Blåtur med Bimma og Ragnhild

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by knetrom »

Er imponert over hvor flinke dere har vært å få med dere alle de bra veiene på vestlandet! Forventet flere ganger at neste linjen ble "så tok vi strake veien til Bergen", mens det i stedet sto (mellom linjene riktignok) "så kjørte vi stikk motsatt vei og fikk med oss noe mer fin natur" :D
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by Ragnhild »

Knetrom
Er det noen strake veier til Bergen? :-#
Blåtur er blåtur, og da vet man ikke hvor man havner, før man plutselig er der 8)

Neida, Ørkendyret og Bimmer'n blir nok å innta Bergen en gang, men om det blir i samlet flokk og når :smt102

Hyggelig at dere likte turreferatet vårt. Vi hadde en kjempefin tur og ble tidlig enige om at vi ville lage et felles referat og legge ut på nettet. Forhåpentligvis til like stor glede som vi har hatt av turen og til inspirasjon for andre.

:) Ragnhild
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by Hchaugen »

Vanvittig bra! Ble helt jo hekta på å få med meg slutten jo.
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by Bimma »

Hyggelig å se at noen av dere stter pris på referatet vårt. Tuuusen takk. :D

Siste del av turen min fra Rosendal tilbake til Drammen kommer snart.......

.....men akkurat nå er jeg på farta på en ny "Blå-tur", denne gangen sammen med Jalmar. I skrivende stund er vi i Falun. Nå skal vi bare innta en rask frokost, deretter setter vi kursen videre østover....tror jeg... :-k . Vi vet aldri hvor vi havner før syklene er parkert for kvelden. En aldeles fortreffelig måte å reise på. Kjører etter vær og vind og innfallsmetoden. =D>

Tipper vi havner et eller annet sted ute ved kysten, enten nord eller syd for Stockholm. \:D/

Fortsettelse følger...... ;-)
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by tshansen »

Det går ikke an å ikke sette pris på så utfyllende og inspirerende tur referat! Ragnhild skriver på en utrolig fengende måte, noe jeg har sagt mange ganger før...

Gleder meg til å se mere av disse, det gjelder både ragnhild og deg bimma =D>

God tur videre Bimma, og hils Jalmar :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by knetrom »

Ragnhild wrote:Knetrom
Er det noen strake veier til Bergen? :-#
Mer strake enn de dere tok hvertfall ;) Men da er det ikke blåtur, riktig det!
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by Ragnhild »

LordShaft wrote:Det går ikke an å ikke sette pris på så utfyllende og inspirerende tur referat! Ragnhild skriver på en utrolig fengende måte, noe jeg har sagt mange ganger før...
:oops: Takk, Shaft. Alltid hyggelig med komplimenter :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by Bimma »

Endelig kommer noen ord og bilder fra siste del av Vestlandsturen med Ragnhild og JonJon.
TTT (Ting Tar Tid), men bedre seint enn aldri.... :lol:


DAG 3:

ROSENDAL – HAUKELI – RJUKAN – DRAMMEN


Etter en hvilepause i Rosendal bar det videre hjemover mot Drammen og de siste forberedelser til bursdagen min. Været var utrolig flott og jeg storkoste meg der jeg suste innover langs fjorden igjen og satte kursen mot Odda for å kjøre videre østover over Haukelifjell.

Image
Turen fra Rosendal til Drammen var på 37 mil


Image
Her bærer det innover fjorden fra Rosendal i retning Odda

Image


Image
Jeg tok en liten stopp ved Furebergfossen på vei innover langs fjorden. Bimmern har en tendens til å tiltrekkes av rennende vann, for så å slakke på farta og stoppe helt opp for en liten litt....hehe :lol:


Image


Image
Låtefossen i Oddadalen er ”kongen” blant fossene. Dette er en tvillingfoss, men på bildet har jeg bare fått med den ene fossen.... :-J
I denne særpregede dalen ligger fossene som perler på en snor innenfor en avstand på 10 km: Tjørndalsfoss, Strandfoss, Vidfoss, Espelandsfoss og Låtefoss, som alle er evig vernet.


Image
Flere flittige veiarbeidere var å se. Alltid hyggelig å slå av en prat med disse gutta. :smt045


Image
Her har jeg passert Røldal og er på vei over Haukelifjell


Image


Image
Jeg koste meg i sola med niste og lå lenge i gresset og beundret utsikten sammen med resten av familien…. ;-)


Image
Det var flere som var ivrige etter å fylle minnebrikka. Men disse gutta hadde ikke engang tid til å gå ut av bilen. Etter et kjapt trykk på avtrekkeren spant de videre over fjellet. :shock:


Image
Mer veiarbeide var i vente, og her ble jeg stående en stund og vente på følgebil. Jeg fikk en lang og hyggelig prat med mannen med stopp-skiltet


Image
Han tok også et bilde av meg, NOE fornuftig måtte vi jo finne på mens vi venta…hehe 8)


Image
Nå har jeg kommet meg opp på fjellet


Image


Image
RV 362, Myllargutvegen, går fra Haukeli til Nutheim. Denne gangen valgte jeg å kjøre den fra Haukeli til Rauland, der jeg videre fulgte RV 37 over Raulandfjellet til Rjukan. Myllargutevegen var i dårlig forfatning og mye veiarbeide pågikk. Har tro på at den blir ferdig i løpet av sommeren og gleder meg til en fin tur her i 2010.

I 2008 kjørte jeg Myllargitvegen fra Rauland til Flatdal, og i september 2009 kjørte jeg denne biten fra Flatdal til Rauland sammen med Geir i klubben. Her er veien veildig bra, og denne strekningen anbefales på det varmeste. Her finner man et vakkert stykke norsk natur sammen med en fantastisk MC-vei...!! :thumleft
HER ligger det noen bilder fra denne turen i bloggen til Geir.
Og HER har han laget en liten videosnutt fra turen. :D


Image
Myllarheimen


Image
Myllarguten


Image
Det var en del veiarbeide østover langs RV 362. Noen steder var grusen veldig løs, men det var bare å la det stå til..... :D


Image
Jeg nærmer meg Rauland
Her er det ingen trafikk, flott mc-vei og vakker Telemark-natur... :D


Image


Image
Rauland er ei lita fjellbygd i Vinje kommune i den nordlige delen av Telemark fylke.
Rauland ligger idyllisk i ca.700 meters høyde, rett ved Hardangervidda nasjonalpark, omgitt av fjell, skog, små og store vann.


Image
RV 37 over Raulandfjellet
Ikke la dere lure av den rette fine veien.....her er det humpete :-k


Image
Jeg nærmer meg Rjukan, her er Vemork


Image
Vemork


Image
Her er Rjukan passert og Gaustatoppen skimtes i bakgrunnen


Image
Gaustatoppen lå badet i kveldssola. Vakkert..........sukk......... :smt049


Image
Jeg måtte ta en stopp og hilse på noen av de lokale innbyggerne. Dette var noen riktig så hyggelige og sosiale telemarkinger 8)


Image
Det ble også en liten stopp på Mæl stasjon ved Tinnsjøen
DF Ammonia skimtes i bakgrunnen


Image
Det begynte å bli sent på dagen, og jeg satte opp farta. Ferden gikk videre forbi Bolkesjø, ned Jondalen til Kongsberg og deretter strake veien hjem til Drammen. Det ble ingen flere stopp på turen og jeg parkerte trygt hjemme i gården sent på kvelden. :D

Tusen takk til Ragnhild og JonJon for en uforglemmelig tur..!

:smt023
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by KiM »

Vil...ha...vår...nå...

Takk for hyggelig lesning! :)
ingen KiM, ingen kos
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by tshansen »

=D>
Kjempe.... takk takk! Dette var flotte greier (som vanlig) Kom gjerne med mer ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Markn01
Posts: 24
Joined: 23 Sep 2008 19:34
MC: SUZUKI GSX-R 1000 K9
Location: MOSJØEN

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by Markn01 »

forfriskende å lese dette. Ser at jeg kan dra nytte av dette på min første(!) :roll: mc tur i mitt liv! Gleder meg til å se mer! :D
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by bzzlink »

Vet at dette skjedde for en stund siden, men.... (Holy thread resurrection Batman)
Ååååh, som jeg lengter etter sommer nå. Det var utrolig gøy å lese tureferatet, tusen takk for at dere tok tiden til å legge igjen tips til oss andre.

Det er første gang jeg har hørt begrepet blåtur. (Trodde det betød å stikke til Hønan Agda, just google it, mulig det er før internt, nevermind)

Forfriskende å se at det faktisk går an å kjøre litt rundt i Norge, uten å bli totalt flådd på overnatting også, det gir meg litt mer guts til å gjøre det samme. Siden det nå har vært 2 relativt begredelige sommere, så kan vi jo håpe på at 2013 gir værmessig sjanse til å oppleve det fantastiske landet jeg bor i, fra motorsykkelen.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Blåtur med Bimma og Ragnhild

Post by supermons »

Blåtur er vel et ganske vanlig begrep for motorsyklister? Arrangeres vel av en del forhandlere for deres kunder, sånn typ møt opp og bli med uten å vite ruta på forhånd.

Kommer straks en norsk film på kino som heter Blåtur. Er ikke en blåfilm :P
Post Reply