Førstehjelp - Veiledning

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Håper inderlig jeg slipper selv å havne opp i slik situasjoner hvor man kanskje må hjelpe sin beste venn. Huff, takler slikt som dette svært dårlig :(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Har selv også med meg en liten "pakke" som jeg laget på jobben.

Har hansker, pustemaske og litt bandasje! dette har jeg med både i bilen, på sykkelen og i alle arbeidsuniformene mine ;)
Gixxerman wrote: Håper inderlig jeg slipper selv å havne opp i slik situasjoner hvor man kanskje må hjelpe sin beste venn. Huff, takler slikt som dette svært dårlig :Sad:
Når din beste venn først ligger der så er det utrolig hva du får deg selv til å gjør!

Førstehjelp er noe som burde vært pensum på skolen! med øvelser minst 1 gang hvert halvår! (Helst oftere, men du vet hvordan det er)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Jeg tar livredningskurs gjennom jobben hvert år. Dette gjelder hovedsaklig i forhold til nesten-drukningsulykker/basseng, men man får repetert stabilt sideleie, HLR (Hjerte/lungeredning) m.m.

Hadde masse førstehjelp gjennom skolen -helse og sosial- og hadde 4 timer i uka første år, 2 timer i uka andre år. Men masse har allerede gått i glemmeboka. FØRSTEHJELP må REPETERES!!! Minst en gang i året.

Det er nye intervall nå når det gjelder HLR. 20 hjertekompresoner og 2 innpust. Dette lærte jeg på førstehjelpskurs gjennom jobben i vår, der det var ambulansepersonell som holdt det.

Et svært viktig tema!
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Trodde HLR var oppjustert til 30 * 2 nå jeg....?
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

HLR er 30/2.

Det viser seg at det har mye mer for seg at du pumper blodet ut til de vitale organene, enn hva utbytte du får av blåsinga :)

Så husk

30/2
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

OK. Lærte 20/2 på kurs jeg. Eller er teflonhjernen i skuddet igjen...
Tidlig å få aldersdemens også...

Da skal jeg huske det; 30/2
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Du lærte nok riktig........men de har forandret det no i senere tid :)


Men ja....husk 30/2
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

LordShaft wrote:HLR er 30/2.

Det viser seg at det har mye mer for seg at du pumper blodet ut til de vitale organene, enn hva utbytte du får av blåsinga :)

Så husk

30/2
Grunnen til at det er blitt oppjustert er:

Selv om hjertet stanser forrtsetter blodet som er etter hjertet sin sirkulasjon frem til hjertet. Dette fører til at hjertepose blir oppblåst (av blod) noe som igjen fører til at bruk av hjertestarter en nytteløst. blir hjertet holdt i aktivitet (HLR) så er det større sjanse for at hjertestarter vil gjøre den jobben den er ment til å gjøre.

Rytmen nå er som nevnt over 30 kompresjoner og 2 innblåsninger. Skulle dere komme ut for en ulykke så tenk egensikkerhet først.

liten vits i at jeg kommer med bilen for å hente 1 passient, og finner deg også som en ny passient.

Egensikkerhet er ALLTID det viktigste ved en ulykke.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Anbefaler forresten alle å gå på skikkelige førstehjelpskurs, føler meg mye tryggere på hva jeg skal gjøre nå som jeg har dette kurset 1-2 ganger i året gjennom jobben :)
Image
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

en god anbefalling winalot.
User avatar
$tine
Posts: 29
Joined: 05 Aug 2006 23:09
Location: Oslo

Post by $tine »

Må bare tipse folket her om klubben vår jeg nå, "ambulansefolket" i Oslo og Akershus har egen mc klubb; Paramedic riders. Vi holder skredder sydde 1-hjelps kurs for mc klubber, hvor man blandt annet blir drillet i å ta av hjelmen på en god skånsom måte.
Her er link til siden dersom noen vil titte: :)
http://www.paramedic-riders.net/
$$- Super Stine :D
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Post by Shortybebeh »

Mamma hadde en pasient som kræsjet på sykkel og kom inn bevisst.
Da de tok av ham hjelmen døda han momentant fordi hodet falt fra hverandre..

Men det jeg lurer på da er; er det ikke meningen at hjelmen skal "knuse" og ta imot støtet?
Plasthjelmer spretter, glassfiber knuser? Vil det ha noe å si på hodeskadene tro?
Death Is The Road To Awe.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Shortybebeh wrote:Mamma hadde en pasient som kræsjet på sykkel og kom inn bevisst.
Da de tok av ham hjelmen døda han momentant fordi hodet falt fra hverandre..

Men det jeg lurer på da er; er det ikke meningen at hjelmen skal "knuse" og ta imot støtet?
Plasthjelmer spretter, glassfiber knuser? Vil det ha noe å si på hodeskadene tro?
Den du forteller der skulle jeg gjerne ha sett. Ingen jeg kjenner som kjører ambulanse har noen sinne opplevd det du sier.

Uansett, om hjelmen ikke hadde blitt hadde blitt fjernet hadde vedkommende død. deler hodet seg om hjelmen blir tatt av så er skallen sprekt og han vil ha så store hodeskader at det er ikke mulig å overleve uansett.

hjelmen SKAL av på bevistløse passienter.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Shortybebeh wrote: Men det jeg lurer på da er; er det ikke meningen at hjelmen skal "knuse" og ta imot støtet?
Plasthjelmer spretter, glassfiber knuser? Vil det ha noe å si på hodeskadene tro?
En hjelm skal derformere seg for å ta imot støtet ja, men en hjelm er jo forsåvidt optimalisert for en hastighet, det ideelle er vel at hjemen akkurat deformer seg helt inn, uten at det går hull. Og dette skjer vel i bare akkurat en hastighet (som forsåvidt er ganske lav tror jeg, 30-40 km kanskje), under denne hastigheten vil den fortsatt deformere, men ikke så mye som den kunne ha gjort, og over risikerer man at ting går igjennom gjelmen/presser inn hjelmen.

AtW
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

ATWindsor wrote:
Shortybebeh wrote: Men det jeg lurer på da er; er det ikke meningen at hjelmen skal "knuse" og ta imot støtet?
Plasthjelmer spretter, glassfiber knuser? Vil det ha noe å si på hodeskadene tro?
En hjelm skal derformere seg for å ta imot støtet ja, men en hjelm er jo forsåvidt optimalisert for en hastighet, det ideelle er vel at hjemen akkurat deformer seg helt inn, uten at det går hull. Og dette skjer vel i bare akkurat en hastighet (som forsåvidt er ganske lav tror jeg, 30-40 km kanskje), under denne hastigheten vil den fortsatt deformere, men ikke så mye som den kunne ha gjort, og over risikerer man at ting går igjennom gjelmen/presser inn hjelmen.

AtW
Slik jeg har forstått det så får du vel noe mindre slag med glassfiber siden den ikke spretter like mye som plast. Jo mer hjelmen spretter jo flere ganger lander jo det stakkars hode :smt026
Post Reply