Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Palma »

Slenger ut en problemstilling her.
Dattera har mac med type idiotforsikring på Elkjøp. Den datt selvsagt i gulvet i jula (med alt ikke sikkerhetskopiert innhold på harddisken.)
At ho ikke har tatt sikkerhetskopier av skolearbeidet er en sak for seg selv, men epleverkstedet si er at det ikke er mulig å få ut dataene, så de setter inn en ny disk og beholder den gamle.
Jeg sier at jeg vil ha tilbake den ødelagte disken ! Da må jeg betale for den sier Elkjøp !!!! WHATTHAFØKK??? :evil: :evil: Det er jo Marie sin disk, Det er mulig å få ut data av en disk... De vil bruke den til andre ting...
What to do? Forslag?

IBAS på Kongsvinger får ut data av disker som har brent osv, men det koster flesk..

Jeg tror ikke epleverkstedet har gidda å prøvd engang !
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by ole m. »

Selvfølgelig skal dere ha tilbake disken, den inneholder jo personlig informasjon som tilhører dere.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Tommas »

Selv når man reparer bilen på verkstedet får man jo med gamle deler om man ønsker :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Palma »

Helt klart, men Elkjøp sier det er noe spessiellt med apple... det driter jeg i sier jeg da. Man må antakeligvis betale for å få den tilbake... Det er et så høl i hode system.
Men noen som vet om muligheter til å plukke ut dataene fra den disken . IBAS tar 9990,- penger for jobben og det er jo mye... :shock:
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Ambro »

I teorien skal du kunne hente ut data med en hvilken som helst PC, uavhengig av operativsystem. Bare vær obs på at det er UNIX i bånn av iOS, og at det mest sannsynligvis er et annet filsystem enn det Windows støtter uten litt ekstra arbeid.
Er det en SSD eller en HDD? Har lite erfaring med å redde data fra SSD, men med HDD så finnes det mange triks en kan prøve seg på, så sant det ikke er fysisk feil på disken.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Tommas »

Er det fysisk feil på disken (type lesehode harvet over platene når den traff bakken) så er det ikke så lett å få det til selv. Virker disken fortsatt så kan man jo prøve seg med diverse software.

De her tror jeg i det minste sjekker den for deg gratis, men koster nok litt penger der også.

http://ahlbergdata.com/no/priser-privat

Mulig man også kunne tatt en prat med disse, prisene er veldig lave i det minste.


http://rwdata.no/service/7726-backup-re ... ddisk.html



Ellers så er vel regelen at "Tøffe gutter tar ikke backup, tøffe gutter gråter ofte...". I det minste det som stod på koppen til it-ansvarlig der jeg jobbet før 8)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by hakhap »

Os x pleier å kryptere hele disken, og ja Apple er spesielle i alle aspekter. Jeg husker at en kollega sine foreldre fick sin pc tilbake med ny disk og den ødelagte ved siden og men dette var ikke en Apple produkt

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Elolz »

Med tanke på backup av skolearbeid, så bruker jeg Dropbox og lagrer alt i en egen mappe der. Denne mappen synkroniseres og laster opp eventuelle endringer jeg gjør i filene. Da har jeg enkelt tilgang til skolearbeid uansett hvor jeg er, så lenge jeg har internett. Hvis noe blir slettet ved et uhell, kan en gjenopprette filene selv.

Bruker samme opplegg på mobilbilder, alle mobilbilder blir automatisk lastet opp til Dropbox når jeg har wi-fi tilkobling, slik trenger jeg heller aldri kabel for å overføre bilder fra mobil til pc. Jeg har også tilgang til skolearbeid og bilder lagret i Dropbox via mobil og nettbrett.

Om du tar backup på en ekstern harddisk eller minnepenn som ligger i huset, så er du ikke sikret mot brann, tyveri, lekkasje/oversvømmelse, eller at enheten blir ødelagt, det er du derimot med Dropbox.

Beste av alt er at det er gratis, ihvertfall om en greier seg med 2GB, som er mer enn nok til word og pdf filer og litt bilder. For hver venn en verver får en 500MB ekstra, inntil en når 16GB.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Palma »

Hehe, ja jeg kan love at det nå blir tatt både en og to backupper både lokalt og i skyen :)
Bjerknez

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Bjerknez »

Min erfaring er at dem på elkjøp kan like mye om data som bikkja mi (Moses)
Jeg nekter å tro at det blir noen stor jobb for ibas eller andre og hente ut data på disken. Den har sikkert bare fått seg en liten smell slik at leserhodet har hengt seg opp på et hvis. Hvis det er en HD da og ikke en ssd.

Den disken ville jeg krevd og få tilbake. Vertfall om ikke annet bare for å få ut dataene på den via tredjepart, så kan dem jo få den igjen etterpå.

Håpløs håndtering av apple dette. For de prisene dem tar for gullbarrene sine så bør dem kunne yte bedre service enn dette mener jeg.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Palma »

Bjerknez wrote:Min erfaring er at dem på elkjøp kan like mye om data som bikkja mi (Moses)
Jeg nekter å tro at det blir noen stor jobb for ibas eller andre og hente ut data på disken. Den har sikkert bare fått seg en liten smell slik at leserhodet har hengt seg opp på et hvis. Hvis det er en HD da og ikke en ssd.

Den disken ville jeg krevd og få tilbake. Vertfall om ikke annet bare for å få ut dataene på den via tredjepart, så kan dem jo få den igjen etterpå.

Håpløs håndtering av apple dette. For de prisene dem tar for gullbarrene sine så bør dem kunne yte bedre service enn dette mener jeg.
Helt klart Bjerknez . De skal få gi meg disken [emoji48]

Sendt herifra!
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by Snikkeren »

Har de ikke 30 dagers angrerett på Elkjøp da? Da kan du jo betale for å få disken, hente ut dataene, og så levere den inn igjen og få pengene igjen. :lol:
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by RuneMC »

Hadde det ikke vært Mac ville jeg sagt kjøp en ny SSD(*) disk og byttet den selv. Men diskene er kanskje loddet fast på Mac'en??

Ingen automatikk at man får beholde defekt disk, spesielt om det er i garantitiden. Da vil produsent ofte kreve defekt tilbake for analyse og/eller reparasjon som så sendes ut på markedet igjen som reservedel eller "refurbished".

I det profesjonelle markedet er det vanlig med opsjon på supportkontrakten for å kunne beholde defekt disk slik at man kan destruere denne selv. (Dvs for å ha full kontroll på sensitive data). Koster litt pr disk, men mye mindre enn reservedelsprisen for ny disk.

Prøv-før-du-kjøper er vanlig for programmer som Ibas og andre har. Er du heldig fungerer dette.
http://www.ibas.no/file-recovery-for-mac/#fordeler

Fungerer ikke de så er alternativet at en Ibas-ingeniør bruker sin kunnskap og maskinvare. Vurderingsprisen (mulig/ikke mulig å gjenopprette) tror jeg er rundt 3500,- for privatpersoner. Deretter tikker taksameteret alt etter som hvor lang tid det tar.

*) SSD vs "snurredisk"
Fart 1000:1
Støtsikkerhet: 100:1

Ville aldri kjøpt ny laptop med noe annet enn SSD utifra at det kun skal et uheldig støt til før lesehodene på en snurredisk er nede i magnetplatene og vips er det gjenopprettingstid med varierende hell.

Evt kryptering av disk kan vanskeliggjøre eller umuliggjøre gjenoppretting. Selve filosofien bak kryptering er at det er viktigere at dataene ikke kommer på avveie enn at de kan gå tapt.
Last edited by RuneMC on 05 Jan 2017 21:22, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by tshansen »

De aller fleste Mac er utstyrt med time machine! Er denne konfigurert opp mot iCloud eller en time capsule er ikke dette noe problem! Har dere sjekket dette?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Ødelagt Mac og forsikring hos Elkjøp

Post by voodoodoo »

Står endel om hvordan en kan fikse og eventuellt berge data fra Mac her: https://www.ifixit.com/Device/Mac
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Post Reply