Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by haakeik »

Kan en Ariens Hydro Pro 28 Rapid Track være et alternativ? Den er også en proff maskin. Varme i håndtaket har den også :-)
Jeg har selv en Ariens, men ikke i denne ligaen. Men etter 7 år starter den fortsatt på første drag, når den skal klargjøres for vinteren.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =104489256
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

Takk til alle for innspill.

Da er loddet kastet, og jeg blir ikke å vente et år på H/Y, så der er en Husqv. på vei til min garasje.

Selv om den ikke er helt på høyde med H/Y rent teknisk (lager og diverse tekniske detaljer) vil den nok gjøre jobben, dvs kaste snøen dit jeg ønsker. Den kommer neppe til å bli så lenge i garasjen som min forrige freser, men den tid den sorg. (Og kanskje jeg tar skammelig feil, det vil i så fal ikke være første gang :redface )
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by intruder »

knutk wrote:Takk til alle for innspill.

Da er loddet kastet, og jeg blir ikke å vente et år på H/Y, så der er en Husqv. på vei til min garasje.

Selv om den ikke er helt på høyde med H/Y rent teknisk (lager og diverse tekniske detaljer) vil den nok gjøre jobben, dvs kaste snøen dit jeg ønsker. Den kommer neppe til å bli så lenge i garasjen som min forrige freser, men den tid den sorg.
haakeik wrote: (Og kanskje jeg tar skammelig feil, det vil i så fal ikke være første gang :redface )
(Og kanskje jeg tar skammelig feil, det vil i så fal ikke være første gang :redface )[/quote]


Som kjent har alle tatt feil...selv Rolv Weswnlund.."Det var i 1957,,,jeg husker ikke hva hun het ""
............så i tilfelle er du i godt selskap !! :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by Tommas »

Til å være en "utenfor sesong"-tråd synes jeg denne leverte bra :thumleft

Håper det kommer et par bilder og et "turreferat" når du får nyanskaffelsen på plass :D
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by ashland »

Tommas wrote:Til å være en "utenfor sesong"-tråd synes jeg denne leverte bra :thumleft

Håper det kommer et par bilder og et "turreferat" når du får nyanskaffelsen på plass :D
Både det og anskaffelser av gadgets, topbox montering, ekstralys etc :lol: :lol:
fun is not a straight line
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by Palma »

Du verden Knutk, dette blir kjempemessig. Du må få med utpakkinga av fresen og da, og reisa når du henter den. Hvis den blir levert ferdig montert så blir vi litt skuffa, montering av tut og styring er jo i seg selv nok til en helaftens videofremsyning. Husk endelig å stoppe ofte og ta bilder og video når du prøver den første gangen. Har du tilgang til drone så tror jeg det er veldig bra. Glem heller ikke kaffestoppen borte ved gjerdet til naboen, det sosiale er veldig viktig å få med slik :thumleft . Utpå nyåret så bør det komme en fyldig reviev hvor du sammenligner denne opp mot andre freser du har hatt/prøvd/hørt om/har vurdert/har brosjyre på osv osv. Håper det kommer mye snø på Hurumlandet i vinter for dette blir en god tråd å følge \:D/ \:D/
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by Tommas »

For ordens skyld, jeg var ikke ironisk :redface

Kunne faktisk tenke meg å se litt bilder mens vi venter på vår :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by Palma »

Tommas wrote:For ordens skyld, jeg var ikke ironisk :redface

Kunne faktisk tenke meg å se litt bilder mens vi venter på vår :)
Ikke jeg heller. Slik er faktisk gøy, selv om jeg dro kanskje på litt mye [emoji85][emoji1787][emoji1787][emoji1787]

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by ArcticTiger »

Hadde ikke den-derrre fotto-bøtta vært så innmari føkka, så kunne jeg vist dere bilder av Fergusonen og Dalen fresern, det er Gutter som gjør vei i vellinga :roll:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

Freseren ble levert i ettermiddag. Og som alle andre kjøretøy og redskaper kom den ferdig montert.

Får ta en økt med kamera. Min første tanke som slo meg da jeg flytta på Yamahaen for å gi plass til svensken var en digresjon til Dovregubben (NSBs gamle dampdrevne freser som ble benyttet når alle de andre kom til kort). Første gang jeg har opplevd en freser med blyvekter i fronten for å gjøre den fremtung. (For å hindre den i å klatre i høyden i brøytekanter).

Fortsettelse følger, (våren føles langt unna).
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by Borg »

Nå når dere gar gått opp løypa så har jeg et spørsmål.
Far min har en Honda HSS 655 HT som er 2 år gammel. Kun brukt en to/tre ganger. I våres brakk han lårhalsen og nå synes han denne går for fort i revers. Denne skal dermed selges. Hvilke merker i samme klasse er det noe greie på som har et par gir i revers el eventuelt trinnløs, samt ligger si samme prisleiet?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

Borg wrote:Nå når dere gar gått opp løypa så har jeg et spørsmål.
Far min har en Honda HSS 655 HT som er 2 år gammel. Kun brukt en to/tre ganger. I våres brakk han lårhalsen og nå synes han denne går for fort i revers. Denne skal dermed selges. Hvilke merker i samme klasse er det noe greie på som har et par gir i revers el eventuelt trinnløs, samt ligger si samme prisleiet?
Nå er jeg på ingen måte ekspert på området, og jeg kjenner ikke alle merkene som florerer. Med hensyn til kvalitet er det etter min oppfatning fire merker som gjelder: Honda, Yamaha, Yanmar og Røkla.
Om man tenker nykjøp er de 3 første ikke å få tak i nye i år, importøren er tom. Dog finnes der maskiner om man har mulighet til å kjøre et stykke (et GODT stykke). Røkla finnes i rikelig mon. (Jeg har jo selv kjøpt en Husqvarna. De har til nå hatt et frynsete rykte, og tilhører absolutt Røkla. Dog har de dette året fornyet hele flåten, og etter eget sigende har de rettet på alle ankepunktene. Om det holder gjenstår å se.)

For å kjøre sakte i revers finnes der modeller med flere gir (i praksis 2) bakover hos de fleste merker. Ellers, for trinnløs regulering må man gå for hydraulikk. Det er flere som tilbyr dette, men man må oftest opp i større maskiner. For freser bredde 60cm tilbyr Honda og Yamaha maskiner, samt Husqvarna. Men det er IKKE samme prisleie. De koster alle i nærheten av 40 000, og kun Husqvarna er lett tilgjengelig. Er også litt usikker på Husqv. De bygger de grisetunge (+ 30kg) i forhold til de andre, og har til og med lagt en vekt på dem i fronten, etter sigende for å motvirke klatring i brøytekanter og hard snø (matehjulet snurrer nedover i fronten og vil automatisk prøve å løfte fronten som motkraft når den treffer noe hardt)

I Honda familien må man opp til 760 serien. Der finnes et par på Finn, men de kommer ikke til å ligge lenge. Er man heldig kan man få tak i en pent brukt 760 til rundt 20K (koster i nærheten av 40K ny).

Så i praksis, om man skal kjøpe ny freser i dag med hydraulisk drift og 60cm bredde må man enten belage seg på å kjøre langt eller kjøpe Husqv (ST424T).

Men hva med alternativ tenkning?
Gubben blir vel sakte bedre igjen? og med mindre han syntes reversen var et problem allerede før han skadet seg kan det jo tenkes at maskinen atter vil være akseptabel om et års tid. For om han freser sjelden kan jo en midlertidig løsning være å dra ned gassen hver gang han skal rygge? Jeg skjønner at det ikke er en varig løsning, men kan kanskje funke til han er helt restituert?

Hvorfor markedet er som det er i år, med alle de tre Japanske (som etter min oppfatning bygger de teknisk beste maskinene, hvor man får kulelager i stedet for bronselager) blir ren spekulasjon. De er ikke amatører, ei heller idioter.
Kan der være en sammenheng med Euro 5 kravene, som også treffer MC i 2020?

Vet at Husqv. og Ariens har løst problemet med innsprøyting på de nye modellene, (eldre modeller får et år ekstra før de også må følge reglene).
Ariens har en beltedrevet modell https://www.ariens.no/snofresere/2-trin ... 24let.html.

Det er ikke helt Honda klasse, men om man kun freser tre - fire ganger om året vil den med selv enklere oppbygging holde i mange år. Den har ei heller hydraulisk drift (= 10 - 15 000 spart).

Ariens er et kurant merke, og blant de bedre i klasse Røkla. Og den er grei å få tak i og har trolig forhandler i nærheten av hvor man bor.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by knutk »

Så var det bilder da. Kan man kalle det turbilder om man kjørte fresrne 5 m fra garasjeporten? Kanskje ikke så mye å fortelle om reisen underveis. Kunne kanskje lagt inn et kaffestopp etter 2,5m? Gjorde ikke det og tar selvkritikk :lol:

Gammel og ny:
Image

Den 'gamle' er 24 år gammel, men er fortsatt i full vigør, og blir overtatt av 'jentungen'.

'Dovregubben'. Det sorte på toppen av mater-huset er en ekstra vekt.
Image

Image

Detaljer:

Støpt utkastervifte (tåler mye juling før den blir deformert).
Image

Store handtak og hendler. Den har også varmehandtak.
Image

LEDlys.
Image

Kommer ikke så lett frem i bildet, men nyfresern er 10cm breier, og veier 50 kg mer.
Skyving er ut. Hydraulikken hindrer beltene i å snurre uten motordrift.

Detaljer som appelerte (tror fortsatt jeg hadde valgt Honda om det var mulig):

Utkaster i støpegods. Mange profiler presset inn i materhus-platene = stivt hus. Stor lydpotte, greit om man freser om kvelden. LEDlys sprer lyset godt. Utkaster-tut er opphengt i et tårn og dreier rundt et feste midt på røret = lite belastning på nedre festet + at den dreier utrolig lett rundt. Deler av utkasterhuset er egen del som lett kan byttes ved slitasje (ikke relevant for undertegnede siden jeg freser lite på grusunderlag.

Litt skeptisk til: Innsprøytingsmotor MÅ ha strøm for start, så man må holde batteri i form. Monterer en kontakt som passer MC-lader.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by JK95 »

Dette så jo riktig så snasent ut :D Hadde ikke gårdsplassen utenfor leiligheten vært så liten hadde noe slikt fristet selv :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Snøfreser. Alternativ til Honda/Yamaha?

Post by ArcticTiger »

Grrrattlere med nytt Utstyr knutk :thumleft Denna pollerer nok oppkjørsærn så det holder!

Det var en slik "Snø-Hand-Jager" som var alternativet for meg og når jeg flyttet til Ande-bua. Men jeg syns det ble for pusslette. Så ble det veteran Ferguson og Dalen i stedet. Traktorn kan jo brukes til andre ting og, feks å hente ved.
Post Reply