Problemer med Slic3r

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

@knutk eller @inunf;

Jadda, vet dette er MC-forum, men vi er da noen 3D-nørder her også :redface

Nuvel, jeg er jo en "cheapskate", så jeg bruker OpenSCAD, DesignSpark Mechanical og FreeCAD til å tegne/designe modeller. Så bruker jeg Slic3r til å "slice" modellen til gcode. So far, so good..
Men jeg har et problem med Slic3r at den ikke vil lese .3mf filer. Får beskjed at filen er tom.. :-k
Jeg har normalt brukt å eksportere til .amf i OpenSCAD, som har blitt svelget unna på strak arm.
DesignSpark Mechanical eksporterer til .obj som også leses fint.
.3mf er et komprimert/binærformat og jeg får bare beskjed om "file empty" når jeg prøver å importere den (fra OpenSCAD)
FreeCAD lager komprimerte .amf filer som jeg heller ikke får kjørt gjennom Slic3r, men om jeg omdøper den til .zip og pakker den ut, får jeg en .amf fil med samme navn, bare ukomprimert og i .xml-format. Denne svelges unna.

Ja, og før dere spør; jeg har gått helt bort fra .stl og nekter å eksportere til det der oppbrukte gammeldagse non-manifold shait-formatet.

Så, jeg har kommet frem til at Slic3r ikke liker komprimerte filer (selv om den hevder å forstå de). Flere som sliter med dette? Eller må jeg bare begynne å svelge kameler og kjøpe meg Simplify3D? :-s
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Problemer med Slic3r

Post by inunf »

Jeg tegner i to forskjellige utgaver av solidworks, 2011 og 2019. 2011 kan bare eksportere til STL, så da bruker jeg det. 2019 kan også eksportere til 3MF, men jeg foretrekker STL i de fleste tilfeller fordi da blir ikke informasjonen om koordinatsystemet i modellen med. Av og til kan det være greit å ha med denne informasjonen, og da bruker jeg 3MF.

Der jeg jobbet før opplevde jeg at 3MF-filer ikke tålte å bli sendt med e-post. De funket fint på pcen min, sendte de på e-post til kollegaen som skulle 3D-printe og da var det som at fila var tom. Lagret filene et sted på serveren som begge hadde tilgang til og da virket det fint. Skjønner ikke noe av det.

Til slicing bruker jeg Ideamaker som fulgte med printeren min. Hvis du vil kan jeg prøve å slice ei av filene dine for å se om det er fila eller sliceren som er problemet.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Da har jeg PM'et deg med en lenke til to filer :)
amf-fila kan jeg "pakke ut" og etterpå funker den i Slic3r.
3mf fila funker ikke i Slic3r i det hele tatt.

Jeg har også installert Repetier Host, og den bruker Slic3r i "bakgrunnen". Her får jeg lastet alle filene inn på plata, og da blir filene slicet riktig.. Nuvel, det er vel bare å krype til korset og blø litt penger på litt bedre software. Passer jo "fint" nå som dollaren er hundreogørten kr.. :-#
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Problemer med Slic3r

Post by knutk »

Må innrømme at jeg ikke kan være til noe særlig hjelp i denne sammenheng.

Printeren min kom med Cura slicer, og da benytter jeg den. Der er en utgave som støtter printeren jeg har, og oppdateringene er tilpasset printer.
Enkelt, og det funker.

For 3D design begynte jeg med FreeCAD. Men etter hvert ble jeg ganske så lei det programmet. Ustabilt og tuklete. Så snubla jeg over Fusion 360. Et webbasert program med årlig lisens langt over mitt ambisjonsnivå (men sikkert billigere enn SolidWorks :D ). Men greia er at Fusion 360 tilbys vederlagsfritt til hobbyfolk og studenter. Begrensingen for gratis lisens ligger i ikke-kommersiell bruk.

Men tilbake til format.
Fusion bruker .stl som standard, med mulighet for diverse andre format som alternativ. Skjønner at .stl format ikke er ønsket, og helt sikkert av en godt forklarlig grunn. Dog må jeg innrømme at jeg er løsnings orientert. Til nå har .stl format aldri skapt problem, og figurene blir gjenskapt i henhold til 3D design. Så jeg må si som jenta: 'Æ skjønna spørsmålet, men æ forstår ikkje problemet'.

Om programmet som benyttes ikke støtter ønsket format ville jeg valgt minste motstands vei og finne et format som funker...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Som sagt, jeg får slicet filene i RepetierHost :thumleft

Nå har jo jeg en noe sær printer som egentlig krever proprietær software (xyzprint) og som har proprietære "kassetter" med filament og med innebygget chip som teller ned. Når printeren har bestemt seg for at "kassetten" er tom, så nekter den å printe før ny "kassett" er satt inn. Regner med det er det man får når man kjøper "billiggreier fra Kina" og produsent ønsker å slurpe mest mulig penger av deg for filament i dårlig kvalitet til blodpris (ca 3x dyrere enn ordinært god kvalitet filament som Hatchbox o.l).

Men, men - printeren er "hacket" og jeg har en "kassett"-resetter som lurer printeren til å tro at det alltid er 400m filament igjen. Den proprietære softwaren er også "lobotomert" slik at den nå "svelger" .gcode-filer istedet for å bruke den interne elendige sliceren. Den interne proprietære sliceren godtar ingen tweaking og en kan hverken stille ekstrudertemp eller platetemp. Begge er låst til hhv 215°C og 95°C. Når jeg bruker Hatchbox filament, trenger jeg 225-230°C extrudertemp og opptil 110°C platetemp.

Så hittil har jeg brukt de designprogrammene nevnt i 1. post og deretter Slic3r til å generere .gcode med de temperaturer og innstillinger jeg ønsker på printet, både mhp lagtykkelse, support, brim osv. Gcode-fila blir så importert i min lobotomerte og ikke-lenger-fullt-så-proprietære software. Dette tygger printeren fint i seg og jeg er fornøyd nok :)

Hvorfor jeg bringer dette opp (med 3mf-filen) nå, etter å ha eid og brukt printeren på nevnte måte i 6 år, er fordi jeg tenkte å se om 3mf var så mye bedre enn alle andre.

Hvorfor jeg ikke vil bruke .stl mer er fordi jeg er lei korrupte uprintbare filer med hull og miskalkulerte triangler i mesh'en. Meshlab sliter ofte med å lappe sammen filene jeg vil ha.. Ja, og Sketchup er "expert" på å keite til stl-filer. Thingiverse har jeg omtrent slutta å bruke pga mye dårlig design mellom gullkornene.
Når jeg tegner/designer selv, og "kødder det til", så får jeg klar beskjed i både OpenSCAD og DesignSpark Mechanic hvis fila ikke er "manifold". Dvs, dersom jeg bruker noe annet enn .stl..
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Problemer med Slic3r

Post by inunf »

3MF-filen funket fint den, tror jeg? Fikk opp en kube på 20x20x40 mm. AMF kan jeg ikke åpne i sliceren min.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Ok. Ja, den 3mf var en kube og rett dim :)
Hvis du omdøper amf til zip og pakker den ut, tror jeg den fungerer. Iallefall hos meg. Det er en trekant med hull i.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Problemer med Slic3r

Post by inunf »

Prøvde det nå, men sliceren min støtter ikke AMF så jeg får ikke åpnet den.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Åja, sånn å forstå :)
Nei, da funker det ikke..

Får det til med Repetier og det er vel egentlig et tidsspørsmål før det blir handlet inn en ny (les nr 2) printer her, og da blir det også oppgradering til simplyfi3d, tenker jeg :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Problemer med Slic3r

Post by knutk »

Bikeridr wrote:Som sagt, jeg får slicet filene i RepetierHost :thumleft

Nå har jo jeg en noe sær printer som egentlig krever proprietær software (xyzprint) og som har proprietære "kassetter" med filament og med innebygget chip som teller ned. Når printeren har bestemt seg for at "kassetten" er tom, så nekter den å printe før ny "kassett" er satt inn. Regner med det er det man får når man kjøper "billiggreier fra Kina" og produsent ønsker å slurpe mest mulig penger av deg for filament i dårlig kvalitet til blodpris (ca 3x dyrere enn ordinært god kvalitet filament som Hatchbox o.l).

Men, men - printeren er "hacket" og jeg har en "kassett"-resetter som lurer printeren til å tro at det alltid er 400m filament igjen. Den proprietære softwaren er også "lobotomert" slik at den nå "svelger" .gcode-filer istedet for å bruke den interne elendige sliceren. Den interne proprietære sliceren godtar ingen tweaking og en kan hverken stille ekstrudertemp eller platetemp. Begge er låst til hhv 215°C og 95°C. Når jeg bruker Hatchbox filament, trenger jeg 225-230°C extrudertemp og opptil 110°C platetemp.

Så hittil har jeg brukt de designprogrammene nevnt i 1. post og deretter Slic3r til å generere .gcode med de temperaturer og innstillinger jeg ønsker på printet, både mhp lagtykkelse, support, brim osv. Gcode-fila blir så importert i min lobotomerte og ikke-lenger-fullt-så-proprietære software. Dette tygger printeren fint i seg og jeg er fornøyd nok :)

Hvorfor jeg bringer dette opp (med 3mf-filen) nå, etter å ha eid og brukt printeren på nevnte måte i 6 år, er fordi jeg tenkte å se om 3mf var så mye bedre enn alle andre.

Hvorfor jeg ikke vil bruke .stl mer er fordi jeg er lei korrupte uprintbare filer med hull og miskalkulerte triangler i mesh'en. Meshlab sliter ofte med å lappe sammen filene jeg vil ha.. Ja, og Sketchup er "expert" på å keite til stl-filer. Thingiverse har jeg omtrent slutta å bruke pga mye dårlig design mellom gullkornene.
Når jeg tegner/designer selv, og "kødder det til", så får jeg klar beskjed i både OpenSCAD og DesignSpark Mechanic hvis fila ikke er "manifold". Dvs, dersom jeg bruker noe annet enn .stl..
Har full forståelse for at du ikke gidder å benytte et filformat som ikke funker.

Har googlet litt om de andre formatene, og ser at man særlig i 'Open Source' miljøet snakker ned stl og anser det som primitivt. Og de har nok rett i at formatet er enkelt. Men samtidig vil jeg tilføye at i programmene undretegnede har benyttet har stl filer aldri skapt problem av noe slag. Bør tilføye at printeren min også er enkel, med bare en dyse, og for egen del sier kjærringa at jeg både er enkel og vanskelig samtidig :redface (Skjønner ikke helt den kjærring logikken :lol: )
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Hmm, når jeg tenker meg om, jeg prøvde meg på Fusion360 for 2-3 år siden. Riktig som du sier, det var en gratisløsning, men jeg syntes det var litt komplisert :redface
Nå får en det ikke gratis lengere og billigste løsning er kr 100 pr måned..
Av 2d cad brukte jeg en gang gratisversjonen til d'assault, men den finner jeg heller ikke lengere. Så jeg bruker Librecad som gir .dxf og er kompatibelt med de fleste (auto)cad programmer. De kan importeres i både OpenSCAD og FreeCAD. FreeCAD er litt mer "hoops and loops" for å konvertere til "sketch", men beholder skala.
Amf (og 3mf) har absolutt skala definert mens stl ofte krøller skala siden den ikke tar hensyn til om en designer metrisk eller tommer. Så printene blir ofte 2,54 ganger større enn planlagt..

FreeCAD er vel det jeg har minst erfaring med av de jeg bruker og jeg har mer enn én gang sutret over at programmet nekter å la meg fortsette fordi et hjørne er "not defined". Men mye youtubing har hjulpet litt. Samtidig har jeg innimellom gitt opp og bare tegnet på nytt i Designspark.

Ja, kjerringa mi og har samme karakteristikk på meg og :redface

Summa summarium; tror jeg bare fortsetter med amf og obj filer ei stund til :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Problemer med Slic3r

Post by knutk »

Bikeridr wrote:Hmm, når jeg tenker meg om, jeg prøvde meg på Fusion360 for 2-3 år siden. Riktig som du sier, det var en gratisløsning, men jeg syntes det var litt komplisert :redface
Nå får en det ikke gratis lengere og billigste løsning er kr 100 pr måned..
Hm..
Logga meg på her: https://www.autodesk.com/campaigns/fusi ... -hobbyists for ca 1 mnd siden. Ikke noe problem enn så lenge. Tror lisensen må fornyes årlig, men det vet jeg for sikkert om 11 mndr.

Det tok noen økter å skjønne gangen i det hele. Programmet er web-basert. Men funksjonene funker. Hver gang, hele tiden...

Har ikke tall på hvor mye tid jeg har vasa bort på FreeCAD og funksjoner som virker av og til, for så ikke å virke.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Heh, ja - webbasert er noe jeg HATER. Vi har Office365 og et webbasert vedlikeholdssystem ombord her på jobb. Er jo totalt bastet, bundet og kneblet når nettet er nede. (Noe det ofte er her ombord).
Det betyr også at om jeg har et webbasert program på egen PC så funker det like håpløst elendig når jeg skal fikle på fritiden på kveldene. Er jo begrenset hva jeg har på egen telefon når jeg "roamer" hjemmefra..
Det får være nok at Adobeoakken gnæger om at den ikke finner nett..
Men, skal jeg bruke webbasert, da holder det med Tinkercad :thumleft

Men ja, FreeCAD er ikke helt lett å få grep om. Tenkte nå mest å lære å bruke det for å ha det på laptop'en. FreeCAD tar opp 400mb installert. DesignSpark Mechanic tar opp 2,5gb installert.
Med begrenset SSD så sparer man der man kan :)

Mulig jeg høres litt prinsippfast og sta ut med stl, men den siste fila jeg lasta ned fra thingiverse (batteriholder for Milwaukee greasepresse) trengte 127 "autorepair" i Meshlab før sliceren lasta den inn uten "artefacts".
Det kan jo ha vært dårlig design fra Sketchup, da :-k
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Problemer med Slic3r

Post by knutk »

Bikeridr wrote:Heh, ja - webbasert er noe jeg HATER. Vi har Office365 og et webbasert vedlikeholdssystem ombord her på jobb. Er jo totalt bastet, bundet og kneblet når nettet er nede. (Noe det ofte er her ombord).
Det betyr også at om jeg har et webbasert program på egen PC så funker det like håpløst elendig når jeg skal fikle på fritiden på kveldene. Er jo begrenset hva jeg har på egen telefon når jeg "roamer" hjemmefra..
Det får være nok at Adobeoakken gnæger om at den ikke finner nett..
Men, skal jeg bruke webbasert, da holder det med Tinkercad :thumleft

Men ja, FreeCAD er ikke helt lett å få grep om. Tenkte nå mest å lære å bruke det for å ha det på laptop'en. FreeCAD tar opp 400mb installert. DesignSpark Mechanic tar opp 2,5gb installert.
Med begrenset SSD så sparer man der man kan :)

Mulig jeg høres litt prinsippfast og sta ut med stl, men den siste fila jeg lasta ned fra thingiverse (batteriholder for Milwaukee greasepresse) trengte 127 "autorepair" i Meshlab før sliceren lasta den inn uten "artefacts".
Det kan jo ha vært dårlig design fra Sketchup, da :-k
Nå har jeg veldig begrensa med erfaringer fra Thingiverse. Har riktig nok lasta ned noen filer for å kikke på dem, og kjørt dem gjennom sliceren. De jeg har kikka på har åpna og latt seg bygge helt problemfritt. Men det er jo selvsagt ingen garanti for alt annet.

Det refereres mye til Open Source program. Jeg finner ideen rundt OS veldig interessant. Men mye av disse entusiastprogrammene har jeg dårlig erfaring med (som feks. FreeCAD), et fellestrekk er 'halvgjort'. Man tukler og tukler, og av og til funker de, av og til ikke. Enden på visa er at jeg styrer unna, så sant mulig.

Vi har nevnt Fusion 360. Jeg deler ditt syn på ulempene med web-basert program. Har lite erfaring med mobilt internett, men kan levende forstille meg at jobbing på sjøen ikke er optimalt i så henseende.
For egen del benyttes programmene kun hjemme, hvor nettet er greit. Og kan bare si, etter å ha benyttet Fusion i 1 mnd; man jobber MYE mer effektivt med Fusion 360 enn med FreeCAD. I tillegg til flere (og smartere) finesser ligger den store tidsbesparelsen i at man trenger bare å gjøre noe én gang. Funker på første forsøk, i stedet for å dalle i øst og vest.

Når du beskriver alt styret med stl-filer får jeg litt samme følelse. Ikke for å være ufin, men har du tenkt tanken at problemet ikke ligger i fila, men heller i programmet som behandler fila? Jeg skjønner at.stl formatet ikke er moderne, men for å være helt ærlig, informasjonen som skal formidles er også ganske så ukomplisert. Formatet settes i 3D design programmet, og fila skal kun formidle det ferdige produktet til Slicer, som gjør resten. Sliceren bryr seg ikke om hårfargen til utvikleren, ei heller skonummera til svigermor. Så selv om de moderne formatene sikkert kan levere mye mer info i fila bryr slicer seg ikke om det. Nå må jeg ta litt forbehold i den forstand at jeg kun har en enkel printer med ett hode. Kanskje forandrer informasjonsbehovet når jobben fordeles på 2 hoder.

Appropos slicer. Den du linket til, med flere muligheter til forandre parametere underveis kan kanskje ha noe for seg. Ser feks. at når jeg printer enkelte figurer i nylon vil krympingen forandre seg litt ettersom massen i figuren forandrer seg, og det samme med krymping vs avstand fra bunnplata. Således er en konstant ekspansjonsfaktor for hele figuren ikke bestandig optimalt. Men igjen, dette er problem som ikke løses gjennom annet filformat.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Neida, ufin er du ikke :D
Ja, og forresten, du bruker samme slicer som meg, da Cura bruker Slic3r i bakgrunnen. Min proprietære xyz gjør også det, men det er en krøplet versjon.

Ja, kan godt hende jeg lager meg selv problemer ved å hente modeller på thingiverse. Jeg bruker nå for det meste youmagine for modeller jeg ikke lager selv.

Ang stl og egenproduserte modeller i OpenSCAD har jeg egentlig hatt få problemer, men ved bruk av amf har jeg hatt nøyaktig ingen problemer. Ingen er som kjent færre enn få ;-)

Min printer har også bare én ekstruder, så det er ikke der problemet ligger. Men kan jo og hende all lobotomeringen har bittelitt å si.

Den jeg har er en Xyzprint DaVinci 1.0 Altså helt førsteutgaven. Blir å ha den helt til den kneler, men har ny på ønskelista. Spesielt siden min kun bare og eneste mulighet kan printe ABS. Intet annet. Dog, den printer 20x20x20cm :thumleft
Post Reply