Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by tshansen »

Imponerende [emoji122] artig å følge med
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by mekkern »

Hva forventer du å oppnå med den siste "jobben"?? :-k
En annen ting jeg stusser litt på er vektene du sveiste inn i veiva-hvorfor? er det for å minske volumet i veivhuset?
skal du rebalansere veiva på andre måter eller skal det bare riste?

På 70 tallet brukte man kork for det var lett men de holdt ikke lenge..man fylte også volumet i stemplet...men mopedene gikk litt bedre..et par km.. :lol:
"dengang" 60-70 tallet racing prøvde man "høytrykks veivhus" med små volum, de fikk også effekt men et ekstremt smalt effektbånd på bare noen hundre omdreininger.
som følge at dette hadde de 18-22 gear for å holde de i effektbåndet.jævlige å starte med var de også..

skal dette fungere bra må port-tidene ned/omvinkles slik at det ikke blåser ut for mye gjennom eksosen..
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

mekkern wrote:Hva forventer du å oppnå med den siste "jobben"?? :-k
Poenget her var å endre formen på- og øke volumet i forbrenningskammeret +matche squish til stempelet.
mekkern wrote: En annen ting jeg stusser litt på er vektene du sveiste inn i veiva-hvorfor? er det for å minske volumet i veivhuset?
skal du rebalansere veiva på andre måter eller skal det bare riste?
Vektene jeg sveiste inn var for å rebalansere veiva. Balanseringsfaktoren var på under 20% ut av boksen, er nå 58%.
Volumet er det samme som før, hullene i veiva var det jeg som bora.
mekkern wrote: På 70 tallet brukte man kork for det var lett men de holdt ikke lenge..man fylte også volumet i stemplet...men mopedene gikk litt bedre..et par km.. :lol:
"dengang" 60-70 tallet racing prøvde man "høytrykks veivhus" med små volum, de fikk også effekt men et ekstremt smalt effektbånd på bare noen hundre omdreininger.
som følge at dette hadde de 18-22 gear for å holde de i effektbåndet.jævlige å starte med var de også..

skal dette fungere bra må port-tidene ned/omvinkles slik at det ikke blåser ut for mye gjennom eksosen..
Med moderne portgeometri og eksos er det stort veivhusvolum som gjelder, gir lavere trykkforskjell i begynnelsen av transfer-perioden, men lavere relativt trykkfall og gjennomsnittlig høyere trykkforskjell over hele perioden.
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by mekkern »

AAhhhh..
kikket ikke så nøye..trodde du hadde fylt de org avbalanseringshullene m epoxy først og så sveiste inn vektene...

ja hvis de ikke har vektet veiva riktig så ser jeg poenget..

men å øke volumet på forbrenningskammeret? har du økt diameter/slag mye så du for høy komp?
eller er stemplet du bruker "feil"?
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

mekkern wrote:AAhhhh..
kikket ikke så nøye..trodde du hadde fylt de org avbalanseringshullene m epoxy først og så sveiste inn vektene...

ja hvis de ikke har vektet veiva riktig så ser jeg poenget..

men å øke volumet på forbrenningskammeret? har du økt diameter/slag mye så du for høy komp?
eller er stemplet du bruker "feil"?
Videoen var bare et eksempel på hvordan man kan gjøre det "the poor mans way" hvis forbrenningskammeret er for lite/har "feil" form, og/eller squishen ikke matcher stempelet. Toppen var noe skrap jeg hadde liggende...
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by mekkern »

adegnes wrote: Videoen var bare et eksempel på hvordan man kan gjøre det "the poor mans way" hvis forbrenningskammeret er for lite/har "feil" form, og/eller squishen ikke matcher stempelet. Toppen var noe skrap jeg hadde liggende...
ja det virker som du har tilgang på bedre utstyr i så fall.... :thumleft
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

mekkern wrote:
adegnes wrote: Videoen var bare et eksempel på hvordan man kan gjøre det "the poor mans way" hvis forbrenningskammeret er for lite/har "feil" form, og/eller squishen ikke matcher stempelet. Toppen var noe skrap jeg hadde liggende...
ja det virker som du har tilgang på bedre utstyr i så fall.... :thumleft
Joa, har det! Men blir jo artigere videoer av litt skranglemekk!
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

Første start etter rebalanseringa av veiva!

[youtube][/youtube]
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

Man tager det man haver...

[youtube][/youtube]
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by Tommas »

Haha, selvlagd verktøy ruler :lol:
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

Første run i den hjemmelagde bremsebenken etter rebalansering.
Fortsatt trøbbel...

[youtube][/youtube]
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

[youtube][/youtube]
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

[youtube][/youtube]
adegnes
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2016 20:41

Re: Youtube-kanal | trimming, porting, modifisering etc.

Post by adegnes »

God jul!

[youtube][/youtube]
Post Reply