Kontroll utført enten av politi eller vegvesen...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
intruder
Posts: 4279
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Kontroll utført enten av politi eller vegvesen...

Post by intruder »

Har lurt på en ting : Kan vegvesenets folk stoppe en bil eller blant annet en MC langs veien om de får mistanke om at det er montert noe ulovlig lys,effektanlegg etc. 8)
Har de lov til å stoppe oss , og eventuelt kjøre bak og forsøke å få oss til å stoppe , med lysblink e.l. ?
Vet ikke om de prøver en slik praksis og liksom er lekepollti......og om de liksom er sidestilt med Onkel Pollti i slike tilfelle , men ............
Erfaringer...??

:-k :-s
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4557
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kontroll utført enten av politi eller vegvesen...

Post by Bikeridr »

Hmm, det der med lys er vel nå "obsolete", da en visstnok kan montere hva som helst i dag ifbm EU-regler.
Mhp resten, er jeg usikker. Ble selv stoppa for mange år siden i bil av vegvesen, da det "skranglet i felgene". Det var hjulkapslene som "skranglet" og jeg fikk selvsagt kjøre vidre uten dikkedarier. Hvordan det er nå (ca 20 år siden jeg ble stoppa), vet jeg ikke, men tror satans vegvuvesen mener selv de har politimyndighet også i dag.
Hva jeg *VET* er at vegvesenet (i Norge) ikke har avskiltningstillatelse. Da må de ev. holde deg igjen og vente på poll'ti og/eller tollvesen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kontroll utført enten av politi eller vegvesen...

Post by tshansen »

Jeg mener på at de har fått hjemmel til å drive enkle kontroller som mobil og setebelte kontroll... De kan også stille spørsmål til lyd eventuelt mangler på bil/kjøretøy.
Hvorvidt de har hjemmel til å utføre noe om du nekter, det er jeg mer usikker på. Jeg har blitt stoppet ved to anledninger, der det ble hevdet jeg kjørte uten sikkerhetsbelte... Jeg nektet, takket for praten å kjørte videre! Hørte aldri noe mere :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply