Whisky - "Water of Life"

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Moffa »

Busa Trond wrote:Kavalan blir det noe Oban lignende!
Mulig andre har andre opplevelser, men selv har jeg smakt to forskjellige fra Taiwanske KaVaLan. Forsåvidt greie whiskier, men for min egen del synes jeg de faller litt igjennom i forhold til de fleste skottene. Og Oban (14 år) overgår KaVaLan opptil flere ganger i min gane.... Følgelig ville jeg velge Oban mange ganger foran KaVaLan \:D/
Men for all del - smaken er som baken, og andre kan oppleve det helt annerledes. Og er du i utgangspunktet ikke utpreget 'whisky-fan', så vil muligens KaVaLan være litt snillere mot ganen enn mange skotske whiskier - særlig de litt røykfylte. Nå er ikke Oban av de verste røykmessig, men røykpreget er der i aller høyeste grad ;-)
Det er jo bare å prøve, så kjenner du raskt hva du selv foretrekker. Og prøv å huske det jeg viste deg på PreHøst i fjor - bittelitt vann og la den 'hvile' litt (gjerne med 'lokk' på glasset slik at godsakene ikke fordunster ;-) ) - det blir oftest en helt annen opplevelse \:D/ =D>
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Lytt til fagfolk Busa =D> =D> (ref= posten over) :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by kennyo »

Whiskyglass fra Glencairn kjøpte vi på vår lokale Til Bords-butikk. Mulig noen butikker må bestille inn:

https://www.tilbords.no/glencairn-clenc ... 17-cl-7299

Når det gjelder priser, er ikke alltid vårt kjære pol så ille. I alle fall ikke når man skal litt opp i prisklasser. De har i tillegg veldig god produktkunnskap og service, så jeg har ikke noe i mot å handle der. De bestiller inn det meste man kan tenke seg, selv om det ikke er alle sortene i verden de klarer å skaffe. Whisky er dyrt uansett, så utvalg og service er viktig :)

Hva gjelder taxfree, er fordelen at de har noen tapninger som kun er for taxfreemarkedet. Men for all del, noen taxfreesjapper har greit utvalg av mer vanlige sorter også. Ut over det foretrekker jeg å handle lokalt i de byene jeg besøker.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

kennyo wrote:Whiskyglass fra Glencairn kjøpte vi på vår lokale Til Bords-butikk. Mulig noen butikker må bestille inn:

https://www.tilbords.no/glencairn-clenc ... 17-cl-7299
Strålende.... Takk for link! Ser de har inne her i Åsane =D>

Jeg har heller ingen problemer med å handle på polet. Men er noen whisky det går mye av, så da gjør det ingen ting å spare seg noen kroner på å handle litt mengder :thumleft Som Talisker Dark Storm, Caol Ila og Lasanta :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by kennyo »

Godt poeng, og Dark Storm er vel også bare å få på taxfree. :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Bikeridr »

kennyo wrote:Godt poeng, og Dark Storm er vel også bare å få på taxfree. :thumleft
Næ! Kjøper den bl.a lokalt her i Latvia 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Jeg har aldri vært så veldig fin på det, spesielt ikke når det kommer til diverse "vaser" en kan drikke alkohol fra! Men det er rart med det, presentasjon har litt å si for opplevelsen [emoji56]

Ikke si noe til Bamsefar [emoji39]

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

Moffa wrote:...
Du har jo kommet med en del gode anbefalinger før, så jeg drister meg utpå igjen. Jeg har virkelig sansen for Talisker - Dark Storm, er det noen andre godbiter jeg burde prøve siden jeg liker denne så godt? Som kanskje er bedre?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky -

Post by ojda »

LordShaft wrote:Jeg har aldri vært så veldig fin på det, spesielt ikke når det kommer til diverse "vaser" en kan drikke alkohol fra! Men det er rart med det, presentasjon har litt å si for opplevelsen [emoji56]

Ikke si noe til Bamsefar [emoji39]

Image
Bamsefar er våken, og følger med selv \:D/

Jeg har selvfølgelig en bråta med Whisky-glass i diverse størrelser, men av den "Amerikanske" rettveggede sorten, og jeg liker ikke å drikke whisky av noen av de [-(
Så jeg foretrekker heller tradisjonelle cognac-glass, som nok ivaretar samme funksjonen mht oppvarming og samling av aromaen som tulipanglassene ivaretar :thumleft

Å drikke av et "Amerikansk" glass føles upersonlig og mindre tilfredsstillende :(

Du er på rett vei "brannmannen", nå mangler bare evnen til å godta en skvett med vann i godsakene.
Så kan du sies å ha skjønt det =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Moffa »

LordShaft wrote:
Moffa wrote:...
Du har jo kommet med en del gode anbefalinger før, så jeg drister meg utpå igjen. Jeg har virkelig sansen for Talisker - Dark Storm, er det noen andre godbiter jeg burde prøve siden jeg liker denne så godt? Som kanskje er bedre?
Tja, om de er noe bedre skal jeg ikke si så mye om, for oppfatningen vil jo kunne variere fra gane til gane ;-)
Jeg er kanskje litt i overkant begeistret for øyene i vest; dvs Islay og Jura ( i tillegg til Skye). Så mine umiddelbare forslag blir (ikke i rangert rekkefølge):

Bowmore Darkest 15 år
Ardbeg Corrywreckan
Ardbeg Uigeadail
Bruichladdich Islay Barley Rockside Farm 2009
Bruichladdich Port Charlotte Islay Barley
Jura Prohecy
Jura Diurachs Own (16 år)
Forbehold om stavefeil

Ellers er det jo et hav av gode whiskier å velge i, både skotske og andre. Mitt whisky-hjerte ligger nok nærmest Skotland. men det er flere som lager gode whiskier. Svenskene hadde jo f.eks. Mackmyra Ægirs Bior som er (var) en kjempegod whisky. Dessverre er denne utgått, men jeg har gjemt unna en flaske bakerst i skapet \:D/
Ellers har jo selv danskene prøvd seg; var i Danmark for et par uker siden, og der fikk jeg smake Stauning Young Rye. Absolutt drikkbar, selvom den ikke helt når opp til de gode skottene - i min gane vel og merke. Likevel vurderer jeg å kjøpe en flaske, er bestillingsvare på polet.

Uansett - om du prøver en av de jeg nevnte over, tror jeg neppe du trår veldig feil ;-)

Forresten: har en til jeg synes er veldig bra; Glenlivet Nadurra Cask Strenght! Nydelig whisky, men den har ikke det røykpreget som øy-whiskiene gjerne har. Den du får på polet må ikke forveksles med duty-free utgaven - polet's er på 59,8%, mens duty-free som regel ligger noe over 40%. Da kan du selv velge hvor mye du vil vanne ut :mrgreen:

Så da er det vel bare å plukke med seg kortet og dra på polet :-s Lykke til, og gi gjerne en tilbakemelding på valget og hva du synes :thumleft
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by kennyo »

Vil legge denne til som et godt alternativ til Talisker Dark Storm: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Lan ... t/p/311801
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by Moffa »

kennyo wrote:Vil legge denne til som et godt alternativ til Talisker Dark Storm: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Lan ... t/p/311801
Den støttes :thumleft
En meget god whisky med godt røykpreg om jeg ikke husker feil... Tror nesten jeg må ta en poltur selv ;-)
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

kennyo wrote:Vil legge denne til som et godt alternativ til Talisker Dark Storm: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Lan ... t/p/311801
:thumleft :thumleft Alle slike tips er veldig kjærkomment! Greit å forhøre seg litt før man begynner å teste ut nyheter. Helt unødvendig å famle rundt i mørket \:D/
Moffa wrote:istret for øyene i vest; dvs Islay og Jura ( i tillegg til Skye). Så mine umiddelbare forslag blir (ikke i rangert rekkefølge):

Bowmore Darkest 15 år
Ardbeg Corrywreckan
Ardbeg Uigeadail
Bruichladdich Islay Barley Rockside Farm 2009
Bruichladdich Port Charlotte Islay Barley
Jura Prohecy
Jura Diurachs Own (16 år)
Forbehold om stavefeil
Bowmore har jeg ikke hatt så god erfaring med selv, uten å ha testet den du nevner her.
Har lenge kikket på Ardbeg og jura...

Får plukke opp et par av disse også nå i første omgang... Tusen takk for tips :thumleft

Jeg var jo ikke glad i røkt whisky i det hele tatt. Men nå må det nesten nødt å være litt røkt. Rart hvordan man skifter favoritt "så fort"
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by ojda »

LordShaft wrote:
kennyo wrote:Vil legge denne til som et godt alternativ til Talisker Dark Storm: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Lan ... t/p/311801
:thumleft :thumleft Alle slike tips er veldig kjærkomment! Greit å forhøre seg litt før man begynner å teste ut nyheter. Helt unødvendig å famle rundt i mørket \:D/

"
Denna har jeg da tilogmed helt i glasset ditt Thomas, (i vinterhagen til mamman og pappan din i sommer) :thumleft
Jeg mener å huske du ikke var veldig begeistret (utakknemmelige jævel), men selv har jeg ryddet en liten plass i hjertet til denne =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Whisky - "Water of Life"

Post by tshansen »

ojda wrote:
LordShaft wrote:
kennyo wrote:Vil legge denne til som et godt alternativ til Talisker Dark Storm: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Lan ... t/p/311801
:thumleft :thumleft Alle slike tips er veldig kjærkomment! Greit å forhøre seg litt før man begynner å teste ut nyheter. Helt unødvendig å famle rundt i mørket \:D/

"
Denna har jeg da tilogmed helt i glasset ditt Thomas, (i vinterhagen til mamman og pappan din i sommer) :thumleft
Jeg mener å huske du ikke var veldig begeistret (utakknemmelige jævel), men selv har jeg ryddet en liten plass i hjertet til denne =D>
Jeg skulle faktisk til å spørre om det før i dag... var ikke dette denne Rosin whisky'en som vi smatta på i sommer? I så fall var den ikke noe høydare hos meg [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply