Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
kvase
Posts: 4034
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by kvase »

Ikke i avisa men på nettsida til tek.no konsept som kombinerer flyvende og kjørende bil
https://www.tek.no/artikler/slik-vil-ai ... den/377677
dette lå der å
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ArcticTiger »

KliffArne wrote:Image

Flaks han hadde brillene på :shock:
Du mener, Sånn at ikke øya poppa helt ut :-k
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by hakhap »

Det der med biodiesel http://andersnordstad.blogg.no/14889705 ... r_det.html

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

kvase wrote:Ikke i avisa men på nettsida til tek.no konsept som kombinerer flyvende og kjørende bil
https://www.tek.no/artikler/slik-vil-ai ... den/377677
dette lå der å
[youtube][/youtube]

Denna utstyrt med kamera under og fjernstyrt - ref annen diskusjon her på sidene ----- oioioi
OkDa
Fjr 1300
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Toven »

Var det ikke sånn at 98 oktan ville være etanol-fri, eller i det minste 5%?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bikeridr »

Toven wrote:Var det ikke sånn at 98 oktan ville være etanol-fri, eller i det minste 5%?
Jo, var slik helt til klorofyllmafian fikk litt for mye makt.
Samme dritten i Finland. Før var det 5% i 98 og 10% i 95. Nå er det øket til 7% i 98'n.
Foreløpig i Latvia er det 5% i 95'n og 0% i 98'n, men de blir vel dessverre overstyrt av nevnte klorofyllmafia iløpet av året :(
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Toven »

Image
User avatar
Twinmannen
Posts: 94
Joined: 08 Nov 2015 16:48
MC: Honda CB 500 1995 mod.

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Twinmannen »

:-k :-s :?
Bilen min "driter" jeg langt i, men hva med min kjære CB500 fra 1995? :-k
Kan jeg fortsette med 95, eller bør jeg gå over 98, for minst mulig etanol
Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe, og er det i det hele tatt noe å justere...? :-s
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Twinmannen wrote: Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe-JA, og er det i det hele tatt noe å justere...? Egentlig ikke,ikke for bruk med 98:-s
Problemet med år 2020 er at de da skal øke til 20% med sprit eller biodiesel...
dette er det kun flexifuelbiler som fikser.(stort sett da)..i dagens diskusjon blander de 5-10 og 20% om hverandre for å tåkelegge det...

Det er i dag innblandet minst 5% i 95okt og dette er langt innafor EN standarden (Gjeldende fra 2015).som tillater inntil10% hvilket de ønsker øke til i inneværende år
men fra 2020 vil de øke til 20% og DA er det ikke mange som kan fylle "sølet" uten problem...heller ikke på aggregat/gressklipper/snøfres/påhenger.
De har heller ingen pålegg om å tilby "sikringsbensin" -dette opphørte i 2013.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ashland »

Twinmannen wrote:
:-k :-s :?
Bilen min "driter" jeg langt i, men hva med min kjære CB500 fra 1995? :-k
Kan jeg fortsette med 95, eller bør jeg gå over 98, for minst mulig etanol
Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe, og er det i det hele tatt noe å justere...? :-s
Jeg ville ikke vært veldig bekymret for den nye bensinen. Ja, sprit er til for å drikkes - ikke helle på tanken [-X
Media elsker å skremme opp og lage enorme overskrifter om hvor skadelige alt mulig er for helsa, miljø eller i denne gang att omtrent alle biler og
kjøretøy produsert før 2002 ikke tåler dette og må skrotes.

Nå er jeg ingen ekspert på bensin
Men ut ifra egne erfaringer med Amazon min fra 1962, har jeg ikke merket noen forskjell om jeg fyller 95 eller 98 oktan. Har hatt bilen i 10 år og kjører kun 95 oktan
med en liten skvett bly erstatning hver gang tanken fylles. Det eneste jeg har gjort er å justere tenningen, siden bilen egentlig skal ha 98

Det jeg er mest betenkelig med ang etanolen, er pakninger, bensinslanger osv Ett par ganger iløpet av sesongen går jeg over dem og evt bytter om de er av tvilsom kvalitet.
fun is not a straight line
User avatar
Twinmannen
Posts: 94
Joined: 08 Nov 2015 16:48
MC: Honda CB 500 1995 mod.

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Twinmannen »

mekkern wrote:
Twinmannen wrote: Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe-JA, og er det i det hele tatt noe å justere...? Egentlig ikke,ikke for bruk med 98:-s
Problemet med år 2020 er at de da skal øke til 20% med sprit eller biodiesel...
dette er det kun flexifuelbiler som fikser.(stort sett da)..i dagens diskusjon blander de 5-10 og 20% om hverandre for å tåkelegge det...

Det er i dag innblandet minst 5% i 95okt og dette er langt innafor EN standarden (Gjeldende fra 2015).som tillater inntil10% hvilket de ønsker øke til i inneværende år
men fra 2020 vil de øke til 20% og DA er det ikke mange som kan fylle "sølet" uten problem...heller ikke på aggregat/gressklipper/snøfres/påhenger.
De har heller ingen pålegg om å tilby "sikringsbensin" -dette opphørte i 2013.
Da blir det 98 fra nå av. Kjører såpass lite, at noen kroner fra eller til ikke spiller noen rolle. :)
ashland wrote:
Twinmannen wrote:
:-k :-s :?
Bilen min "driter" jeg langt i, men hva med min kjære CB500 fra 1995? :-k
Kan jeg fortsette med 95, eller bør jeg gå over 98, for minst mulig etanol
Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe, og er det i det hele tatt noe å justere...? :-s
Jeg ville ikke vært veldig bekymret for den nye bensinen. Ja, sprit er til for å drikkes - ikke helle på tanken [-X
Media elsker å skremme opp og lage enorme overskrifter om hvor skadelige alt mulig er for helsa, miljø eller i denne gang att omtrent alle biler og
kjøretøy produsert før 2002 ikke tåler dette og må skrotes.

Nå er jeg ingen ekspert på bensin
Men ut ifra egne erfaringer med Amazon min fra 1962, har jeg ikke merket noen forskjell om jeg fyller 95 eller 98 oktan. Har hatt bilen i 10 år og kjører kun 95 oktan
med en liten skvett bly erstatning hver gang tanken fylles. Det eneste jeg har gjort er å justere tenningen, siden bilen egentlig skal ha 98

Det jeg er mest betenkelig med ang etanolen, er pakninger, bensinslanger osv Ett par ganger iløpet av sesongen går jeg over dem og evt bytter om de er av tvilsom kvalitet.
Er vel strengt tatt ikke kjempebekymra, har jo en gammal, billig sykkel.
Men kjenner jeg er "litt" irritert av fjollete "miljø"-tiltak... :evil:
Image
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ashland »

Twinmannen wrote: Men kjenner jeg er "litt" irritert av fjollete "miljø"-tiltak... :evil:
Å kalle bio drivstoff for miljø tiltak er direkte fjåsete og løgn skapt av alle disse miljø-gærningene.
Når det er alment kjent att fremstillingen av bio drivstoff er så energikrevende og forurenser
tilnærmet like mye som tradisjonell bensin og diesel gjør.

Når det i tillegg ikke er sunt for endel kjøretøy. Da ser jeg virkelig ikke hensikten med hele greia :evil:
fun is not a straight line
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

ashland wrote:
Twinmannen wrote: Men kjenner jeg er "litt" irritert av fjollete "miljø"-tiltak... :evil:
Å kalle bio drivstoff for miljø tiltak er direkte fjåsete og løgn skapt av alle disse miljø-gærningene.
Når det er alment kjent att fremstillingen av bio drivstoff er så energikrevende og forurenser
tilnærmet like mye som tradisjonell bensin og diesel gjør.

Når det i tillegg ikke er sunt for endel kjøretøy. Da ser jeg virkelig ikke hensikten med hele greia :evil:
Nå må du ikke glemme at dette blir veldig pent å pynte med for Norge, siden vi ikke produserer noe av bio drivstoffet selv! Amerika må ta de stygge tallene, mens vi kan slå oss på brystet når vi har de beste utslippstallene i verden! Vi skal jo være best uansett hvor dumt det er [emoji1319][emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Er det ikke også skogindustrien i Norge som lobbyer hardt for bio-basert drivstoff?

Noe må de jo bruke trærne til når folk ikke kjøper aviser lenger 8)


Bruke verdifull jord til å dyrke planter vi skal brenne virker på meg som en katastrofalt dårlig ide. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg neste årene.
Post Reply