Trenings topicen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Det stemmer Simen ;-)

Blander du dette med melk smaker det serriøst som sjokomelk! Det er fantastisk på smak. Så jeg vil på det varmeste anbefale dette produktet =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Trenings topicen

Post by Kriston »

Da var en pakke bestilt, så nå er det best at dette funker Lordshaft! :P
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Hehe... ja under riktige forutsetningene så fungerer det veldig bra ;-) Men ikke tro at du kan bygge muskler ved å bare drikke pulver ;-) hehe.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Trenings topicen

Post by Kriston »

Hmm, det var synd. Trodde dette var den perfekte måten å få store muskler uten å trene. :-k
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: Trenings topicen

Post by Simen H »

Har jeg forstått det riktig lordshaft så er du brannmann?

Hvordan er det yrket? Jeg vil bli enten politi eller brannmann etter vidregående, trives du godt? hvordan er lønnen sånn ca?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

\:D/ ja hadde det bare vært så enkelt ;-)

Det har kostet noen timer på treningsenter å nå mine mål. Men med den interessen jeg har for trening så ser jeg det på som vel verdt investert tid :)
Simen H wrote:Har jeg forstått det riktig lordshaft så er du brannmann?

Hvordan er det yrket? Jeg vil bli enten politi eller brannmann etter vidregående, trives du godt? hvordan er lønnen sånn ca?
Jeg var Brannmann i 3 år før jeg flyttet til bergen ;-)
Jeg trivdes veldig godt i yrket, men arbeidsplassen var så som så, da det er mange som jobber ilag og ikke alle går overens, og det henger igjen mye fordommer pga gamle folk vet alltid best virker det som ;-)

Lønna er for lav i forhold til rissiko og hva du faktisk gjør, men med ca 320.000 i året med såpass mye fri og fine vakter skal en ikke klage. Pluss at det er fullt mulig å ha to fulle jobber uten å slite seg ut.
Det er en veldig fin jobb, men krever veldig mye psykisk. Du må tåle veldig mye elendighet og til tider grusome opplevelser. Men tåler du dette er det en fantastisk jobb. Jeg ville mye heller blitt brannmann enn politi, da å være politi kan være mye mere belastende pga "alle" hater deg og vet at du er ute etter å ta de. Selv om det ikke nødvendigvis er slik.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: Trenings topicen

Post by Simen H »

Hmm, det er ikke helt lett assa..

brannmann virker som et mer spennende yrke, men jeg tenker at det kan være ganske helsefarlig.
Jeg liker å være fysisk aktiv så tror politi eller brannmann ville passet meg perfekt.

Mente du at man kan ha en annen jobb samtidig som man er brannmann?=
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Det er ikke så veldig mye mere helsefarlig enn andre jobber. Du er alltid pliktig til å bruke mye verneutstyr osv.
Ja når du jobber totalt 7 døgn i løpet av en måned og har 11 oppmøter på jobb, så er det fullt mulig å kombinere det med en annen jobb.
De fleste brannmenn er jo enten snekkere, elektrikere, bilmekanikere osv. Så praktisk bakgrunn er veldig greit å ha.

Men for ikke å spore helt av denne tråden, så kreves det en del av deg fysisk. I form av årlig fysiske tester og krav om å holde seg i form. Du er pålagt å trene på jobb, både styrke og kondisjon ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: Trenings topicen

Post by Mogen »

Faren min jobber som brannmann i Lindås og Meland brannvern, og trur han trives med det..
Det er såklart litt vanskelig og se masse av såra personer fra traffikkulykker og branner men han overlever trur eg :-k
Han jobber i full stilling i kommunen og dei har vel vakt hver 3'ie veke..
Er jo litt risikabelt som folk sei. Ein dag kom han heim nesten skalla og mesteparten av øyenbryna svidd av.. men det vokste heldigvist ut at :lol: (ikkje at det er det verste som kan skje..)
User avatar
Kilamor
Posts: 240
Joined: 29 Jan 2008 17:22
MC: Suzuki GSXR 750 K6
Location: Trondheim
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by Kilamor »

LordShaft wrote:Desverre så er fedme blitt ett kjempe problem i dagens samfunn!

Å det koster ganske mye skattekroner i sykdommer som skyldes fedme og den driten det fører med seg.
Å mange vil bruke unnskyldninger om at de har stoffskifteproblemer eller rett og slett ikke klarer å gå ned i vekt. Da det er faktisk en veldig liten prosent av dagens overvektige som faktisk har ett slik problem. Det største problemet er at de faktisk er LAT! og ikke gidder.

Men ikke alle klarer å prioritere like godt som andre, eller har like god tid og finner det vannskelig å gå ned de nødvendige kilo! Men som sagt. Vil man, så klarer man!

Samme med folk som sir de ikke klarer å slutte å røyke! Tull! alle klarer det de må klare eller vil klare! :-k

Tjaaaa. Sluttet å røyke august `07 og har gått opp ca 10 kg siden da pga. økt matlyst! Nå har jeg trent nesten like lenge, begynte å trene to uker etter jeg sluttet :) Så håper noe er blitt til muskelmasse, hehe.. Men helt seriøst så bruker jeg skinndressen som "mål" for hvor tjukk jeg tillater meg selv å bli ;)

Fettprosenten er på ca 30%, så ja... rund og go! (men nå må kroppen slankes litt skal skinndressen kunne komme på 1 mai)

Men synes nå folk skal trives med seg selv før de tenker fedmeproblem.. Så lenge man er aktiv og tykk er alikevel sannsynligheten for hjerte- kar sykdommer lavere enn om man er tynn og inaktiv :)
#Suzuki GSXR 750, K6
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Selvfølgelig :) En skal trives med seg selv, men nå mener jeg ikke folk som er rund og god! Heller de som faktisk er et stykke over dette. De som er virkelig feit! Langt over hva kroppen "tåler"
Det blir bare flere og flere av de, å det er fryktelig synd... :?

Jeg vil tørre å påstå at det er sunnere å være litt over å trives, enn å stresse med å komme ned i vekt hele tiden! Det kan ta kraftig på for både psyke og indre organ!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Trenings topicen

Post by Scotty »

Har ikke trent på en stund nå, var tidligere i dag og trente armer og bryst. Så var det det med å tøye ut da, hm, nei det glemte jeg nok. Vondt å bevege på seg :lol:

Men er det noen som har noen treningstips til meg? Tenker øvelser/enkle matretter / hva jeg skal spise før og etter treninga... osv
Det jeg sikter til et lavere fett prosent, da jeg har alt for mye fett på kroppen. Samt at brystmuskelen trenger mye mer trening enn det den får nå.
Det er egentlig de to tingene som trenger oppmerksomhet nå.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Du bør spise ofte og regelmessig!
Spis hver 2 eller 3 time gjennom dagen, og ikke spis noe som helst etter klokken 9 på kvelden! Dette får igang forbrenninga di samtidig som kroppen din får rikelig med næring gjennom dagen og ikke "reserverer" noe til "dårligere" tider.

Vil du trene vekter så anbefaler jeg deg å trene alle musklene like mye, du kan legge til ei ekstra bryst økt i uka, men da trener du lett og mange repitisjoner.
Jeg selv sliter med brystmusklaturen, får den liksom ikke like sterk eller stor som resten. Derfor tar jeg perioder på 6 - 8 uker med 2 bryst økter i uka. 3-4 uker vanlig før jeg kan ta det samme igjen.

Gode Bryst øvelser er Skrå hantel press, Benkpress (enten i benk eller med hantler), Hantel Flyes, eller Flyes i kabel maskin. Og gjerne Pec Dec som en siste øvelse! Varier mellom øvelsene, men ta alltid en basisøvelse på hver muskelgruppe.
Min favoritt er uten tvil Skrå Hantel Press :)

Enkle måltider....
Kyllingfile i wraps, med grønnsaker.
Kylling og Ris, med grønnsaker
Biff/Kjøtt og Ris med grønnsaker.
Boks med tunfisk
fullkorn brød eller knekkebrød med det du måtte ønske av pålegg
Matprat.no ;-)
Ja der er mye!! Men som mellom måltid (kjapt måltid) mellom lunsj og middag eller frokost og lunsj. Banan (karbohydrater) yoghurt (karbohydrater) litt nøtter, boks med kesam osv osv

Mange mener at karbohydrater er den store synderen og du må kutte ut dette for å gå ned i vekt/fettprosent...Vel dette er tull.
Du må ha i deg karbohydrater for å få energi! for mye energi er ikke bra, da dette blir lagret som reserver i kroppen (fett) Kort forklart ;-)
Kroppen kan sees på som en kakkel ovn. Jo mere du hiver innpå av ved ved forbrenning jo varmere og bedre brenner det.

Noe annet du lurer på, bare spør ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Trenings topicen

Post by Winalot »

Kroppen har behov for både karbohydrater, fett og proteiner. Karbohydrater kan derimot kroppen syntetisere på egenhånd i leveren (fra fettlagrene), men vær obs på at de som prøvde dette hos oss opplevde nedsatt energi til trening...!

Dette med kosthold er en sak som er mye omdiskutert, og fagfolk er høyst uenige om hva som er best til enhver situasjon. Min erfaring er at variert kosthold sammen med riktig trening er nøkkelen til en sunn kropp :)

Hvis det er noen fysiologiske spørsmål kan dere godt bare spørre. Hvis jeg ikke vet det, har jeg muligheten til å spørre mine forelesere da mange av disse er kostholdseksperter...
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Jeg har selv erfart "smertelig" hva det vil si å trene med for lite karbohydrater i kosten. Da jeg skulle "deffe" for å få ned fett% til det minimale, ble jeg rett å slett sjuk. NULL overskudd og ble sliten bare jeg så en vekt eller hørte snakk om trening.....

Det er mange såkalte "eksperter" der ute som mener at deres diett er best! :roll: Men min erfaring med x antall år med både trening og muskelbygging har jeg kommet fram til at ingen ting er bedre enn variert kosthold til faste tider på dagen!

Mange velger å hoppe over frokost!! de er ikke sulter, dårlig apetitt når de er trøtt osv.
Vet dere at over 70% av alle overvektige hopper over frokosten!?
Når du sover forbrenner du en del kalorier, som du er "skyldig" kroppen for å fungere optimalt om morningen. Selv om det kanskje er vanskelig å få ned så er frokosten DET VIKTIGSTE måltidet!!

For de som vil ned i vekt (dette er ett veldig feil begrep å bruke) spis regelmessig, små måltider og oftere. Kutt ut småspisinga og ha en spisedag i uka!
Ha en dag i Uka hvor du unner deg bare godt (moderate mengder) bryt fra den ellers så faste rutinen du har resten av uka. Dette sjokkerer kroppen å gjør det vanskeligere for den å tilpasse seg "rutinene" som den er så flink til...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply