Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

Tommas wrote:Er det ikke også skogindustrien i Norge som lobbyer hardt for bio-basert drivstoff?

Noe må de jo bruke trærne til når folk ikke kjøper aviser lenger 8)


Bruke verdifull jord til å dyrke planter vi skal brenne virker på meg som en katastrofalt dårlig ide. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg neste årene.
Jeg forstår ikke hvordan noe slikt kan bli tema i det hele tatt? Hvilket hull er det de har stukket hodet sitt nedi denne gangen? :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Jompa »

LordShaft wrote:
Tommas wrote:Er det ikke også skogindustrien i Norge som lobbyer hardt for bio-basert drivstoff?

Noe må de jo bruke trærne til når folk ikke kjøper aviser lenger 8)


Bruke verdifull jord til å dyrke planter vi skal brenne virker på meg som en katastrofalt dårlig ide. Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg neste årene.
Jeg forstår ikke hvordan noe slikt kan bli tema i det hele tatt? Hvilket hull er det de har stukket hodet sitt nedi denne gangen? :-s
Det kommer av at uavhengige forskere, de som ikke er betalt av oljeindustrien, har funnet ut at så lenge forurensing kommer fra biodrivstoff er den ufarlig.
De samme co2 utslippene fra biodrivstoffet påvirker heller ikke klimaet.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Det er jo ikke så vrient å skjønne utgangspunktet.

Du planter et tre, treet absorberer co2 under vokseperioden, "treet" slipper ut tilsvarende co2 når det blir brent som drivstoff. Voila, co2 nøytralt.

Men hele konseptet med å bruke i mange områder verdifull jord til å plante, for så å brenne driten er jo bare en avart av en måte å drive biler på som allerede er "gammeldags".

Så jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er en blindvei.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

http://www.dagbladet.no/nyheter/jaktet- ... n/67382975
Biljakten skal ha pågått i åtte kilometer og gjennom flere tunneler. Høyeste registrerte hastighet under forfølgelsen var 211 km/t, og motorsyklisten kjørte fra politiet. Han holdt en gjennomsnittsfart på mer enn 175 km/t.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by voodoodoo »

supermons wrote:http://www.dagbladet.no/nyheter/jaktet- ... n/67382975
Biljakten skal ha pågått i åtte kilometer og gjennom flere tunneler. Høyeste registrerte hastighet under forfølgelsen var 211 km/t, og motorsyklisten kjørte fra politiet. Han holdt en gjennomsnittsfart på mer enn 175 km/t.
Stakkars studenten da, blei redd å greier... :smt082

Reagerer litt på dette utsagnet:
"Til forskjell fra sivile bilister er UP-sjåfører trent i å kjøre i utrykning. Videre var tjenestebilen utstyrt med trip-track fartsmåler og videokamera"

I "gamle dager" hadde de fleste i yrket mye kjøreerfaring og endel av de som søkte seg inn i UP hadde sogar holdt på siden tenårene med å spinne rundt på jordet. Dette gav for det første en god basis for hvordan man håndterer et kjøretøy samt en viss forståelse for at man av og til "blåser ut".

Svært mange av dagens politibetjenter har en begrenset kjøreefaring når de går inn i yrket, mange har strengt tatt nok med å klare å kjøre i 140 på E-18. ](*,)

Det er dessverre ikke særkrav mht. kjørekunnskap for å bli UP så her kan selv relativt klønete personer sitte bak spakene.
Når politibetjenter med kunnskap og erfaring samt litt over snittet interesse jobber i UP blir de gjerne kalt cowboyer blandt sine egne. :-k

I en annen posisjon hadde man gjerne kalt dette for spisskompetanse...

Denne kommentaren burde jo være formildende for mc-føreren: "Opptaket viste at forfølgelsen skjedde uten at det oppstod trafikkfarlige situasjoner. Det var dagslys, god sikt, bar vei og forholdsvis lite trafikk. Deler av forfølgelsen skjedde i tunneler», står det."

