Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet og hjem igjen. The full story..

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet og hjem igjen. The full story..

Post by Palma »

En fantastisk tur er over, og det er tid for mimring og memoarer. Det er en fin ting å skrive et referat fra turen, på den måten får man levd seg gjennom turen på nytt og de gode opplevelsene får festet seg i minnet på en bedre måte.
Etter en del planlegging, om og men startet jeg turen på søndag. Jeg hadde som mål å være på tur fra 1. meter og ikke stresse.
Opprinnelig plan var å dra på mandag og møte Kjell underveis på f.eks Fagernes, slik ble det ikke. Fruen mente jeg kunne jo dra å møte han på hytta i Nesbyen hvor han og kona var. En dag før…. Jeg lot meg ikke be to ganger. Betty var pakket og klar tidlig på lørdag og klokka ville ikke gå fort nok…
Ruta var bestemt og lastet inn på Tomtom.

Image

Jeg vekket hanen på søndag morgen og var på hjula klokken 08.00.

Image

Været var rimelig bra og med ny KLIM-dress skulle dette bli en opplevelse av de store.. Og som vanlig kledde jeg meg for lite fra starten av, når skal denna mannen lære??
Etter ca 10 mil måtte jeg stoppe og dro på meg ull under. Hadde det med, og det satt på resten av turen uansett om det til tider var svinevarmt. Ull er gull.
Vanlig vei for meg til Nesbyen ville vært ned til Jessheim, over Hønefoss og den veien, rette fine veier med mye trafikk og stress. Hadde ikke lyst denne gangen. Jeg skulle på tur, ikke transportetappe.
Jeg hadde siktet meg ut en vei fra Lillehammertraktene og over mot Valdres. Men igjen transportetappe på rette østlandsveier til Lillehammer fristet ikke. Jeg dro vestsia oppover til militærveien og over til Løten, herfra hadde jeg funnet fine veier på skogen helt til Lillehammer.
Image
Skogsveiene åpnet seg fort oppover Hedmarken, brede fine veier med plass til både meg og sauene og kuene.

Image

Om jeg var litt i ekstase over å være på tur og blingset på GPS'n vet jeg ikke helt, men etter hvert så kom det div skilt med Hamar på… det stemte liksom ikke, og sola var feil plassert i forhold til dit jeg skulle…

Image

Ja ja, jeg hadde kjørt feil, men er man på tur så er man på tur. Jeg rota litt og kom meg etter hvert til Lillehammer hvor jeg kryssa E6 og dro opp Gausdal.

Her svingte jeg inn på Elvegata, og hvilken elvegate… Her er det svinger så det holder og er vel litt Østlandets svar på Tindeveien og div lignende. Herlig, skoa subbet i asfalten rett som det var og jeg sendte en stille takk til instruktørene på Vålerbanen som hadde gitt meg noen gode tips.

Image

Svingene var over og fjellskogen åpnet seg med fine grusveier innover fjellet, noe høgfjell er det ikke, men fine veier.
Ved Bruflat måtte det bli en liten rast. Kaffe i koppen og en snøggdugurd gjør godt i kroppen.

Image

Det ble en liten sving opp over Golsfjellet, måtte sjekke om en kompis var hjemme der oppe, men nei. Med det samme var jeg nedom Gol da jeg hadde ei tomflaske jeg skulle ha pantet… men Busa Trond var ikke på plass enda. Men han ringte litt senere og lurte på en kaffe, han har nettverket i orden på Gol og hadde nok fått melding om at en virra ukontrollert rundt med tomgods… elller var det LocaToWeb.
Kom meg omsider til hytta hvor Kjell og fruen disket opp med noe til innvortes bruk og vi planla videre ferd.

Image
Image
Først til Vats med Kjellkone, så over fjellet til Hemsedal,
Image
Image
Panoramavegen til Valdres og opp til Beito og Gjendeheim.

Image
Beklager det med forhjulet... Det skal visst være slik på noen bilder :erte

En av Kjells juniorer var på jobb der oppe. Han går faktisk rundt i Norge i ett år med sko fra ALFA… og får betalt for det. Blogger og promoterer sko… Artig jobb, han skulle gå Besseggen dagen etter.. Vi skulle videre. Etter en deilig rømmevaffel og kaffe satte vi kursen mot Stadt.
Været var på vår side og vi koste oss voldsomt. Tindevegen var en selvfølge i ruta.

Klokka dro seg mot midnatt før vi fant campingen. Det var IKKE en 3 stjernes… men dama var koselig og vi fikk sove…
Image

Våknet av regnet på teltduken dagen etter… Vi dro den siste biten ut mot Vestkapp etter en bedre frokost.
Kaffe må til og primusen ble fyra.
Image
Vestkapp var en opplevelse. Yr og regn la en spesiell stemning over besøket der ute. Alikevel ble vi fasinert av den storslåtte naturen denne delen av landet vårt har å by på. Her har folk klort seg fast og klart å livnære seg av hva naturen har hatt å by på.
Image
Image

Det sto en underlig gråsprengt en på den ytterste nøgne ø......
Image

Bergen var målet denne dagen, og som det seg hør og bør så ble vi ønsket velkommen av regn og regn og regn hele veien til Bergen… Vi skulle få vite hvilken by vi skulle til.

Dag to startet jo med regn og Vestkapp....
Image
Jeg koste meg i Klimdressen. Den holdt mål. Ja, hakestroppen på hjelmen med sin polstring trakk vann og overførte det til buffen… Utpå dagen gapte jeg litt mye og kjente at vannet ble skviset ut av polstringa under haka og rant nedover magen og dit det ikke skal være vått…Er nok enig i at halstetningen til Badand kunne vært bedre, men allikevel, i slik vær på MC sto dressen sin prøve.

Kjell kjørte av og til foran, og med en Halvarssondress fra 70-tallet, en airbagvest samt et grønt oljeuhyre fra OB-WIIK med ditto pakksekker knyttet fast på sykkelen så fikk jeg av og til et snev av POKEMON-GO følelse…

Image

Mye deilige veier tross dårlig vær. Litt opphold var det innimellom. Og dramatikk skulle også nesten bli…
Jeg tror det var rett etter Førde i svingene opp derfra, det sto et skilt med spesiellt glatt vei, men da var det faktisk opphold og forholdsvis bra…Jeg kjørte jo litt penere enn jeg vanligvis gjør, det blir jo himla kjedelig å vent på han Kjell så lenge… Men uansett i en av svingene forsvant fremhjulet i noen sekunder… Her var rådyra gode og det gjaldt å tenke fort, skal jeg gi jernet, eller gi meg over, rakk vel egentlig å tenke bare en ting….Ojda…. Ja det kunne fort blitt en nær-Ojda opplevelse. Slippen gikk over igjen like fort som den hadde kommet og vi ruslet videre. Prata med Kjell senere ( da han tok meg igjen) han hadde hatt samme opplevelsen… Gikk bra med han og.
Kom forresten på en episode fra Panoramavegen, vi skulle snu i et kryss etter å ha kjørt litt feil, jeg trillet Betty bakover inn på en grusavkjørsel og skulle sette ned venstre benet…. det var for kort. Her var det bare å hut sæ te helvette vekk fra en stk fallende koloss. Jada Betty la seg pent ned på HEED bøyle og veska bak. Ikke noe 45grader her, neida helt over, padde flatt. Hu var tung å får opp, men jeg har jo bygd kropp i så lang tid (ring på ring) så jeg fikk reist kjerringa igjen og kom videre.

Lorden hadde varslet at dørene sto åpen for meg om jeg la turen om Bergen. Dette var jo noe som jeg bare måtte oppleve. Kjell dro til bror sin og jeg ble ønsket velkommen av familien Lorden.
Det ble et av de mange store høydepunkt på turen. Vi pratet og fikk ordnet med væskebalansen, jeg var tross været noe uttørket, noe Lorden kunne hjelpe til med. Nei, vi snakker ikke om WetWipes her….
Her kom det øl og whisky på bordet etter hvert og praten gikk livlig. Lorden plukket frem både Caol Ila og noe annet brunt brennvin som jeg ikke husker hva het, tror det var noe taske-lesker eller no… Godt var det, om det lesket taska er je itte helt sikker på
Sneipen som Lorden omtaler sønnen som var litt skeptisk da jeg kom, men tødde opp og var en herlig liten guttunge. At han kan være med sin far på jobb som reservesirene er helt klart. Lille Lord Mhz hadde en frekvens som gjorde at høreapparatene mine nesten gikk varm. Neida, han var ingen skrikerunge, men viste nok hva han ville, mulig han allerede nå har funnet en måte å komme til orde på der i huset..
Vi hadde en veldig god og lang prat i sofan, og det som blir snakket om i soffan hos'n Lorden, det blir i soffan hos Lorden. Men du hvor vi lo. Og samtalen ble både dyp, grundig og reflektert. Utrolig hva en brannmann fra sunnmøre og en agroteknisk økonom fra Hedmark kan prate om.
Inntaket av ildvann fra Skottland ble begrenset da jeg skulle ut å kjøre og Lorden skulle ut å slukke dagen etter, det var å komme seg i seng.
Morgenene opprant og Lorden var allerede i full sving på kjøkkenet med å bake rundstykker da jeg kom ned litt over kl 07.00. Gutten sin som er trygg på sin maskulinitet det tenker jeg..
Lady (kona/dama/samboer/partner osv til Lorden) skulle på jobb, Lord skulle på jobb, Lille Lord Mhz i barnehage og jeg skulle på mer tur.. Ble nesten stress av dette. Jeg fikk pakka meg ut og Lorden steg over sin GSA nede i kjellern, ja stemmer han satte seg ikke opp på den… Vi takket for koselig lag, jeg kunne bare trykke på den knappen der borte da jeg dro så gikk porten opp osv… No prob. Lorden rykket ut og jeg pakket ferdig på Betty, det var en nydelig dag, varmt var det og. Så hjelmen på plass, så var det bare å putte inn nøkkelen og sette på hanskene..
Ehhh nøkkelen… Den pleier jeg å ha i lommen…. Å steike, hvor i helvette er nøkkelen. Kjente BT stige og svetten piplet. Kjell venter på Ikea Åsane kl 08.00… Går gjennom lommene, nei…. Bagasjen….nei. Ok opp til Lady for å sjekke rommet og der klærne var osv… nå begynte virkelig pulsen og svettepumpa å gå for alvor…. Der var det selvsagt ingen nøkkel… Da må jeg ned å se i garasjen en gang til, der hvor sykkelen står…. Du Lady, nøkkel til garasjen… Nei, den har Thomas…. TOPP… Der var jeg utelåst fra en sykkel uten nøkkel og telefonen var og i tankveska så Kjell fikk jeg ikke tak i… Gosh.. Lady som er roen selv i den familien beroliget meg med at det er sikkert noen som skal på jobb snart, så det ordner seg nok med å komme inn…
Joda, de neste tre minuttene skulle ingen på jobb og jeg var nær ved å bli en bløt flekk inne i en KLIM-dress på asfalten på Åsane…
Jeg måtte inn i den forbannede garasjen, og det litt kvikt.. Dette burde være en sak for brann- og redningsetaten… Men hadde vært litt flaut det og…. Men Lord og Lady har da naboer… Hvem skal jeg plage, elle melle deg fortelle….. Jeg begynner i enden.. ringer på.. venter… dame kommer glipper med øynene og ser rimelig trøtt ut… hva faan klokka er jo over 8. Dama var forresten steike pen, synd hu ikke skjønte at det hastet, men tok seg tid til å kle seg.. Jeg fikk låne nøkkel til garasjen,,OG bilnøkkel hahahaha
Da kom jeg meg inn. Fortsatt ingen nøkkel noe sted. Nå skal sykkern ut av den jævla garasjen. Trillende på vei ut møter jeg damen jeg vekket og Lady som nå har funnet en knapp til å få opp døra med… Og damen jeg vekte hadde nok skjønt at jeg hadde fått litt for mye nøkler og hadde tilgang til bil, leilighet osv osv… Jeg var jævlig flau og bukket og skrapet og unskyldte meg som best jeg kunne..
Så var jeg og sykkel i det fri, fikk sendt SMS til Kjell om at jeg ikke fant nøkkel. Så så Pål, roooolig nå.. pust inn og ut….tenk, tenk… lommer LOMMER MED GLIDLÅSER…. KLIM har jo et utall av glidelåser…. Jeg øynet et håp… ved siden av lommen er glidelås til lufting, jeg kjente nedover der…. Oi det var en dyp lomme, faktisk helt ned til ankelen… Jeg fikk av meg støvler og bukse på parkeringa der utenfor garasjen, svetten sila og jeg rota langt nedover buksebenet til den helvettes buksa. Og der, helt stille og rolig lå da min nøkkel, den hadde jeg altså putta i luftinga istede for lommen dagen før… Gosh….Hvor dum går det egentlig an å bli…. Men jeg hadde funnet nøkkel, minket 3 kg i form av væsketap, vekket en lekkerbisken, driti meg ut, blitt flau, forbannet, på gråten…. Jeg fikk sagt i fra til Lady at jeg hadde funnet nøkkelen og takket igjen for overbærenhet med min klumsethet…

Jeg regner med at alle forstår at det ikke er noe bilder fra denne seansen, og hadde noen dukket opp med et kamera hadde de stått igjen med et byggesett etterpå... :twisted:

Nå skulle resten gå på skinner vel…
Så var det Ikea Åsane, Lorden hadde pekt på butikken fra verandaen i residensen, den store blå der borte, du kan ikke kjøre feil… Å, du kjenner ikke Palma så godt Lorden.
Nå etter den runden med klimluftelomme osv tenkte jeg at det var like lurt å la Tomtom løse den enkle oppgaven med IKEA. Der lå jo IKEA inne allerede, pyttsann. Kjørte i vei… hmm det var da ikke så langt… Åsane senter,ahhh her var IKEA før. Nøkkel-svetten hadde ikke tørket og fikk nå påfyll av IKEA-svette.. Kjørte tilbake et stykke, fant ut hvor Ride Bergen var og. Ok Google må da vite fuckings hvor IKEA er. Joda der var adressen. La in den på Tomtom og kjørte til….. ja gjett hvor. ÅSANE SENTER !!!!!!! Da var det nok, mine frynsete nerver var som et garnnøste som en kattunge har lekt med en dag, og ryggmargen hadde behov for å lette på trykket…. Jeg ringte Kjell og sa så myndig og overbevisende jeg kunne og med et snev av desperasjon i stemme at nå er jeg her på en shellstasjon vis-a-vis Åsane senter. Du kommer hit, jeg går på dass og driter!!!!!! Kjell kom.

Så skulle vi ut av Bergen, og som sikkert flere har erfart så vil ikke Bergen gi slipp på deg så lett, velger du litt feil i de utalige spagettihaugene av noen veier så blir du slynget inn i en ny runde med filvalg og bompenger. Vi klarte det faktisk på 2. forsøk denne gangen. Takk til Bergen, Lord Shaft, Tha Lady og lille Lord Mhz. Ja, og ikke å forglemme nabodamen med alle nøklene (I'll be back baby  )
Sola skinte, veiene var tørre, KLIM på full lufting og vi satte kursen mot Karmøy.
Nå skal det og sies at det var ikke bare jeg som trengte lufting, Tomtom'en jeg hadde halveis bomma av JLafton tidligere her var preget av Bergensoppholdet. Skjermen var pinadø full av dugg på innersiden… opp med alle luker ladekontakt og minnejkort og kjør på. Kjell fikk bruke sin GPS som er fra tidlig 70-tall og ikke oppdatert siste 15 år… Jo Bergen var inntegnet på kartet.. Vi måtte gå over til analog GPS som ble rotet frem fra ei veske og bretter ut på sykkern. Ikke noe er som et godt gammet pappirkart.

Vi kruset videre nedover mot Karmøy. Det ble diverse ferger og ikke minst Svele og kaffe...
Image
Men pokker :evil: Svele er ikke hva det engang var, her snakker vi industrismørkrem laget av alt annet enn SMØR, [-X Sikkert noe palmeolje :evil: med noe sukker i som var dælja sammen i en fabrikk til ett eller annet digert matkonsern... :evil:

Tuneller var det og endel av
Image

Kjell hadde aldri vært på Karmøy, men jeg hadde feriert der da jeg var liten gutt. Fiska masse småsei i Karmsundet med ABU lukket haspel og ei 30g stingsild som etter utallige møter med svaberget så mer ut som et godt brukt jaktprosjektil.
Var inne på tanken på å prøve å spore opp Kliffarne her nede, en mann det hadde vært interessant å treffe. Men regnet med at han enten var ute på bøljan den blå eller sto i ei lakseelv og bada mark..
Skudeneshavn, gammel trehusbebyggelse, vakkert. Vi fant ei lita sjappe med noe som kunne spises og ikke minst drikkes. Frihavn.
Image
Image

Dama solgte ferske tjukkaser. :shock: Vi koste oss i solveggen… En grønn Yaris passerte 5-6 ganger, hadde ikke jeg sett den dama før, det var ikke hu med nøkkla….nabo…. :shock: :shock: . nei glem det, det var nok den sterke sola som ga meg litt hallusinasjoner. På tide å komme seg videre.
Turen gikk med diverse ferger og tuneller via Stavanger og mot Suleskardvegen. Kjerag sto og på planen i dag.

Vi passerte visst Stavanger borti her… hmm, ja samme kan det være, man har da noen svinger å ta og veier å kjøre. Vi ruslet oppover mot Suleskard, planen hadde vært å ta ferga inn Lysefjorden osv, men tia ble for kort, og veien ble for lang og Kjell kjører så forbaska sakte… Skal tvangsmelde han på førerutviklingskurs med Senior MC neste år så lærer han at det er mer enn 1. og 2. gir på sykkern… Men ellers er han grei å ha med på tur.
På Tomtom'en som nå har kommet frem fra tåkeheimen som la seg over den i Bergen viser det hvor langt det er igjen til nærmeste bensinstasjon. Veldig kjekt nå man har bare 22 liters tank, er no dritt å kjøre tomt. Og ikke nok med det, den tomtomen er visst sponset av noen fotografer og, for det står og på skjemen hvor det er fotografer… unødvendig spør du meg, alle har da vel et kamera selv nå til dags..
Men ut ifra Stavanger begynte det å bli tynt med streker på bensinmålern, det var etter hvert 37 km til nærmeste pumpe, måtte bare forbi noen fotografer så kunne jeg fylle… Litt shaky når lampa begynner å lyse og jeg vet ikke heeeeelt hvor lang den går på bare lukta.
Jeg klarte det, denne gangen og. Puhhh. Da er det godt å vite at distriktets STØRSETE leverandør har fuel på pumpene.

Image

Betty ble fyllt til randen, en annen tank ble tappet og det bar i vei mot Kjerag.
Vi begynte å merke det i gamle kropper at vi hadde gjort unna noen mil..ja i hvert fall han Kjell, men han beit tenna sammen og var tapper. Veiene snodde seg lekkert opp fra havdis og saltfokk opp mot fjellet. Sjølukta og saltet hang nok igjen selv om jeg prøvde å lufte meg i beste Titanic stil på ferga.
Image

Forresten ikke rart det blåser her, det står jo faan hakke vifter og blåser over alt.... :shock:
Image

Vi svingte av veien som går til Kjerag og jeg bare koooooste meg innover. Bobiler og andre bugs var det velsignet lite av innover mot Kjerag. Sola skein veien var tørr, Kjell var bak et sted (selvfølgelig, han holder fartsgrensen den gutten) og jeg bare lekte Betty gjennom svingene. Stoppet et par ganger og ventet 5-10 min på Kjell for å knipse noen bilder da han putret forbi,

Image
for så å hive meg på, opp i bakskjermen hans, et par kraftige tut fra Bettys Strebel Nautilus fikk han ut på kanten og jeg kunne gire opp i både 2. og 3. gir. Dette var bare deilig, måtte nesten kjenne etter da jeg kom frem…. Jo jeg var tørr..Bortsett fra litt svette.
Parkerte på plassen ved Kjerag og løp bort til Kjeragbolten. Fallskjermen hadde jeg selvsagt med da jeg visst vi skulle hit… Fanget god luft ganske raskt og fikk en god frittfall før jeg dro i snora og kikket opp, ja skjermen hadde åpnet seg, jeg var igjen fri som en fugl og seilte ned mot vannet i deilige sirkler……
Image
Du Pål skal vi gå inn å få oss noe drikke? Det var'n Kjell som hadde ankommet og rev meg ut av drømmen. Kameraet ble fisket opp av tankveska og vi gikk rundt på fotosafari på ytre balkong.
Image
Image

Kjøpte oss hver vår dyreste brus ever og tok en kjapp vurdering… nei vi har kjørt sååå mye svinger så de 22 ned til bunnen står vi faktisk over…
Tok heller en prat med en italiener som var på tur med sin V-Strom. Han hadde kjørt fra Italia alene og var på tur rundt. Han var velldig stolt av sykkern, spesiellt da han vinket meg med bort for å se på km-måleren… Den viste 78542 km… Det var jo bra sa jeg, ikke mange som kjører så langt med en japse… Og så god som jeg er tvers igjennom og i rettferdighetens navn nå jeg fikk se på hans så skulle han få se på min.. Så fikk han med bort til Betty og pekte på tallene 150 104 km. HAHA, den satt den tenker jeg din spagettidegos, kom ikke her og kom her med moppeden din. Han dro videre… Neste år skulle han til Marokko.
Ja for Betty passerte faktisk 150 000 km på turen.. Nå kjørte jeg 1km for langt før jeg opdaget passeringen, litt ok egentlig, for ingen tar jo bilder når sykkern har passert 150 001... :roll:
Image
Så vi dro tilbake til veien over Suleskar og videre mot Setesdalen. Disse veiene kan ikke beskrives med ord. Det må oppleves.

Og mere slepp skulle det bli. Jeg hadde en annen opplevelse og av mer kjøreteknisk art, det var nok ned svingene til Dalen. Jeg klemte sykkern inn i en høyresving i litt for stor fart og merket plutselig at bakhjulet slapp, mulig jeg slakka litt fort på gassen eller noe så den slapp. Var litt utpå kvelden så tempen i vegen var kanskje lavere. Men det var faktisk en litt ok følelse. Fant fort grepet igjen og det var litt mestringsfølelse, det kunne ha blitt vondt og dyrt.
Slepp foran – Check
Slepp bak – Check
Sånn :thumleft
På Dalen fant vi ut at mat må man jo ha, og butikkene i Telemark stenger ikke kl 22, eller 21 men kl 20.00. Og klokka hadde rukket å blitt 21.45. Ole's Pizza kunne friste med Pizza eller rekesmørbrød, han skulle jo stenge snart han og… Jøss for en gjeng..

Vi koste oss med Oles pizza med det velklingende navnet Telemarkskanalen.. En helt ordinær ok rett frem rund pizza. Noen lokale størrelser kjørte opp og ned i gata med maks bass på anlegget og sjekket om stedets smårips var klar for plukking…

Vi var trøtte og slitne. Kjell ville finne en random plass i skogen å slå opp telt….. hmmmm. Skeptisk. Slå opp telt langs veien hvor andre pisser og driter frister ikke meg, så jeg dro på i tet og holdt ut til Åmot i Vinje, så noen småblinkinger i lysa bak med da vi passerte noen pisseplasser, men lot meg ikke merke ved det. Scala rideren hadde for lengst tatt kvelden så han fikk ikke kontakt der heller. Så det ble Groven camping, måtte ut med 180 penger hver for teltplass, det nærmet seg nok faretruende smertegrensen for enkelte av oss uten å nevne navn….
Det ble faktisk en lunken White Ipa og en liten konjakkdram før vi rullet inn i hver vår pose i teltene.

Image

Frokost dagen derpå, siste dagen på tur… Det var nesten vemodig.
Image

Vi kjørte videre opp mot Rauland, videre over til Rjukan hvor vi tok oss tid til Vemork og en museumsrunde.

Image

Det var faktisk verdt en stopp. Her fikk vi litt nærkontakt med gutta og jentene som jobbet og ofret mye for at vi i dag lever i et fritt land. Møtet med ansiktet til disse folka ble faktisk veldiig sterkt..

Image

Dama i resepsjon klarte faktisk å styre samtalen over en billett slik at hu fikk fortalt at hu og hadde mottorsykkel, 125ccm. Veldig artig jentunge, jeg måtte gå bort til hu etterpå og ønske hu en god sommer videre og at vi sees på veien ;) vurderte å gi hu en femmer og at hu kunne ringe meg om 5 år da hu hadde litt større sykkel osv, men droppet det. Blir fort mye mas av slik.

Dette er ikke mopeden til dama i kasse, men stilig sak..
Image

Det ble nok produsert litt strøm her og. har nok ruslet noen elektroner over disse børstene gjennom tiden
Image

Industridesign fra før i tiden er takknemlige fotoobjekt.

Image

Vi dro fra Rjukan oppbygget og takknemlige for både ferga som ble sprengt og tiskera som ble lurt. Det var litt annet av industrihistorie der og … noe vannkraftgreier og salpetersyre eller noe slik …
Austbygdi og over Imingfjell mot Geilo. Lite bilder her, han Kjell har fått opp farten, det nærmer seg gjenforening med kone… Så han finner en snarvei over fjellet til Vats.

Ahh enda en deilig grusvei på mine asfaltdekk.. Det gikk oppover i fine svinger og vakker natur, så plutselig bikker det nedover igjen. Egentlig ingen bombe med nedoverbakker etter en oppoverbakke, men for en østlending som ikke er vant til støtte bakker enn en middels låvebru så ble dette litt bratt. Men pytt, jeg har da vært på kurs og jeg har ganske mye erfaring fra You Tube… Vi satte utfor… Å steike ta, dette gikk litt fort. Glad jeg har ABS tenkte jeg, det er jo så bra. Først litt brems bak for å klemme ned fronten så….. HALLOOOOOO JEG SA LITT BREMS BAAAAAAAAK….

Grøftekanten kom farlig nær og ABS'n jobba på spreng for at jeg skulle ha 0 brems på løst underlag, (og ABS enheten var levert av IS). Jeg så grøfta kom, dvs den var der helt rolig og ventet på meg i yttersvingen, det var jeg som låste blikket på den avgrunnen som hadde slukt Betty og halve meg og nærmet meg faretruende… Jeg hørte trommehvirvler og ting begynte å passere i revy…. Da jeg kom til 1.klasse på barneskolen i revyen og den første forelskelsen i Hilde så kom jeg på at hallooooo, du skal ikke se dit du ikke skal. Løft nå blikket du raske gutt… Visst søren, Hilde fikk jeg ikke allikevel så den skuffelsen var ikke verd å oppleve igjen så jeg svingte inn på veien igjen og kjørte videre, men dæven steike det var nære på… Jeg sendte noen tanker til mer erfarne forumkompiser som hadde prøvd å hinte at det var litt annerledes på løs grus…. Jeg bestemte meg for å være litt mer ydmyk og bryte sammen og tilstå så fort jeg kom hjem….

Nå kan det sies at det var igjen 0,001 mm belegg på klossene bak da jeg kom hjem..
Vi kom ned like hele og Kjell fikk tilbake kona si. Ydmykt hadde hun ventet på han imens vi hadde vært på guttetur…
Det ble mat og kaffe og goprat med svigerfar hans Kjell før vi skulle videre. Kjell skulle ha med kona og enda flere pakksekker fra O.B.Wiik og hadde tenkt seg samme turen som meg over fjellet til Hemsedal, så vi kunne jo slå følge… Ehhh, to på, masse pargas…. Tenker vi sier hadet nå jeg, og så stikker jeg foran..

Da var jeg alene igjen … Fant igjen veien opp lia i Vats og fjellet lå snart for mine hjul igjen. Jeg tok meg tid til å stoppe og justerte styret opp i stå-å-kjøre-posisjon. Her skulle det kjøres fjellveger.
Så det var opp å stå fra Vats og til jeg kom ned til Valdres. 10 mil stående, tenkte jeg måtte teste ut hvordan det gikk. Var støvla stive nok? Skal jeg teste pivotene hans Willy? Orker beina mine det… ?
Det blir i grunn ja på alle spørsmåla. Jeg hadde en knalltur over fjellene. Det å stå å kjøre slik innover fjellet er helt ubeskrivelig,

Image

inntrykkene er så mektige,

Image


tankene på den fine turen vi hadde hatt, folka vi hadde møtt, alt vi hadde opplev, og jeg var sliten… Sikten ble litt uklar til tider så det rant nok en tåre eller tre inne i hjelmen av ren og skjær begeistring og glede. Pokker han er så sentimental og mjuk denna skrotten og.. Men det er meg det og.
Image

Her kommer jeg ned mot Hemsedal
Image

Veien gjennom Valdres over Dokka til Gjøvik var litt transportetappe, jeg begynte å bli sabla sigen og trøtt… Han Kjell ble veldig trøtt en dag og kjøpte seg et par bokser med Battery… Dette må prøves…

Svingte inn på en Shell på Gjøvik og kjøpte en Battery. Kjell laga nesten gnagsår i øra på meg den dagen, så jeg nøyer mg med 1...Det burde vel holde hjem… Ehh kanskje jeg burde ta en rett før jeg kom hjem og ??? Men gjorde jeg det ? Derom tier sagaen.

Gjøvik, veien om Hamar og Elverum… blææææh orker ikke. Tar langs Skreia, ned til Minnesund og over Gullverket. Odalen og Kongsvinger. Plutselig var jeg hjemme igjen…

Var greit å lande igjen, men det blir en tomhet etter en slik tur. Mange mil med opplevelser, mange timer med konsentrasjon, både nær Ojda og nær grøften opplevelser så plutselig ikke noe mer.. bare minner.

Som jeg skrev i starten tror jeg. Det er fint med referat for da får man bearbeidet og opplev turen flere ganger, nesten som det er fint med diggitale kamera, for da kan man begynne å mimre med en gang.

Takk for følget til Kjell, for all service i Bergen, god tur til Italiener'n til Marokko, dama med 125ccm på Vemork, blondinna i Skudeneshavn som solgte tjukkaser og en spesiell takk til alle de vi møtte som holdt seg på sin side av veien.
Koselig at du har giddi å lese dette, jeg gleder meg til å på tur snart igjen.
Et siste bilde fra fjellheimen
Image
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet og hjem igjen. The full story..

Post by B040 »

Morsom lesing og sikkert en flott tur :thumleft
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet og hjem igjen. The full story..

Post by knutk »

Flott fortelling m. fine bilder.

Trist å se at anlegget på Vestkapp er lukket og låst, men jeg skjønner jo at det ikke er en gullgruve...

Spørsmål: Kvikklunsj blir kallet snøgg-et eller annet.
Skjønner at det er det samme på annen dialekt, men hvilken dialekt kommer det fra?
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet og hjem igjen. The full story..

Post by ArcticTiger »

@Knut: KvikkLunsj = SnøggDugurd. Snøgg, det skjønnte du vel? Dugurd, det er (var) vel en vanlig betegnelse for "Lunsj" på austlandets bygder.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Palmas sus - uuuuuut mot haaaavet og hjem igjen. The full story..

Post by Lasse Liten »

haha, den skildringen av nær-grøften opplevelsen var magisk!
Ser ut som at du har hatt en flott tur :D
Post Reply