Telt eller Hengekøye? Hva velger man?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Telt eller Hengekøye? Hva velger man?

Post by tshansen »

Jeg er kommet til det punktet at jeg er litt usikker på hva jeg skal velge som sovealternativ på neste tur. :-k Det høres kanskje ut som et "ikke" problem for noen, men for meg er det mye som veier for og mot begge deler.

Telt

Image

Fordeler
*God beskyttelse mot vær og vind
*Mulighet til å samle utstyret sitt under tak og tørke det
*Kle seg i varmen og i ly for været
*Mulighet for å lage mat inne i teltet (i le)
*Mye bedre egnet på campingplasser og over tregrensen

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hengekøye

Image

Fordeler
*Langt bedre å ligge i/sove i
*Over bakken og lite eller ingen kondens
*Bedre egnet til å fricampe med under tregrensen
*pakker mindre
*må tenke litt utenfor boksen i forhold til normal camping/telting.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kunne sikkert ha ramset opp flere fordeler og ulemper når det kommer til køye vs telt. Det ene er langt bedre enn det andre til sitt bruk, men fordeler og ulemper går mye opp i opp (føler jeg)

Andre som sitter med erfaringer og mulige innspill på hvordan man enkelt kan finne løsninger på å campe i køye på tradisjonelle campinger? Er ikke alltid det er like trivelig å campe i bushen og andre ganger kan det være langt fra fineste plassen det er mulig å slå opp køyen. Refviksanden og generelt på Måløy (ett eksempel) gjør det litt vanskelig for de med køye, der bør man ha telt. Hvordan det ligger an i Nord-Norge er jeg litt usikker på :-k

Siden jeg har like sannsynlig for å kjøre nordover som jeg har for å kjøre sørover etter Grustur i Øst tenker jeg en liten brainstorming rundt tema hadde gjort seg :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Telt eller Hengekøye? Hva velger man?

Post by intruder »

OM det blir noen overnatting på Ringebufjellet blir det i sovepose i lyngen...med et par søppelsekker utapå i tilfelle regn...
Telt er jo greit nok,brukte det jo i forsvaret og på MC-treff i Øyer...Dessverre plassert så treffdeltakerne snublet i det når de skulle late vatnet... :redface
Hengekøye har jeg ikke peiling på...men å rigge opp ei på en vanlig campingplass ville sikkertn ført til en viss munterhet..... =D>
...Du får nok bedre svar,tshansen :plystre
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Telt eller Hengekøye? Hva velger man?

Post by jhn »

Spørsmålet er vel ikke nord eller sør, men over eller under tregrensa.
Du har jo funnet fordeler og ulemper ved begge.
Noen vil vel også påstå at det ikke er snakk om fordeler eller ulemper, men to vidt forskjellige ting med hvert sitt bruksområde
Du selv er vel den som vet best hvor du skal, og den eneste som kan mene noe som helst om hvordan du skal sove.
Jeg ville valgt telt pga færre begrensninger
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Telt eller Hengekøye? Hva velger man?

Post by tshansen »

jhn wrote:Spørsmålet er vel ikke nord eller sør, men over eller under tregrensa.
Du har jo funnet fordeler og ulemper ved begge.
Noen vil vel også påstå at det ikke er snakk om fordeler eller ulemper, men to vidt forskjellige ting med hvert sitt bruksområde
Du selv er vel den som vet best hvor du skal, og den eneste som kan mene noe som helst om hvordan du skal sove.
Jeg ville valgt telt pga færre begrensninger
Haha, problemet er at jeg skal både hit og dit. Jeg ser jo at jeg burde hatt med meg begge deler, men det har jeg ikke plass til :lol:

Det er et stort ankepunkt med telt... det er om man får litt væromslag og lavere temperaturer. Da kondenserer det noe jævlig og alt blir vått når du ruller sammen teltet. Også får du det liksom aldri helt tørt :evil:

Er vi "enig" om at telt gir minst begrensninger? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Telt eller Hengekøye? Hva velger man?

Post by jhn »

Men det er vel likevel bedre med et et telt som kondenserer enn å ligge i ei hengekøye på bakken?.
Jeg vet ikke om vi er enig, men et telt kan du bruke overalt. Med ei hengekøye er du avhengig av tilfeldigheter som f.eks to trær e.l
Jeg har alltid trodd at det var to udiskutable sannheter :-k
Post Reply