Hjelmfit...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Cirion
Posts: 1
Joined: 08 Oct 2019 05:57
MC: Honda CBR250R 2012
Honva VFR800F 2014

Hjelmfit...

Post by Cirion »

Hvorfor sier alle hjelmfit videoer og hjelm selgere at du skal fokusere på hodet og ikke cheekpads?
De snakker fint om trykkpunkter på hodet, bare ikke bry deg om cheekpads, de skal sitte...
Mitt problem ER CHEEEKPADS!
Finnes ikke et eneste trykkpunkt som ikke er CHEEKPADS!
1. får aldri på meg hjelmen uten at øra er revet av...
2. nesten umulig å få inn en finger for å rette øret.
3. klarer ikke å bite tenna sammen
Prøver jeg 1 størrelse opp, så sier hjelmselger, nei den sitter for løst!

Kan jo ikke være riktig at man skal kjøre med åpen kjeve?
I alle hjelmene jeg har hatt, har jeg endt opp med å bytte til minste cheekpad, og så grave ut alt som er mulig å fjerne fra hjelm, cheekpad og intercom. Så gjør det fortsatt vondt i skinnbeinet under og etter kjøring. Samt at hjelmen da også bråker noe helt forferdelig.

Beste så langt, er den jeg bruker nå, fra Shark. Hel/halv hjelm. For da kan jeg løfte hakepartiet for å ta på meg hjelmen.
Det gir litt mer flex i hjelmen for å få inn fingern til å rette øret.
Men det er vanskelig og vondt å klikke på plass hakepartiet.
Så jeg kjører ofte med bare den ene siden klikket på plass, da det er mer plass og jeg får ikke gjort det i fart uansett.
Trenger 2 hender, så det funker ikke i fart...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelmfit...

Post by tshansen »

På de "større" merkene er det mulig å bytte cheekpads, disse finnes i smal, medium og large (vanligvis) noen er også merket med nummer størrelse (1-7 mener jeg)
Problemet er bare at ingen snakker om det, ikke en plass jeg har handlet hjelm er jeg blitt fortalt dette. En hjelm skal sitte godt og kinnputene skal klemme mot kinnene til en viss grad, du skal ikke kunne tygge tyggis inni hjelmen, da blir innsiden av kinna sår :-P

Men mest av alt, en hjelm skal være komfortabel å ha på. Derfor mange selgere fokuserer på hodet... har du rundt hode eller ovalt hode. Får du trykkpunkter som det snakkes om i en hjelm, vil du ikke klare å ha hjelmen på over flere timer. Det er j@vlig ubehagelig. Så, jeg ville tatt meg tid til å dra til en seriøs forhandler... få det til å sette inn forskjellige størrelser på cheekpads og finn hjelmen som du føler passer deg :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hjelmfit...

Post by pelsen »

Jeg har blitt fortalt av forhandler en gang at Arai har tre hovedstørrelser hjelm, dvs tre størrelser skall. Størrelser mellom disse justerer man med kinnputer som også leveres i tre størrelser.
Problemet med at øra bretter seg ned løser man enkelt med å ha en buff på hodet, denne holder hjelmen litt renere inni også.
Har brukt Arai de siste 20 år, og har ingen problemer med tilpassing, nyeste er en '19 modell RX7V.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjelmfit...

Post by tshansen »

pelsen wrote:Jeg har blitt fortalt av forhandler en gang at Arai har tre hovedstørrelser hjelm, dvs tre størrelser skall. Størrelser mellom disse justerer man med kinnputer som også leveres i tre størrelser.
Problemet med at øra bretter seg ned løser man enkelt med å ha en buff på hodet, denne holder hjelmen litt renere inni også.
Har brukt Arai de siste 20 år, og har ingen problemer med tilpassing, nyeste er en '19 modell RX7V.
Dette medfører riktighet! Arai har veldig godt og enkelt system for å tilpasse hjelmen! Man kan også fjerne x antall lag inni selve kinnputen for enda bedre tilpassing! Si du går for L skall, størrelse medium i kinnputer og river av 2 av 5 lag på kinnputene for å få perfect fit
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hjelmfit...

Post by intruder »

Har kjøpt en gul Schubert c 4 , er ihvertfall fornøyd med lydnivå inni der..og synlighet
..i forhold til de sorte halvhjelmene er det som dag og natt............. :thumleft
og i løpet av et par år finner jeg nok ut av justermuligheter også... :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Hjelmfit...

Post by Toven »

Som de andre sier, det finnes cheek-pads i forskjellige størrelser. "Hode"-pads også forsåvidt.
Byttet selv til større pads ( :lol: ) i min Shoei GT-air for å få en tighere fit. Kjøpte hjelmen i medium men etterhvert yntes jeg den ble for løs, så da hørte jeg med forhandler om pris på pads. For Shoei kan en søke på google etter Shoei accessory og få opp en nettsjappe hvor man ser forskjellig utstyr og pads til hjelmene. Muuuulig noen forhandlere også har sånt på lager slik at man kan prøve for å få en perfekt fit på det hos sjappa, de største seriøse burde jo egentlig ha det, for at kunden skal få en hjelm som sitter bra og behagelig uten å selv måtte fikle og styre med å prøve forskjellige pads senere. Kan godt være at en del gjør det men det vet jeg ikke :)

Ikke minst pris.. betalte ca 1200 for andre pads så det ble jo en dyr hjelm.
Om man er i sjappa og prøver ut så bør det jo være mulig å få bytte pads til det som er riktig, og ikke måtte kjøpe dette som tilleggsutstyr.
Meeeeeeeeeen spørs jo det.

Og til slutt; en hjelm demper aldri støyen tilstrekkelig alene! Bruk ørepropper! :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjelmfit...

Post by knutk »

Prøv åpningshjelm. Grunnet åpningen i fronten kan man bygge skallet annerledes, og checkpads er overflødig.
Post Reply