Dagens Avis-utklipp
- kvase
- Posts: 4034
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Dagens Avis-utklipp
Ikke i avisa men på nettsida til tek.no konsept som kombinerer flyvende og kjørende bil
https://www.tek.no/artikler/slik-vil-ai ... den/377677
dette lå der å
[youtube][/youtube]
https://www.tek.no/artikler/slik-vil-ai ... den/377677
dette lå der å
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
-
- Posts: 2520
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Dagens Avis-utklipp
Du mener, Sånn at ikke øya poppa helt utKliffArne wrote:
Flaks han hadde brillene på
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Dagens Avis-utklipp
Det der med biodiesel http://andersnordstad.blogg.no/14889705 ... r_det.html
misspelled with auto correct
misspelled with auto correct
Re: Dagens Avis-utklipp
kvase wrote:Ikke i avisa men på nettsida til tek.no konsept som kombinerer flyvende og kjørende bil
https://www.tek.no/artikler/slik-vil-ai ... den/377677
dette lå der å
[youtube][/youtube]
Denna utstyrt med kamera under og fjernstyrt - ref annen diskusjon her på sidene ----- oioioi
OkDa
Fjr 1300
Fjr 1300
Re: Dagens Avis-utklipp
Var det ikke sånn at 98 oktan ville være etanol-fri, eller i det minste 5%?
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4558
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Dagens Avis-utklipp
Jo, var slik helt til klorofyllmafian fikk litt for mye makt.Toven wrote:Var det ikke sånn at 98 oktan ville være etanol-fri, eller i det minste 5%?
Samme dritten i Finland. Før var det 5% i 98 og 10% i 95. Nå er det øket til 7% i 98'n.
Foreløpig i Latvia er det 5% i 95'n og 0% i 98'n, men de blir vel dessverre overstyrt av nevnte klorofyllmafia iløpet av året
- Twinmannen
- Posts: 94
- Joined: 08 Nov 2015 16:48
- MC: Honda CB 500 1995 mod.
Re: Dagens Avis-utklipp
mekkern wrote:http://www.abcnyheter.no/motor/2017/03/ ... -drivstoff
Bilen min "driter" jeg langt i, men hva med min kjære CB500 fra 1995?
Kan jeg fortsette med 95, eller bør jeg gå over 98, for minst mulig etanol
Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe, og er det i det hele tatt noe å justere...?
- mekkern
- Posts: 5118
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Dagens Avis-utklipp
Problemet med år 2020 er at de da skal øke til 20% med sprit eller biodiesel...Twinmannen wrote: Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe-JA, og er det i det hele tatt noe å justere...? Egentlig ikke,ikke for bruk med 98
dette er det kun flexifuelbiler som fikser.(stort sett da)..i dagens diskusjon blander de 5-10 og 20% om hverandre for å tåkelegge det...
Det er i dag innblandet minst 5% i 95okt og dette er langt innafor EN standarden (Gjeldende fra 2015).som tillater inntil10% hvilket de ønsker øke til i inneværende år
men fra 2020 vil de øke til 20% og DA er det ikke mange som kan fylle "sølet" uten problem...heller ikke på aggregat/gressklipper/snøfres/påhenger.
De har heller ingen pålegg om å tilby "sikringsbensin" -dette opphørte i 2013.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2641
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Dagens Avis-utklipp
Jeg ville ikke vært veldig bekymret for den nye bensinen. Ja, sprit er til for å drikkes - ikke helle på tankenTwinmannen wrote:mekkern wrote:http://www.abcnyheter.no/motor/2017/03/ ... -drivstoff
Bilen min "driter" jeg langt i, men hva med min kjære CB500 fra 1995?
Kan jeg fortsette med 95, eller bør jeg gå over 98, for minst mulig etanol
Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe, og er det i det hele tatt noe å justere...?
Media elsker å skremme opp og lage enorme overskrifter om hvor skadelige alt mulig er for helsa, miljø eller i denne gang att omtrent alle biler og
kjøretøy produsert før 2002 ikke tåler dette og må skrotes.
Nå er jeg ingen ekspert på bensin
Men ut ifra egne erfaringer med Amazon min fra 1962, har jeg ikke merket noen forskjell om jeg fyller 95 eller 98 oktan. Har hatt bilen i 10 år og kjører kun 95 oktan
med en liten skvett bly erstatning hver gang tanken fylles. Det eneste jeg har gjort er å justere tenningen, siden bilen egentlig skal ha 98
Det jeg er mest betenkelig med ang etanolen, er pakninger, bensinslanger osv Ett par ganger iløpet av sesongen går jeg over dem og evt bytter om de er av tvilsom kvalitet.
fun is not a straight line
- Twinmannen
- Posts: 94
- Joined: 08 Nov 2015 16:48
- MC: Honda CB 500 1995 mod.
Re: Dagens Avis-utklipp
Da blir det 98 fra nå av. Kjører såpass lite, at noen kroner fra eller til ikke spiller noen rolle.mekkern wrote:Problemet med år 2020 er at de da skal øke til 20% med sprit eller biodiesel...Twinmannen wrote: Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe-JA, og er det i det hele tatt noe å justere...? Egentlig ikke,ikke for bruk med 98
dette er det kun flexifuelbiler som fikser.(stort sett da)..i dagens diskusjon blander de 5-10 og 20% om hverandre for å tåkelegge det...
Det er i dag innblandet minst 5% i 95okt og dette er langt innafor EN standarden (Gjeldende fra 2015).som tillater inntil10% hvilket de ønsker øke til i inneværende år
men fra 2020 vil de øke til 20% og DA er det ikke mange som kan fylle "sølet" uten problem...heller ikke på aggregat/gressklipper/snøfres/påhenger.
De har heller ingen pålegg om å tilby "sikringsbensin" -dette opphørte i 2013.
Er vel strengt tatt ikke kjempebekymra, har jo en gammal, billig sykkel.ashland wrote:Jeg ville ikke vært veldig bekymret for den nye bensinen. Ja, sprit er til for å drikkes - ikke helle på tankenTwinmannen wrote:mekkern wrote:http://www.abcnyheter.no/motor/2017/03/ ... -drivstoff
Bilen min "driter" jeg langt i, men hva med min kjære CB500 fra 1995?
Kan jeg fortsette med 95, eller bør jeg gå over 98, for minst mulig etanol
Og kan jeg gå over til 98 uten å justere noe, og er det i det hele tatt noe å justere...?
Media elsker å skremme opp og lage enorme overskrifter om hvor skadelige alt mulig er for helsa, miljø eller i denne gang att omtrent alle biler og
kjøretøy produsert før 2002 ikke tåler dette og må skrotes.
Nå er jeg ingen ekspert på bensin
Men ut ifra egne erfaringer med Amazon min fra 1962, har jeg ikke merket noen forskjell om jeg fyller 95 eller 98 oktan. Har hatt bilen i 10 år og kjører kun 95 oktan
med en liten skvett bly erstatning hver gang tanken fylles. Det eneste jeg har gjort er å justere tenningen, siden bilen egentlig skal ha 98
Det jeg er mest betenkelig med ang etanolen, er pakninger, bensinslanger osv Ett par ganger iløpet av sesongen går jeg over dem og evt bytter om de er av tvilsom kvalitet.
Men kjenner jeg er "litt" irritert av fjollete "miljø"-tiltak...
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2641
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Dagens Avis-utklipp
Å kalle bio drivstoff for miljø tiltak er direkte fjåsete og løgn skapt av alle disse miljø-gærningene.Twinmannen wrote: Men kjenner jeg er "litt" irritert av fjollete "miljø"-tiltak...
Når det er alment kjent att fremstillingen av bio drivstoff er så energikrevende og forurenser
tilnærmet like mye som tradisjonell bensin og diesel gjør.
Når det i tillegg ikke er sunt for endel kjøretøy. Da ser jeg virkelig ikke hensikten med hele greia
fun is not a straight line
Re: Dagens Avis-utklipp
Nå må du ikke glemme at dette blir veldig pent å pynte med for Norge, siden vi ikke produserer noe av bio drivstoffet selv! Amerika må ta de stygge tallene, mens vi kan slå oss på brystet når vi har de beste utslippstallene i verden! Vi skal jo være best uansett hvor dumt det er [emoji1319][emoji1319]ashland wrote:Å kalle bio drivstoff for miljø tiltak er direkte fjåsete og løgn skapt av alle disse miljø-gærningene.Twinmannen wrote: Men kjenner jeg er "litt" irritert av fjollete "miljø"-tiltak...
Når det er alment kjent att fremstillingen av bio drivstoff er så energikrevende og forurenser
tilnærmet like mye som tradisjonell bensin og diesel gjør.
Når det i tillegg ikke er sunt for endel kjøretøy. Da ser jeg virkelig ikke hensikten med hele greia
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Dagens Avis-utklipp
Er det ikke også skogindustrien i Norge som lobbyer hardt for bio-basert drivstoff?
Noe må de jo bruke trærne til når folk ikke kjøper aviser lenger
Bruke verdifull jord til å dyrke planter vi skal brenne virker på meg som en katastrofalt dårlig ide. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg neste årene.
Noe må de jo bruke trærne til når folk ikke kjøper aviser lenger
Bruke verdifull jord til å dyrke planter vi skal brenne virker på meg som en katastrofalt dårlig ide. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg neste årene.