Førstehjelp - Veiledning

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg "utnytter" gjerne ekspertisen jeg. Vet sørgelig lite om dette, og det som står for meg som den største skrekken er å komme først til et skadested. Hvis det da i tillegg er barn med i bildet, hadde skrekkscenarioet vært komplett for min del.

En ting jeg lurer litt på er det med flytting av skadet person. Det står så fint om stabilt sideleie og sånn, men kan man ikke risikere å skade mer enn man gavner? Det kan jo være brudd i ryggen, skader i nakken og slike ting.

Og hva med armer og ben i vridde vinkler, skal man rette ut dette eller er det da best å la det være i fred, så fremt personen puster og har puls???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Fant linken medic:
glimrende hjelm-patent

Er det ikke så de sier, "du kan ikke få inn for mye av dette"?
Les her for en liknende tråd

Og fordi jeg er STERKT imot kjøring i fylla, så legger jeg ut denne linken som vår kjære ninja-mannen (er du samme fyr som før mr.ninja?) delte med oss for en god stund tilbake:
ADVARSEL, sterke bilder
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Jalmar wrote:Jeg "utnytter" gjerne ekspertisen jeg. Vet sørgelig lite om dette, og det som står for meg som den største skrekken er å komme først til et skadested. Hvis det da i tillegg er barn med i bildet, hadde skrekkscenarioet vært komplett for min del.

En ting jeg lurer litt på er det med flytting av skadet person. Det står så fint om stabilt sideleie og sånn, men kan man ikke risikere å skade mer enn man gavner? Det kan jo være brudd i ryggen, skader i nakken og slike ting.

Og hva med armer og ben i vridde vinkler, skal man rette ut dette eller er det da best å la det være i fred, så fremt personen puster og har puls???
Hvis personen puster så kan man godt la personen ligge som han/hun gjør, men man må da følge nøye med. hvis personen skulle slutte å puste eller du er alene og vet at det tar en stund til du kan komme tilbake til vedkommende , legg han/hun i sidelei. det er bedre med varige men` i armer og ben enn å være død.
Det samme gjelder også ved skader i nakke og rygg. Nakke og ryggskader KAN repareres i enkelte tilfeller. Men er man død så er man død.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

hjelmen ser grei ut den cart. det systemet der er jo noe alle kan legge inn i hjelmen sin i etterkant også. har ikke prøvd det selv, men tror nok at det kunne vært en grei løsning på dette med å ta av hjelm.
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

kanskje jeg laget tråden litt for komplisert :roll:
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Tråden ble litt komplisert, men etter å ha lest den så blir jg litt nyskjerrig på hva du driver med/hvor du har så god kunskap i 1.hjelp fra.

Selv om tråden ble komplisert for de som ikke kan noe fra før så synes jeg (som kan litt) att den var ganske bra.
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

har en huskeregle for undersøkelse av pasient

A - airways
B - breathing
C - circulation
D - disabilities
E - extrimities

litt greit når hjernen låser seg, keep it simple, stupid

I tillegg er TACE greit å bruke under prioritering

Torso
Abdomen
Caput ( hodet )
Extrimities
User avatar
gsxr-(r)
Posts: 318
Joined: 29 Apr 2005 08:17
Location: Oslo

Post by gsxr-(r) »

Jeg ble faktisk rørt av denne tråden! Godt å vite.. bringer vonde minner i og med at faren min døde i en trafikkulykke..Takk skal du ha Spank! Bra jobba
Ktm exc-r 530Sm. 2008mod.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Men hvor blir det av alle spørsmålene som bør stilles i denne tråden? Er det bare meg som ikke kan noe om 1.hjelp? :oops:

Jeg kunne tenke meg en beskrivelse av hva man bør ha med seg av 1.hjelps utstyr. Har en sånn veske som ligger i bilen, men den er for stor og uhensiktsmessig å ha med seg på motorsykkelen. Kanskje noen kan foreslå en slags pocketutgave med det som man mest sannsynlig vil trenge, hva som er viktigst osv... ?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

kunnskap er vel det beste å ha med i ryggsekken! og en mobiltelefon! plaster og sånnt er egentlig litt nyttesløst i en større ulykke......!
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Kunnskap er nok det viktigste ja.

Men kanskje noen kan legge ut noen linker til steder der man kan få kurs?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

Jalmar wrote:Kunnskap er nok det viktigste ja.

Men kanskje noen kan legge ut noen linker til steder der man kan få kurs?
I den klubben jeg er medlem i - Yamaha Custom Club Norway - har vi nettop avviklet kurs 2 ganger i førstehjelp rettet mot MC-ulykker. Kursene blir gjennomført i samarbeid med Norsk Luftambulanse på Luftambulansens kurssted i Drøbak. Dette er et kurs som jeg absolutt anbefaler dere å ta!
Her kan du lese mere om kurset:
http://www.ycc-norway.com/heleArt.jsp?id=56

Eventuelle spørsmål og påmelding til YCC sitt 1. hjelpskurs gjøres til vår Høvding2 på e-post:
hovding2@ycc-norway.com
Living is Riding....
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

fant der her på et annet forum, utenlandsk, men de fleste forstår det vel

Your First Aid kit needs to have a really good pair of scissors in it, to cut away (thick) clothing. If you can't see the injured area, it's hard to figure out what is best to do. You may find it worthwhile to invest in a heavy-duty shears which can handle thick material.

Every rider should carry a pair (several pairs is best) of latex gloves to be used in case of an accident where blood is spilled. Having them on your bike may allow persons who want to assist you to make that decision without fear of contamination, as well as being available to you to help someone else.

A good First Aid kit should have a number of triangle bandages in it, which can be easily made from inexpensive muslin purchased at any fabric or discount department store -- I got mine for about .99 a yard. These pieces should be large enough that you can make a sling from them, or fold them to use as a pressure-point type bandage, or put them on a head injury to hold other bandages into place. Mine are about 30" by 30" and are cut on the diagonal. These are just unbleached muslin, but they are clean and strong and BIG. I've NEVER seen a commercially purchased First Aid kit with these supplied. If you need more than one (for example, after making a sling for an arm, it's a good idea to immobilize that arm by binding it to the upper body), you can tie several of these together if the patient is a large individual. Carrying a minimum of three triangle bandages would be a good idea.

I've also seen very few kits that have anything like enough sterile gauze pads. If you need to put pressure on a bleeding wound, you'll go through these items fast and will want enough to add another clean one often, directly to the wound.

It is helpful to have a bottle of filtered or distilled water in your kit. This can be useful in case of broken bones, eye injuries, cleaning out other minor injuries, and for dehydration. If you've got a compound fracture, it is helpful to put a muslin bandage over a damp gauze bandage on the end of the exposed bone, to keep it from drying out. Many minor problems can be dealt with initially by washing them with clean water, and debris in the eye can often be relieved by this, with nothing else required. (Even if the water isn't distilled or filtered, it can still be used if it's of potable quality.)

In the case of very bad head injuries, it's not unusual to have substantial eye injuries. Unfortunately, eyes can come out of place on impact. The recommended First Aid in this situation is to have a cup (like a clean Styrofoam cup) available to contain the damaged and displaced eye, and to strap that cup onto the face with a triangle bandage. The medical folks today can do amazing things to put an eye back into place, but it's a good idea to bandage both eyes to keep the person from panicking (and to slow the 'eye-matching' reflexes, which try to make our eyes work together), while touching and reassuring the injured party. Having a clean cup in your kit may permit you to do someone an invaluable service by helping to save their sight.

Those who haven't taken a CPR or First Aid class in a while might be interested to know that the American Heart Association guidelines on CPR have been changing gradually. The last time I took one (about 14 months ago), I found that the procedure was not exactly the same as what I'd been taught in my previous courses. But all these courses do strongly recommend that a person who is going to administer CPR have a barrier available to protect them from the bodily fluids of the injured party. This may be a plastic gadget that looks like a kitchen gripper, with a hole in it for a breathing tube, or a more sophisticated mask that can keep a rescuer's face and lips away from the injured party while he or she breathes for the person who's down. These items are inexpensive and are available at medical supply shops, but I've yet to see a commercial First Aid kit that comes with one.

Most simple First Aid kits contain some kind of antiseptic ointment or cream. These can be useful for minor sunburns or insect bites, but they should usually NOT be used on an serious injury. When the medical folks start working on a wound, they don't want to wonder what has already been applied to it. When in doubt, throw it out.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

link til hvor du kan få 1.hjelps kurs er i rødt under alle mine innlegg.

Og som svar på hva du bør ha med deg på MC er:

HANSKER

alt annet kan du lage ut av klærne du har på deg.
T-shorte er en fin bandasje om du river den opp
Lighter kan preses ned i en blodåre ved storeblødninger.
kjøreutstyret kan du bruke som både pledd og båre

Løsningen er egentlig bare å være kreativ.

Men som fagmann så har jeg lært meg at uansett så hjelper jeg ingen som blør uten å ha hansker på meg. Jeg er ikke bekymret for AIDS/HIV men det finnes mange andre sykdomer som er mer vanlig og som er like dødlige.

Siden jeg blir straffet meget hard for å kjøre forbi en ulykke/syk person så har jeg alltid med meg gummihansker.
luringen
Posts: 29
Joined: 07 May 2006 17:19

Post by luringen »

bra innleg;D
sachs xtc 125 2002 model
fullefekt 28 hk ;P
krjæsja editon.
nå vet ej vertfall at sachs ikke går fra purke bilane(kansje caravellene da) thihi:P
Post Reply