Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ? Peeng å spare å !

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ? Peeng å spare å !

Post by intruder »

På en slik "opplysningstavle" ved Gjøvik holdt jeg 90 på speedometeret,mens "virkelig" hastighet ble oppgitt til 81...
Hører folk si at heller ikke disse viser rett,så hva skal en stakkar gjøre....? Vegvesenets info-tavler bør jo være til å stole på...
Det kan svi i lommeboka...lappen kan forsvinne som dugg for solen..
Bedre føre var enn etter snar... [-X
Last edited by intruder on 23 Apr 2019 12:30, edited 1 time in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ?

Post by Tommas »

De fleste sånne ting (speedometer, hastighetsmålere langs veien etc) gir deg vel en litt høyere hastighet en du faktisk holder, så faren for å miste lappen er vel mindre.

Ta med en gps (eller gps app på telefon) og sjekk mot speedometeret ditt.

Om du ikke vet hva noen av de to tingene er, få en ungdom til å forklare 8) :lol: :lol:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ?

Post by intruder »

I mitt tilfelle holdt jeg altså 90 på meteret mens tavla viste 81
Kanskje kan et tilbud fra Statens vegvesen,NMCU,NAF,Trygg Trafikk eller annen sammensvergelse gi mer korrekte tall ?

OG ...umotiverte angrep på min tilstedeværelse på denne kloden frabes.min gode Tommas..Og at en kan gjøre som en vil etter 67 er iallfall ikke noe min kone er enig i..(og ikke jeg) [-(
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ?

Post by ojda »

Jeg synes stortsett disse Vegvesen-meterne stemmer veldig bra overens med gps-hastighet jeg,
og holder du deg til de mister du ivertfall ikke lappen ;-)
Bil/motorsykkel-speedometere viser som oftest mellom 5 og 10 kmt for lite i hastigheter rundt 80-100 :thumleft
I 20/40-sonene ville jeg vel latt speedometeret styre farten :roll:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ? Peeng å spare å !

Post by Gulars »

Politiet opererer med en sikkerhetsmargin på 3 km/t under 100 og 3% over 100. De stopper nok ikke noen i 84-85 i 80-sone heller. Dvs. 10 over på speedometer er helt trykt for de fleste. Enda litt over for de med mye feilvisning.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ? Peeng å spare å !

Post by DrGreve »

Jeg kjørte hele Toventunellen (11km) med politiet i helene. Bare på faen kjørte jeg i 93-94 på speedometeret, noe som tilsvarer 83-85 og minus sikkerhetsmarginen hadde jeg ikke nok til at de kunne stoppe meg, men nok til at jeg irriterte de i 11 km :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ? Peeng å spare å !

Post by jhn »

DrGreve wrote:Jeg kjørte hele Toventunellen (11km) med politiet i helene. Bare på faen kjørte jeg i 93-94 på speedometeret, noe som tilsvarer 83-85 og minus sikkerhetsmarginen hadde jeg ikke nok til at de kunne stoppe meg, men nok til at jeg irriterte de i 11 km :)
Du e jo en jævla provokatør og en pøbel ...


... å det e jo artig :lol: :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ? Peeng å spare å !

Post by jhn »

... men når det er sagt .. jeg kjørte en gang en strekning på 12 - 15 mil, litt foran og litt bak en kar jeg gjenkjente som politi, i sivil. Han kjørte først forbi meg i ca 70 km/t i en femtisone. "Javel" tenkte jeg, "kan du, så kan æ" og la meg på hjul.
Han kjørte rimelig ... eeh .. inspirert er vel det man kaller det her inne.
Noen tilfeldigheter gjorde at vi kjørte forbi hverandre et par ganger. Siste gang jeg kjørte forbi han lå jeg ca 40 - 45 km/t over grensa i 90 - sone. Så ikke noe mere til han den dagen
Jeg vet med 100% sikkerhet at han gjenkjente meg, og han har i ettertid stoppet meg et par ganger i rutinekontroller, men rallyet har ikke blitt nevnt med et ord .. hyggelig fyr
Alle var enige om at det hadde vært en fin tur
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ? Peeng å spare å !

Post by intruder »

Ble stoppet da jeg kjørte Intruder i ca 60 i ei 50 sone for to år siden...2100 i ekstraskatt...
--Det ble litt muntert da tjenestemannen ville jeg skulle blåse...--nei,sa jeg,det gjorde jeg da jeg kjørte mc i animert tilstand i 1972,Ilseng 21 dager var følgen..og det skal aldri gjenta seg....
Men det gikk bra og ingen bad fiiliinger... =D>
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hvordan kan man finne ut reell hastighet når en ferdes langs veien veien ?

Post by intruder »

intruder wrote:I mitt tilfelle holdt jeg altså 90 på meteret mens tavla viste 81
Kanskje kan et tilbud fra Statens vegvesen,NMCU,NAF,Trygg Trafikk eller annen sammensvergelse gi mer korrekte tall ?

OG ...umotiverte angrep på min tilstedeværelse på denne kloden frabes.min gode Tommas..Og at en kan gjøre som en vil etter 67 er iallfall ikke noe min kone er enig i..(og ikke jeg) [-(

..og hva sier enkelte av de ovennevnte terrorvelder...om noen av dem leser slike forum ?? :(
Post Reply