Hva slags sykkel er dette?

Prat om veteran MC
Post Reply
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Hva slags sykkel er dette?

Post by supermons »

En kompis av faren min har skaffet seg en eller annen gammel sidevognssykkel som de vet fryktelig lite om. Faren min skal hjelpe han å skru på den, og da trenger han å vite litt mer om den.

Det er en gammel sidevognssykkel med et logo på tanken som ser ut som ifølge det faren min sa på telefon.

Her er noen mobilbilder han sendte meg:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hva slags sykkel er dette?

Post by RockeRolf »

Rent umiddelbart ville jeg sagt at dette er en DKW NZ 350. En basic tosylindra totakter. Denne motoren er opphavet til enormt mange modeller fra forskjellige fabrikker. Disse syklene var brukt av tyskerne under andre verdenskrig, og den minner mye om disse, bare at krigerne hadde stiv ramme bak, og en annen "gaffel" i pressede plater. Motorene er identiske. Jeg vet ikke om DKW kom så langt som å lage en ramme med plungerfjæring og teleskopgaffel før fusjonen og den påfølgende utfasingen av navnet DKW.
Men....
Ut i fra opplysningene du kommer med om logoen kan man også begynne å tenke på om at dette muligens er en russisk kloning? IZH med kyrilliske bokstaver er vel ikke så langt i fra det du beskriver. Vanskelig å si. Et bilde av logoen hadde gjort det enklere.
De var, som alle vet, ikke fremmed for å kopiere "overtatte" tyske militærsykler og produsere kloninger av dem i evigheter. Nesten helt uforandret. Noe IZH gjorde med bl.a. DKW. De tok vel med seg både støpeformer og diverse ingeniører fra fabrikken etter krigen.
Den er ihvertfall nyere enn tidlig 50 tall. Tipper 55-60 siden den har plungerfjæring bak og konvensjonell gaffel foran. Hadde den vært nyere hadde nok gearopplegget vært annerledes. Ikke for det, man kan aldri vite med slike russekloninger. De var ikke så hyppe på å forandre ting.
Sidevogna (som jeg tror er original) tyder på at det er en sivil motorsykkel siden disse var mye enklere utformet i militær utgave.
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Hva slags sykkel er dette?

Post by AJSm20 »

User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hva slags sykkel er dette?

Post by supermons »

Wow, takk! :)

Utrolig hva dere sitter på av informasjon altså =D>
Post Reply