Turmat og oppskrifter

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Turmat og oppskrifter

Post by DrGreve »

Brune bønner ala skipsfrokost.

På norske skip ble det til frokost hver onsdag servert brune bønner og bacon. Dette er mat som setter seg som en murstein i magen og du går mett i flere timer etter :thumleft

Jeg koker 2 esker med tørrbønner i slengen og de kjøpes på Rema.
Legg de i vann i 12 timer, husk at vannet skal dekke bønner hele tiden og det er mulig du må etterfylle hvis du har brukt en liten kasserolle.
Sil av vannet i et dørslag med lunkent vann fra springen og tilbake i kasserollen. Ha i vann som dekker bønner akkurat. Kok opp og la det småputre helt til bønnene skiller ut masse. Fyll på vann etterhvert slik at det dekker akkurat men ikke etter at bønnene begynner å avgi masse.
Da har du i tomatpurrè som fargestoff, 4 korker edikk (35%) og 4 spiseskjeer honning (sukker kan brukes) slik at du får den sursøte smaken. Finjuster med edikk og honning til du finner din personlige smak og krydre til med salt og pepper til du er fornøyd.
Og nå kommer trikset, stek opp en panne med baconterninger, bruk kvalitetsbacon, og du heller fettet fra stekingen i kasserollen. Det er det som gir den skikkelige sjømannskosten du husker :)
Hiv alt i en ildfast form og dekk over med alumimiumsfolie. Sett steikovnen på 140gr og la det bake til du er fornøyd med konsistensen på bønnene, flere timer :thumleft

Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Turmat og oppskrifter

Post by DrGreve »

Reindeer Curry.
Før du drar på langtur, kok opp 3 dl vann og bland i 3 buljongterninger og ha i 1 dl soyasaus, 2-3 dl østerssaus og smak til styrken med chilisaus og smak til med salt og pepper og gjerne litt hvitløk. La dette koke i 10-15 minutter før du setter det til avkjøling.
Når det er kaldt nok heller du det på en flaske med tett kork og tar det med på tur. Denne holder i dagesvis.
Når d blir sulten på tur kan du kjøpe en eller 2 poser reinskav (avhengig av hvor mange dere er) eller en ytrefilèt av svin og en eller 2 poser med wok-grønnsaker. Velger du ytrefilèt av svin skjærer du den i tynne skiver.
Kjøttet freses raskt i en skikkelig varm panne og hiver over i en kasserolle.
Gjør det samme med grønnsakene, men dette er strengt tatt ikke nødvendig hvis det skal gå veldig raskt. Da kan du ha grønnsakene rett i kasserollen.
Fyll på ønsket mengde med "essensen" du har med på flaske i kasserollen og la det putre til alt er mørt nok.
Serveres med ris eller potetstappe av posetypen, velg den som er med melk, slik at du slipper å drasse på en pakke melk :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Turmat og oppskrifter

Post by DrGreve »

Finnbiff på mc-tur

Finnbiff er overraskende lett og raskt å lage på tur, i løpet av 15 minutter har du en eksklusiv middag på enhver rasteplass.
Det kreves dog at man hopper over enkelte ting i prosessen som man gjør heime. Sopp skal egentlig kuttes opp og brunes på relativ høy varme i en panne, men hopper man over bruningen av sopp så går det raskere.
For 4 personer trenger du 1 pose reinskav som inneholder 400-500gr reinskav, er dere flere så kjøp 2 poser.
Dette brunes raskt i en panne med smør eller olje. Jeg bruker å ha med meg flytende melange. Er pannen liten må du gjøre det i flere omganger.
PS, husk å ha flasken med flytende melange over i en brusflaske med tett kork før du drar hjemmefra så slipper du gris i topp-boksen :)
Ha kjøttet i en kasserolle og ha i 250 (4 pers) 500 gr (flere enn 4) fersk sopp som er skivet opp. Gidder du ikke det, så finnes det hermetisert sopp på butikken.
Bland i 1 eller 2 dl vann og 3 eller 6 dl rømme og salt og pepper. Salt og pepper finner du på alle gatekjøkken og veikroer.
Det skal egentlig være bacon, brunost og knuste einebær i denne retten, men man er jo på tur for f... :)
La det putre i 10-15 minutter og server med potetstappe av posetypen, bruk den med melk så slipper du å drasse på en pakke melk :)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Turmat og oppskrifter

Post by Flanker »

Morsom tråd, og et par av disse rettene høres fortreffelige ut! [emoji106]
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Turmat og oppskrifter

Post by Trondgv »

Ikke dumt dette her. Selv har jeg gått for loff, bønner, egg og bacon på tur. Og selvsagt en reinsdyrsnabb eller tilsvarende til øla på kvelden :thumleft
Mulig jeg tar det et lite steg videre med matlaging, er gøy når det er til seg selv. :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Turmat og oppskrifter

Post by Palma »

Image
godt eksempel på god turmat på Busastrand. Før dette ble hovedretten servert, karbonader, poteter og grønnsaker. Ypperlig turmat. Etter middag ble det både kaffe konnjakk og wischej... [emoji106] [emoji12]

Sendt herifra!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Turmat og oppskrifter

Post by ojda »

Nei, nei, nei [-X Det blir jo fryktelig mange kalorier da :-k
Uff vi får håpe det går bra 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Turmat og oppskrifter

Post by Palma »

Vi må på med noe carbon på sykker'n så går det bra

Sendt herifra!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Turmat og oppskrifter

Post by tshansen »

Ja jeg så dere hadde samling med Busa kvelden før treffet! Busastranda skuffer aldri! Er det jordbær og sånn limesukker sak jeg ser på bordet der?? [emoji7]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Turmat og oppskrifter

Post by Palma »

Stemmer det Lordn. Jordbæra er tidlig på Busastrand, skyldes kanskje hjertevarmen der [emoji106]

Sendt herifra!
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Turmat og oppskrifter

Post by Lasse Liten »

Min anbefaling til turmat anbefales på det sterkeste og er intet mindre enn ferskt brød hver frokost (morrabrød teller ikke).
Oppskriften finner du i link under. Har brukt denne oppskriften siden jeg var 16 år gammel og mønstret på Sjøheimevernets ungdomsgruppe på Haakonsvern, og ble straks populær av å kunne befri mine kamerater fra feltrasjoner og hard mage.
Jeg elter deigen oppi posen, og sparer på denne måten all oppvask. Lager porsjonspakninger+ 50% slik at jeg har en liten blings til lunsj også.
Om du ikke har med primus og panne kan du steke det på bålkanten el. lignende.
http://www.tursiden.net/2010/06/pannebrod/
Pålegg er selvfølgelig fritt, men på langtur er det langsom energi som teller, jeg går stort sett for en leverpostei eller Jædersylte, det tar lite plass og har du et sånt plastlokk har du pålegg for noen dager i tett forpakning.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Turmat og oppskrifter

Post by DrGreve »

DrGreve`s tur-suppe :)
Denne serverte jeg som kveldsmat i Skiippagurra på NN-turen.
Denne lages av seg selv når du har fått vannet på kok.
Til 2-4 personer
3-4 buljongterninger
1 pose lapskausblanding (kan kjøpes på enhver kolonialvarebutikk)
Salt og pepper etter ønske.
Vann nok til å dekke over ingrediensene.
Valgfritt, rask-kokt kjøtt eller pølser. Eksempler på rask-kokt kjøtt er reinskav, kylling eller kalkunfilè og ytrefilè av svin. Jeg bruker mest reinskav eller ytrefilè av svin og blander inn pølser når jeg er på tur. Kjøtt og pølser kuttes opp i passende terninger.
Kokes opp til grønnsakene har blitt møre.
Serveres gjerne til brød, loff eller flatbrød sammen med smør.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: RE: Re: Turmat og oppskrifter

Post by quattrokim »

Lasse Liten wrote:Min anbefaling til turmat anbefales på det sterkeste og er intet mindre enn ferskt brød hver frokost (morrabrød teller ikke).
Oppskriften finner du i link under. Har brukt denne oppskriften siden jeg var 16 år gammel og mønstret på Sjøheimevernets ungdomsgruppe på Haakonsvern, og ble straks populær av å kunne befri mine kamerater fra feltrasjoner og hard mage.
Jeg elter deigen oppi posen, og sparer på denne måten all oppvask. Lager porsjonspakninger+ 50% slik at jeg har en liten blings til lunsj også.
Om du ikke har med primus og panne kan du steke det på bålkanten el. lignende.
http://www.tursiden.net/2010/06/pannebrod/
Pålegg er selvfølgelig fritt, men på langtur er det langsom energi som teller, jeg går stort sett for en leverpostei eller Jædersylte, det tar lite plass og har du et sånt plastlokk har du pålegg for noen dager i tett forpakning.
Har du sånn ca mengde på 1 porsjon for late folk som ikkje gidder å teste sjølv?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Turmat og oppskrifter

Post by tshansen »

DrGreve wrote:DrGreve`s tur-suppe :)
Denne serverte jeg som kveldsmat i Skiippagurra på NN-turen.
Denne lages av seg selv når du har fått vannet på kok.
Til 2-4 personer
3-4 buljongterninger
1 pose lapskausblanding (kan kjøpes på enhver kolonialvarebutikk)
Salt og pepper etter ønske.
Vann nok til å dekke over ingrediensene.
Valgfritt, rask-kokt kjøtt eller pølser. Eksempler på rask-kokt kjøtt er reinskav, kylling eller kalkunfilè og ytrefilè av svin. Jeg bruker mest reinskav eller ytrefilè av svin og blander inn pølser når jeg er på tur. Kjøtt og pølser kuttes opp i passende terninger.
Kokes opp til grønnsakene har blitt møre.
Serveres gjerne til brød, loff eller flatbrød sammen med smør.
Også kjent som betasuppe på vestlandet. En kulinarisk opplevelse
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Turmat og oppskrifter

Post by tshansen »

Å for The record! Jeg tar en doktor i dag [emoji23]

Kan lages rikelig, å fryses ned i porsjon pakker for å ha med på tur

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply