Førstehjelp - Veiledning

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

plast er nok ikke noe jeg ville ha hatt på hodet frivillig, som du nevner så spretter plast ganske godt.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Borg wrote:
ATWindsor wrote:
Shortybebeh wrote: Men det jeg lurer på da er; er det ikke meningen at hjelmen skal "knuse" og ta imot støtet?
Plasthjelmer spretter, glassfiber knuser? Vil det ha noe å si på hodeskadene tro?
En hjelm skal derformere seg for å ta imot støtet ja, men en hjelm er jo forsåvidt optimalisert for en hastighet, det ideelle er vel at hjemen akkurat deformer seg helt inn, uten at det går hull. Og dette skjer vel i bare akkurat en hastighet (som forsåvidt er ganske lav tror jeg, 30-40 km kanskje), under denne hastigheten vil den fortsatt deformere, men ikke så mye som den kunne ha gjort, og over risikerer man at ting går igjennom gjelmen/presser inn hjelmen.

AtW
Slik jeg har forstått det så får du vel noe mindre slag med glassfiber siden den ikke spretter like mye som plast. Jo mer hjelmen spretter jo flere ganger lander jo det stakkars hode :smt026
Det er ikke minst sprett som gir minst krefter på hodet, så det er ikke noen automatikk mellom mindre spretting og sunnere for hodet. Men jeg kjenner ikke til hvor mye spretting det er hverken på plasthjelmer eller glassfiberhjelmer, mulig det er for mye på plasthjelmer.

AtW
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

ATWindsor wrote:Det er ikke minst sprett som gir minst krefter på hodet, så det er ikke noen automatikk mellom mindre spretting og sunnere for hodet. Men jeg kjenner ikke til hvor mye spretting det er hverken på plasthjelmer eller glassfiberhjelmer, mulig det er for mye på plasthjelmer.
AtW
gir ikke minst krefter på hodet, men gir mindre belastning på nakken. Er ganske viktig del av kroppen det også.

Hva som beskytter hodet best av plast eller fiber kommer ann på hvem som forsker. men alle resultatene jeg har lest og hørt om sier at det beste for nakken er glasfiber. De hjelmene som er best for både nakke og hodet er hjelmer som er laget både av glassfiber og carbon. Om det jeg har lest stemmer.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Denne diskusjonen har vi hatt før, så tror både A og B siden får troppe av. Du var like skeptisk sist gang også ATW så skjønner ikke at dette må diskuteres igjen. Da får du heller lese det som sist ble sagt, og se om du blir noe klokere.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Denne diskusjonen har vi hatt før, så tror både A og B siden får troppe av. Du var like skeptisk sist gang også ATW så skjønner ikke at dette må diskuteres igjen. Da får du heller lese det som sist ble sagt, og se om du blir noe klokere.
Jeg leste nøye igjennom forrige gang også jeg, og da var det vel stort sett bare spekulasjon som ble produsert. Ellers vil jeg igjen få påpeke at jeg ikke nødvendigvis mener at plasthjelmer er bedre (for det vet jeg ikke nok om), bare at det ikke er noen automatikk i at mindre sprett er bedre.

AtW
Last edited by ATWindsor on 04 Sep 2006 08:23, edited 1 time in total.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

medic1136 wrote:De hjelmene som er best for både nakke og hodet er hjelmer som er laget både av glassfiber og carbon. Om det jeg har lest stemmer.
Du har ikke tilfeldigvis noen lenker?

AtW
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

tenker du på til forhandlere??
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

husker ikke hvor jeg fant de testene (finner dem ikke nå :twisted: )

men fant en annen side som ikke var så dum
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article703313.ece
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Intressant läsning (LÅNGT):
http://www.motorcyclistonline.com/gearb ... et_review/
OK. So let's agree that we want to subject our heads to the minimum possible G force. Should we pick an impressive, expensive fiberglass/Kevlar/unobtanium-fiber helmet—or one of those less-expensive plastic-shelled helmets?

Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.

Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people.

Why is this? We're guessing—but it's a really good guess: The EPS liner inside the shell is better at absorbing energy than the shell. The polycarbonate shells flex rather than crush and delaminate, and this flexing, far from being a problem, actually lets the EPS do more of its job of energy absorption while transferring less energy to the head.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

rerell wrote:Intressant läsning (LÅNGT):
http://www.motorcyclistonline.com/gearb ... et_review/
OK. So let's agree that we want to subject our heads to the minimum possible G force. Should we pick an impressive, expensive fiberglass/Kevlar/unobtanium-fiber helmet—or one of those less-expensive plastic-shelled helmets?

Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.

Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people.

Why is this? We're guessing—but it's a really good guess: The EPS liner inside the shell is better at absorbing energy than the shell. The polycarbonate shells flex rather than crush and delaminate, and this flexing, far from being a problem, actually lets the EPS do more of its job of energy absorption while transferring less energy to the head.
Takk for en interessant lenke, må si jeg er litt overrasket over det som står der, iogmed at jeg trodde de optimaliserte hjelmene for relativt lave hastigheter, men det ser jo ikke sånn ut. Det er i det minste poositivt at hjelmene har blitt sikrere med årene, selv om de ofte er mindre og lettere.

AtW
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Okey folkens, lær førstehjelp nå!

Jeg var kanskje med og reddet et liv i dag....

Var på en byggebutikk i dag, skulle handle noe til å pusse opp badet med. Da jeg kom til kassen segnet en eldre mann om og slo hodet kraftig i bakken. Han hadde sluttet og puste og hjertet sluttet å slå (hjertestans). Det var en mann som kom før meg og hadde sjekket livstegnene. Han begynte med kompresjoner samtidlig som jeg sjekket pust og åndedrett og holdt luftveiene klare. Begge oss to var opptrent i akutt førstehjelp.

Vi fortsatte med førstehjelpen frem til ambulansen kom frem, hvor jeg fremdeles holdt luftveiene åpne med hodet bakover inntil de fikk diagonisert ham. De tok over for hjertekompresjonene for han andre, og jeg satt der med blodige hendene og bøyde hodet hans bakover. De tok etter hvert over for oss to, og sjokket ham med hjertestarter. De gjorde dette noen minutter før rytmen kom tilbake! De fikk med andre ord liv i ham, og han klarte å puste selv. Kanskje var den innsatsen jeg og min "partner" den innsatsen som trengtes for at denne personen enda puster!

Tro meg på mitt ord, uten disse kursene hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gjøre. Dessuten var ikke de tusen "kjempebra innsats" fra den søte sykepleieren noe å takke nei til heller :oops:
Image
Post Reply