Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by tshansen »

Bare pass på å sjekk prisjakt før dere går bananas... fjellsport å en del andre har en tendens til å sette kunstig høy førpris før de kjører på med x antall prosent rabatter :-P
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by tshansen »

Selv ble det et mindre kjøp i dag...

Image

På tide å steppe up gamet litt når det kommer til filming ute. Se om det blir mulig å få litt mer naturlige bilder når man kjører.

Har litt annet småknask på innkjøpslista. blandt annet ny HD (SSD) om den kommer på tilbud i løpet av uken eller fredag :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

tshansen wrote: Image
Av ren nysgjerrighet.. Hvordan funker et "variable ND filter"? Og da spesielt i det enorme spekteret der? Selv har jeg et ND 8 som er "beksvart", og da er jeg genuint interessert i hvor mørkt et ND400 filter er. Det solfilteret jeg har til teleskopet vet jeg ikke "ND" på, men det slipper igjennom 0,00001% lys. Da tar jeg et ikke overeksponert bilde direkte av sola på ISO100, 1/125s F4,7 (F4,7 er teleskopets "blender" eller fokalratio). ND 8 slipper igjennom 0,125% lys (8 "stops"), et ND 400 vil slippe igjennom 0,0025% lys. Sånn oversatt til fotospråk betyr det, såvidt jeg har lest meg opp til og har erfaring med, at hvis du kan ta et bilde på ISO100 1/125s F16 (sunny 16) uten filter, trenger du altså 50 sekunder eksponering på ISO100 f1/125..? Ja, når det er fullt dagslys. "Sveiseglass" er vel omtrent der jeg tror dette filteret vil være i "konkurranse" med.
Igjen, det er ikke hån eller "latterliggjøring" denne posten. Jeg er bare genuint nysgjerrig, både på resultat og bruksområde for dette.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by tshansen »

Bikeridr wrote: Av ren nysgjerrighet.. Hvordan funker et "variable ND filter"? Og da spesielt i det enorme spekteret der? Selv har jeg et ND 8 som er "beksvart", og da er jeg genuint interessert i hvor mørkt et ND400 filter er. Det solfilteret jeg har til teleskopet vet jeg ikke "ND" på, men det slipper igjennom 0,00001% lys. Da tar jeg et ikke overeksponert bilde direkte av sola på ISO100, 1/125s F4,7 (F4,7 er teleskopets "blender" eller fokalratio). ND 8 slipper igjennom 0,125% lys (8 "stops"), et ND 400 vil slippe igjennom 0,0025% lys. Sånn oversatt til fotospråk betyr det, såvidt jeg har lest meg opp til og har erfaring med, at hvis du kan ta et bilde på ISO100 1/125s F16 (sunny 16) uten filter, trenger du altså 50 sekunder eksponering på ISO100 f1/125..? Ja, når det er fullt dagslys. "Sveiseglass" er vel omtrent der jeg tror dette filteret vil være i "konkurranse" med.
Igjen, det er ikke hån eller "latterliggjøring" denne posten. Jeg er bare genuint nysgjerrig, både på resultat og bruksområde for dette.
Vel, du kan så smått begynne å legge fra deg tanken om å direkte sammenligne det med ND filter. Jeg tipper at det på det mørkeste er ca tilsvarende ND8 uten at jeg er noe ekspert.
Det er ment for å kunne filme i 180degree shutter speed når man er ute å leker seg med sykkelen i sollys. Jeg som filmer (stort sett) i 25 eller 50 fps får ikke filmet i dagslys uten å kjøre opp shutterspeed.
Ideelt skal jeg ha dobbelt så høy shutterspeed som jeg har fps. Så filmer jeg i 25fps, har jeg 1/50 i shutter speed. Jeg regner med du vet hva dette går i, men sikkert gresk for mange andre :-P
Men et slikt filter, blir det mye lettere å fange naturlige bevegelser. Lite som ser så feil ut som motorsykkelkjøring uten litt motion blure.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

tshansen wrote: Det er ment for å kunne filme i 180degree shutter speed når man er ute å leker seg med sykkelen i sollys.
Akkurat denne forsto jeg ikke.. (min utheving) :-k
tshansen wrote: Jeg som filmer (stort sett) i 25 eller 50 fps får ikke filmet i dagslys uten å kjøre opp shutterspeed.
Ideelt skal jeg ha dobbelt så høy shutterspeed som jeg har fps. Så filmer jeg i 25fps, har jeg 1/50 i shutter speed. Jeg regner med du vet hva dette går i, men sikkert gresk for mange andre :-P
Men et slikt filter, blir det mye lettere å fange naturlige bevegelser. Lite som ser så feil ut som motorsykkelkjøring uten litt motion blure.
Aha, point taken, og noe nytt jeg lærte også. Nuvel, gresken var egentlig veldig norsk for meg her :)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by kvase »

Kjøpt på xlmoto til WR450 blinklys kom seg på 140 kr foran å bak -led +60 kr i motstand for led -
En fritids bukse Cargobukse 600 kr https://www.xlmoto.no/cargobukse-course-aramid-brun for mc så klart :-k
+
Crosshjelm Raven 550kr https://www.24mx.no/crosshjelm-raven-ai ... rt-oransje må vel ha et eller annet med mye lufting and ikke så farlig vis den går åt skogen
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:
tshansen wrote: Det er ment for å kunne filme i 180degree shutter speed når man er ute å leker seg med sykkelen i sollys.
Akkurat denne forsto jeg ikke.. (min utheving) :-k
The 180° Shutter Rule
The 180-degree rule is a standard in the film industry, and it explains the relationship between shutter speed and frame rate when recording motion in video. To mimic motion the same way the human eye experiences it in real life, the 180-degree rule states that shutter speed should be set to double your frame rate. When you hear people talk about “cinematic shutter speeds” they are referring to this standard where shutter speed is set at double frame rate, or as close as is possible. (Most DSLR’s have the option to shoot at 1/50th but not 1/48th, so if shooting 24 fps, set shutter speed to 1/50th).

The 180° rule can be broken to emulate a specific film era, or used to make video purposefully shaky, or outright jarring. The wider the shutter angle, from 270° up to 360° the more motion blur, and the narrower the shutter angle, (less than 180°), the less motion blur is perceived from one frame to the next.

Since most digital cameras have a curtain shutter and not the film style rotary shutter, a 180° shutter angle equates to shooting with a shutter speed that’s twice that of your frame rate, or technically, 1/[2xfps]. In digital terms, shutter angle is the camera’s shutter speed relative to the frame rate. On DSLRs and other digital cameras, common 180° shutter angles include 1/50th of a second at 24 fps, or 1/60th of a second at 30 fps.

Remember, a fast shutter speed will produce a darker picture with little to no motion blur (depending on the speed of the subject), while a slow shutter speed will produce a lighter image with more pronounced motion blur.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by intruder »

tæll dagsorden seie`n Kal i Hagen...det såmmå gjør je....
" om du tshansen fårtsætt å kommunnisere på dætta kråkmålet der....

da lytt je kjøpe ordbok norsk / kaudervelsk....
men,,,,jul bære einn gong i året.. :smt111 :smt113
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

intruder wrote:tæll dagsorden seie`n Kal i Hagen...det såmmå gjør je....
" om du tshansen fårtsætt å kommunnisere på dætta kråkmålet der....

da lytt je kjøpe ordbok norsk / kaudervelsk....
men,,,,jul bære einn gong i året.. :smt111 :smt113
Sånn; ordna det for deg \:D/

Riaghailt Shutter 180 °
Tha an riaghailt 180-ceum na inbhe ann an gnìomhachas nam film, agus tha e a ’mìneachadh a’ cheangail eadar astar shutter agus ìre frèam nuair a bhios tu a ’clàradh gluasad ann am bhidio. Gus gluasad a ghluasad mar an aon dòigh anns a bheil sùil an duine ga fhaighinn ann am fìor bheatha, tha an riaghailt 180-ceum ag ràdh gum bu chòir astar còmhlaiche a shuidheachadh gus an ìre frèam agad a dhùblachadh. Nuair a chluinneas tu daoine a ’bruidhinn mu“ astaran shutter cinematic ”tha iad a’ toirt iomradh air an inbhe seo far a bheil astar shutter air a shuidheachadh aig ìre frèam dùbailte, no cho faisg ‘s a ghabhas. (Tha roghainn aig a ’mhòr-chuid de DSLR losgadh aig 1 / 50th ach chan e 1 / 48th, mar sin ma tha thu a’ losgadh 24 fps, suidhich astar còmhla gu 1 / 50mh).

Faodar an riaghailt 180 ° a bhriseadh gus aithris a dhèanamh air àm fiolm sònraichte, no a chleachdadh gus bhidio a dhèanamh a dh'aona ghnothaich, no a 'dol a-mach gu cruaidh. Mar as fharsainge a tha ceàrn a ’chòmhla, bho 270 ° suas gu 360 ° mar as motha a bhios an gluasad a’ gluasad, agus mar as cumhainge a tha an ceàrn shutter, (nas lugha na 180 °), is ann as lugha a chithear an gluasad gluasaid bho aon fhrèam chun ath fhear.

Leis gu bheil còmhlaiche cùirtearan aig a ’mhòr-chuid de na camarathan didseatach agus chan e an còmhlaiche rothlach stoidhle film, tha ceàrn shutter 180 ° co-ionann ri losgadh le astar shutter a tha dà uair nas àirde na an ìre reata agad, no gu teicnigeach, 1 / [2xfps]. A thaobh didseatach, is e ceàrn shutter astar shutter a ’chamara an coimeas ris an ìre frèam. Air DSLRs agus camarathan didseatach eile, tha ceàrnan cumanta 180 ° shutter a ’toirt a-steach 1 / 50mh de dhiog aig 24 fps, no 1 / 60th de dhiog aig 30 fps.

Cuimhnich, bheir astar luath còmhla dealbh nas duirche le glè bheag de ghluasad gun ghluasad (a rèir astar a ’chuspair), fhad‘ s a bheir astar shutter slaodach ìomhaigh nas aotrom le blur gluasad nas soilleire.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by intruder »

takk ...Bikeridr.....

skal skryte av deg da nissen kjæm-----------------Intrudernissen.. :shock:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by tshansen »

Bikeridr wrote: Sånn; ordna det for deg \:D/
Bare for at det ikke skal virke helt nørd så er det utrolig hvor stor forskjell det er om man kjører side om side sammenligning. Man merker det kanskje ikke når man ser en random film på nett, men man merker ofte at noen filmer er mer behagelig for øye uten å kunne sette fingeren på hva det er. Dette kan være grunnen. Spesielt filmer med mye bevegelse :thumleft

Så når man omsider har lært seg skikkelig, ja omtrent i blinde å bruke både utstyr og redigeringsverktøy kan man fokusere mer på historie og formidling. Noe jeg ser på som den aller største utfordringen når det kommer til film.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ojda »

Idag har jeg handlet håndholdt gimbal :-k
Skulle egentlig ha joggesko, men til 300kr ble den med :)

Nesten så jeg handlet en beebop 2 drone for en 1000-lapp også (til fyllekjøring) men jeg tok det i meg =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by intruder »

ojda wrote:Idag har jeg handlet håndholdt gimbal :-k
Skulle egentlig ha joggesko, men til 300kr ble den med :)

Nesten så jeg handlet en beebop 2 drone for en 1000-lapp også (til fyllekjøring) men jeg tok det i meg =D>
drone og fyllekjøring i ødemarka ?? hææ...typiske ojdafantasier..... :smt118
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

4,5 meter med 48X196 impregnert...
og fraktet den inni Fiestaen... :lol:
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ArcticTiger »

Idag flesket jeg likegodt til med et "Melsomvik-kneipbrød" fra Marcussens bakeri i Stokke \:D/
Post Reply