Whisky - "Water of Life"

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by kennyo »

I så fall er nok også Ardbeg'ene litt drøye. De har enda kraftigere røyksmak. Det samme gjelder Bowmore. Juraene vil kanskje ligge litt nærmere det du leter etter.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

kennyo wrote:I så fall er nok også Ardbeg'ene litt drøye. De har enda kraftigere røyksmak. Det samme gjelder Bowmore. Juraene vil kanskje ligge litt nærmere det du leter etter.
Har behandlet 10 års Ardbeg, å den er litt røff/rå i smaken men alikevel god :thumleft
kunne vært artig å prøvd noen av familiemedlemmene :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

kennyo wrote:I så fall er nok også Ardbeg'ene litt drøye. De har enda kraftigere røyksmak. Det samme gjelder Bowmore. Juraene vil kanskje ligge litt nærmere det du leter etter.
Jeg syns ikke røyk smaken var problemet, men at den var for søt, og minnet alt for mye om Rosiner (slik de lukter) å jeg kan ikke fordra rosiner :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Moffa »

LordShaft wrote:
kennyo wrote:I så fall er nok også Ardbeg'ene litt drøye. De har enda kraftigere røyksmak. Det samme gjelder Bowmore. Juraene vil kanskje ligge litt nærmere det du leter etter.
Jeg syns ikke røyk smaken var problemet, men at den var for søt, og minnet alt for mye om Rosiner (slik de lukter) å jeg kan ikke fordra rosiner :D
Nja, er vel ikke helt enig i at Bowmore Darkest er så mye mer røykpreget enn Bunnahabhain Toitech... Men som sagt - forskjellige ganer oppfatter ting forskjellig. Selv oppfattet jeg den som litt mindre røykpreget :redface
Det du derimot vil merke i Bowmore'n er at det er mye 'rosin' i den også - så da er du advart ;-)

Og hva gjelder Ardbeg, så synes jeg de jeg nevnte er snillere enn navnet skulle tilsi. For all del, det er kraftige saker, men selv synes jeg tier'n virker litt råere på en måte... Uigedail er forresten avsluttet på sherryfat ;-)

Jeg slår et slag for Jura Duirachs Own (16 år), dvs om du har tid til å vente.. Ser ut som den må bestilles :(
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Busa Trond »

Moffa wrote:
Busa Trond wrote:Kavalan blir det noe Oban lignende!
Mulig andre har andre opplevelser, men selv har jeg smakt to forskjellige fra Taiwanske KaVaLan. Forsåvidt greie whiskier, men for min egen del synes jeg de faller litt igjennom i forhold til de fleste skottene. Og Oban (14 år) overgår KaVaLan opptil flere ganger i min gane.... Følgelig ville jeg velge Oban mange ganger foran KaVaLan \:D/
Men for all del - smaken er som baken, og andre kan oppleve det helt annerledes. Og er du i utgangspunktet ikke utpreget 'whisky-fan', så vil muligens KaVaLan være litt snillere mot ganen enn mange skotske whiskier - særlig de litt røykfylte. Nå er ikke Oban av de verste røykmessig, men røykpreget er der i aller høyeste grad ;-)
Det er jo bare å prøve, så kjenner du raskt hva du selv foretrekker. Og prøv å huske det jeg viste deg på PreHøst i fjor - bittelitt vann og la den 'hvile' litt (gjerne med 'lokk' på glasset slik at godsakene ikke fordunster ;-) ) - det blir oftest en helt annen opplevelse \:D/ =D>
Takker for svar Moffa!
I dag fikk jeg smakt et bittebitte lite glass av Kavalan flaska.
Den ligger høyt i prosent men olje filmen sitter godt igjen i munnen. Ren søt whisky smak, og den ble bare gullegod i munn etter en 10min med noen får dråper med vann! SKÅL :thumleft


Image

Image

Image

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Jøss Busa... Det var en flott innpakning \:D/ Det gleder meg at du drister deg ut på disse trakter... kanskje du lar arvesølvet bli igjen hjemme neste gang :erte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Moffa »

Busa Trond wrote: Takker for svar Moffa!
I dag fikk jeg smakt et bittebitte lite glass av Kavalan flaska.
Den ligger høyt i prosent men olje filmen sitter godt igjen i munnen. Ren søt whisky smak, og den ble bare gullegod i munn etter en 10min med noen får dråper med vann! SKÅL :thumleft

Dæven, denne KaVaLan'en har jeg aldri smakt, har kun smakt de to i firkantflasker. Fasjonabel innpakning var det også ;-)
Tror nesten jeg får tømme sparegrisen og teste en slik en (en gang); ser at den ikke er gratis på polet :shock:
Godt det smakte :thumleft
Skål :)
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by kennyo »

LordShaft wrote:
kennyo wrote:I så fall er nok også Ardbeg'ene litt drøye. De har enda kraftigere røyksmak. Det samme gjelder Bowmore. Juraene vil kanskje ligge litt nærmere det du leter etter.
Jeg syns ikke røyk smaken var problemet, men at den var for søt, og minnet alt for mye om Rosiner (slik de lukter) å jeg kan ikke fordra rosiner :D

Ah, da så. Ardbeg 10 er vel den med mest røyksmak av de tre. Har Corrywreckan selv, og den er knallgod! Men nå har jeg vel heller aldri kjent smaken av rosin i noen av whiskyene heller. Kanskje ganen min ikke er raffinert nok ;)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Så så, nå skal vi bare klappe LordShaft snilt på hodet å si "jasså sier du det" ;-)
Det blir ofte best sånn :lol:

Psst! Det er ikke mange som har funnet noen rosiner der \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Hahaha [emoji23] ta deg en bolle Arne [emoji56][emoji12] når en whisky smaker slik som rosin lukter, da spiller det ingen rolle hva den heter eller hva den koster! Da blir det pynt på hylla for min del [emoji39]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

Rosinbolle? Skal jeg spare en til deg :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Leffy »

Ser ut til at folket her inne har litt peiling på detta her.. Nå har jeg passert 30 så jeg tenkte å gå fra gutt til mann. :lol: Tenkte jeg skulle prøve meg på litt Whiskey sjøl. Liker og prøve nye ting innemellom, men er ikke akkurat noen stor brennevin frelst. Konjakk og aquevitt holder jeg meg unna, og ikke noe særlig glad i vodka heller, med mindre det er en god drink.

Jeg har skjønt det er et hav og velge i, men foreløbig har jeg sett på amerikansk bourbon. (Det er vel sikkert en typisk førstegangs greie?) Fikk servert noe skotsk greier i fjor, som var rimlig blankt og det fristet ikke til noe gjentagelse for og si det slik. Men det finnes jo masse annet derfra og.

Jeg har jo og brukt google, selvfølgelig, og gått til innkjøp av noen flasker bare for og prøve litt. Men omtrent på hver side så anbefaler jo folk forskjellige merker til nybegynnere.

Til nå så har jeg smakt på

Image

Image

Image

Av di tre så syns jeg Bulleit Bourbon var best for meg som ikke har peiling på detta her i det hele tatt... Så kom gjerne med innspill om hva man burde smake på for og komme seg inn whisky'ens verden :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Den enkleste veien inn til whisky må være glenmorangie, den gule "originale" [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Palma »

Ja da har du smakt på en Whisky og to Whiskey :erte
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Fikk akkurat melding fra min bror, han kunne glede meg med to kvoter (er i alpene på skitur) så da blir det forhåpentligvis en ny caol ila og Dark storm i løpet av neste uke 8)

Så med den i boks, skåler vi med siste rest av Caol Ila i kveld \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply