Hvilken hårvoks bruker folket?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Snikkeren »

Bruker lærbelte. Det holder knivene skarp lenge. Men når de begynner å bli sløve, så får de seg en runde på Naniwa slipesteiner. Det er sjeldent jeg trenger det, for jeg har jo noen kniver. Og ofte når jeg bruker kniv, så bruker jeg gjerne en shavette. Det er en kniv som bruker utskiftbare blader. Den helt til venstre er en billig shavette som bruker vanlige DE-blader. Den i midten er en dyrere shavette, som bruker egen type blader. Den er vesentlig bedre, og nesten helt på høyde med en god kniv. Er stort sett den jeg bruker. :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by supermons »

Har testet shavette, men læringskurven (antall kutt :P ) og tiden brukt på barbering ble for høy til at det var noe jeg fortsatte med, gikk tilbake til DE som jeg kan få en god barbering ganske kjapt med :)
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

Men det skal du ha snikker'n. Du føler deg nok ikke veldig feminin når du står der med en barberkniv i hånden og skal ta morgen shaven 8) :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by knutk »

Palma wrote:å dæven steike, nå blir vel det neste en shavingvlog [-( :smt100
Det er nok på gli... \:D/
Og når også det temaet er utdebatert står vel tarmskylling for tur. :smt026
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Epylypzon »

Philips trimmer :D
Image
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Palma »

knutk wrote:
Palma wrote:å dæven steike, nå blir vel det neste en shavingvlog [-( :smt100
Det er nok på gli... \:D/
Og når også det temaet er utdebatert står vel tarmskylling for tur. :smt026
[emoji23][emoji23][emoji23]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by jhn »

Epylypzon wrote:Philips trimmer :D
Ja dette er riktig verktøy for jobben ... eller et annet merke.
Jeg husker i forsvaret ... det skjedde ganske ofte at jeg ble jaget inn fra oppstilling for å barbere meg. Den gang brukte jeg høvel og skum. Da stod hele kompaniet på stedet hvil mens jeg stod inne og plystret og dallet.
Ganske artig med det stadig økende frustrasjonnivået hos befalet :lol:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by JK95 »

jhn wrote:
Epylypzon wrote:Philips trimmer :D
Ja dette er riktig verktøy for jobben ... eller et annet merke.
Jeg husker i forsvaret ... det skjedde ganske ofte at jeg ble jaget inn fra oppstilling for å barbere meg. Den gang brukte jeg høvel og skum. Da stod hele kompaniet på stedet hvil mens jeg stod inne og plystret og dallet.
Ganske artig med det stadig økende frustrasjonnivået hos befalet :lol:
Heldige dere skjønner jeg, vi fikk push og andre fysiske avstraffelser hvis så mye som en feila :roll:
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

JK95 wrote:
jhn wrote:
Epylypzon wrote:Philips trimmer :D
Ja dette er riktig verktøy for jobben ... eller et annet merke.
Jeg husker i forsvaret ... det skjedde ganske ofte at jeg ble jaget inn fra oppstilling for å barbere meg. Den gang brukte jeg høvel og skum. Da stod hele kompaniet på stedet hvil mens jeg stod inne og plystret og dallet.
Ganske artig med det stadig økende frustrasjonnivået hos befalet :lol:
Heldige dere skjønner jeg, vi fikk push og andre fysiske avstraffelser hvis så mye som en feila :roll:
Samme her. Men midtvinters i Skjold var det straff nok og stå rolig og vente på de som ikke greide å barbere seg skikkelig. Med en Gillette høvel med tre blader og tre dagers dun i trynet så trenger man ikke akkurat doktorgrad for slikt. :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by jhn »

Bjerknez wrote:
JK95 wrote:
jhn wrote: Ja dette er riktig verktøy for jobben ... eller et annet merke.
Jeg husker i forsvaret ... det skjedde ganske ofte at jeg ble jaget inn fra oppstilling for å barbere meg. Den gang brukte jeg høvel og skum. Da stod hele kompaniet på stedet hvil mens jeg stod inne og plystret og dallet.
Ganske artig med det stadig økende frustrasjonnivået hos befalet :lol:
Heldige dere skjønner jeg, vi fikk push og andre fysiske avstraffelser hvis så mye som en feila :roll:
Samme her. Men midtvinters i Skjold var det straff nok og stå rolig og vente på de som ikke greide å barbere seg skikkelig. Med en Gillette høvel med tre blader og tre dagers dun i trynet så trenger man ikke akkurat doktorgrad for slikt. :)
Mener du med dette at andre metoder krever noen form for utdannelse?. ... Jeg skjønner ikke helt hvorfor den siste setningen ble skrevet.
Forøvrig var det samme avstraffelser som ble brukt da jeg var inne ... spørsmålet er bare om man gidder å la seg straffe på den måten
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Tommas »

Vi hadde en som lot barbering være (eller gjorde det dårlig) med vilje, fordi han synes det var "gøy" å la alle andre vente i regnet mens han ruslet inn og tok seg god tid. Etter to ganger så var det noen som tok en "motivasjonsprat" med ham bak brakka, og deretter klarte han alltid å få barbert seg ordentlig gitt 8)
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

jhn wrote:
Bjerknez wrote:
JK95 wrote: Heldige dere skjønner jeg, vi fikk push og andre fysiske avstraffelser hvis så mye som en feila :roll:
Samme her. Men midtvinters i Skjold var det straff nok og stå rolig og vente på de som ikke greide å barbere seg skikkelig. Med en Gillette høvel med tre blader og tre dagers dun i trynet så trenger man ikke akkurat doktorgrad for slikt. :)
Mener du med dette at andre metoder krever noen form for utdannelse?. ... Jeg skjønner ikke helt hvorfor den siste setningen ble skrevet.
Forøvrig var det samme avstraffelser som ble brukt da jeg var inne ... spørsmålet er bare om man gidder å la seg straffe på den måten
Utdannelse i form av å utføre personlig hygiene som man fort lærer seg gjennom oppveksten ja. Ingen reell utdannelse nei. De som ikke helt fikk dreisen på dette med barbering fra starten lærte forøvrig ganske fort. Viser derfor til det Tommas skrev over.

Så noe godt kommer det ut av militæret :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by jhn »

Tommas wrote:Vi hadde en som lot barbering være (eller gjorde det dårlig) med vilje, fordi han synes det var "gøy" å la alle andre vente i regnet mens han ruslet inn og tok seg god tid. Etter to ganger så var det noen som tok en "motivasjonsprat" med ham bak brakka, og deretter klarte han alltid å få barbert seg ordentlig gitt 8)
Jeg lot ikke være med vilje fordi det var gøy, men jeg hadde mange andre artige ting å gjøre som jeg prioriterte høyere enn barbering.
Det ble aldri dårlig stemning blant soldatene pga sånne ting.
Jeg er en ganske rolig og avbalansert fyr som hverken lot meg skremme eller provosere av hissige, frådende høytropende befal, og det var visst ekstremt provoserende for de gutta ... så det ble utilsiktet gøy :lol:
Kanskje verdt å nevne at pga utdannelse og jobb i utenriksfart var jeg på alder med mange av befalet og hadde sannsynligvis litt bredere livserfaring enn de tøffe brølapene.
For min del var et år i forsvaret fullstendig bortkastet tid. Siden jeg søkte meg til marinen havnet jeg selvfølgelig i hæren, Hans Majestets Kongens Garde ... marinen ville bare ha samer og bønder, ikke ferdigutdannede sjøfolk
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Epylypzon »

Slapp heldigvis både barbering og militæret.
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

Militæret så jeg faktisk litt frem til. Er jo norges største barnehage og må si jeg fant på mye sprell og hadde det gøy der. Litt struktur og rutine tor jeg er sundt og lære for unge gutter.

Men i min vennekrets så var det litt «tabu» og snike seg unna. Heimværnet var for «raringer» som ikke klarte og bli dimitert. Jeg så flere på innsjekkingen som virkelig gruet seg. Det å bli revet bort fra sin vanlige liv var nok vanskelig for mange. Personlig var jeg godt forberedt med oppsparte midler. For jeg hadde hørt at man kunne kjøpe seg fri fra mye «tull» som vakthold i helger etc. Pengene fikk bein på seg etter hvert, og det resulterte i en ganske fin tjeneste for min del.

Den lokale pub’en ble ofte besøkt og fylleprat, lekeslossing (og noe ordentlig slossing) var en del av hverdagen. Noen ganger tapte jeg, mens andre ganger vant jeg. Det ble både gitt og motatt noen blåveiser i den tiden, men de «nærmeste» som jeg oppholdt meg samens med i samme oppgang holdt alltid en god tone.

Mye sprell, mye gøy, litt alvor, mye mosjon og generelt en fin tid jeg savner litt til tider. Det eneste jeg brukte penger på var Pizza, ØL, Sigaretter og bestikkelser :thumleft :lol:
Post Reply