Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Traveller wrote:Carl Bore med en ny gjennomgang av "fake news"

http://carlbore.blogg.no/1489451049_fak ... saken.html
Fake og fake, det er ikke mange som hardnakket har hevdet at han var somalier, debatten har vel helst handlet om at har krav på en rettferdig behandling. At saken nå er belyst i retten er et gode for rettstaten Norge.
EDIT: Problemet for UD er at Djibuti ikke aksepterer at han er derfra og ikke kan returneres dit.Det betyr at etter internasjonale konvensjoner så må Norge brødfø mannen via sosialen som før har jobbet og betalt sin skatt.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by voodoodoo »

DrGreve wrote:
Traveller wrote:Carl Bore med en ny gjennomgang av "fake news"

http://carlbore.blogg.no/14 ... n.html
Fake og fake, det er ikke mange som hardnakket har hevdet at han var somalier, debatten har vel helst handlet om at har krav på en rettferdig behandling. At saken nå er belyst i retten er et gode for rettstaten Norge.
EDIT: Problemet for UD er at Djibuti ikke aksepterer at han er derfra og ikke kan returneres dit.Det betyr at etter internasjonale konvensjoner så må Norge brødfø mannen via sosialen som før har jobbet og betalt sin skatt.
Kjenner jeg er litt delt i denne saken her.

Mahad har beviselig løyet om opphav, alder og identitet og bør således straffes.

Samtidig bør man kanskje se på hvordan han har levd livet sitt i Norge der han har tatt utdanning og er selvforsørgende.
Man bør derfor vurdere å gi amnesti i form av å gi ham permanent oppholds og arbeidstillatelse slik at han unngår å bli en permanent kostnad for samfunnet og kan vende tilbake til et relativt normalt liv.

Han bør ikke få tilbake statsborgerskapet han har mistet da dette ble tilegnet på falskt grunnlag.

Om han kan sendes tilbake til Djibouti eller ei er ikke endelig avklart da det ikke har vært jobbet spesifikt med tvungen retur fra UDI enda.


Sånn totalt sett så burde det være plenty av andre saker som UDI bør prioritere foran denne men det er alltid enklere å ta de som er i fast jobb med permanent adresse etc..


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

voodoodoo wrote:
DrGreve wrote:
Traveller wrote:Carl Bore med en ny gjennomgang av "fake news"

http://carlbore.blogg.no/14 ... n.html
Fake og fake, det er ikke mange som hardnakket har hevdet at han var somalier, debatten har vel helst handlet om at har krav på en rettferdig behandling. At saken nå er belyst i retten er et gode for rettstaten Norge.
EDIT: Problemet for UD er at Djibuti ikke aksepterer at han er derfra og ikke kan returneres dit.Det betyr at etter internasjonale konvensjoner så må Norge brødfø mannen via sosialen som før har jobbet og betalt sin skatt.
Kjenner jeg er litt delt i denne saken her.

Mahad har beviselig løyet om opphav, alder og identitet og bør således straffes.

Samtidig bør man kanskje se på hvordan han har levd livet sitt i Norge der han har tatt utdanning og er selvforsørgende.
Man bør derfor vurdere å gi amnesti i form av å gi ham permanent oppholds og arbeidstillatelse slik at han unngår å bli en permanent kostnad for samfunnet og kan vende tilbake til et relativt normalt liv.

Han bør ikke få tilbake statsborgerskapet han har mistet da dette ble tilegnet på falskt grunnlag.

Om han kan sendes tilbake til Djibouti eller ei er ikke endelig avklart da det ikke har vært jobbet spesifikt med tvungen retur fra UDI enda.


Sånn totalt sett så burde det være plenty av andre saker som UDI bør prioritere foran denne men det er alltid enklere å ta de som er i fast jobb med permanent adresse etc..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stikkordet er vel midlertidlig opphold med arbeidstillatelse?
Leste her om dagen at godt over 100 stykker har sittet flere år på mottak uten avklaring så det er vel nok å ta tak i for UD og Sylvi Listhaug men mistenker at denne saken er en symbolsak.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by kvase »

Ikke stol på media - stoler man for mye av det man leser av det som kommer frem der går man 5 på.-
Alt for mange suger ting blindt inn i sin egen Harddisk som er ferdig montert fra fødselen av inni skallen og blir aldri fragmentert -
Image
[
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
DrGreve wrote:
Traveller wrote:Carl Bore med en ny gjennomgang av "fake news"

http://carlbore.blogg.no/1489451049_fak ... saken.html
Fake og fake, det er ikke mange som hardnakket har hevdet at han var somalier, debatten har vel helst handlet om at har krav på en rettferdig behandling. At saken nå er belyst i retten er et gode for rettstaten Norge.
EDIT: Problemet for UD er at Djibuti ikke aksepterer at han er derfra og ikke kan returneres dit.Det betyr at etter internasjonale konvensjoner så må Norge brødfø mannen via sosialen som før har jobbet og betalt sin skatt.
Carl Bores fremlegging er vel hvordan saken har blitt referert i media og om ensidigheten kommer under "fake news" og eller om media har hatt en agenda. Når du også nevner Sylvi Listhaug er det kanskje viktig å ta med at avgjørelsen i UDI og UNE ble tatt før Listhaug ble minister. Ellers blir det kanskje litt "fake news" å prøve å ansvarliggjøre Listhaug for denne saken også?
Uansett hvordan man vrir og vender på argumentasjonen så er Sylvi Listhaug ansvarlig minister og denne saken kunne blitt løst med en mer smidigere fremgangsmåte, men igjen, jeg mistenker at dette er en symbolsak for å vise handlekraft.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

Overraskende bra og faktaorientert gjennomgang av saken. Et av mine argumenter har jo vært at han var mindreårig når han kom hit, da mente jeg at en slik straff er langt over streken. Men om han var voksen når han kom, så synes jeg det er litt mer alvorlig.

Han har så vidt jeg skjønner bedt om å bli sendt til Somalia, men om det holder vann er jo en annen sak. "Må" vil beholde karen i Norge, så synes jeg absolutt han burde få lov til å jobbe.

Tidshorisonten synes jeg fortsatt er litt problematisk, 17 år er lenge, men all den tid det ikke er foreldelsesfrist på slike saker så er jo loven klar.

DrGreve wrote:Leste her om dagen at godt over 100 stykker har sittet flere år på mottak uten avklaring så det er vel nok å ta tak i for UD og Sylvi Listhaug men mistenker at denne saken er en symbolsak.
Som regel argumenterer du bra, men du er jo selv klar over at denne saken begynte å rulle i god tid før Listhaug fikk nesen innenfor døren. Et samlet storting stod bak instruksene, som vi har dekket bredt i en annen laaaaang tråd før :lol:

Men det er kanskje sfor fristende å gi et stikk til Listhaug? 8)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Tommas wrote:Som regel argumenterer du bra, men du er jo selv klar over at denne saken begynte å rulle i god tid før Listhaug fikk nesen innenfor døren. Et samlet storting stod bak instruksene, som vi har dekket bredt i en annen laaaaang tråd før :lol:

Men det er kanskje sfor fristende å gi et stikk til Listhaug? 8)
Les min forrige kommentar ;)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

Så svaret ditt nå Greve'n.

Det er jo en sak som skyldes at stortinget vedtok å følge opp "Somaliere" i Norge pga utbredt juks, og er en del av et større kompleks hvor flere er tatt i falske forklaringer. Flere blir det sikkert i fremtiden også.

I media har jo saken blitt bortimot 100% presentert fra "offeret" sitt ståsted, så symbolsak er det vel derfor vel så mye blitt for motstandere av at folk kan utvises og at falske opplysninger skal ha en foreldelsesfrist.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Okda »

Alt ved den mannen er jo fri dikting, fantasi og fake med ett mål for øyet, hente mest mulig ut av godtroende myndigheter for seg og sin familie. Det er jo også forsøkt å hente familien opp siden han hadde fått ankerfeste. Statsborgerskapet fikk han vel i 2002 og det var da han løy for å få statsborgerskap. Da var han noe mellom 18 og 26 eller noe sånt....

Dokumentene fra Somalia er det vel ingen som tror noe på lenger, dokumentene fra Djibouti er vel like falske og oppdikta... Når det er dokumentert at det meste av disse dokumentene er falsum så er jo ikke noen land forpliktet av noe av dette. Han har forretning i Djibouti med lastebil og forretningspartnere som han sier selv. En god "somalier" kommer nok inn i Djibouti for å ivareta forretningen siden han kan bo hos familien som allerede bor der og allerede har ett godt grunnlag for familegjenforening der siden broren bor der. Dessuten har han jo en god utdannelse som sikkert kan brukes i ett land med begrensede utdanningsmuligheter. På toppen av alt dette snakker han jo flytende fransk som er språket i det landet.... fyren er jo også sannsynligvis 4 - 5 år eldre enn han selv sa hvis feilene i hans egne forfalskede dokumenter litt rette....

Hvor godtroende skal vi egentlig være her i landet? Ser jo allerede ut til at han har akseptert fakta og vil "jobbe videre" fra Somalia.... sier vel egentlig bare god tur "hjem".....

Hvis dette kan tillegges Sylvi Listhaug, noe det vel kanskje ikke kan siden statsborgerskapet vel ble fratatt fyren når hun var i Landbruksdepartementet, kanskje akkurat i overgangen til der hun sitter i dag? så er det vel bare en ting å si: godt jobba! Godt med sånne symbolsaker og en stor takk til Mahad for å flagge dette så høyt og bli tatt så dyktig med buksene nede. Kanskje andre tenker seg om og heller holder seg hjemme når de hører om dette.....
Last edited by Okda on 14 Mar 2017 11:11, edited 1 time in total.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Tommas wrote:Så svaret ditt nå Greve'n.

Det er jo en sak som skyldes at stortinget vedtok å følge opp "Somaliere" i Norge pga utbredt juks, og er en del av et større kompleks hvor flere er tatt i falske forklaringer. Flere blir det sikkert i fremtiden også.

I media har jo saken blitt bortimot 100% presentert fra "offeret" sitt ståsted, så symbolsak er det vel derfor vel så mye blitt for motstandere av at folk kan utvises og at falske opplysninger skal ha en foreldelsesfrist.
At Somaliere er overrepresentert på sosialbudsjettet pr. capita er hevet over enhver tvil og jeg har tidligere gitt uttrykk for at jeg personlig ikke anser de som de mest bekyttelsestrengende, så er det nevnt.
Og jeg er fornøyd med at saken nå er belyst rettslig uansett utfall og aksepterer Somalia en retur er saken grei. Hvis ikke så vil mannen bli statstløs i Norge og begynne å spise av sosialbudsjettet siden også statsløse har krav på å få dekket grunnleggende behov.
Selv om de statsløse befinner seg i et rettslig vakuum, har de likevel krav på nasjonal og internasjonal beskyttelse, samt grunnleggende rettigheter som utdanning og helsetilbud.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by knutk »

DrGreve wrote: Uansett hvordan man vrir og vender på argumentasjonen så er Sylvi Listhaug ansvarlig minister og denne saken kunne blitt løst med en mer smidigere fremgangsmåte, men igjen, jeg mistenker at dette er en symbolsak for å vise handlekraft.
Det første spørsmålet som slår en er jo om denne saken er optimal utnyttelse av resursene til UDI?

Men UDI har kun gjort et vedtak basert på gjeldende lovgiving. Det er motparten som har benyttet sin fulle rett til å dra saken til rettsapparatet, og da har UDI ikke noe valg.

Gitt vedkommendes grad av integrering, i form av utdannelse og jobb kan man lett tenke seg at man lot saken ligge og gå videre.

Kanskje hadde man kunne oppnå en minnelig ordning om alt gikk stille og pent for seg. Men når man velger å føre saken i media lukker det døren for ethvert skjønn som ikke er tuftet i lovverket. Om UDI valgte å omstøte vedtaket vil det skape presedens og de vil møte seg selv i døren i hver eneste fremtidige sak.

Det virket kanskje som en god ide å føre saken i media, men når han til de grader blir avslørt i løgn og bedrageri får det motsatt effekt.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by kvase »

Noe i tråd med personer fra andre land ---
http://journalisten.no/2017/03/inngange ... sperreband
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
Det virker litt som om "fake news" er blitt betegnelsen på alt vi ikke liker :)

I den overstående saken gjelder det altså dusjing med klærne på i offentlig bad og om dette skyldes påvirkning fra islamsk kultur. Det er litt pussig da det har vært vanlig å dusje naken og også helsemyndighetene anbefaler dette pga hygiene. Men muslimske menn nekter å kle av seg. Dette husker jeg god helt til jeg sluttet å gå i offentlig bad.
Nå sies det at det er byggekostnader som driver dette, det er mye mulig og muligens helt tilfeldig at byggekost og muslimske interesser er sammenfallende, hva vet jeg.
En annen avisartikkel fra samme område kan kanskje tyde på en viss tilpassing til islamsk kultur.
https://www.ta.no/undervisning/svommeop ... 5-50-60088
Tror du en ordfører lyver og at fritt ord er til å stole mer på? ;)
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

Traveller wrote:Er det blitt så farlig å dusje naken at en bør se bort fra helsemyndighetenes råd om hygiene?

Jepp, færre og færre haller bygges med fellesdusjer. Mobiltelefoner, mobbing, større kroppsfokus og "frykt for griser" oppgis som relevante grunner til at folk ikke lenger ønsker å svinse nakne rundt sammen med fremmede.

I den nevnte saken så virket kommunen ganske bestyrtet over at noen spredte falske opplysninger, så akkurat her tror jeg rett og slett fakta er fakta. Selv om det sikkert er fristende å lage konspirasjon av det også 8)
Post Reply