Reflekspåbud for MC-førere

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
100-prosent
Posts: 2
Joined: 17 Jun 2010 21:51
Contact:

Reflekspåbud for MC-førere

Post by 100-prosent »

Dette er vel et relativt sensitivt tema som får de fleste hoder til koke.
Hva er din mening?
Er vi en flokk sauer som er like, eller har vi alle en identitet som vi ønsker å holde på !?! :-k
Den som er med på leken får smake steken.
MC_Mc
Posts: 19
Joined: 26 Jan 2009 19:06
MC: KTM990 SMT

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by MC_Mc »

Jeg kommer ikke til å bruke gul vest. Men sier ikke nei takk til kjøreklær med påsydd refleks.
Det finnes også hjelmer med refleks.
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by mr.president »

Jeg kjører med gul vest, har også en gul jakke jeg bruker. synes det er helt greit med ett påbud hvis det har noe effekt. samme med bilbeltet det synes jeg. jeg liker å tru jeg er mere synlig i trafikken med vest eller aller mest med jakke.virker hvertfall som bilene ser meg tidligere. dette er ett sårt tema for mange fordi det passer ikke med gult eller reflex til kjøreutstyret sitt, ser tett ut på sykkelen osv har hørt alle de gode grunnene til ikke å kjøre med gult 1000 ganger.
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by Flydude »

Hmm.. Finnes mange meninger om dette. Og jeg ventet på en litt mer saklig tråd hvor jeg kan få uttrykke noen av mine meninger/følelser/frustrasjoner. Om dere gidder lese, er opp til dere, men etter så mye fjottefjas som har vært rundt om dette i det siste kan hvem som helst bli irriterte, inkludert undertegnede. Det blir skrevet litt fort og ikke fullt gjennomtenkt da det er sent på kvelden og jeg skal opp imorgen tidlig og kjøre mc fra ca Oslo til Kristiansand, så ønsker litt hvile.
Først vil jeg si at jeg synes veldig mye av reaksjonene mot mannen som fremstod i VG var barnslig og med total mangel på intellektuelle aner! Stakkars fyr! Det finnes virkelig mer saklige måter å være uenige med folk på!

But here it goes:

Først og fremst mener jeg man skal se på synligheten. (Rent objektivt) Men man må dele opp i kategorier. Jeg prøver å ta for meg det litt systematisk.
1. Refleks for å bli sett i mørket: Bullshit! I mørket blir man sett pga lyset sitt! Sideveis, kanskje litt, men refleksvester er ofte ikke så dekkende på siden, og bakfra - joda, men det er vel ikke ofte det er aktuelt. Da ser en jo lyset anyway! Glorete farger på drakt, sykkel eller refleksvest KAN hjelpe, men i utgangspunktet ser jeg det som ikkegjeldene. Husk: Alle regler har unntak ;-)
2. Refleksvest i dagslys: Her kan refleksvesten sees! Den som sier imot, burde virkelig åpne øynene i trafikken, for det er ingen tvil om at refleksvestene syns i trafikken i dagslys! Men som det er nevnt flere andre steder, man må også huske på at det finnes ting på sykkelen som gjør vesten mindre synlig. Det finnes vindskjermer, vesker/bager/bokser, speil, foroverlent kjørestilling m.m. En refleksvest sees også forfra, om den er synlig i utgangspunktet, og man kjører med normalt kjørelys (ikke fullt fjernlys med ekstralamper og slikt)

Videre vil det jo handle om nødvendigheten: Her har jeg på ingen måte fasiten (forsåvidt ikke i forrige avsnitt heller), men trekker frem ting jeg mener er saklige og viktige og personlige meninger.
Nattkjøring utelukker jeg umiddelbart med bakgrunn i forrige avsnitt.

Dagkjøring:
Landeveien:
Ja, refleksvestene synes, men er de nødvendige? Er det egentlig et problem at vi ikke synes? Tar de muligens så mye oppmerksomhet at det kan føre til andre farer i trafikken? Stjeler de, og misbruker, det symbolet en refleksvest egentlig står for; "Fare" eller "Vær oppmerksom"? Hva med de som trenger de mer, og virkelig kan komme overraskende, som strandede biler, syklister, gående, veiarbeidere? Blir de kanskje lagt mindre merke til fordi man ser refleksvester overalt og man tenker mindre over når man ser dem?
Vel, det er kanskje tydelig hva jeg mener her. Jeg mener rett og slett at refleksvester på landeveiskjøring egentlig er å rope "ulv, ulv". For motorsyklister er da et normalt bilde i trafikken og følger de forventede bevegelser som andre trafikanter oppfatter litt mer sånn i sidesynet, mens de (forhåpentligvis) har litt mer oppmerksomhet mot å lete etter andre, virkelige farer eller unormalheter. Jeg har aldri oppfattet det som et problem å ikke bli sett på landeveiskjøring. Hvis så er tilfelle, kanskje man burde gjøre noe med egen kjøring? Husk at du på mc i mye større grad må passe på andre og deg selv! Kjør som om alle andre er ute etter å drepe deg, sa en av kjørelærerne mine en gang. Det har fungert til nå (bank bank)

I bybildet:
Her også: JA, en synes, men er det nødvendig? Her har jeg egentlig mange av de samme argumentene og meningene som over. Forskjellen er at du som mcist i mye større grad må passe på at du selv og andre rundt deg kjører riktig. Mottoet til den nevnte kjørelæreren tikker konstant hver gang jeg kjører i mer tettrafikkerte situasjoner.

I rushen:
Her snur jeg derimot litt om. Det vil si, ikke helt på alt. For om du følger normal trafikk, føler jeg landeveisargumentene fortsatt gjelder. Men er tilfellet kø/saktegående og man lanesplitter, DA er refleksen god å ha. For selv om du må passe på deg selv, er det fort gjort å overse det ekstra lyset i speilet! Mange kjører med fjernlys nettopp av denne grunn, men jeg tror det i mye større grad kan være et irritasjonsmoment. Og når mange nok gjør det, påvirker det samfunnssynet på motorsyklister. Så ved lanesplitting ser jeg stor grunn til å bruke refleksvesten. Og det forklarer jeg med det at du nå er en del av et unormalt trafikkbildet (joda, "normalt" og vanlig, som sådan, men ikke en del av de to kjørefilene, som i bunn og grunn er den virkelige normalen).
En kan jo si at man nårsomhelst og hvorsomhelst kan oppleve kø og unnskylde seg sånn (ovenfor meg), men da får man ta det der og da. Det jeg mener er at hvis man daglig praktiserer lanesplitting til/fra jobb, så forstår jeg godt refleksbruk! Men egentlig kun da.

Personlig bruker jeg hverken refleks eller kjører i rushen daglig.

Nå er det natti. Mer (u)vettugt kan komme når jeg får lest igjennom teksten senere og eventuelle svar/reaksjoner kommer fra dere.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
SveinT
Posts: 95
Joined: 16 Oct 2007 00:26
MC: Honda V65 Sabre -84, V45 Sabre -83, Suzuki GS750B
Location: Skien
Contact:

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by SveinT »

Dette kan sikkert diskuteres til vi blir gule i fjeset,
får bare håpe at det kommer uavhengige grundige undersøkelser på bruk av nødvest i dagslys.
Og at ikke det er senasjonsavisene i Akersgata som skal sette dagsorden.
For derfra kommer det mye som er lite gjennomtenkt.

Det står jo allerede en del på MC24
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by Galilee »

Ifølge statistikken er ca 80% av mc ulykker forårsaket av føreren.

Hvordan en refleksvest da skal redusere antall ulykker er meg en gåte.

Jeg skipper vesten og kjører gul sykkel istedet :D
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by Baron von Waffel »

Jeg synes denne debatten begynner i feil ende. For meg begynner det hele med at målet er å bli oppdaget av andre trafikanter så tidlig som mulig. Og at de andre trafikantene skal ha mulighet til å analysere hvor jeg vil være frem til jeg igjen er ute av deres synsfelt.

Dermed er det over til hva som gjør at vi oppdages.

Aktivt lys ses bedre enn passivt (reflektert) lys. Derfor har vi alltid lys tent på sykkelen, og derfor har en del av oss mye lys tent. Det er åpenbart for meg at dette virker.

Lys (og kjøretøyer) i bevegelse ses bedre enn de som står stille. Derfor er roterende lys egnet til å bli sett i trafikken.

Siden vi ikke har øyne i nakken er vi avhengige av refleksjoner eller trigging av andre sanser for å bli oppdaget når vi kommer bakfra eller i blindsoner. Derfor skal vi se i speilene, og derfor har buldrende eksos en god effekt ved lanesplitting.

Man kan alltid bli bedre sett. Det enkleste er å pøse på med mer lys. Plassert der man ser det optimalt, altså høyt oppe. Så det optimale er roterende blinkende lys på hjelmen. Og da er vi vel kommet dit at de fleste er enige om at maks synlighet for enhver pris blir å overdrive. På samme måte blir det å overdrive å kjøre med fjernlys. For det irriterer og sørger for at våre medtrafikanter ikke får analysert vår bevegelse i trafikkbildet på grunn av irritasjonen.

Men man øker synligheten bedre med mer aktivt lys enn med mer reflektert lys. derfor vil jeg ikke ha noe refleksvestpåbud.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by brap »

Har en del erfaring med å kjøre i whiteout og regntåke på autobahn, og derfor har jeg troen på reflekser for å bli sett bakfra under sånne forhold. Reflektert gult og hvitt lys gjør det lettere å se sykler i tåka foran, i kombinasjon med det vanlige baklyset. Den svarte regndressen min og tailpacken har refleksstriper, og dette holder lenge.

Det er lys på sykkelen min som gjør den synlig forfra, og jeg har ikke noe stort problem med de som kommer bakfra eller fra siden under vanlige forhold.

Det er dermed helt uaktuelt å ta på en vest som skal flagre rundt ørene, så lenge den ikke har noen funksjon eller verdi.
il4
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by Lord Erik »

Man blir ikke mindre synlig av å ha på seg en refleksvest, det er sikkert. Men spørsmålet er da om synligheten økes såpass dramatisk at man kan forsvare å innføre et påbud, en regelrett tvang om at samtlige skal bruke vest uansett hva de selv syntes.

Ut fra det jeg har sett og hørt, så støtter jeg ikke et påbud. Det jeg har fått med meg av studier på området viser at andre traffikanter ser motorsyklene, men at hjernen prosesserer dem på en annen måte enn det andre biler, lasterbiler, eller t.o.m. politimotorsykler blir prosessert. Det er spesielt interessant i denne sammenhengen at politimotorsykler blir lagt merke til, da disse ikke kan sies å være spesielt synlig (fargemessig) forutenom når de ikke kjører med sirener og blinkende lys.

Som psykologistudent har jeg lest en del om hjernens kognitive prosesser, deriblant sanseprosessering, og er egentlig ikke spesielt overrasket over at vår selektive oppmerksomhet har lett for å se bort fra små kjøretøy slik som motorsykler. Sett fra et psykologisk perspektiv er det logisk og nesten som forventet. Sansene våre tar hele tiden inn enorme mengder informasjon, men oppmerksomheten vår er selektiv. Selv om hjernen vår er rimelig fantastisk, er den likevel sterkt begrenset. Den kan ikke bearbeide absolutt alt som skjer rundt oss hele tiden. For at vi i det hele tatt skal kunne fokusere på noe, må hjernen velge ut det som er "viktigst" i en gitt situasjon. Dessverre har ikke motorsykler uten politimenn på, enten føreren har vest eller ikke, en spesielt stor betydning for de fleste i trafikken. Og det spiller tilsynelatende liten rolle om føreren har gul vest på, dersom sykkelen likevel ikke blir tatt med i den kognitive prosesseringen av trafikkbildet.

Så hvis en gul vest gir en såpass lav sikkerhetsøkning, og det i hovedsak er motorsyklisten selv som blir skadet ved en eventuell ulykke, så syntes jeg det er greit å la folk bestemme selv. Uansett har jeg vanskelig å forstå at det i det hele tatt diskuteres et påbud for refleksvest før det er påbudt å bruke blant annet jakke, bukse, hansker, stølver osv.

Kanskje det hadde vært bedre med et påbud om at alle må kjøre hvite/blå BMWer som det står "Politi" på, iført svart lærjakke, og hvit hjelm? ;-)

PS: Skulle gjerne letet fram noen kilder siden jeg tar så til de grader utgangspunkt i studier som jeg har lest om, men nå er det tid for taco her i huset.
SveinT
Posts: 95
Joined: 16 Oct 2007 00:26
MC: Honda V65 Sabre -84, V45 Sabre -83, Suzuki GS750B
Location: Skien
Contact:

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by SveinT »

Kollisjon mellom bil og en veldig stor gul vest !

http://www.ta.no/nyheter/article5170105.ece
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by Scotty »

Nei til reflekspåbud for motorsykkelister, ikke at det noensinne kommer til å bli noe av heller.

Velger heller å gå for en sykkel med sterk farge om det skal være behov for å øke synligheten.
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by Ulvinnen »

SveinT wrote:Kollisjon mellom bil og en veldig stor gul vest !

http://www.ta.no/nyheter/article5170105.ece
Den saken der sier veldig mye. Den uoppmerksomme bilisten hadde vikeplikt, så ikke ambulansen og kjørte på den. En gul ambulanse skulle man tro var synlig så det holdt. Er bilføreren uoppmerksom, hjelper det ikke en døyt om MC-føreren har på seg gul vest, han/hun blir kjørt ned like fullt.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by Baron von Waffel »

Ulvinnen wrote:
SveinT wrote:Kollisjon mellom bil og en veldig stor gul vest !

http://www.ta.no/nyheter/article5170105.ece
Den saken der sier veldig mye. Den uoppmerksomme bilisten hadde vikeplikt, så ikke ambulansen og kjørte på den. En gul ambulanse skulle man tro var synlig så det holdt. Er bilføreren uoppmerksom, hjelper det ikke en døyt om MC-føreren har på seg gul vest, han/hun blir kjørt ned like fullt.
Mot sånne bilførere er det ikke mye som hjelper. Men jeg håper det blir lenge til den dama sitter bak et ratt igjen. Her tør jeg ikke skylde på at eldre bilførere må lukes ut av trafikken. Men hun kan jo ha vært veldig gammel i hodet sitt.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
SveinT
Posts: 95
Joined: 16 Oct 2007 00:26
MC: Honda V65 Sabre -84, V45 Sabre -83, Suzuki GS750B
Location: Skien
Contact:

Re: Reflekspåbud for MC-førere

Post by SveinT »

Mot sånne bilførere er det ikke mye som hjelper. Men jeg håper det blir lenge til den dama sitter bak et ratt igjen. Her tør jeg ikke skylde på at eldre bilførere må lukes ut av trafikken. Men hun kan jo ha vært veldig gammel i hodet sitt.

Ofte skjer slike smeller når en er opptatt med andre ting samtidig med å kjøre bil...
Utfordringen er å analysere og plukke dem ut før man kommer for nær,
Post Reply