1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Prat om veteran MC
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by ole m. »

LKS wrote:De supermotard felgene er dritråe. Men iom at navene må tilpasses, så skal jeg prøve å spare litt penger ved å lage dem selv:)
Da håper jeg du vet hva du driver med, slik at du ikke får et hjulhavari. :roll:
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

ole m. wrote:
LKS wrote:De supermotard felgene er dritråe. Men iom at navene må tilpasses, så skal jeg prøve å spare litt penger ved å lage dem selv:)
Da håper jeg du vet hva du driver med, slik at du ikke får et hjulhavari. :roll:
Tenkte å be om veileding hos http://www.thomic.no


Image
http://cognitomoto.com/collections/hubs ... aced-wheel

Image
http://cognitomoto.com/collections/hubs ... custom-hub

Finnes en fyr som lager dem, men det koster prisen av sykkelen min pr hjul!!

Stoler på at Thomic som lager masse deler til offshore og flyindustri klarer det fint :)
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by ole m. »

LKS wrote: Stoler på at Thomic som lager masse deler til offshore og flyindustri klarer det fint :)
De er sikkert flinke, men dette er jo et mekanisk verksted, de færreste av disse har kompetanse på analyse og dimensjonering. Tipper de kun produserer etter tegninger utarbeidet av andre, dvs at det er en ingeniør som har laget tegning på forhånd.

Ikke for å være negativ, men et hjulhavari er seriøst. Man skal vite hva man gjør når man lager nav, både om materialer (aluminium kommer i mange varianter) og analyse av krefter.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by Lasse Liten »

Enig der, jeg ville nok byttet hele gaffelen og gått for en ferdig løsning fra en nyere sykkel. Egenlagde hjul tror jeg ikke er no å prøve på med mindre du er en erfaren CNC operatør med mettalurgi kompetanse.. Det hjelper ikke så mye med brede dekk og gode bremser hvis det gjør at du bunner gaffelen hver gang du klemmer til litt. Selvsagt kan en kjøre tykk olje og kraftigere fjærer i en gammel gaffel, men det tror jeg ikke utgjør nok til å veie opp for en evt. 5 dobling av bremsekraft og tredobling av grep mot underlaget.
Det hele kommer selvsagt an på hvor mye og hvordan du skal bruke sykkelen, men slik jeg leser det virker det som om du har fått litt smaken på noe fancy som kanskje egentlig er vann over hodet om noen måneder.
Ikke meningen å virke negativ, håper du finner en god løsning som ikke ruinerer deg og som gjør at du kan bruke sykkelen og ha det gøy når den er ferdig :)
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Setter pris på at dere tenker sikkerhet. Dette er som sagt ikke noe som kommer til å bli noe av før tidligst til neste vinter så foreløpig er det bare brainstorming.. Jeg kommer til å gjøre god research på dette, og hvis jeg ikke føler meg helt sikker på alle aspektene kommer jeg bare til å bestille ferdige nav. Jeg kommer heller ikke til å kjøre oppgraderte bremser på gammel gaffel, da har jeg ikke uttrykt meg riktig hvis noen har oppfattet det sånn. Hvis jeg skal oppgradere bremsene kommer jeg til å ta både bremser og gaffel fra tidlig 2000talls gsxr600, mest sannsynlig. Det er mye å tenke på ved bytte av gaffel, da de fleste nyere gaflene er kortere. Nå har jeg effektanlegg med bedre klaring, men hvis man legger sammen effekten av kortere gaffelben med evt mindre omkrets på julene så blir det fort noen centimeter, noe som fort kan gjøre utslag i svinger.
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Har gjort en del research nå og det viser seg at 77-79 mod av gs750 (8v utgaven) hadde jul som var ment for både eiker og skivebremser. Disse er ganske sjeldne, og det kommer kanskje til å ta tid å få tak i dem, men dette er veien jeg har bestemt meg for å gå. Fremfelgen har jeg funnet på ebay, så den er på vei. Sykkelen kom aldri med doble skiver foran pluss eiker, men navet er likt på begge sider slik at man kan sette på skiver på begge sider. Bakfelgen mente de at de hadde på Krangnes motor, men det viste seg at den var solgt :( Er i diskusjon med en i USA nå, kan hende han har en. Koster sikkert litt, men er både tryggere og billigere en å få det laget av noen andre. I tillegg er det litt kult å ha skjeldne deler da ;) Planen for felgene er å kjøpe nye felgringer fra Excel i original diameter, men litt bredere. De ser sånn ut (finnes også med hvit skrift, tror jeg velger det):
Image
Image
Så monterer jeg dem selv, og får en her i byen som driver med felgretting til å sjekke om alt er bra.
Jeg kommer til å beholde originale bremser, framdekk og gaffel foreløpig. Oppgradering av gaffel kommer til å bli en helt egen prosess på et senere tidspunkt.

Så da blir det originale nav og supermotard felgringer. Hvis noen har et tips om noen som kan ha bakhjulet som passer til, så hadde det vært flott :)
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by mekkern »

jeg hadde en -76 Suzuki GS750E lik denne bare i orange/rød med doble skiver som denne-den var slik original, snakket med første eier som kompisen kjøpte den av...???

Image
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by ArcticTiger »

Hva med Vannbussen, kom ikke den med eiker og skiver på slutten?
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

mekkern wrote:jeg hadde en -76 Suzuki GS750E lik denne bare i orange/rød med doble skiver som denne-den var slik original, snakket med første eier som kompisen kjøpte den av...???

Image
Jeg får jo mesteparten av informasjonen min fra USA, og der hadde denne modellen bare en bremseskive foran. Har forstått det sånn at noen modeller var bedre utstyrt i Norge. Har også hørt at noen GSX-modeller i Norge kom med forskjellig diameter på hjulene (de støpte). Dette er i alle fall forklaringen på at de Amerikanske syklene kom med borret opp nav og caliperfester på gaffelen :)
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

ArcticTiger wrote:Hva med Vannbussen, kom ikke den med eiker og skiver på slutten?
Nå skal jeg ikke være for bastant, siden dette også kan være forskjellig fra Norge og USA. Men i usa kom GT750 med skiver foran (samme nav som gs750 og gs1000) og trommel bak. GS1000 kom med samme nav bak som GS750, men noen GS1000 hadde også alu-felgring på 3,5" bredde. Disse er visstnok blant de mest populære felgene i USA.
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by mekkern »

Uansett er bremseskivene bare skitt.det er så mye krom/nikkel i de at det er nada friksjon i regn... en må holde bremsen inne for å varme skiva..
det blir en tanke bedre med grovt sintrede klosser men allikevel bare skitt i forhold til "moderne" fra midten av 80 tallet..

Har hatt et par opplevelser med den sykkelen som nesten tok livet av meg-det stoppet hjertet mer enn hjulet de forbremsene... [-o<
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

mekkern wrote:Uansett er bremseskivene bare skitt.det er så mye krom/nikkel i de at det er nada friksjon i regn... en må holde bremsen inne for å varme skiva..
det blir en tanke bedre med grovt sintrede klosser men allikevel bare skitt i forhold til "moderne" fra midten av 80 tallet..

Har hatt et par opplevelser med den sykkelen som nesten tok livet av meg-det stoppet hjertet mer enn hjulet de forbremsene... [-o<
Man må uansett bruke de bremsene som står på sykkelen, så det er ikke noe problem :)
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by Jompa »

LKS wrote:
mekkern wrote:Uansett er bremseskivene bare skitt.det er så mye krom/nikkel i de at det er nada friksjon i regn... en må holde bremsen inne for å varme skiva..
det blir en tanke bedre med grovt sintrede klosser men allikevel bare skitt i forhold til "moderne" fra midten av 80 tallet..

Har hatt et par opplevelser med den sykkelen som nesten tok livet av meg-det stoppet hjertet mer enn hjulet de forbremsene... [-o<
Man må uansett bruke de bremsene som står på sykkelen, så det er ikke noe problem :)

Hæ? Du kan davel bruke andre skiver enn de originale.
Hva slags utgave av GS 1000 er det som har trommel bak?
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Jompa wrote:
LKS wrote:
mekkern wrote:Uansett er bremseskivene bare skitt.det er så mye krom/nikkel i de at det er nada friksjon i regn... en må holde bremsen inne for å varme skiva..
det blir en tanke bedre med grovt sintrede klosser men allikevel bare skitt i forhold til "moderne" fra midten av 80 tallet..

Har hatt et par opplevelser med den sykkelen som nesten tok livet av meg-det stoppet hjertet mer enn hjulet de forbremsene... [-o<
Man må uansett bruke de bremsene som står på sykkelen, så det er ikke noe problem :)

Hæ? Du kan davel bruke andre skiver enn de originale.
Hva slags utgave av GS 1000 er det som har trommel bak?
Jeg mener at når jeg bytter hjul, så er det skivene fra min sykkel jeg bruker, ikke de som sto på eikehjula. Det er selvfølgelig fullt mulig å kjøpe nye skiver av et annet merke. Ang GS 1000, så vet jeg lite om trommelbremser. Vet bare at noen av dem har felgring av aluminium, mens noen har av stål. Begge disse har skivebrems bak..
LKS
Posts: 82
Joined: 25 Oct 2015 14:45
MC: GSX 750 E 1981 mod soon to be Racersykkel

Re: 1981 mod gsx 750 Racersykkel-prosjekt

Post by LKS »

Image

Image

Image

Da er jula over og jeg har fått skrudd litt. Målet var å få sjekket om tanken passet, og det gjorde den heldigvis. Måtte ta av paddingen under tanken for at den skulle sitte litt lavere. Sitter ikke helt riktig på bildet, men det blir bra til slutt:) Har også testet clipons, derfor henger gaffelen litt lavt her. Har grublet masse på hvordan setet skal være og har slitt med å konvertere planen min til et fornuftig design. Prøvde ut litt forskjellig i papp i jula og endte opp med å begynne fra scratch igjen. Fant denne fine sykkelen som er et godt utgangspunkt: http://www.autofabrica.com/#/type-1/

Har kortet inn pukkelen litt og forlenget setet noe på det nederste bildet. Regner med det kommer til å gå noen timer på å hamre dette til for hånd :p
Post Reply