Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Toven »

Image

Helt glemt å kjøre en bilde-dump, med mer eller mindre litt tekst fra siste lille utflukt!
Det er jo meget poppis med reisereferat, men nå har det gått noen dager slik at tastaturet ikke går så lett som det hadde gjort om reisen hadde vært rykende fersk! Gjør et smått forsøk, så om èn sjel syntes det var artig er jo det moro :D

Begynner med oppstart fra Holmestrand, aka Blom’s resident (Tjukk MC styremedlem). Her står da syklene klare for avgang!
Image
Image

Turen gikk stille og rolig for seg oppover mot Lampeland, hvor det ble fortært ei kaffetår og sjokoladeboller!! 8)
Image
Her ble også stasjonens toalett grundig testet og loggført av Tjukk MC’s bajseansvarlige, altså undertegnede, hvor fasilitetene fikk karakteren meget godt på utførelse, hygiene, lukt og sittekomfort! Anbefales en stopp her altså på Lamepland Statoil/KKK.

Når alt var på stell svingte vi ut på eventyr igjen, hvor igrunn intet spennende skjedde. Spotta ei bru hvor jeg bare måtte ta en stopp, slik at vi fikk tatt turens første fotografi. Er det ikke noe sånn bilde greier med bruer her inne??
Image

Ble også tid for turens første sjølfi!
Image

Kom oss over fjellet til Geilo,
Image

hvor det ble en stopp for påfyll av både bensing og pølse!
Overrasket over forbruket på sykkern, 8.6l på 22mil som da vil si 0.4 på mila – på ikke kosekjøring :)

På stasjonen ble det en asian invasion i det vi gumla i oss et par pølser (eller rolleburger for å være spesifikk). Mange asiatere som knipsa så minnekorta fløy! I det vi skulle sæla på syklene ble Mr.Blom nærmest angrepet av et par asiatiske damer som skulle ta bilde med han og sykkelen! Jeg ble stående uten ord og viste ikke helt hva slags følelser jeg skulle vise (le, grine, hva i helvete skjer nå?) og like fort som de angrep han var det over, bildet var tatt og asiaterne trippet avgårde til neste offer... Mr.Blom hadde et rart ansiktuttrykk som kan kun forklares som en person som nettopp var blitt offer for asiatisk kamera-voldtekt :D Snarrådig som jeg var var viste jeg et surt ansikt nå, ettersom jeg absolutt ikke var interessert i noen skulle være i fare for å komme nær bajken min, tenk om de om til å være nærat lakken min!

Fortsatt litt forbausa kjørte vi utpå veien. Mr.Blom kunne vel trengt en klem til før vi kjørte stakkars... :D
Anywho, ferden fortsatte videre mot Gol. Ikke veldig mye spennende å rapportere om her heller.
Begynte stigninga oppover mot Golsfjellet hvor det var veiarbeid i starten. Havna bak et par sakte-kjørende biler, men var mest opptatt av å se på utsikten.

Hvis jeg husker ritkig har jeg ikke behov for å kjøre over her igjen.. På TTS (Tovens Telehiv Skala) får veien en karakter på 7 ut av 11. Ikke veldig mye spenennde natur her som f.eks geilofjellet hvor det var høye fjelltopper i det fjerne. Her var det bare skog og telehiv :D
Kom omsider over fjellet i god fart etter en VW Golf, som viste hvor gasspedalen var. Tok en stopp før nedkjøringa for et bilde
Image

Nede i Leira møtte jeg på en pensjonist som ikke visste at det går an å se til venstre før man kjører ut i en rundkjøring, så en liten bært-bært og en «wtf» gesture med hånda der altså.
Så svippa vi bortover på E16 og jeg fikk et par flashback til høstturen for noen år siden, hvor vi kjørte forbi her og opp valdresflya. Nå valgte vi ikke den ruta på grunn av det helvetes sognefjellet (karakter 11/11 TSS) som jeg ikke orka tanken på å kjøre over atter en gang.

Dermed fortsatte vi bortover E16 hvor landskapet sakte men sikkert endret form til det magiske vestlandets former. Med høye fjelltopper og fjorder, så vakkert så vakkert! Det var som en slags grenseovergang når vi havnet i Vang, hvor vi kunne se de første kjempetoppene og en herlig natur! Nydelig å komme på besøk til vestlandets landskap! Streetview bilde...
Image

En liten powerlunch ble ordnet på Coop Vang, bestående av energidrikk og sjokolade! MC helters måltid dette!
Et par kommentarer om bøgda’s rare festivaler og begivenheter ble utvekslet, samt hvor heldige vi hadde vært med været så langt! Sol og overskyet, null regndråper så langt :D

Så var det på’an igjen!
Kjørte et stykke før vi møtte rene byggeområdet! Stod i væl gode 10 min med rødt lys før vi fikk lov til å kjøre. Selv med grønt lys kom det et nek kjørende, som vi måtte vente på...
Image

Rolig for seg på grus og skit, kom vi oss forbi byggefeltet. Var et godt stykke de holdt på med!
Sånn typ 20m før avkjøringa til Tyinvegen over til Øvre Årdal sluttet det, så vi svingte av til høyre og måtte gladgasse litt ettersom vi var ferdig med grushelvete! Null buristerr forran oss på vei oppover, ei i motsatt kjørefelt. Utsikten ble beundret i en fei ettersom vi, vel jeg, var gira på å kjøre på og komme oss oppover fjellet!

Når vi omsider kom på toppen var det denne utsikten som møtte oss
Image

Helt fantastisk over der! Utrolig glad for at vi valgte den ruta :D
Null trafikk, herlig natur og bare å kose seg videre! Eneste som brøyt landskapet var noen hytter som lå her.
Tok en stopp før en sjukt lang strekke! Ropte bakover "Må prøve på maksfart her?"
Fikk et bekreftene nikk tilbake, og satte avgårde!
Image

Kan si at målet ble nådd, i siste liten :D Må ha det litt moro på øde veier også!
Suste videre og på vei nedover tok vi en stopp langs veien hvor man ser ned på Øvre Årdal. Så klart ble det en skamløs selfie her også!
Image
Image

Tøffa rolig nedover hvor det var et par tunneler med vann i. Jaja tenkte jeg, et par våte tunneler er bedre enn regnvær! Vaskerunda kan da ikke bli et helvet av den grunn :D

Vel nede i Øvre Årdal tøffa vi videre mot destinasjon Lærdal. Herlig å kjøre veien, med igjen herlig natur! Skulle gjerne hatt slik utsikt hver dag :D
Image

Ankomst Lærdal Ferie og Fritidspark!
Fikk innlosjert oss i hytta som forøvrig var ganske så stor!
Plass te væl 4 om 2 sover i dobbelseng, med bra kjøkken og stue. Til og med liten 15" teve-apparat hvor nrk kunne stille med foppal!
Nuvel! Vi fikk satt fra oss maskinene, tatt av kjøreutstyret og på med casual wear. Kjedet tok vi også å smørte før vi tok en utflukt på jakt etter de fristende varer – såkalt øl! Og middag...

Rusla innover mot Lærdal, hvor vi ramla inn på Kort og Godt og tok husets lasagne. Meeeeeget oppegående lasagne dette! Begge ble mette og fornøyde, og vi rusla videre for å se om det var noe av interesse å se.
Fant en fisk da, som tok tåa mi!!!
Image

Jaja, øl var jo det viktigste så vi tusla innom Kiwi’n. Utvalget var oppegående, og vi knabba med oss noen bokser av utvalget. Til og med chipspåse ble spandert! Er jo på tur, lov å kose seg da!
Så var det å tusle nedover til cæmpen, som var blitt enda mer fylt opp av tyskere, nederlendere og diverse. Fullt var det, både i hytter og på grasset. Vi tok ansvar for det viktigste, nemlig å plassere drikkevarene kjølig og tusla nedi fjæra for å titte litt. Knipsa noen bilder her og da:
Image
Image

Så ble ølboksene spretti ute i sola – myke sol og mykje varme :D
Deretter var det litt tv-titting på kassetv’n mens de siste slurker av vidunderdrikken forsvant.

Alarm neste dag 07:50, inn å få seg frokost!
Var et reisefølge på 50stk som skulle spise fra 07:30, så det var nokså fullt fortsatt når vi kom gående. Nuvel, fant et bord og noe brødmat med pålegg! En kaffekopp ble selvfølgelig også kasta nedpå før vi så oss fornøyd med frokost. Vi var vel begge gira på å få sæla på syklene å komme oss avgårde!

En liten vaskerunde på hytta så var alt pakket og klart. Avreise ca 09:10
Været var i ferd med å klarne opp etter en liten dusj i natt, men tørt på veien.
Vi lå ut på veien før jeg valgte å stoppe etter noen minutter... *faen da, kan detta være riktig vei?*
Joda det var riktig vei, greit å sjekke om man er usikker. Kjedelig å kjøre langt på feil vei :D
Hadde såklart vært moro å kjørt over Aurlandsfjellet, men tidsmessig lot vi vær. Vi hadde egentlig ikke planlagt å kjøre om Odda på veien hjem.
Kom jo inn i Lærdalstunellen hvor det ble en oblig bildestans:
Image

Så kom vi ut på andre siden hvor Aurland badet i sollys. Fortsatte videre før jeg måtte ta en stopp for å fotografere et par båter inne ved Flåm
Image

Så var det nok en gang en laaaang tunell, hvor intet spennende skjedde... :D

Vel ute lå vi nå på E16, her har jeg aldri kjørt så det var moro å kjøre nye veier sånn sett. Nydelig natur så intet fartspress på oss. Overaskende mange biler/busser/bobiler ute på tur, er vel flere som liker Norge :D

Kommer til Voss og fortsetter på E13. Ser jo nå at vi fint kunne lagt et besøk innom Skjervsfossen, så det var jo litt dumt at jeg ikke sjekket. Som sagt var det ikke så planlagt å ta denne turen hjem. Mens vi kjørte der tenkte jeg på nettopp dette med å sjekke severdigheter langs en planlagt rute, noe jeg igrunn aldri har tenkt på. Jeg har kun sett på veien og veistandard, ikke på hva som er å se og små avkjøring fra ruta. Kommer vel til å kjøre forbi der igjen en dag så :D

Nok en gang en lang tunell, så er vi plutselig på Hardangerbrua. Skulle gjerne tatt en stans midt på brua for så det sånn, nydelig utsikt og flashback fra HPR. Herregud å nydelig å kjøre her uten drittvær :D

Så blir veien plutselig myyye smalere og det oppstår en del trafikkavikling med bobiler, bred lastetransport og brede Teslaer. Rart at spesielt dette ene vogntoget med en brei hjullaster bakpå kjører her, sånn er vestlandet :D
Kommer til Kinsarvik og jeg kjenner press fra magen, dass-stopp!!!
Blir en evaluering av WC kinsarvik ferjeleie, meget oppegående standard! Her kan man kose seg noen minutter i stillhet :D
Image

Ikke på denna ferja i dag, vi koster videre innover mot Odda!
Etter Ullensvang kommer skilt om veiarbeid, og kø.. faen tenker jeg.. men kan vel ikke være så ille.
Så dukker DEN raden med bobiler/biler opp i det fjerne.. Vi møter en hyggelig arbeider som stopper trafikken, og får greie på at det er minst en halv time til de åpner for trafikk. De holder visst på med fjerning av steiner/trær på en bit av veien, så trafikk fra begge sider ble stanset i en periode. Vi spør pent om å få kjøre til starten, som går helt fint sier han. Vi måtte bare ikke kjøre forbi bommen som var nede, som en hadde gjort rett før! Da hadde han fått litt kjeft på radio’n for å ha sluppi forbi en mc :D Vi lover så klart å ikke kjøre forbi bommen.

Herregud å mange kjøretøy som stod i kø her, ganske digg å bare farte rolig forbi alle sammen helt til bommen. Her er det også noen syklister fra det store utland som står, og vi får også selskap av et par tyskere på en tysk pansertraktor og slår av en prat.
Image
Image

Så åpnes det for trafikk og vi farter avgårde. Var en ganske så lang beite de holdt på med å rydde, og vi møtte motorsyklister fra andre siden sånn halveis. Når vi møter bommen på andre siden er det en helsikes kø der og, og folk som står ute i veien. Fløtter seg når vi kommer brommene da :D
Skulle gjerne stoppet ørten ganger for å ta bilder på vei innover mot Odda, men tanken på at trafikken skulle ta oss igjen så lot vi vær.
Omsider kom vi til Odda hvor vi tok en kjapp stans nede på brygga, knipsa et par bilder her så klart.
Image
Image

Hopper på syklene igjen for å komme oss unna en gjeng måker som syntes mat var interessant (et tufs som kasta ut små brødbiter eller noe..)
Kjører litt aktivt videre mot E134, og tar en stopp ved Låtefossen.
Image
Image

Væl ferdig med fotografering kjører vi videre igjennom fossefallet over brua :D Huff nå ble jo sykkelen våt og skidden..
Er noen knall svinger etter låtefossen, men aktiv kjøring blir avbrutt av saktegående bobiler. Jaja, ikke alle dager man kan få fint vær og aktiv kjøring tenker jeg. Fint vær er bra nok når man er på vestlandet :D

Så er vi på vei nedover mot Røldal, fine de svingene nedover her så får testa kneet litt såklart :D
Tar en stopp på stasjonen i Røldal, og vi begge kjenner matlysta. Mmmmm burger blir bestilt, så litt påfyll for både oss og syklene. Jaggu kommer en russer på en eldre ugjennkjennbar sykkel innom stasjonen for å fylle drivstoff. Rart å være så langt avgårde alene på tur tenker jeg..

Tut å kjør, vi må heimat! Noe bobiler og skit oppover her også , men vi kommer oss så klart forbi. Væl oppe på Haukeli stopper vi for bilde. Mye av snøen som lå her på vei til HPR er forsvunnet, og ikke like kaldt heller :D
Image
Image

Farer videre og kommer ned til sivilisasjonen igjen. Merker at trøttheten kommer snikende og beordrer en stans på Kiwi for en powerlunsj :D Så var det å kjøre videre på E134 til Seljord hvor vi tok av på E36 mot Bø. Måtte ta en stans her og for en kopp kaffe

Så var det å kjøre Valebøveien istede for å kjøre E36 til Skien. Lite trafikk så fikk kjørt nokså aktivt, med god driv :D
Stopp i Skien før vi sa takk for turen, og våre veier skiltes.

Jeg så hvordan skyene så ut hjemover og håpet på å få slippe regnvær. I porsgrunn sånn 15 min hjemmefra begynte det smått å regne... Stoppa og tok på regndressen fordi det ikke akkurat så ut til å lette. Godt jeg gjorde det, for de siste 10min hjem hølja det. Jaja, vel hjemme var jeg fortsatt happy for turen. De 15 min med regn gjør ingenting når man har unnsluppet regn på en vestlandstur! Morsomme veier, fantastisk natur og kjempe vær oppsumerer turen :D

Takk for turen :D

Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by JK95 »

Så ut som en fin tur detta :thumleft
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Tosk »

Herregud den faceswappen :lol
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by freddy123 »

Detta var fløte , nesten på kanten til kremfløte [emoji1]

Artig lesning fine bilder nå veit jeg hvor jeg kan drite når jeg er på tur [emoji23]

Og ja den faceswappen var rå [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Toven »

freddy123 wrote:Detta var fløte , nesten på kanten til kremfløte [emoji1]

Artig lesning fine bilder nå veit jeg hvor jeg kan drite når jeg er på tur [emoji23]

Og ja den faceswappen var rå [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Må kjøre en omfattende undersøkelse av toaletter langs kjøreruter, kanskje et slags option i google maps? :-k :lol: :lol:
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Flanker »

LOL... Bajseansvarlig! [emoji23]

Herlig referat. Heretter skal jeg inkludere tilsvarende rammeavtaler i mine turrapporter også... Kan vi enes om en felles MC-forumet bajseskala? Jeg foreslår 1-10 for:

Arkitektur/plass
Renhold
Sittekomfort
Papirkvalitet
Lydisolering
Ventilasjon
Nedspyling
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by JK95 »

Flanker wrote:LOL... Bajseansvarlig! [emoji23]

Herlig referat. Heretter skal jeg inkludere tilsvarende rammeavtaler i mine turrapporter også... Kan vi enes om en felles MC-forumet bajseskala? Jeg foreslår 1-10 for:

Arkitektur/plass
Renhold
Sittekomfort
Papirkvalitet
Lydisolering
Ventilasjon
Nedspyling
Skal prøve ut en slik bedømmelse på morgendagens tur =D>
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Toven »

Meget god idè Flanker! Dette bør absolutt innlemmes i medlemmers turrapporter =D> \:D/
Bjerknez

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Bjerknez »

Haha,mbra skrevet Toven :thumleft

Da er bajseskalaen notert og skal legges inn i fremtidige rapporter. Men seriøst... Jeg driter heller i boksern enn å gå inn på en utedo som befinner seg på noen rasteplasser.

Når fluene svermer rundt dørhåndtaket og lukten av bajs ligger rundt bygget som en dis så frister det ikke mye å sette skinka ned på en gapende sort hull hvor trekken ofte gir en gåsehud på juvelene, ved siden av fluene som titt og stadig besøker bajshullet.

Nei, da driter jeg heller i buksa...
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Tommas »

Veldig morsomt!
User avatar
xyvind
Posts: 674
Joined: 11 Feb 2016 13:32
MC: 2020 Yamaha Tenere 700

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by xyvind »

He he, veldig bra skrevet og fine bilder :thumleft Detta kan du, Toven =D>
Image
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Kant1 »

Gilde bilder og fin tekst, kjekt å se ungdommen også drar seg ut på tur, og ikke bare dinosaurene (slike som meg)
Men synes du virkelig at Sognefjellsvegen er SÅ dårlig at du ikke vil kjøre den? Jeg vet om to veistrekker jeg virkelig plages med telehiv, og det er over Vierli mellom Rauland og Rjukan, samt oppover øvre del av Tessungdalen mot Imingfjell, jeg vil anta at disse strekkene er minst TTS 8,5.

Forøvrig er det med en viss interesse at en gammel mann leser om den bajsansvarlige på tur. Snakk ikke til en gammel rørlegger om mannsjiit 8)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by RuneMC »

Artig referat :thumleft
Den broen til Eidstryken ikke lenge etter Veggli, tok jeg bilde av også (sist søndag) - og brukte den for å kjøre oppover på motsatt side av hovedveien.
Ganske greit triks mange steder for å slippe trafikk, få mer interessant vei og treffe på flere severdigheter.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Tosk »

Kant1 wrote:Gilde bilder og fin tekst, kjekt å se ungdommen også drar seg ut på tur, og ikke bare dinosaurene (slike som meg)
Men synes du virkelig at Sognefjellsvegen er SÅ dårlig at du ikke vil kjøre den? Jeg vet om to veistrekker jeg virkelig plages med telehiv, og det er over Vierli mellom Rauland og Rjukan, samt oppover øvre del av Tessungdalen mot Imingfjell, jeg vil anta at disse strekkene er minst TTS 8,5.

Forøvrig er det med en viss interesse at en gammel mann leser om den bajsansvarlige på tur. Snakk ikke til en gammel rørlegger om mannsjiit 8)
Hadde det kommet en glad-bergenser for å snakke om hvor fint sognefjellet er i løpet av en time etter vi kjørte over der i fjor så hadde vi antageligvis hatt en konkurranse om hvem som klarte å drepe ham først. :evil:
Bjerknez

Re: Tjukk MC medlemmers tur til Lærdal!

Post by Bjerknez »

Tosk wrote:
Kant1 wrote:Gilde bilder og fin tekst, kjekt å se ungdommen også drar seg ut på tur, og ikke bare dinosaurene (slike som meg)
Men synes du virkelig at Sognefjellsvegen er SÅ dårlig at du ikke vil kjøre den? Jeg vet om to veistrekker jeg virkelig plages med telehiv, og det er over Vierli mellom Rauland og Rjukan, samt oppover øvre del av Tessungdalen mot Imingfjell, jeg vil anta at disse strekkene er minst TTS 8,5.

Forøvrig er det med en viss interesse at en gammel mann leser om den bajsansvarlige på tur. Snakk ikke til en gammel rørlegger om mannsjiit 8)
Hadde det kommet en glad-bergenser for å snakke om hvor fint sognefjellet er i løpet av en time etter vi kjørte over der i fjor så hadde vi antageligvis hatt en konkurranse om hvem som klarte å drepe ham først. :evil:
Jeg tror vertfall muligens dere måtte samarbeidet litt der i så tillfelle, haha.
Post Reply