MC utleie Norge

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

MC utleie Norge

Post by freddy123 »

Hei!

Fått litt lysten til å se om det er marked for å drive med utleie av mc i Norge.

Kjøpt inn 2.stk bmw r1250gs nye, slipper vel moms dersom man har startet firma?

Laget seg en enkel og brukervennlig nettside hvor kunden kan booke og betale for leien. (Lillebror er dataingeniør og kan slikt)

Men er veldig redd for at det ikke er marked for det her til lands og ser jo at alle de større seriøse forhandlerne også har utleie av sykler og da kan det fort bli for mange om beinet.

Ser for meg at som utleier vil jobben bestå i overlevering/motakkelse av sykler samt vask og vedlikehold/levering for service.

Ser ikke for meg at man blir millionær på dette akkuratt, men om man klarer å få det til å gå rundt slik at man etterhvert kan ha flere sykkler og øke fortjenesten noe så er det for meg verdt det.

Jeg vet uansett alt for lite om det å drive eget firma og evt kostnad rundt dette, men det er noe jeg må sette meg inn i slik at man får laget et realistisk regnestykke på hvor mye man kan regne med å tjene på utleien.

Hva tror dere? Finnes det et marked, eller er det allerede mettet av div forhandlere som driver med det samme?

Krever jo også veldig god markedsføring for at folk skal få vite at tjenesten eksisterer og da er det jo sosiale medier som gjelder idag.



Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: MC utleie Norge

Post by Palma »

Du får igjen momsen ja, men.... Joda artig tanke, hva med pris, forsikring, kjørelengde osv osv. Kort sesong, hvor mye km må de gå for å dekke kostnader + litt for jobben?

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC utleie Norge

Post by tshansen »

Jeg vet det er veldig marked for dette. Noe søk på nettet, ADVrider osv kan bekrefte at det er MANGE som ønsker sykkel i Europa, MEN!! prisen... prisen er helt avgjørende.
Det er få land i verden som har så god råd som vi har. Å priser man seg fornuftig uten å være for grådig kan dette være noe. Men skal du sette vekk alt service arbeid osv, koster det fort kroner. Vask og generelt vedlikehold bør du kunne stå for selv. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: MC utleie Norge

Post by hakhap »

Monsterbike i Drammen har sykler til utleie og der er nok en pekepinn mtp pris, disse er normalt demosykler og selges på slutten av sesongen.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: MC utleie Norge

Post by Spiritofwinter »

Har selv prøvd å leie MC i utlandet å det er en god tanke å leie ut. Vet om andre som har lekt med tanken samt det å tilby seg som guide, men det er riktig som det blir sagt, pris er avgjørende.

De som jeg har leid med i utlandet har vert store butikker som har masse sykler inne å som kan ta kostnaden uten å risikere økonomiske problemer om noe skulle skje. De har delelager om noe skulle feile, egne mekanikere som fikser om noe skulle gå galt samt service. Om du kjøper en helt ny sykkel og vil ha garanti så må jo gjerne service gjøres på godkjent verksted, å der er en stor kostnad. Hvor høy blir forsikringsprisen om man driver med utleie?

En annen ting er jo at folk som vil leie sykkel gjerne går til en forhandler og får tilbud om å leie en av årets model, vil de betale samme pris for å leie en sykkel som er 1 år? 2 år? 3 år? Evt hvor mye koster det å bytte ut 2+ MC'er hvert år?

Om man får mange som leier og som kjører mye, så får man dekket opp mange utgifter, men så kommer ekstra service, flere dekksett, kanskje noen vil kjøre grus å noen kjøre asfalt og vil dermed ha forskjellig dekksett? Kanskje dyrere forsikring igjen? Flere slitedeler må byttes, noen går i bakken å enda flere deler må byttes? Vet at enkelte krever egenandel på 20k, men om det ryker et styre med hendler, en bensintank og noen kåper så er det fort 30-40+


Synes idéen er god, men samtidig bor vi i Norge med Norske priser og avgifter og jeg er dessverre litt for realist å ser litt for mye utgifter når det kommer til gode idéer.

Men for all del, kjør på, sats det du kan, å håp på det beste [emoji846]
(Men gå for KTM å ikke BMW [emoji12])

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC utleie Norge

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: MC utleie Norge

Post by freddy123 »

Det er det jeg også frykter at fortjenesten blir for liten når alle tallene kommer på bordet, jeg skal prøve å regne litt på det også komme tilbake med hva det koster, jeg regner med at man må bytte sykkel hvert 2år ca mht til km stand og slitasje.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: MC utleie Norge

Post by freddy123 »

Se der var det jo en annen som også prøver seg[emoji106]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC utleie Norge

Post by tshansen »

Fy faen for noen priser :shock: :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: MC utleie Norge

Post by ashland »

Att det kan være ett marked for mc utleie vil jeg helt sikkert tro det er. Gjerne om enn burde vel også ha mulighet for å kombinere det med guidet turer, om ønskelig. Enn kan lese seg frem og til masse info når enn skal ut på tur, men det finnes ikke noe bedre enn å bli guidet eller motta tips fra lokalkjente

Med to sykkler vil enn være litt sårbar om en av dem må på verksted gjennom sesongen, med kort sesong og gjerne lange ventetider om noe skulle skje. Da bør enn kunne ta enkelte reprasjoner selv eller ha en avtale med ett verksted om noe skulle dukke opp.
Det samme gjelder innkjøp av dekk, slitedeler etc

Aner ikke hvor enn må legge seg i prisleiet, for å få det til å svare seg. Men KTM´en var i mine øyne virkelig dyr!
fun is not a straight line
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC utleie Norge

Post by tshansen »

Ja jeg sitter igjen med følelsen av at her setter vi prisen høy, så betaler sykkelen seg ned selv også ser vi om noen er dum nok til å betale for det. Enten det eller så har noen mye peng å de sitter løst i lommeboken. For dette var drøyt :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: MC utleie Norge

Post by hakhap »

Husk at det i beste fall er 4 måneder med utleie i året. Syklene skal betale seg, er ikke noe veldedighet dette.

En bedre start er kanskje å finne noen brukte grussykler og pare opp med grusturiøst med utleie for de uten egen grussykler. Då trenger en ikke det latest and greatest og forsikring blir billig, servicen enklere etc etc.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: MC utleie Norge

Post by freddy123 »

Er nok ingen god business det her nei, lagde et raskt ca regnestykket.

Si man tar 6500kr for 1 ukes leie, dette er under alle andre som leier ut og er da billigst, maks km på 1 uke leie er 2500km.

Man må legge av ihvertfall rundt 3000kr til service hver 10k km og et sett nye dekk ca 3000kr det også.

Da kan man forvente noe liknende ved utleie 1 uke ca.

6500 inntekt
-1000 forsikring
-1500 moms
- 800service og vedlikehold
- 750 dekk
= 2450kr

Da er ikke verditapet på sykkel med i regnskapet, men kjøper man nye sykkler uten moms så hjelper jo det en del.

Jeg ser for meg at dette er optimistisk regnet sammen og at man fint sitter igjen med enda mindre også, de mnd man ikke får leid ut har man jo tapet på sykkelen og forsikring som skal dekkes inn.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC utleie Norge

Post by mekkern »

Værditapet på et par år er vel fort 50-60 tusen hvis de er blitt litt kjørelengde/røff bruk.
Og hvis en regner 6 mnd utleie pr år med full uttelling så er dette fort 12-1300kr pr uke.
Ved 50% leietid så er det rundt 2500 pr uke.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: MC utleie Norge

Post by Kant1 »

Jeg tør å mene at sesongen er noe for kort i Norge, med litt for dårlig vær, til å kunne få dette til å gå rundt.

Dvs om ALT går etter planen, i et drømmescenario, der syklene er utleid hele tiden, til forsiktige kunder som behandler det som sitt eget, ikke sliter nevneverdig med dekk, og syklene KUN trenger vanlig service og ettersyn og ikke reparasjoner-- kanskje.

Men jeg har lånt vekk så mye utstyr (stillas, tilhengere, maskiner av ymse slag) oppigjennom tidene, og fått det tilbake med punkterte dekk, manglende deler og andre skader, at jeg har mistet troen på mennesker :lol

Så verden er ikke et drømmescenario, og prisnivået må da bli så høyt at det begrenser seg hvor mange som tar seg råd til å leie.

Så man må se på hva andre tar for slike tjenester, og vurdere hvordan man skal finansiere dette.
Har man 600' liggende å slenge i en skuff, til å bruke på f.eks GSA'er, er man bedre rustet enn om man må låne mye.
Så må du ha en "buffer" for reperasjoner og uforutsette utgifter. (som vil komme, det er ikke annerledes for et firma enn for privatpersoner ;-)


F.eks i Munchen leier KTM butikken ut 1290er for 600 Euro i uka, og tar 100 Euro ekstra om du vil ha med sidevesker. En ekstra uke koster 500 Euro, og 50 Euro ekstra for vesker.
Dette er lavere enn det han norske KTM utleieren tar, men så ligger jo den forhandleren i Munchen ganske så midt i smørøyet, mtp på turisme til alpene, og en internasjonal flyplass kun en liten taxitur unna


Så rentabiliteten på sånn utleie i Norge er "utfordrende" slik jeg ser det.
Men jeg har tatt feil før.

Turismen til Norge øker år for år, og mulighetene for å kunne reklamere for sine tjenester og produkter er annerledes idag, enn hva sånne gamlinger som meg, helt tenker over i det daglige.

Nærhet til Gardermoen er jo et pluss, kan du levere syklene der til evt flybårne leietakere vil det være et pre.

men jeg håper du er gæærn nok til å prøve :-D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply