens vært vennligere innstilt overfor militæret som sådan. Inntil videre bør alle som er motivert for tjenesten likestilles og sendes inn i militæret, og ikke sorteres ut i fra hva slags type kjønnsorgan man er født med. Når det kommer til stykket, er det norske forsvaret så ubetydelig og den gjennomsnittlige soldat så utrent for en reell stridssituasjon, at man nok ville drite på seg i felt og løpe sin vei, uavhengig av kjønn, om kuler en dag skulle suse over hodet på dem.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Banditbiker »

Kvinnelig verneplikt er noe jeg absolutt er for. Burde være like selvfølgelig at kvinner stiller opp og gjør en innsats som at menn gjør det.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Winalot »

Dette systemet vil, etter min mening, bli urettferdig uansett sålenge vi ikke snakker om et profesjonelt forsvar. Hvis vi beholder dagens system er det mangel på likestilling mellom kjønn, hvis vi innfører kjønnslik verneplikt vil det være mangel på likestilling mellom "noen heldige/uheldige". Dette har sammenheng med at det aldri vil bli et forsvar hvor vi har bruk for alle guttene og jentene i et årskull, sålenge det ikke er krigssituasjon.

Hvis vi ser situasjonen objektivt, ser en fort at Norge ikke har store sannsynligheter til å motstå et angrep av andre nasjoner enn Lichtenstein og tilsvarende. Det er derfor jeg har min mening om at det er bedre med et mindre forsvar som er veldig godt utrustet (med matriell og kompetanse), enn dagens forsvar med dårlig dog mye matriell/kompetanse :)
Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Banditbiker »

Slik jeg oppfattet utgangspunktet for diskusjonen dreide det seg om prinsippet "kjønnsnøytral verneplikt" og ikke kapasitet og kompetanse. Men ellers så tenderer jeg også til å tenke mere og mere i retning av en profesjonell styrke.

Som gammel offiser mener jeg mye om den utviklingen vi har hatt innenfor forsvaret de siste 20 årene, men jeg stoler på at våre folkevalgte som har en gudegitt gave i forhold til det å vite alt så mye bedre enn alle oss andre, tar de riktige avgjørelsene og vet best til enhver tid. :roll:
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Lølle »

Danskene har i lengre tid hatt loddtrekning ang verneplikt, tror jeg.
Ellers hadde det forsåvidt blitt rettferdig dersom alle vernedyktige måtte tjene et år på en eller annen måte.
Dagens forsvar er ikke noe invasjonsforsvar, det er forlatt for lengst.
Man skal bidra ute og bidra hjemme om nødvendig, hovedtyngden vil falle på allierte ved et angrep på Norge.
Mht å bytte kvantitet mot kvalitet; det er ok til en viss grense, 5 toppsoldater er som regel bedre enn 10 dårlige og Irak med verdens 5. største hær hadde ikke mulighet mot moderne våpen - men vi kan ikke bytte alt i ett kjempedigert gevær...
Image
Image
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Kvinnelig verneplikt - likestilling?

Post by Winalot »

Banditbiker, måtte bare ha en avsporing for å få frem poenget :)

Lølle, helt enig! ;-)
Image
Post Reply