Eller gjelder det bare for UP ovenfor SEFO :o
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

voodoodoo wrote:Denne kommentaren burde jo være formildende for mc-føreren: "Opptaket viste at forfølgelsen skjedde uten at det oppstod trafikkfarlige situasjoner. Det var dagslys, god sikt, bar vei og forholdsvis lite trafikk. Deler av forfølgelsen skjedde i tunneler», står det."

Eller gjelder det bare for UP ovenfor SEFO :o

Haha, tenkte på akkurat det samme :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by hakhap »

Litt usikker på om dette er riktig eller ikke
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Toven »

Tommas wrote:Mer om biodusteriet...

http://www.aftenposten.no/norge/Elbil-s ... 7097b.html
Betaling den der.. :p
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Andreas Skogrand Kristensen setter seg inn i en splitter ny elbil. Det er tid for å prøvekjøre bilen som står på ønskelisten – en BMW i3.

– Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skal prøvekjøre, jeg er jo egentlig solgt allerede, sier han idet han suser ut på veien.

Salget av elbiler har eksplodert i Norge. Se bare på disse tallene:

Ved utgangen av februar var det vel 105.000 elbiler registrert. For bare tre år siden trodde myndighetene at så mange elbiler først ville være på veiene i 2030.
Hittil i år det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken solgt 4903 rene elbiler, i tillegg til 5237 ladbare hybridbiler. Det utgjør mer enn en tredel av alt nysalg.
Elbilrevolusjonen endrer biobehovet
Dette snur opp ned på alle regnestykker knyttet til behov for biodrivstoff:

For ett år siden regnet transportetatene med at det ville være behov for 1,7 milliarder liter biodrivstoff til norsk veigående transport i 2030.


Nå viser nye beregninger at det bare er behov for 400 millioner liter, ifølge klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H).

Dette inngår i Miljødirektoratets konsekvensutredning for stortingsvedtaket om å øke omsetningen av biodrivstoff, som legges frem i nær fremtid.


Klima- og miljøminister Vidar Helgesen legger frem tall som snur opp ned på alle prognoser om hvor mye biodrivstoff det vil være bruk frem mot 2030.
Berit Roald / NTB scanpix
Vil investere milliarder i bio
Det er over en kvart milliard liter biodrivstoff mindre enn det politikerne har vedtatt skal fylles på norske tanker ett tiår tidligere – i 2020. Det ble vedtatt etter intense forhandlinger om et budsjettforlik på tampen av fjoråret.

Den store økningen Stortinget har vedtatt har skapt entusiasme, blant annet hos skogeierne. I Norge er det planer for å investere mer enn 12 milliarder kroner i norsk produksjon av mer enn én milliard liter biodrivstoff.

Elbil-revolusjonen gjør at det ikke er nødvendig å bruke så store mengder biodrivstoff for å nå målene om utslippskutt i norsk transportsektor.

– Jeg tror det er realistisk at vi ikke selger fossilbiler etter 2025. Allerede i januar og februar ser vi at nesten halvparten av nybilsalget er el og hybrid. Det tyder på at vi kommer til å se en utvikling vi kanskje ikke er forberedt på, sier Vidar Helgesen.


Snart vil bilkøene være dominert av elbiler.
Rolf Øhman
Rimeligere å subsidiere el
Det er trolig også mye rimeligere å kutte klimautslippene ved å subsidiere elbiler enn ved å bruke biodrivstoff.

Den samfunnsøkonomiske kostnaden for å kutte ett tonn CO2 gjennom bruk av elbiler er 600–1100 kroner, viser beregninger fra Miljødirektoratet.
Kostnaden for bruk av biodrivstoff er beregnet til 2500-3200 kroner per tonn, ifølge Klima- og miljødepartementets budsjett for 2017. Dette er tall Miljødirektoratet mener ligger noe høyt.
Beste elbilselger
Hver eneste kalenderdag siden nyttår har Jørgen A.T. Ellingsen solgt en BMW i3 fra Bilias lokaler på Skøyen. Han er kåret til beste elbilselger i det europeiske BMW-systemet. Månedsrekorden hans er 67.

– Kjøperne våre kan alt om elbil-fordelene før de kommer hit. Det første de spør meg om er kjørelengde, sier Ellingsen.

Snart får de etablerte elbil-merkene knallhard konkurranse av Opels nye Ampera-e, med 520 km rekkevidde.

– Trykket er enormt. Nå handler det egentlig mest om å håndtere køen, sier PR-sjef Stein Pettersen hos Opel Norge.

Må vente ett år på elbil
Opel starter de første utleveringene av Ampera-e i juni. 1000 signerte bilkontrakt før den ble vist i Norge. Til nå har 4000 kjøpt.


4000 nordmenn har hittil kjøpt Opels nye elbil Ampera-e, flere måneder før den første bilen kommer til landet. Nå er det over ett års ventetid fra kontrakt signeres til den kan leveres.
Opel
Forsøker du å kjøpe elbil fra Opel denne uken, må du regne med utlevering godt ut i 2018.

– Når det gjelder elbil handler det ikke lenger om hvorvidt den vil dominere og overta persontransporten. Nå handler det om når fabrikkene får opp leveringskapasiteten, sier Steen.

Dette er nytt godt for statsråden med ansvar for å redusere klimautslipp:

– Det kan hende at vi nok en gang når målene før vi trodde, sier Vidar Helgesen.

Problemer for biodrivstoff
Han kaller de nye beregningene fra Miljødirektoratet for «veldig interessante». Han er samtidig klar over at det vil være omstridt, midt i en heftig diskusjon om hvor fornuftig det er å satse massivt på biodrivstoff:

– Jeg ser risikoen for at noen vil si at dette er tall som kan bremse opptrappingsplanen, sier Helgesen, med henvisning til vedtaket Stortinget gjorde i desember i fjor om å trappe opp bruken av biodrivstoff i Norge til rundt 670 millioner liter i 2020.


Her presenterer Trine Skei Grande (V), Erna Solberg (H), Siv Jensen (Frp) og Knut Arild Hareide (KrF) resultatet av budsjettforhandlingene og en kraftig opptrapping i bruken av biodrivstoff.
Vegard Wivestad Grøtt/ NTB scanpix
«Biodrivstoff skal årlig erstatte 1,7 milliarder liter fossilt drivstoff innen 2030», het det da transportetatene la frem sin klimastrategi for den kommende nasjonale transportplanen i fjor.

Etterlyser strategi
Sekretariatsleder for Nasjonal transportplan, Jan Fredrik Lund, sier de tok utgangspunkt i den mest oppdaterte kunnskapen på området, og fokuserte på potensialet.

Han sier at usikkerheten rundt behov og tilgang til biodrivstoff gjorde at de foreslo en nasjonal biodrivstoff-strategi.

– Vi oppfatter at de siste tallene fra Miljødirektoratet anslår mulig behov for biodrivstoff i 2030 og ikke potensialet, sier Lund.

FAKTA: STRØM MOT BIODRIVSTOFF
– Tallene viser jo hvor raskt utviklingen går, og at det er en uforutsigbarhet her. Når man står i store teknologiske skift, som vi gjør i transportsektoren nå, så må vi være forberedt på at vi blir overrasket, sier Vidar Helgesen.

Helgesen: Undervurderte batteriteknologien
Selv syntes han transportetatene tok lovlig hardt i da de anslo et behov for 1,7 milliarder liter biodrivstoff i 2030.

– Jeg syntes det var et veldig høyt tall. De undervurderte kanskje batteriteknologien og elektrifiseringen. Men de oppdaterte tallene viser jo at utviklingen går enda raskere, også raskere enn det jeg selv trodde skulle være mulig, sier Helgesen.

Helgesen har flere ganger sagt at biodrivstoff bare er en overgangsløsning for personbiler, mens behovet vil være større for tungtransport og luftfart. Nå anslås det 30 prosents andel biodrivstoff i luftfarten.

– Det er interessant og dette kan jo også øke. Det er en klar beskjed om at det er andre ting enn personbiltransporten som kommer til å være viktig, sier han.

Vi trenger biodrivstoff, men bare til tungtransport, sjøfart og luftfart. Bellona-leder Frederic Hauge.
TweetDel

Det har tatt tid for biodrivstoff å bli et alternativ for luftfarten. Allerede i 2008 poserte Virgin-eier Richard Branson foran en Boeing 747 som delvis skulle bruke drivstoff laget av kokosnøttolje.
Ben Stansall / AFP
Bellona: – Skandaløst
Bellona-leder Frederic Hauge sier dette viser med all tydelighet at «det er meningsløst å lage en industri for produksjon av biodrivstoff i Norge»:

– Det er fort gjort med lettvinte løsninger og symboler. Det er skandaløst at dette brukes til å få budsjettforhandlinger til å gå opp. Det er ikke konsekvensutredet. De har ikke sørget for å ha faktagrunnlaget

– Vi trenger biodrivstoff, men bare til tungtransport, sjøfart og luftfart, sier Frederic Hauge.


Det er subsidier og praktiske fordeler som driver elbilsalget tror elbil-kjøper Andreas Skogrand Kristensen (t.h). Selger Jørgen A.T. Ellingsen (t.v.) trengte ikke akkurat å overbevise ham om fordelene.
Jan Tomas Espedal
For familiefar Andreas Skogrand Kristensen ga prøveturen med elbil mersmak. Han er ikke i tvil om hvorfor elbil er det foretrukne valget som familiens nummer to-bil:

– Fordelene. Vi er opptatt av miljøet også, men det er de økonomiske subsidiene og de praktiske fordelene som gjør oss til elbilsjåfører.

Bilforhandleren trenger ikke vente lenge på underskriften.

– Jeg kommer til å signere, sier Kristensen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

Hehehe... Det er rart å se hvor lite peiling de som bestemmer har på enkelte ting :-k

Men det faktum at det nå ruller så sinnsykt med EL-Biler på veiene, vil jo si en stor andel av den faste inntekten til staten forsvinner... Hvordan har de tenkt å løse den floken? For pengene inn er jo de nødt å ha? Er det vi som fortsatt kjører på drivstoff som skal belastes med økte avgifter? [-(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bjerknez »

Personlig mener jeg bare dem graver sin egen grav ved å øke bensinprisen i dette tilfellet. Først så mener dem at dem har blitt "tatt litt på senga" av den noe hyppige overgangen til EL bil blandt befolkningen. Tror du den overgangen vil skje i et mer bedagelig tempo hvis dem samtidig øker drivstoff prisene?

Dette gjør jo bare saken værre i mine øyne.

Så hvor mener jeg dem skal hente pengene for de tapte inntektene?
Trekk de inn via skatteseddelen. Alle over en en kam. Ja..også de som ikke kjører bil. Urettferdig? Ja, noen kan sikkert føle dette er urettferdig, men det er snakk om svært lite penger pr. innbygger. Det blir som å mene at jeg skulle si at det er urettferdig å bli skattlagt for drift av skoler. For jeg har jo ikke barn...

I tillegg kan dem kanskje fire litt på subsidiene til EL bil folket for å bremse litt på overgangshyppigheten. Dette er vel uansett i ferd med å skje og alle subsidiene vil uansett en vakker dag forsvinne helt.

Så igjen. Trekk det over skatteseddelen og bli ferdig.

Når det gjelder debatten om hvor miljøvennlig en EL-bil faktisk er i forhold til en fossilt drevet bil, globalt sett, så overlater jeg den diskusjonen til andre.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Det er vel vedtatt at avgiftsfritak for elbil sakte men sikkert skal fases ut, opp mot 2025(?) når fossile biler ikke lenger skal selges.
User avatar
kvase
Posts: 4042
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by kvase »

Jauda Olga greide seg godt etter 5 måneder på rømmen - Skal ikke hu Olga være sånn der på rømmen for det meste da :shock:
http://www.agderposten.no/nyheter/olga- ... -1.1771346
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply