DRONER---de kan fylle mange behov

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

DRONER---de kan fylle mange behov

Post by intruder »

Er litt skeptisk til allverdens nye dingser,store som små. :-|

Så på startsiden.no i dag droner som ble hardt handtert av huseiere , golfspillere og tigre...mulighetene er ubegrensede..

Er jo egnet til å spionere på naboer og alt mellom himmel og jord..i de tilfelle nysgjerrigheten ikke har noen grenser. :smt068
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Leffy »

intruder wrote: Er jo egnet til å spionere på naboer og alt mellom himmel og jord..i de tilfelle nysgjerrigheten ikke har noen grenser. :smt068
Dem er det mange av :? Dronene har ikke kommet til bygda her enda, men den "gammeldagse" metoden er fortsatt i bruk. Er et eldre par til nabo her, som bor litt høyere enn de fleste, som bruker videokamera til og filme for og få med seg alt som skjer. Det som er litt artig er at de er i familie med et venner av meg, så vi får vite akkurat hva som foregår..

Ellers så er jo kult med drone for og lage film, f.eks av oss motorsyklister ;)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

For å si det sånn, du skal temmelig nært med dronen for å klare å identifisere personene når man filmer med drone. Det er vidvinkelkamera på de ala gopro, og dere har kanskje prøvd å filme andre med det? Så, jeg synes det er noe forbanna hysteri rundt dette med droner. Kommer de nært nok til å kunne identifisere deg, så ser og hører du de garantert.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Leffy »

Hissig i dag Snikkeren? :lol: :lol:
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

He he. Overhodet ikke. Jeg har bare fått litt nok av alle som hauser opp dette med bruk av droner. Det er så mange restriksjoner på det no, at det nesten ikke går an å fly lovlig lengre. [emoji12]
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Leffy »

Skjønner den. Har ikke fulgt med så mye ang droner her til lands. Jeg vet bare at jeg har lyst på en sjøl når jeg ser på diverse filmer på youtube :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Okda »

Snikkeren wrote:He he. Overhodet ikke. Jeg har bare fått litt nok av alle som hauser opp dette med bruk av droner. Det er så mange restriksjoner på det no, at det nesten ikke går an å fly lovlig lengre. [emoji12]

Det burde kanskje være en menneskerett å fly med droner der man ønsker?

Kanskje ikke din gopro er god nok til å zome med men det finnes vel andre, eller det finnes vel kanskje andre kamera som nok koster litt mer enn en skarve gopro som viser mye mer enn ditt oppsett???

Synes det er helt ok at det kommer restriksjoner på dette, slett ikke alle som liker å ha en sånn sak hengende over seg....
OkDa
Fjr 1300
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by ArcticTiger »

Okda wrote:
Snikkeren wrote:He he. Overhodet ikke. Jeg har bare fått litt nok av alle som hauser opp dette med bruk av droner. Det er så mange restriksjoner på det no, at det nesten ikke går an å fly lovlig lengre. [emoji12]

Det burde kanskje være en menneskerett å fly med droner der man ønsker?

Kanskje ikke din gopro er god nok til å zome med men det finnes vel andre, eller det finnes vel kanskje andre kamera som nok koster litt mer enn en skarve gopro som viser mye mer enn ditt oppsett???

Synes det er helt ok at det kommer restriksjoner på dette, slett ikke alle som liker å ha en sånn sak hengende over seg....
Kommer det en sånn en summende over her, så tar jeg hagla og avlivern [-X
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Okda wrote:
Snikkeren wrote:He he. Overhodet ikke. Jeg har bare fått litt nok av alle som hauser opp dette med bruk av droner. Det er så mange restriksjoner på det no, at det nesten ikke går an å fly lovlig lengre. [emoji12]

Det burde kanskje være en menneskerett å fly med droner der man ønsker?

Kanskje ikke din gopro er god nok til å zome med men det finnes vel andre, eller det finnes vel kanskje andre kamera som nok koster litt mer enn en skarve gopro som viser mye mer enn ditt oppsett???

Synes det er helt ok at det kommer restriksjoner på dette, slett ikke alle som liker å ha en sånn sak hengende over seg....
Nei, jeg mener ikke at man skal kunne fly akkurat hvor og når det passer oss. Det er klart at i flysoner skal man holde seg borte. Samme gjelder ved ulykker.

Men jeg mener likevel at det er blitt et hysteri rundt dette. For alle praktiske formål, så er det GoPro-kvalitet på kameraene på alle droner for hvermannsen i dag. Ja, man kan få droner hvor man monterer et speilrefleks kamera på, men da snakker vi også en annen klasse droner, med større vekt, som igjen er regulert strengere enn disse dronene alle er så hysteriske mot.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by mekkern »

Ja jeg lurte på dette selv..ser jo morro ut.. \:D/

Etter å ha testet en slik er jeg helt sikker på at jeg IKKE trenger en... [-(
Tenkte med meg selv at: hvor mange ganger er detta morro da? se kåken fra himmelen? gidder jeg å drasse med meg denne ut på tur for å ta bilder eller filme? NIX.

Far til maddammen på over 75 jager etter dyra i skauen med en svær drone for å ta bilder av dem...Neste blir vel full-size helikopter for å få med "bazooka-linsa" :shock:
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Leffy »

Svart på hvitt fra luftfartstilsynet.

http://luftfartstilsynet.no/selvbetjeni ... /dronelek/

Noen er for, andre ikke. Alt avhenger til slutt av interessen. Jeg for min del pakker heller ned en drone i toppboksen for litt filming, enn og hive en sovepose nedi for og overnatte på nærmeste rasteplass når jeg er på tur :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by jhn »

Snikkeren wrote:
Okda wrote:
Snikkeren wrote:He he. Overhodet ikke. Jeg har bare fått litt nok av alle som hauser opp dette med bruk av droner. Det er så mange restriksjoner på det no, at det nesten ikke går an å fly lovlig lengre. [emoji12]

Det burde kanskje være en menneskerett å fly med droner der man ønsker?

Kanskje ikke din gopro er god nok til å zome med men det finnes vel andre, eller det finnes vel kanskje andre kamera som nok koster litt mer enn en skarve gopro som viser mye mer enn ditt oppsett???

Synes det er helt ok at det kommer restriksjoner på dette, slett ikke alle som liker å ha en sånn sak hengende over seg....
Nei, jeg mener ikke at man skal kunne fly akkurat hvor og når det passer oss. Det er klart at i flysoner skal man holde seg borte. Samme gjelder ved ulykker.

Men jeg mener likevel at det er blitt et hysteri rundt dette. For alle praktiske formål, så er det GoPro-kvalitet på kameraene på alle droner for hvermannsen i dag. Ja, man kan få droner hvor man monterer et speilrefleks kamera på, men da snakker vi også en annen klasse droner, med større vekt, som igjen er regulert strengere enn disse dronene alle er så hysteriske mot.
At "alle er så hysteriske" er vel en smule overdrevet. Det vel like mange som er hysteriske etter å skaffe seg en drone.
Jeg skjønner godt at folk er litt skeptiske mot enda mere "overvåkning"
Vi har jo sett flere eksempler i media på folk som føler seg beglodd på egen balkong.
Det vil neppe bli mindre av dette i fremtiden.
Dårlig kamera er heller ikke noe godt argument ... det kan fort endre seg. Det er ikke mange år siden gopro-kvaliteten bare var en våt drøm for folk flest.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Kameraet er jo ikke dårlig. Det er jo god kvalitet med 4K video. Men med vidvinkellinse, så må man nært innpå for at personer skal bli store nok til å kunne se hvem det er.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Kameraet er jo ikke dårlig. Det er jo god kvalitet med 4K video. Men med vidvinkellinse, så må man nært innpå for at personer skal bli store nok til å kunne se hvem det er.
Jeg antar du forstår hva jeg mener. Hvilken linse man har er heller ikke et godt argument.
Nabokjerringa som driver med nakenyoga i egen stue vet ikke hvilken linse du har
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by ojda »

Detta er jo bare tull :-k
Det er kansje heller på tide å engste seg for "anonyme" fotografer med superzoom-kameraer med 600mm 135eq IS og en største blender på f4 i en relativt anonym innpakning
De lager ikke bråk heller :lol:
Det er nok på tide å la det gå inn over seg at man ikke alltid er så privat som man tror 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply