Nettside, hva bør man ha?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Nettside, hva bør man ha?

Post by tshansen »

Prøver å lese meg opp på hva https://www.proisp.no/ kan tilby, å jeg må være helt ærlig... jeg forstår ikke driten :lol: :lol: Kan noen med litt mer enn jobbsøkerkurs fra arbeidsformidlinga og EDB søker kurs være vennlig å fordumme ned hva man egentlig trenger?

Jeg skjønner at jeg må fikse meg domene, men hva F er forskjellen på webhotell, ssl greier, virituel server osv osv? Å når man først har valgt det som dere mener er best? hvor mye trenger man egentlig av plass, minne osv? :-s :-s :-s Dæven jeg liker dårlig å ha så lite innsikt i slikt.

Takk for all hjelp.

Ja, jeg kan vel kanskje fylle på med hva formålet mitt er/blir. Lage meg en hjemmeside, ha muligheten til å hoste/lagre bilder som blir brukt til turrapporter osv :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nettside, hva bør man ha?

Post by Bikeridr »

For å gjøre det enkelt: Du trenger et wehotell, som også er billigste løsning.
Proisp.no er litt dyrere, men sies at de er stødigere enn One.com
Begge tilbyr gratis "tilleggspakker" såsom php koding, wordpress osv.
Virtuell server trenger du ikke (i første omgang). SSL sertifikat trenger du heller ikke hvis du ikke skal starte butikk og ha kredittkortbehandling av kunder.

Jeg har både Proisp og One. Ser egentlig ikke noe forskjell på oppetid der. One har, etter min mening, en litt bedre spambehandling enn Proisp. Du får mye mer "basic" lagringsplass hos One. Begge har mulighet for å installere Wordpress og begge gir deg FTP-tilgang (lettere å laste opp websider og bilder som du har utviklet lokalt).
One sin websidebygger er enkere å komme i gang med. Det er også enklere å sette opp Wordpress hos dem.

Jeg ville nok heller anbefalt deg one.com til å begynne med (servere står i Danmark). Hvis du senere skal starte butikk og ha omsetning, kan du lese deg opp på diverse SSL/SSH osv og ev. bytte til proisp.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nettside, hva bør man ha?

Post by tshansen »

Takk for informativ post Bikerider... her var det mye nyttig. Jeg fikk bare anbefalt proisp, har ikke peiling på hva en bør gå for. Nettbutikk blir jeg nok ikke til å starte. Så da får vi gå inn å lese litt på de tipsene du kom med :-P takk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Nettside, hva bør man ha?

Post by hakhap »

Nå skal det sies at det er ikke dumt å ha sal da google ranker https dvs ssl sider høyere en de uten. Og generelt idag då beveger nettleserne seg mot å "warn" når nettsider ikke har ssl.

Men du kan fint starte uten å se hvor du tar det hele og hvis det ønskes kan det legges til seinere :)


misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Nettside, hva bør man ha?

Post by jeey »

SSL cert tilbys gratis hos de fleste nå, inkludert proisp.

Skal du bare ha en reiseblogg typ wordpress så duger nok domeneshop som er noe billigere enn ProISP.

Typisk kan du si det slik at tilbyderne slik som proisp, one, domenshop osv alle prakker mest mulige kunder inn pr server de har.
I de billigste pakkene er det små forskjeller så se på pris.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Nettside, hva bør man ha?

Post by Spiritofwinter »

Gjør det veldig enkelt, kjøp det rimeligste webhotellet fra one.com, prøv hjemmesidebyggeren som de har liggende, blir den for simpel så prøver du å legge inn wordpress eller noe annet enkelt. På den måten kan du få det du trenger enkelt og greit uten å måtte sitte halve sesongen å knote med webside heller en å kjøre MC. Om det skulle vise seg at du får litt for liten plass til alle bildene dine så er det enkelt å oppgradere til større lagringsplass.

Er vel flere her inne som har laget seg webside på denne måten å kan komme med tips underveis om du skulle stå fast, ikke alle trenger å kode opp en webside fra bunnen slik som enkelte av oss gjorde for noen år siden [emoji12]

Selv har jeg brukt one.com i 10+ år uten noe problemer, lagde flere websider der når jeg var litt freelance webdesigner for noen år siden, men jeg har aldri brukt wordpress... Har vurdert om jeg skal lage meg til et litt bedre bildearkiv for deling på for eksempel forum, men har ikke prioritert det enda, men har litt fritid fremover, så kanskje det blir nå [emoji846]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Bestemt meg

Post by tshansen »

Jeg sier tusen takk for gode innspill, men det slo meg knallhardt i går når jeg satt å leste meg opp på de forskjellige nettbyggerne.

DETTE skal ikke jeg drive med :lol: :lol: Jeg har ikke interesse for det, jeg har ikke tid å sløse vekk på å sette opp en hjemmeside som mest sannsynlig ikke blir besøkt. Å blir det besøkt så tar det for mye tid å drive å oppdatere, tweeke og legge til en helvetes mange funksjoner som "folket" vil ha som bare stjeler tid og ikke gir noe glede for meg. Jeg skal være der ute å kjøre sykkel jeg, eller gå på tur i fjellet :redface

Nei, jeg må se på mitt eget bruk.... hvor er det jeg finner informasjonen om produkter eller ting jeg er interessert i? Jo det går 90 prosent av tiden i enten Youtube eller Forum. Så da må jeg nesten legge trøkket der jeg selv foretrekker å finne eller søke informasjon 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Bestemt meg

Post by Gielas »

tshansen wrote:
DETTE skal ikke jeg drive med :lol: :lol: Jeg har ikke interesse for det, jeg har ikke tid å sløse vekk på å sette opp en hjemmeside som mest sannsynlig ikke blir besøkt. Å blir det besøkt så tar det for mye tid å drive å oppdatere, tweeke og legge til en helvetes mange funksjoner som "folket" vil ha som bare stjeler tid og ikke gir noe glede for meg. Jeg skal være der ute å kjøre sykkel jeg, eller gå på tur i fjellet :redface
:thumleft
Har kommet til den erkjennelsen jeg òg! :lol:
Gielas
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bestemt meg

Post by ojda »

tshansen wrote:
Nei, jeg må se på mitt eget bruk.... hvor er det jeg finner informasjonen om produkter eller ting jeg er interessert i? Jo det går 90 prosent av tiden i enten Youtube eller Forum. Så da må jeg nesten legge trøkket der jeg selv foretrekker å finne eller søke informasjon 8)
advrider.com er jo ett selskrevent forum til slike eskapader :thumleft
Ett godt besøkt "bredt" forum,som trenger til noen innslag fra Nordlige "artikkelforfattere" 8)
Åsså må det jo vannes litt i detta bedet også da forståss! \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nettside, hva bør man ha?

Post by inunf »

Jeg holder på å lage nettside til bedriften min. Vurderte forskjellige alternativer, men landet på Squarespace da det skulle være veldig brukervennlig og man slipper å tenke på oppdateringer osv. Det funker helt greit, og etter å ha stanget hodet i veggen en del ser det ut som at resultatet blir bra. Problemet mitt nå er i all hovedsak å finne tid til å skrive ferdig innholdet. Squarespace er forholdsvis dyrt, tror det koster ca. 1000 kr/året for enkleste løsning. For min del var dette billigere enn å hyre inn noen til å lage nettsiden. Jeg har forøvrig kjøpt domene/e-post gjennom Domeneshop.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nettside, hva bør man ha?

Post by tshansen »

Problemet er bare at jeg er så forferdelig dårlig på engelsk grammatikk :redface @ojda
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nettside, hva bør man ha?

Post by ojda »

tshansen wrote:Problemet er bare at jeg er så forferdelig dårlig på engelsk grammatikk :redface @ojda
Den ser jeg :-k
Å må vel innrømme at jeg nok hadde kviet meg for ett større prosjekt på en fremmedspråkelig side selv 8)
Da er det jo bare oss som står igen da.
Vi skal lese å kommentere vi \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply