Øl- mer enn bare pils

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Palma »

ojda wrote:I dag en jeg såvidt hilste på, på PokerRun for etpar år sia.
Må innrømme at jeg 'mente' den smakte bedre
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Nå har det seg slik at det meste smaker godt i godt selskap OG på HPR. Men jeg har prøvd noen bokser av den chille blondinnen jeg og, men ikke overbevist. :-k
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Palma wrote:
Spiritofwinter wrote:........... bryggeriet i kjelleren til glasset på stuen...........
Hva slags bryggeri er det du har i kjelleren Spirit'n ??? Gjerne masse tekst og bilder og erfaringer :)
Vet jo at du Palma også er litt inne på brygging, skal prøve å komme med en liten avhandling og litt bilder en dag, med nysnø på Sunnmøre i dag så blir ikke det mye MC relatert med det første...

Når det kommer til den chilli blonde fra Hansa så er vel det en av få øl fra det bryggeriet jeg har smakt som var grei. Har også smakt en del chilli øl fra både hjembrygg og annet, den der var blant de bedre i den kategorien.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bikeridr »

Jammen, jammen, folkens..
Har ikke denne tråden vært oppdatert siden april??
Nuvel, på tide at den b.ir frisket opp.

Jeg nøkka ut en ølboks (eller to) kun utelikkende på etiketten denne gangen. Siden det er rasen vi holder som husdyr og er glad i, så måtte det bare bli denne. At hvalpebildet liknet 100% på en av de vi har hatt, hjalp jo ganske godt på kjøpeplukkeutavhyllabestemmelsen gjorde jo at den havnet i kjøleskapet og vidre ned halsen.

En IPA av ganske så god kvalitet og sikkert noe jeg kjøper igjen. Neste kjøp er ikke basert på bildet, men på smaken. Helt på høyt oppe på hylleplasseringen denne her.. :thumleft

Image
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ArcticTiger »

Haha, "Bikkje-øl", det er det de kaller satsen i Bø i Telemark, når du ikke har tid til å vente til den blir brennt.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

Aass Bryggeri produserte i sin tid TØMMERMANN-pils...
I min ungdom passerte det meste...på Porsangmoen drakk jeg og Bratvoldsengen ei kasse Brigg på deling.. :puke
Dagen etter var Tømmermann dessverre ikke tilgjengelig..
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Egentlig på tide med litt mer action i denne tråden ja, skal se om vi ikke kan fylle på med litt utover de neste ukene, øl er da en viktig del for å få det planlagte bryllupet gjennomført. Har faktisk vert nede i kjelleren min i dag å smakt på det siste hjemmebrygget mitt, en tysk pils som skal serveres i nevnte festivitet.

Aass øl som var nevnt her har jeg god kjennskap til, i tillegg til at jeg har konsumert en del av deres øl så har jeg tidligere kollega og bekjent i Drammen der datteren er sammen med siste Aass arving. Var for noen år siden på guidet tur og prøvesmaking i bryggeriet. Kan trygt anbefales, men pass på å ha med edru sjåfør [emoji481][emoji6]
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

ikke for å skremme deg Spirit,,,Traff en kæll på MC-huset i dag og jeg spurte ham om han hadde ""vært gift eller straffet på annen måte tidligere "...han tok det ikke ille opp serru.
Mitt barnebarn Henrik på 5 år vil sitte på med han bæssfar på Intruderen...til foreldrenes og bestemors store fortvilelse.. :shock:
I går fortalte han meg i all fortrolighet at han nå hadde både svart hjelm og skinnjakke hjemme..så nå var han " fit for fight "...
Men snill som n bæssfar er så prøver jeg å få noen bedre skikket til å ta ham med..
Lykke til i ekteskapet...og som en motorsykkelkall jeg traff sa " Jeg lovde å elske og ære henne til døden skiller oss ad..men mente å fortelle presten at jeg antakelig ikke holdt ut så lenge "

:smt006
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

På tide med litt mer øl :-D

Må innrømme at jeg ikke har smakt på så mye nytt og spennende siste tiden, det har gått mest i "serieprodusert industrielle" saker. Primær grunnen er både fordi jeg har spart på mine egne bryggede øl og fordi jeg ikke har hatt så mye fokus på spesial øl denne sommeren. Også litt vanskelig å frakte flasker fra kjøleskap til sofa når man må bruke krykker for å komme seg fremover...

Men når man snakker om egen produksjon, tenkte å skrive litt om hva jeg brygger og hvordan det brygges.

Det er mange måter å brygge på, man kan for eksempel bruke en stor kjele å koke opp det nødvendige på komfyren inne på kjøkkenet. Men det er en relativt simpel metode og ikke så lett å temperaturstyre. De fleste har egne ølbrygge maskiner, det samme gjelder for min egen del. Min er en relativt enkel og liten sak som skal kunne levere opp mot 30 liter øl. Jeg har til gode å få noe mer enn 22-24 liter ut av den, men det har litt å gjøre med bryggeprosessen.
Image

Selve bryggingen foregår på vaskerommet i kjelleren, når det brygges så vil en del duft spre seg i huset, fruen er ikke så veldig glad i duften så det er ikke aktuelt å holde på i hovudetasjen. Dessuten er det veldig greit med et gulv/rom som kan spyles etter bruk, blir normalt sett litt øl som skvetter på gulvet underveis i kokingen og evt ved tapping.

Det er også greit at der er en benk å sette fra seg litt på, under bryggingen der jeg tok bilde brygget jeg et sett jeg kjøpte ferdig oppmålt hos bryggselv, veldig greit å ha som et utgangspunkt, det følger med en grei brukerveiledning så man kan notere litt og man kan justere litt for å få det mer som man vil etter hvert.
Image

Man kan i bakbrunnen av bildet også legge merke til en flaske med Starsan som er mye brukt for desinfisering, alt skal selvfølgelig desinfiseres i alle retninger, blir det slurvet så blir det bismak på ølet. Der har jeg vert veldig heldig på mine brygg, har kun oppdaget at der var en flaske som var gjenbrukt som mest sannsynlig ikke var desinfisert riktig og som skapte bismak på den spesifikke flasken. Alt annet av samme brygg har hatt riktig smak.

Et lite underveis bilde, her er temperaturen på vannet oppe på riktig nivå (normalt sett rundt 65-70 grader) og malt er tilsatt.
Image

Selve bryggeprosessen er relativt lik for de fleste brygg jeg har hatt så langt, malt skal trekke i en viss tid, det skal skylles vann igjennom malten, det skal koke og tilsettes variert mengde humle for riktig smak. Så kjøles alt ned og tappes på gjæringskar. Det sies da at gjæret lager ølet. Forskjellige gjær vil gi forskjellig smak, gjæringsprosessen skal foregå i forskjellige temperaturer avhengig av hvilken type øl som brygges (og gjær som brukes), noen skal tilsette humle underveis i gjæringsprosessen, noen ikke.

Etter (normalt sett) et par uker på gjæringskar så skal det tappes på flaske eller fat. Jeg har primært brukt flasker da det er den enkleste og "mest vanlige" for oss som ikke har brygget så lenge. Det gjør det også lettere å ta med seg en flaske eller tre enten for å drikke selv eller for å gi bort som smaksprøve. Det vanligste er da enten å kjøpe glassflasker som man tapper på å setter kork på, eller man bruker opp igjen flasker man har stående fra øl man har konsumert før. Jeg kom også for en stund siden over et parti med noe som heter pet flasker, som er mørkebrune plastflasker med skrukork og som jeg personlig synes er veldig grei å bruke.

Et lite oversiktsbilde etter tapping av 3 typer øl tidligere i år.
Image

Når det er tappet på flasker så må det stå å karbonere i et par uker, man tilsetter enten noen karboneringsdrops i flaskene eller man tilsetter sukkerlake i brygget før flasking slik at sukkeret og gjæret danner kullsyre. Minuset med å flaske på denne måten er at det legger seg gjærrester i bunnen av flasken og man må helle forsiktig for å ikke få med gjæret i glasset. Det er ikke anbefalt å drikke direkte fra flasken da gjærrester vil blande seg med ølet å skape en bismak.

Etter et par uker med karbonering så kan ølet kjøles ned å godgjøre seg kaldt noen uker. Hvor lenge det skal hvile før det kan drikkes kommer an på hvilken type øl det er snakk om.

I løpet av sommeren så kom det et lite vendepunkt for min del når det kom til brygging. Min kjære samboer (snart kone) gav meg ølfat i bursdagsgave. Å bruke fat for å tappe ferdig gjæret øl var ikke noe jeg hadde tenkt på med det første, men når jeg likevel hadde det så måtte jeg sette meg inn i hvordan det skal brukes. Første brygget som jeg har laget og som skulle tappes på fat stod til gjæring når jeg var på Bukkerittet å fikk brudd i ankelen... Men heldigvis så fikk jeg hjelp fra Snikkeren til å tappe over fra gjæringskar til fat. Når man tapper på fat så bruker man kullsyrepatroner for å tilføre kullsyre, samme type som man bruker for å lage kullsyrevann hjemme. Man trykksetter fatet ettertypen øl og etter en ukes tid kan man prøvesmake å se om det er riktig mengde kullsyre. Så justerer man trykket om man må tilsette mer.

Har så langt fått prøvesmakt litt av ølet jeg har på fat, en tysk pils. Litt lite kullsyre, så det blir justert i disse dager.
Når det kommer til øl jeg ellers har brygget så har det primært vert enkle brygg som blond ale, brown ale og pils. Det mest avanserte var en stout som blant annet måtte meskes i to omganger. Det var det ølet som Ashland og Ojda fikk smake på HCR i slutten av Mai. Har fremdeles noen flasker igjen av den, satser på den blir bedre med tiden.

Til slutt et lite bilde av ølskapet omtrent slik det ser ut i dag. Fat med tysk pils nederst i skapet og div typer øl oppover. I kveld skal noe av det smakes på og neste helg skal mye av det konsumeres :D
Image

Så snart jeg får gipsen av foten så har jeg liggende klart malt og humle til å brygge et litt forsinket oktober-øl, blir mest sannsynlig satt på fat det også. Om det er ønskelig skal jeg komme med mer oppdateringer fra bryggingen utover høsten.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bikeridr »

Spennende. Kom gjerne med flere oppdateringer :thumleft
Forresten, den dunken i øverste bilde likner mistenkelig på den dunken jeg hadde da jeg drev egen "husflid" av den litt sterkere og ukarbonerte sorten ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Palma »

Artig spriten, har jo laget noen liter med øl selv siste åra. Jeg sier laget, for brygget er vel å overdrive. Vurderer fra tid til annen en slik maskin, men nå er det sluttproduktet jeg er ute etter og ikke prosessene. Så ekstrakt har funka greit.. Men.

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by JK95 »

Bikeridr wrote:Spennende. Kom gjerne med flere oppdateringer :thumleft
Forresten, den dunken i øverste bilde likner mistenkelig på den dunken jeg hadde da jeg drev egen "husflid" av den litt sterkere og ukarbonerte sorten ;-)
Den typen kalles lokalkultur :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

JK95 wrote:
Bikeridr wrote:Spennende. Kom gjerne med flere oppdateringer :thumleft
Forresten, den dunken i øverste bilde likner mistenkelig på den dunken jeg hadde da jeg drev egen "husflid" av den litt sterkere og ukarbonerte sorten ;-)
Den typen kalles lokalkultur :thumleft

Hæinn Hans Rotmo var innom lokalkultur einn å ææinn gøng..hør bare ((det finnes einn å ææinn trønder som laga æinna einn øl å serru)) :

Idrettslaget arrangert en gammeldags auksjon , etter n Alfred Anderson som fekk slag på utedoen :---)
På dasspapiret fant de et langt testameint , og forskjellig kommentara til forskjellig som ha heindt...
.......
Kara sto og akkedert og tjuvdrakk sprit , da auksjonariusen kom så keik dom dit... :shock:
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

En liten oppdatering. På lørdag var vi samlet til prøvesmaking av den tyske pilsen som står på fat. Den ble godkjent av alle parter som smakte på den og vi gleder oss til å tømme fatet til helgen [emoji846]

Kan også nevne at det har vert "brygget" 3 typer cider, mest utført av hun jeg bor med. Den første var av epler plukket i lokal hage. Denne ble det brukt vingjær på, noe som har gitt en litt annen smak enn forventet, men godkjent. Så var der laget en som heter peach and passion av konsentrat. Helt grei smak, skal serveres til helgen for de som drikker slikt. Det siste forsøket var en jordbærcider... det ble satset friskt og skuffelsen var stor når den ble konkludert overkarbonert (eksplosjon ved åpning av flaske) samt at den er infisert med noe som gjør at den kan brukes som brekningsmiddel. Jodrbærcideren blir destruert i det stille...

Men det er en ny høst, eplene er snart modne og vi kan prøve en ny runde med eplecider [emoji846]

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Kant1 »

Spiritofwinter wrote:En liten oppdatering. På lørdag var vi samlet til prøvesmaking av den tyske pilsen som står på fat. Den ble godkjent av alle parter som smakte på den og vi gleder oss til å tømme fatet til helgen [emoji846]

Kan også nevne at det har vert "brygget" 3 typer cider, mest utført av hun jeg bor med. Den første var av epler plukket i lokal hage. Denne ble det brukt vingjær på, noe som har gitt en litt annen smak enn forventet, men godkjent. Så var der laget en som heter peach and passion av konsentrat. Helt grei smak, skal serveres til helgen for de som drikker slikt. Det siste forsøket var en jordbærcider... det ble satset friskt og skuffelsen var stor når den ble konkludert overkarbonert (eksplosjon ved åpning av flaske) samt at den er infisert med noe som gjør at den kan brukes som brekningsmiddel. Jodrbærcideren blir destruert i det stille...

Men det er en ny høst, eplene er snart modne og vi kan prøve en ny runde med eplecider [emoji846]

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Skal du lage sider på ånkli vis, må det ikke tilsettes gjær.
Villgjær er overalt rundt oss, og det er den som gjør jobben i sider fra Hardanger :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ojda »

Var en liten tur i Torsby i dag, å fikk med så det holder til godt over Jul ;-)
Denne fanget min interesse pga den kule boksen, å da jeg fant å lese: Rik på malt, balanserad beska och lång eftersmak.
Fant jeg plass til ett brett extra på sykkelen.
Å det angrer jeg ikke på.
Den har herved seilet opp blant mine utvalgte.



Image

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply