Trenings topicen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trenings topicen

Post by Tommas »

Imponerende saker :thumleft

"400 pound mindreading boaconstrictor"... Jeg kan kjenne igjen den beskrivelsen 8)

Jeg hadde "gleden" av å få lov å bryne meg på en av de bedre jiu-jitsu gutta i Litauen for 15 år siden. Den gang var kiloene mine plassert litt bedre, styrken var god og jeg hadde faktisk kondis. Jeg hadde vel ca 10 kg overtak på ham, og var den eneste som turte noen runder på gressplenen utenfor hytta vi var på. Fikk godt med respekt bare av det 8)

Fyttihelvete for et åleglatt monster å få i bakken, og for en melkesyreflom det ble etter kort tid. jeg var HELT overbevist om at han hadde fire armer, og på toppen var alle armene hans av stålwire og hadde 2 meter rekkevidde! Til slutt måtte jeg ta i absolutt alt jeg maktet for å gjøre en noenlunde god figur, og det holdt akkurat til å bli kompis i vodkafylla etterpå :lol:

Tror ikke han la inne de siste girene for å si det forsiktig.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

BJJ, å kunsten det er å utøve dette på høyt nivå er helt eksepsjonelt. Jeg får selv høre ofte at jeg har styrken og tyngden på min side, men når du treffer noen som er god teknisk (eller bedre teknisk) så føles det akkurat som du beskriver.

Jeg har sjeldent følt meg så avkledd å pudding som når noen av de gutta ruller deg rundt å knytter knuter på deg på gulvet :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trenings topicen

Post by Tommas »

Det er deilig å vite at jeg nå er 40+ med god margin, sedat kontorist og sjansene for å måtte leke med slike folk er minimal 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Hahaha. hva skal jeg si da som oppsøker dette daglig, frivillig og betaler penger for det :lol:

Neida, det er utrolig gøy å trene noe som en aldri blir utlært i. Noe som ikke krever at du er "best" samt gir deg konstante utfordringer. Å du holder deg selvfølgelig i fantastisk god form :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Trenings topicen

Post by MowZ »

Nå er det lenge siden jeg har vært her inne på forumet men kan si litt om treningen.

For noen mnd siden satte jeg meg et mål om 500kg i styrkeløft, altså benk, bøy og mark. Foreløpig ligger jeg på 470 totalt uten å ha makset på en stund med 120kg i benk, 150kg i bøy og 200kg i mark. De siste 30 kiloene må jeg si kan ta litt tid men ønsk meg lykke til :thumleft
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Hvilken kroppsvekt ligger du på? 500 totalt burde gå lett med litt ekstra punch i matveien :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Trenings topicen

Post by MowZ »

LordShaft wrote:Hvilken kroppsvekt ligger du på? 500 totalt burde gå lett med litt ekstra punch i matveien :thumleft
Ligger nå på 87kg.

Lett faktisk :-) Ja har du noen tips? For det virker ikke lett ;-) Har ligget omtrent på samme nivå en stund nå etter å ha økt ganske mye, så prøver å mikse opp programmet litt. Man kommer vel til et stadiet hvor ting begynner å trenge mye effort for mindre økninger....
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trenings topicen

Post by Tommas »

For alt for mange år siden, når jeg likte å løfte på tunge ting, så ble jeg anbefalt å ta et par mnd hvor jeg byttet drastisk på antall repetisjoner/vekter fra uke til uke. Dette for å dytte gjennom et platå. En uke så ble alt kjørt 12-15 reps med tilsvarende reduserte vekter., neste uke alle øvelser 4-6 reps med tunge løft.

Husker i det minste at det gjorde underverker for å "perse" i diverse øvelser, og ble anbefalt av gutta som drev med styrkeløft i lokale klubben.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Trenings topicen

Post by MowZ »

Tommas wrote:For alt for mange år siden, når jeg likte å løfte på tunge ting, så ble jeg anbefalt å ta et par mnd hvor jeg byttet drastisk på antall repetisjoner/vekter fra uke til uke. Dette for å dytte gjennom et platå. En uke så ble alt kjørt 12-15 reps med tilsvarende reduserte vekter., neste uke alle øvelser 4-6 reps med tunge løft.

Husker i det minste at det gjorde underverker for å "perse" i diverse øvelser, og ble anbefalt av gutta som drev med styrkeløft i lokale klubben.
Ja det er det jeg mener med at jeg har prøvd å mikse opp litt. Har ikke prøvd drastisk fra uke til uke men har en "lette" uker fra tid til annen. Endrer også øvelser, selvom basisøvelsene ligger der så blir støtteøvelsene/tilleggsøvelsene endret.
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Ja, være konsekvent. Bruke tid og ikke "kjenne på formen" når du skal prøve nye pers løft. Du må sette opp et program som gir deg mer styrke i gitte øvelser, og være tro til dette! Uavhengig av hva sidemannen løfter. Å bryte opp treningen med lett uker fungerer for noen. Men har du som mål å øke i løftene dine må du ha stål disiplin, spise godt, sove godt og ha et langsiktig treningsprogram :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Trenings topicen

Post by MowZ »

Det jeg har erfart etter mange år med trening er at det viktigste er å ha kontinuitet, i den forstand at man holder det gående og klarer og komme seg på trening også de dagene man ikke har lyst eller energi. Også liker jeg den tanken med at man skal alltid gå ut av gymmen å gjøre noe bedre enn man har gjort tidligere. Altså går ikke en øvelse som ventet og man er litt skuffa så skal man inkludere noe annet i løpet av økten som gjør at du har forbedring og øker motivasjon.

Man kan ikke bare øke og øke og øke. Man må ta de platåene som kommer og kjempe seg gjennom ved kontinuitet. I hvor stor grad man skal endre øvelser og mikse opp blir veldig vanskelig å svare på og veldig individuelt.

Hvis du mener jeg skal være tro til et program som gir økt styrke så vil jo det si at jeg bare skal fortsette å trene som jeg har gjort.....

Vet ikke helt om jeg forstod deg men jeg vil ikke si meg enig i at man ikke skal kjenne på formen og lytte til kroppen, mulig du mente det på en annen måte?

Basisen med kalorioverskudd, disiplin, nok søvn og restitusjon er jeg helt enig i.

Hva mente du med punch i matveien?
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Jeg vet ikke hvordan du har lagt opp treningen din, men det er alltid fornuftig å få andre, kanskje en PT eller lignende til å gløtte med friske øyner på et program om du har hatt det lenge!

Man skal helt klart lytte til kroppen, men jeg ser så utrolig ofte at mange skal løfte tungt på de gode dagene også nesten ikke løfte på de tunge dagene, også forstår de ikke hvorfor de ikke får framgang!

Punch i maten er å suse på med kalorier! Skal en løfte tungt, må kroppen ha masse energi, å det går som regel utover fettprosenten! Det er en grunn til at styrkeløftere er feit
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Trenings topicen

Post by MowZ »

LordShaft wrote:Jeg vet ikke hvordan du har lagt opp treningen din, men det er alltid fornuftig å få andre, kanskje en PT eller lignende til å gløtte med friske øyner på et program om du har hatt det lenge!

Man skal helt klart lytte til kroppen, men jeg ser så utrolig ofte at mange skal løfte tungt på de gode dagene også nesten ikke løfte på de tunge dagene, også forstår de ikke hvorfor de ikke får framgang!

Punch i maten er å suse på med kalorier! Skal en løfte tungt, må kroppen ha masse energi, å det går som regel utover fettprosenten! Det er en grunn til at styrkeløftere er feit
Ja det er klart det sikkert kan være lurt men er en stå jævel og så skal klare meg sjøl. Fokusert mye på å få til øvelsene riktig, kunne isolere muskelgrupper og ikke "jukse".

Man vil jo ikke klare å løfte like tungt på de tunge dagene men hvis du mener intensiteten og at man kjører samme program men reduserer vekten etter formen så er jeg enig.

Det er jeg fult klar over ja, men samtidig skal det ikke bli noe feiting her selv om det er godt med kalorioverskudd i planen, det er uaktuelt :-)
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Uten å påstå noe som helst, så kan jeg bare bruke meg selv som eksempel! Jeg trente mange øvelser feil i over 10 år. Jeg hadde sett hvordan andre gjorde det, sett klipp på nettet og undervist meg selv. Selv om det bare var små pirk, så gjorde korrekt løfteteknikk meg smertefri og ga meg økning i nesten alle øvelsene.

Så å la seg guide av noen som virkelig kan det, kan gjøre stor forskjell :thumleft

Selv har jeg siste årene kommet meg helt ut av den "styrke" treningen. Hva faen skal en med slike løft (som jeg hadde) når man ikke kan bruke det til noe. Samtidig som det gikk hardt utover psyken min. Ikke at jeg slet på noen måte, men jeg ble avhengig av å trene, alt for fokusert på kosthold og klarte ikke å ha et avslappet forhold til det.
Jeg har aldri hatt så god form, vært så sterk og hatt så lite skader/smerter i kroppen som de siste årene. Men jeg tar mindre i benk/bøy/mark/press osv :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Trenings topicen

Post by freddy123 »

Meg på gymmen....

Image

Men fra spøk til alvor her, jeg har prøvd å komme igang med litt trening nå som jeg sluttet med å ha mye fysisk aktivitet iforbindelse med jobbskifte for 1 år tilbake, jeg merker at jeg er blitt litt feitere og dårligere form...

Men så blir det hektiske uker på jobb innimellom med overtid som gjør at en må prioritere jobb fremfor trening og da etterpå er det så sykt tungt å komme igang igjen føler jeg...

Men det er vel ikke så mange tips å få der annet en å pelle den jævla ræven ut og fortsette med treningen....


Sent from my iPad using Tapatalk
Post Reply