Årets ferie, NN

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

@Bikeridr:
Ja tåka rundt spissen av Varangerhalvøya er høyst uforutsigbar. Ofte kan det være strålende vær i hele fjorden, og Vardø ligger i tåka.

Finner forøvrig topografien i denne landsdelen svært spennende. Man kjører langs fjorden, og alle former er myke og fine.
Så passerer man Domen (østspissen på fastlandet), og i løpet av 15 min sitter man med følelse av å ha skiftet planet.

@Joo.
Il-2 Stormovik som står i Kirkenes og det faktum at den står der er i seg selv en fasinerende historie. Den fikk motorstopp etter å ha angrepet stillinger i Kirkenes. Piloten ville prøve å nødlande og så rømme tilbake til Russland (noe han hadde gjort to ganger tidligere under krigen). Haleskytter mygga ut og hoppa i fallskjerm. Trolig var de for lavt, for han ble senere funnet død. Flyet landa på et vann og sank, piloten svømte i land (dette var i oktober) og han rømte tilbake nok en gang.
Flyet ble hevet av entusiaster og påbegynt restaurering. Da muren falt ønsket Russland å booste forholdet i nord. De tilbydde seg å fullføre restaureringen vederlagsfritt.
Fly-museet i Bodø sikler på dette klenodium, men enn så lenge må de holde fingra av fatet. Flyet er satt på et gulv, og man bygde Grense-museet rundt det. Skal det ut derifra må de rive museet.

@LordShaft.
Takk for fine ord. Betyr ekstra mye når det kommer fra en Mester :D
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Årets ferie, NN

Post by B040 »

Jeg er spent på å høre om resten av turen jeg da :D
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Ja dette var god lesning. Aldeles strålende.
Er du fra Kirkenes kanskje?
Vi lider litt av samme driten som Vardø her på Magerøya ... ikke bare en gang jeg har tatt fly fra øst- til vest-Finnmark, og sett tåka ligge tjukt et par mil fra land, for så å ta en sving innom Magerøya, og ut i havet igjen.
Jaja, nok om været.
Men jeg stusset litt over lappe- vs finne-biff ..... på mine trakter heter det finnebiff. Er dette en problematikk som kom samtidig med neger-forbudet?
For orden skyld, vi spiser hverken finner, lapper eller neger med mos.

LordShaft og bikeridr, jeg tror nesten dere/vi må ta turen nordover igjen neste år. Om vi to nordfra bruker huet en stund så tror jeg vi skal finne noen fine, og noen interessante steder, og noen litt mindre "fine"
Jeg liker også å bruke tid på stoppen.
Tror nesten jeg må dra til Bergen, via østlandet, for å hente deg.
Har faktisk allerede planlagt første etappe, Honningsvåg - Vasa.
Det er jo litt lengere enn jeg liker, men det er jo greit med en god start.

Men igjen, dette var godt lesestoff ... beklager utenomsnakket.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Årets ferie, NN

Post by Bikeridr »

jhn wrote:
For orden skyld, vi spiser hverken finner, lapper eller neger med mos.
Hmm, jo, man spiser da lapper..? Da mener jeg selvsagt rislapper. Husker Mamma brukte å lage rislapper (eller "prislapper" som jeg sa), av risengrynsgrøt som var til overs etter middag. Det var kveldskos. Grøten ble iblandet litt sukker og egg (tror jeg) og stekt på stekepanne. Servert med jordbærsyltetøy. Åhh, dæven det er lenge siden jeg har spist dette nå..
jhn wrote:
LordShaft og bikeridr, jeg tror nesten dere/vi må ta turen nordover igjen neste år. Om vi to nordfra bruker huet en stund så tror jeg vi skal finne noen fine, og noen interessante steder, og noen litt mindre "fine"
Det tror jeg nesten, jeg også, at vi må :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Årets ferie, NN

Post by Palma »

Var inne på LocaToWebben av og til å kikket Knutk, bare for å fastslå at der var det en til jeg var misunnelig på i sommer, og det gjør ikke saken bedre med slik referat og stemningsbilder fra landsdelen. Veldig bra både bilder og ord. :thumleft
Det virker som flere tenker nord i 2017 :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
jhn wrote:
For orden skyld, vi spiser hverken finner, lapper eller neger med mos.
Hmm, jo, man spiser da lapper..? Da mener jeg selvsagt rislapper. Husker Mamma brukte å lage rislapper (eller "prislapper" som jeg sa), av risengrynsgrøt som var til overs etter middag. Det var kveldskos. Grøten ble iblandet litt sukker og egg (tror jeg) og stekt på stekepanne. Servert med jordbærsyltetøy. Åhh, dæven det er lenge siden jeg har spist dette nå..
Ja, du sier noe ... de lappene har jeg ikke spist siden barndommen, da var det godt .. må kanskje ta en en tur til min gamle mor.
Men de ble aldri servert med fløtesaus og mos
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

@jhn:
Nei, jeg er vestlending som har bodd noen år i Finnmark på -80 tallet.
Angående lappebiff og dens benevnelse så er mine utsagn av heller uvintenskaplig art. Blir mest dreis over diskusjonen da 8)

Poteter vs. potetmos har jeg ikke sterke meninger om. Jeg er en enkel sjel som spiser det meste, og potetmos til lappebiff funker svært godt. Har også fått det servert med både fløtegratinerte poteter så vel som med kokte poteter. Og alt funker for meg.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Helt enig i det du sier om dreis på diskusjoner ... burde vært et ufravikelig prinsipp.
Men jeg synes det bør være mos til finnebiff ... og tytebær
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

jhn wrote: ..........
Men jeg synes det bør være mos til finnebiff ... og tytebær
Tyttebær er en absolutt påkrevd ingrediens, uansett valg av poteter :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

Dag 2, Søndag

Søndags morgen startet med gløtt av sol. Resepsjonisten serverte en helt grei frokost, og vi var i gang med dagens etappe, som skulle ta oss til Tanabru, via Båtsfjord og Berlevåg, med overnatting på Elva hotell i Tana.

Veien mot Tanabru ble reversering av gårsdagen og unnagjort uten stopp.
Under veis passerte vi Skiippagurra. Jeg prøvde diskret å la blikket gli ut til siden i det vi passerte campingplassen, vel vitende om at ett hvert forsøk på å vri på hodet ville bli behørig kommentert i ettertid. Jeg såg ingen tegn til aktivitet fra Russisk helsepersonale, så den aktiviteten er vel et avsluttet kapittel. (de kalles helsepesonale fordi de Russiske damenes inntog på Skiippagurra Camping ga folkehelse i Tana og omegn ett reelt oppsving. Gammelunkarene begynte å dusje og fikke bedre helse grunnet forbedret personlig hygiene, og ingen kjærringer hadde hodepine på flere år).

Vi stoppa for kaffepause ved Tana Bru før vi fortsatte mot Båtsfjord. Mine skeve blikk mot campingplassen tidligere var ikke registret.

Tana bru er navn på både brua og stedet. Første bru var en trebu bygget i -39. Den måtte demonteres om vinteren pga is. Tyskerne begynte på en permanent bru, men den ble ikke helt ferdig før den ble sprengt i -44. Dagens bru er bygget i -48. SVV planlegger nybygg.

Image

Der er nesten ikke aktivitet i elva grunnet søndagsfredning.
Men selv om elva ligger der stille og holder på med sitt er den kilde til mye uro.
Tanaelva er største lakseelva i Europa, og utgjør stedvis også grensa til Finland.
Utsjok kommune, som ligger et stykke lenger opp langs elva, utgjør en stor del av den Finske siden. Dette er Finlands fattigste kommune, hvor inntekt kommer fra reindrift og laksefiske. Etter finsk lov kan en grunneier fiske fritt i elva. Finnene har delt elvebredden opp i mange miniatyrparseller og solgt, så der er stort overtall i grunneiere. Videre selges fiskekort uten begrensing. Finland har heller ikke organisert rapportering av fangst. Forskerne mener derfor at elva overbelastes, siden laksen gyter langt oppe i elva. Finland mener den norske siden er for konservativ.
Lokalbefolkningen som tjener penger og fortsatt får fisk bagataliserer forskerne, og det hele koker ned til klassisk konflikt mellom ulike interesser.

Første strekket langs Tana elva og videre retning Østre Tana var lettkjørt men ikke spektakulært på noe vis.

Image

Veien til Båsfjord er en interessant reise som begynner med kjøring langs Tanaelva, deretter gjennom skogkledd dalføre og til slutt havner man opp på snaufjellet. En åpen vei hvor man kan se flere km fremover, ypperlig asfalt og nydelige svinger. Her var det bare å la kilometerne rulle på. Stoppa inn på vidda for å fordøye inntrykkene før vi fortsatte.

Oppe på fjellet åpenbarte det seg en herlig MC-vei, men den krever at man ikke kjører plombert scooter :-)

Image
På veien ned mot Båtsfjord ble vi ledet inn i dalføre langs elva, med fortsatt flotte svinger og god vei, og ingen bobiler. En godt skjult MC-perle.

Ankomst Båtsfjord føltes derimot litt som et antiklimaks.

Image

Riktig nok kom vi på en søndag. Men jeg husker stedet som et av de største fiskeværene i Finnmark i nyere tid, og nå var det steine dødt. Litt aktivitet i havna, men alt i alt veldig stille. Etter å ha kjørt litt frem og tilbake havna vi på Narvesen kiosk/butikk for kaffe og litt å bite i. Sitter igjen med litt trist kjensle på Båtsfjords vegner.
Behovet for toalettbesøk meldte seg, og vi konkluderte med at på flyplassen oppe på fjellet måtte der være toalett.
Etter å ha sendt madammen inn først var det min tur. På veien ut igjen hørte jeg en stemme som virka merkelig kjent. Og sannelig, der traff jeg på en gammel bekjent som jeg ikke hadde sett siden midten av -80 tallet.
Tok litt tid for mimring før vi satte kursen videre. Oppigjen den herlige dalen langs elva. Opp i høyden og svingte deretter av i retning Berlevåg.

Første strekka til Kongsfjord var temlig ordinær (husk at nå er jeg allerede blitt bortskjemt og lar meg ikke lett imponere).

Veien til Kongsfjord.

Image

Det tok ikke mange sekundene å kjøre forbi Kongsfjord.
Kongsfjord er delvis fraflyttet. Skole og posthus er nedlagt, og der er under 50 fastboende.
Der låg et fiskebruk langs veien som virket aktivt.
Image

Etter Kongsfjord og videre til Berlevåg åpnet der seg en ny åpnbaring.
Herlig 2-felts vei langs fjorden, og en utrolig steinete topografi, litt som langs veien til Hamningberg, bare enda villere.

Image

Synd at dette ligger så langt unna allfarvei, for naturmessig matcher villskapen det meste. Skydekket låg lavt, med litt regn i lufta, og skapte en trolsk stemning vanskelig å beskrive med ord. Et stykke før Berlevåg passerte vi Kjølnes fyr, og noterte skiltet som nevnte åpen Kafe.

Image

Vi fortsatte til Berlevåg.

Image

Også her var det utrolig lite aktivitet. Håper at manglende aktivitet også her skyldes at det var søndag.

Vi kikka litt på moloen, som er kjent for sin helt spesielle konstruksjon med tetrapoder.

Image

Image

Dette bildet har jeg lasta ned. Det regna slik at jeg ikke var fristet til å ta ut kamera. Men viser størrelse og form på tetrapoden.
Sjøen vasket første moloen bestående av 10-tonns steinblokker på land som om de var laget av isopor. Disse holdt.

Image

Der ble produsert 11000 stk, a 25 tonn og ble tatt i bruk etter flere forsøk på å bygge molo etter konvensjonelt vis. (ideen ble etter sigende hentet fra Portugal) Trolig den mest værutsatte havna i Norge, hvor man har registrert bølgehøyde på nesten 10m.

Etter å ha kjørt frem og tilbake uten å spore synlig liv å snakke om fant vi ut at det var tid for kaffe, og eneste vi hadde observert var på Kjølnes fyr.
Tok ikke mange minuttene, og vi kjørte helt ned til fyret.
Her hadde to eldre damer rigget seg til og tilbydde kaffe, kaker og varmretter. Fyranlegget bestod av fyrvokter bolig, maskinist bolig og selve fyrtårnet samt noen andre små bygg.
De benyttet maskinistboligen som kafe, og kunne akseptere overnattingsgjeste. Trolig (spurte ikke) kunne man sove i fyrvokterhuset like ved.
De hadde også innredet en brudesuitte i rommet under fyrlykta, men det fikk de ikke lov å leie ut grunnet manglende brannstige.

Utsikt fra fyrlykta.

Image

Innredningen i boligen var greit vedlikeholdt og fremstod som uendret siden fraflytting på midten av 70 tallet og total fjernkontroll i -89.
Damene kokte på relativt enkel kjøkkenutrustning, og man hadde satt et langbord i stua.
Det de manglet i raffinement tok de igjen i hjertelag. En utrolig hyggelig avslappet stemning, rundt det hele.
Fra stuevinduet kunne man se ned på sjøen som vasket inn over land, og selv på en dag med lett regn og vindstille var bølgehøyden mot land på over meteren.

Image

Hyggelig stemning til tross, vi hadde bestilt overnatting i Tanabru, så etter en liten runde på anlegget, hvor vi faktisk kunne gå helt opp i toppen av fyrtårnet (slukkes i slutten av april grunnet lyst hele døgnet) Man kom til lykta og hele sulamitten. Anlegget var nå bygget om til å drives av 12V halognlamper med batteribackup, og alt var åpent og tilgjenglig.
Kan vel tenkes at man stoler mer på folk enkelte steder enn andre 

Veien tilbake til Tana ble rein backtracking, og ikke mye nytt i forhold til veien til.
Regnet godt siste halvtimen, ellers ikke mye å tilføye.
Avslutte kvelden med et bedre måltid og en kald en på hotellet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Årets ferie, NN

Post by tshansen »

Skulle nesten tro det var på Slettnes fyr du har vært! Utrolig artig å lese skildringene dine! Vi var så galen at vi bodde på den kjente campingplassen, men dette skal jeg komme nærmere tilbake til hehe [emoji23]

Nok en gang, utrolig flott lesing! Du skriver jævlig bra.. Takk for nok en etappe
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Årets ferie, NN

Post by jhn »

Very nice :thumleft
Båtsfjord, i likhet med min hjemplass Honningsvåg, var på 70-80 tallet hjemmehavn for relativt stor trålerflåte, men ble vel gradvis avviklet i takt med Røkkes litt aggressive oppbygging av store fabrikktrålere... nedbygging av fiskebruk og stor arbeidsledighet på land, kanskje ekstra ille i øst-Finnmark. Bugøynes ble vel lagt ut for salg .. høystbydende over ei krone.
I Honningsvåg gikk det litt bedre selv om trålere ble borte.
Det ser forøvrig ganske lysere ut nå.
Det går nesten ikke ei uke uten at jeg hører om at en ny båt er kommet til kommunen.
Det er riktignok en annen type båter som anskaffes nå ... moderne og effektive 40-50 fotinger med sikkert fordoblet lastekapasitet.
Jeg tror denne utviklingen går litt tregere i øst-Finnmark enn her i vestfylket .... jaja, sånn er det med den saken.
Nå har ei skrevet en hel avhandling om noe som ikke kjeft har den minste interesse av å lese.

Snakker om dust :-s
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Årets ferie, NN

Post by Bikeridr »

jhn wrote: Nå har ei skrevet en hel avhandling om noe som ikke kjeft har den minste interesse av å lese.

Snakker om dust :-s
Tja, si ikke det.. Har jo vært med på å levere noen båtlaster med "fesk" og "ræka" i Båtsfjord 8)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Årets ferie, NN

Post by knutk »

Dag 3, Mandag. Tanabru – Nordkapp.

Etter en grei frokost og påfyll av kaffekanne var det bare å sette igang.

Vi valgte å kjøre Ifjordfjellet, dvs. begynte med å kjøre nordover langs Tanaelva før veien svinga vest mot Vestertana og videre mot Ifjord.

Image

Vestertana. Her er det plass nok til alle. (Litt flåsete sagt. Bildet viser ikke alt)

Image

I Ifjord deler veien seg og man kan kjøre enten til nord til Mehamn eller vest til Lakselv. Vi valgte vesterled siden målet var Nordkapp.

Ifjordfjellet byr på variasjoner.

Image

Image

Været var ypperlig kjørevær på svingete veier i fin natur. Problemet når man kjører lenge i flott natur er at man blir blasert, så vi stoppa ikke så ofte som vi kanskje burde.

Veien var en blanding av gammelt og nytt, og etter et par tre stopp kom vi til Lakselv.
Stoppa der er par timer for vi fortsatte nordover mot Nordkapp.

Langs Porsangerfjordens vestside.

Image

Innerst er Porsangerfjorden ikke så spektakulær. Vi tok en kaffestopp i Olderfjord, hvor vi forlater E6 til fordel for E69. Her var det flere sykler som pauset, og mange nasjonaliteter var representert. Gledelig å se at der også begynner å komme turister fra tidligere Østeuropeiske land. I dette tilfellet kjørte de nyere japanske sykler i helt grei stand. Kjøreutstyret var vel av mer variabel karakter, men et hyggelig syn i alle fall.
I det vi begynte å kjøre E69 ble det hele mer spennende. Utsikten ble bedre, været krøyp seg mot helt blå himmel og rundt hver sving ble man mødt av stadig nye flotte syn. Kan man si at man følte å kjøre i en Katedral?

Været ble bare bedre og bedre. Vanskelig å beskrive opplevelsen av intensiteten av relativt enkle farger.

Image

Merkelig nok er der mye reinsdyr langs veien her ute i fjorden, og mange turister stoppet brått for å fotografere. Slike bråstopp fra trafikken foran er jo en øvelse GSA tar med henda på ryggen. ”Peace of cake”. 

Alle koste seg i finværet.

Image

Iblant er det vanskelig å skrive en fornuftig kommentar, man bare nyter synet.

Image

Idyllene låg på rekke og rad.

Image

Magerøya dukket etterhvert opp. I det fjerne ser man Honningsvåg badet i sol.

Image

Siste del av strekningen til Nordkapp ligger litt i høyden.

Image

Etter et par kaffestopp havna vi tilslutt på Nordkapp platået.

Image

Og slik ser det ut. Lurer på hvor mange ganger dette motivet er fotografert?

Image

Vi gjorde som alle andre og stilte oss i kø. I det jeg parkerte sykkelen på innsiden av bommen tenkte jeg i mitt stille indre. ”Som Nordmann er jeg stolt over det flotte landet vi har, men dette landeveisrøveriet de har satt i gang på Nordkapp gjør meg flau.”
Nåvel. Som gift mann gjør det ikke så stort inntrykk at pengene forsvinner, så jeg glemte det fort.
Etter obligatorisk fotografering rusla jeg inn i bygget og skulle gå på toalettet. Kom da ned i underetasjen, hvor de har snekra en form for museum. Der beskriver jakten på Scharnhorst, og en flott modell av skuta står utstilt.
Tenkte på alukoffertene som tyskerne bygger nå og ble minnet over tradisjonen Tyske byggverk har for å ta inn vann. Har lest bok og sett film om senkingen, og jeg finner historien høyst spennende. Uansett, venn eller fiende, synd å senke sånn en flott skute…

Rusla videre ned, og der vises bilder og en utstilling fra en Thailandsk konge som besøkte Nordkapp.
Rundt forrige århundreskifte fungerte Norge som lekeplass for fiffen i Europa på sommeren, hvor de søkte seg bort fra sommervarmen. De la igjen mye penger, og dette var godt for Norge.
Thailandske kongehus var opptatt av å knytte bånd i Europa, motivasjonen var nok å sikre
seg venner for å befeste sin uavhengighet, men også å se på nye oppfinnelser som kunne benyttes hjemme.
I 1907 stod blant annet Norge på programmet, og de reiste med båt nordover. Kongen skrev hyppige reisebrev, han var ivrig amatørfotograf og der ble i ettertid utgitt egen bok. Om man besøker Oriental hotell i Bangkok henger der faktisk bilder av kongen der han står på Nordkapp.
Norge var et lite land, men det hevdes at hver fjerde handelsfartøy som anløp Thailand rundt århundreskiftet bar norsk flagg.

Avsluttet besøket på platået med å stirret utover havet og prøvd å visualisere sjøslaget, hvor de alierte skipene sendte av gårde over 2000 tunge granater og fyrte 55 torpedoer (man tror 11 traff), nesten 2000 unge menn mistet livet.
Etter litt filosofering over all jævelskapen som skjedde under krigen var det dags å ta kveld.

Vi hadde reservert en hytte på campingplassen i Skarsvåg, så etter en kort reise var vi ferdig med dagen. På campingplassen hadde de enkel servering av varm mat. Det benytta vi oss av, og tok kveld mens sola stod høyt på en dyp blå himmel.
Bjerknez

Re: Årets ferie, NN

Post by Bjerknez »

Kanonflott refferat 8)

Må man betale for å se utsikten? Hvor mye koster det?
Post Reply