Valg av ny hund?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Valg av ny hund?

Post by tshansen »

Jeg har lenge hatt lyst på hund, og når jeg først har lyst på noe, går jeg kanskje litt for grundig til verks med å finne en hund som faktisk passer til meg.

Den siste tiden har jeg lest veldig mye om forskjellige raser og kom over sjokkerende "nyheter".

Jeg var igrunn klar over at enkelte raser slet med mere sykdom enn andre, men at det er oppdretterne og kennelklubbene som systematisk har innavlet så store skavanker og sjukdomshistorikk på de forskjellige rasene er helt kvamt!

Kjøper du en rasehund i dag, betaler du for en syk hund! Pølsevev vil sikkert noen si, men det er nok av informasjon om dette. pluss bildebevis om hvordan rasene var for bare 100 år siden som sammenligner hva galskap disse stakkars rasene er blitt utsatt for.

Avlere parrer fedre med unger, søsken med søsken, bestefedre med barnebarn osv! Enkelte i kennel club i england (verdens mest prestisje tunge kennelclub?) blir konfrontert med dette, men de syntes det er helt greit. Men syns de det er helt greit hos mennesker, nei da er det plutselig sinnsykt!??

Det er billigere å forsikre en blandinghund enn f.eks bulldogen. Som igjen ikke er i stand til å reprodusere seg eller føde uten hjelp/operasjon av oss mennesker. Dette er nasjonalhunden til England.
Ridgeback er en hund som blir født med defekt rygrad. (missdannelse) og friske hunder som blir født uten blir oppfordret til å avlive, for at det er ikke ridgeback uten denne defekten. Så de parrer syke hunder med alle slags missdannelser, med andre syke hunder (helst i familie) for å få flest mulig syke hunder og igjen flerforldige tusen kroner.

Sjokkerende BBC dokumentar.

"Hunderaser på ville veier
Dokumentar fra BBC. Rasehunder lider ofte av genetiske sykdommer som har sammenheng med oppdretternes arbeid for å få fram spesielle egenskaper."

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/468299

Her er en times lang dokumentar som avslører skremmende "nyheter" om rasehunder.

Etter å ha lest og sett alt for mye om nettopp dette temaet, er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å kjøpe/få meg blandingshund.

I følge eksperter, vil vi utslette det vi kjenner av hunderaser idag.

Jeg er sjokkert over ting jeg har funnet på nettet av informasjon om dette. Og syntes det er kvalmt at det ikke blir såtte inn lover mot dette.
Så alle dere andre som er på jakt etter ny hund, ta en titt og søk litt rundt. For diverse sertifikat som viser slektstre og hvor mange premier forfedrene har hatt, er bare ett tegn på at hunden med stor sannsynlighet er alvorlig syk, eller vil få store lidelser gjennom livet.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Valg av ny hund?

Post by Winalot »

Er ganske glad i hund selv, men dette visste jeg ikke! :shock:

Skremmende tanke...
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av ny hund?

Post by tshansen »

Det finnes selvfølgelig oppdrettere som kjemper en evig kamp om faktisk å få friske hunder, og avle vekk igjen sykdom.
Men disse blir jobbet imot, da de ikke er godkjente rasehunder som igjen gjør at de ikke kan selge de til "normal" pris!

Husker ikke navnet på rasen. Men det kommer fram i den dokumentarer jeg postet. Der kraniet på hunden er mindre enn hjernen. Som gjør at hundene får store nervrologiske lidelser.

En hundeeier vinner 1 premie på utstilling, der hunden er påvist nettopp denne sjukdommen. Og hunder som vinner slike premier på utstilling er veldig attraktive hunder å få parret. (mye penger)
Den ene hunden hadde parret seg og hele 25 ganger etter at sykdommen var påvist!

Nei det er ganske utrolig.
Det er helt sykt at det skal få lov å være slik!

Gå inn på forskjellige norske hunderase sider å les hvor mange som faktisk måtte se seg nødt til å avlive hundene sine pga sjukdom! Det er alt for mange av de som skriver innlegg der.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Valg av ny hund?

Post by supermons »

Border collie er vel rasen med mindre kranie enn hjerne. Brodern hadde en sånn, og den ble litt rar på slutten :(

Visste ikke at avlsmiljøet var slik, men utrolig trist å høre. Vi har forsåvidt hatt flere blandingshunder da jeg var liten, og den ene ble nesten 20 år :)
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Valg av ny hund?

Post by Rambler »

I mange år har jeg hørt at de førstegennerasjoners blandingshunder ofte har best gemytt og helse. Jeg tror faktisk ofte at tilfeldige, ikke planlagte, blandingshunder ofte kan være litt mer "menneskelige" eventuellt kanskje litt mer bortskjemte også. Proffesjonelle oppdrettere har ofte ikke et så nært forhold til dyra som andre.

Hvis jeg skal kjøpe hund igjen er det tre ting jeg vil legge vekt på. Jeg vil ikke ha en hannhund med sterkt vilje eller hardt gemytt. Jeg vil se mora. Hvis hun helt uten forbehold kommer loggrende for å hilse på er dette et veldig bra tegn, og omvendt. Det samme gjelder valpene. Hvis man velger den valpen som først kommer for å undersøke hvem du er, så kan man være rimelig sikker på at den vil bli en grei familiehund. Noe annet veldig interessant er hvordan huset som valpene har bor i ser ut. Ligger hundemor i soffan kan man være sikker på at valpen innerst inne altid vi ha en forestilling om at dette også er dens soleklare rett.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av ny hund?

Post by tshansen »

Nei det er ikke border collie, det er en litt mindre rase, ofte å finne i brun og kvit... men det er en collie :) Jeg vil anbefale dere alle å se den dokumentaren.

Det er absolutt en vekker...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Valg av ny hund?

Post by Galilee »

HELSE burde vært et kriterie når man vurderer hunder på utstilling.

Det burde ikke være mulig å bli 'champion' med medfødte sykdommer og skavanker.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Re: Valg av ny hund?

Post by LinnSurion »

Jeg har en blandingshund nå. Faren var schaefer og moren var blanding av labrador, golden retriver, engelsk setter og en ukjent. Jeg husker da vi reiste for å se på valpene, da kom moren logrene mot oss og ville hilse på. Hun var liten og tynn (litt mindre enn de rasene hun var blandet av, kan hende den ukjente rasen var litt liten) og vi trodde at da ville valpene hennes ikke bli så mye større enn henne. Så feil kan man ta. Ringo (hunden min) har blitt litt større enn de nevnte rasene, uten at det gjør noe.
Det som var litt stilig var at nesten alle valpene i kullet så litt annerledes ut enn hverandre. Hadde vært artig å sett de som voksne.
Ringo blir nå snart tolv år, har ikke vært syk og har et helt fantastisk gemytt. Etter å ha vært sammen så lenge er vi helt på bølgelengde og noen ganger kan jeg ta meg i å forklare ting til han, og noen ganger tror jeg nesten at han skjønner hva jeg prater om :p Han har mye personlighet og er en stor del av familien.
Neste gang jeg skal ha hund så blir det nok blandingshund igjen, og kanskje også en som skal omplasseres. For nå er det ofte slik at de som omplasseres ikke har noen rare ting for seg i det hele tatt. Ofte så er det folk som ikke har tid lenger, hunden ble mere styr enn det de trodde, den var ikke like interessant for ungene nå som den ikke var valp lenger, de klarer ikke å håndtere den (som kan som oftest enklest kureres med noen dressur-kurs og masse tålmodighet), noen må gi fra seg pga allergi og andre bare gidder ikke lengre.
Jeg har ikke behov for en rasehund. Og jeg synes ikke det er nødvendig å betale ti tusenvis av kroner for å få en hund med stamtavle. Jeg vil gjerne ha en venn, litt selskap og en å gå tur med.

Og 'Rambler', det med moren som ligger i sofaen, det er vane. Og mest sannsynlig ikke noe valpene rekker å lære selv. Og hvis de lærer det så er det ikke noe problem å lære de bort fra det igjen. Alt som kreves er tålmodighet.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av ny hund?

Post by tshansen »

Cavalier Spaniel er mye vist i denne dokumentaren.

De er veldig plaget med:
Syringomyelia (SM) er et syndrom som påvirker hjerne og ryggmarg, ved at den bakre delen av hodeskallen blir for trang for hjernen, noe som skaper unormalt press. Presset fører til at spinalvæsken ikke klarer å flyte normalt mellom hjernen og ryggmargen, og det kan oppstå væskefylte hulrom og deformeringer i hjernen eller øvre deler av ryggmargen. Symptomene kan komme i alle aldre, men oppstår typisk mellom 6 måneder og 3 års alderen. Symptomene inkluderer sensitivitet og smerter rundt hode, nakke, eller skuldre, ofte indikert av at hunden klynker eller gråter kombinert med regelmessig kløing i området rundt øre, nakke, skulder. Kløingen er ofte unilateral, det vil si begrenset til ene siden av kroppen. Kløebevegelsene er regelmessige uten egentlig å være i kontakt med resten av kroppen. SM fremkommer typisk når hunden blir oppspilt, for eksempel når den skal ut å gå tur. Diagnose skjer ved MRI-skanning. Det finnes ingen behandling for denne lidelsen, men man kan eventuelt gjøre et operativt inngrep i nakken for å minske presset noe.

Rasen bør spesielt undersøkes for hjertefeil (endocardiose), grå stær (katarakt) og kneleddsfeil (patellaluxasjon), siden disse sykdommene kan være arvelig belastet.

De fleste slike inngrep i nakkeregionen leder som oftest til død hos disse hundene!
:(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Valg av ny hund?

Post by KiM »

Så akkurat dokumentaren, og kan ikke forstå noe annet enn at man må lage regler/lover mot innavl. Det handler kun om penger! Den morsomme delen er jo når hun vinneren står å lyger rett inn i kamera...
ingen KiM, ingen kos
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Valg av ny hund?

Post by Rambler »

LinnSurion wrote:
Og 'Rambler', det med moren som ligger i sofaen, det er vane. Og mest sannsynlig ikke noe valpene rekker å lære selv. Og hvis de lærer det så er det ikke noe problem å lære de bort fra det igjen. Alt som kreves er tålmodighet.
Jo, man kan jo oppdra og lære dem senere selvsagt, men jeg har likevel ofte tenkt at det lille de opplever helt i begynnelsen på en måte blir det mest naturlige for dem senere. Hvis de lever slik i stua som de ville gjort ute i naturen, så tror jeg mengden med tålmodighet som må til blir langt større.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Valg av ny hund?

Post by Desmo-Dude »

Nå er nok ikke problemet like stort her i landet,men man kan tydelig se tendensene.Har selv sett dokumentaren,og det er et par av de gamle tantene (oppdretterene) jeg gjerne skulle tatt kneskålene på!Det å velge seg en blandingshund er ikke noe dumt valg,eller så kan man finne seg en rase som ikke er annerkjent av NKK.Da er sjansen større for at du får en hund fra en rase som ikke er avlet helt i stykker.Så fort en hund kan brukes til utstilling,så har man sett at eksteriør fort blir viktigere enn lynne og hundens fysiske helse.Uansett så se ann oppdretter...kan være mye dritt blant blandingshunder også.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Valg av ny hund?

Post by Juliet »

Jeg skal se den dokumentaren, men vil kommentere litt allikevel før jeg har sett den. Det er helt riktig at rasehunder blir mer og mer ekstreme på grunn av show. Oppdrettere ønsker seg hunder som ser "sånn og sånn" ut, dommere på utstilling har egne preferanser i lys av rasestandarder, og rasestandarder tolkes veldig subjektivt - noe som kanskje er et av de største problemene. Og så har man dette med sykdom, som er en hel lære i seg selv sammen med avlsestetikk.
Det er veldig mye prestisje i avl og utstilling. Altfor mye i enkelte rasemiljøer og land. De typiske selskapshundrasene (gruppe9) er trolig aller mest utsatt men det betyr ikke at også de typiske brukshundene er ofre for det samme. Når en hund respresenterer akkurat det en oppdretter er ute etter er det vanskelig å innse at den kanskje ikke bør bringe sine gener videre. Eller at det er vanskelig å vite eller vurdere hva som er rett i alle tilfeller. Men det er helt klart mange oppdrettere som er mer opptatt av profitt og rykte enn av helse og de kommende generasjoners helse.

Men så har man også det faktum at hvis man skal "scanne" alle avlshunder for alle mulige lidelser så ville man sitte igjen med meget få hunder å bruke videre i avl, for det skal godt gjøres at en hund ikke feiler noe som helst satt under lupen.
En del lidelser er av nyere dato og lidelser man kanskje ike vet nok om til å klare å forhindre all spredning. Andre lidelser henger ved fra "gamle dager" og sitter i rasens gener og dukker opp fra tid til annen uten at oppdretterne er direkte skyld i det. Man kan ikke alltid spå hva som dukker opp.

Men man skal ikke bruke en alvorlig syk hund i avl, det står også i avlsprinsippene til NKK. NKK har en del retningslinjer i forbindelse med avl, men de kunne nok ha strukket seg enda lenger for å motarbeide "trenden".

Men jeg kan ikke forstå at det skal lønne seg med blandingshunder heller, for de er jo blandet opp med rasehunder. Og da med flere raser som¨kan være bærere av flere ulike lidelser, som jeg skulle tro dobler risikoen for hver innblandet rase....? Jeg vet man sier at blandingshunder er sunnere enn rasehunder, men har litt vondt for å tro det. Man har heller ingen statistikk på lik linje som på rase hunder så vidt jeg har skjønt...? Det som er med rasehunder, er jo at man avler nedover i slekter og kjenner historien, og det er synlig hvis en valp skulle bli syk. Med blandingshunder avles det som regel tilfeldig og man kan være heldig at ingen viser sykdom, men det betyr ikke at de ikke er bærere av ulike sykdommer. hvis man så igjen bruker disse blandingshundene videre i avl vil risikoen øke på lik linje som med rasehunder - TROR jeg....

Jeg er veldig interessert i akkurat dette temaet som dere skjønner, men det er ikke slik at jeg er noen ekspert så korriger meg gjerne om jeg har misforstått noe her.

Angående valg av rasehund LordShaft, så finnes det en del raser som fortsatt anses som friske, hvis du ønsker deg rasehund. Hvis du skaffer deg en blandingshund tror jeg nemlig at faren er like mye tilstede for å få sykdom hos hunden som hos en rase som ikke er kjent for å være ødelagt av lidelser. Hvis oppdretteren er seriøs og ærlig skal du få opplyst hvilke sykdommer som kan ligge i linjene bakover eller om det ikke er noen kjent risiko. Siden du er så flink til å ta deg tid til å undersøke før du tar et valg kan det være at du kan unngå problemer på den måten. Jeg synes det er veldig bra at du er så nøye som du sier du er, man får ikke brukt for mye tid på slik research synes jeg. Lykke til med hund samme hva det blir til slutt, det viktigste er jo tross alt at man har det hyggelig sammen! :D

(Hvis man faller for en blandingshund, så er det lurt å sette seg inn i de rasene som finnes i hunden, for noen av egenskapene kan skinne igjennom, og noen rasetrekk kan være uheldige å blande...Og sett like store krav til oppdretteren av blandingsvalper som rasehundoppdrettere, for psyken til hunden bestemmes i en stor grad av oppvekstmiljø i tillegg til arv...)

Beklager hvis dette ble for mye av det gode, men ved siden av mc er dette min store (største) lidenskap.... :-#
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Re: Valg av ny hund?

Post by LinnSurion »

Juliet wrote: Men jeg kan ikke forstå at det skal lønne seg med blandingshunder heller, for de er jo blandet opp med rasehunder. Og da med flere raser som¨kan være bærere av flere ulike lidelser, som jeg skulle tro dobler risikoen for hver innblandet rase....?
Det hele handler om å innføre nye gener og nytt blod. Den store grunnen til at mange raser sliter med sykdommer (foruten sykdommer som kommer av hvordan hunden er utformet, hengende øyelokk, løs hud, korte bein, alt som er avlet fram for å få et viss utseende) er innavl. Etter du har sett dokumentaren så skjønner du sikkert hva jeg mener.
Statestikk kan bli vanskeligere å finne siden det er mange hunder som ikke er registrert noen sted, særlig blandingshunder.
Det nevnes også i dokumentaren at blandingshunder lever som regel lengre og også er friskere.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Valg av ny hund?

Post by Juliet »

Jo jeg forstår hva du mener, men slik jeg ser det så er det vel mer eller mindre tilfeldig hvilke hunder som er foreldre til disse blandingshundene og da er vel blandingshundene bærere av mye de samme problemene som kommer fra rasehundene - som altså ligger bak blandinshundene...? Jeg tviler på at det ligger så mye seleksjon bak blandingshundenes avl at man vet at de har friske linjer slik at avkommet blir fritt for sykdom?
Jeg tenker på allergier, nevrologiske lidelser, hjerte-øye og leddproblemer etc og ikke nødvendigvis skjelett og hudproblemer som er direkte forårsaket av ekstremavl (kortbente hunder, hunder med stor løs hud etc for det har naturlig nok en tendens til å bli mindre ekstremt om to ulike raser blandes)

Og, det kan godt være at blandingshunder lever lengre og er eller virker friskere, jeg er bare nysjerrig på hvorfor, for det er nok ikke så lett å besvare. For som jeg skrev over så har jo de den samme herkomsten som rasehundene, de er bare blandet opp med flere gener. Jeg tror nemlig at de kan være bærere på lik linje med rasehunder bare at det ikke vises fordi man ikke har noe bevisst avlestrategi på disse hundene videre. Det hjelper ikke med nytt blod hvis blodet ikke er friskt er mitt poeng her. Og det har man vel ikke garanti for her heller? :-k
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply