Intercom- Sena 10U

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Intercom- Sena 10U

Post by Ambro »

Sena 10U
Montert i en Schuberth C3 PRO
Har i skrivende stund hatt denne i 1 mnd.
Image
Positivt:
  • Lett å montere
  • God batteritid
  • God mikrofon
  • Lett å koble til annet utstyr som ikke nødvendigvis er kryss-produsent kompatibelt
  • Ingen problemer i regn, enkelte andre enheter fra Sena (de med hjul på) tåler ikke vestlandsvær.
  • Fjernkontrollen er ikke nødvendig, men gjør alt enklere
Netagivt:
  • Fjernkontrollen er ikke alltid lett å finne en plass til (jeg har lagt igjen min hjemme, trenger den ikke da jeg velger musikk via knappene på styret med Ducati Multimedia System)
  • I en åpningshjelm blir filten rundt mikrofonen fort slitt (se bilde under)
  • Volumkontrollen sitter ikke skikkelig fast, må litt tilvenning til for at denne ikke løsner hver gang en tar på seg hjelmen
  • Påstått rekkevidde er ikke i nærheten i vanlige omgivelser, mulig det kan gå om du er 2 mann alene på en slette uten forstyrrelser og ren luft i mellom.
Image

Erfaringer:
Jeg gikk for denne da jeg ønsket en intercom som er montert integrert i hjelmen likt SRC men som faktisk har brukbar mikrofon, og ikke går i stykker etter 1 år (vi får se om den holder så lenge), samt jeg ønsket et produkt fra Sena da disse ofte er enklere å koble sammen med andre produsenters utstyr.

Da vi var innom MC-Deler på prehøst turen så fikk jeg et godt tilbud på denne og måtte bare slå til, min SRC enhet hadde tatt kvelden (kjent feil i kragen med kabelbrudd), og jeg var lite fornøyd med denne. Samt hadde mistet kvittering og husker ikke hvor jeg kjøpte den. Sure penger men pytt.

Har testet denne med en kollega med SRC, og det var enkelt nok å koble sammen. Universell modus på Sena, og mobilkobling på SRC. Bakdelen med dette er jo at SRC ikke bruker full senderstyrke når en kobler til mobil, så rekkevidden ble redusert noe (ca 100-150m rekkevidde i skog). Ellers fungerte det bra, og min kollega var veldig positivt overasket over lydkvaliteten fra min enhet.
En uke senere hadde han fått sin egen 10U fra MC-Deler og vi testet på nytt med 2 stk Sena enheter koble sammen i intercom-intercom modus. Rekkevidden her var vesentlig bedre, og lydkvaliteten fenomenal. Effektiv rekkevidde i by og skog ble på ca 500-600 meter. Noe lengre om det var helt tomt mellom oss. Høyttalerne har ikke den beste bassen men er helt ok for intercom bruk.

For musikk merker en at bass mangler. Lydkvaliteten er helt grei (jeg kjører mobilen igjennom Ducati Multimedia sentralen på sykkelen uten problemer). Uten ørepropper er halv volum passe for min del, og med ørepropper fungerer det på fullt volum. Nå har ikke jeg verdens mest stillegående MC så fullt mulig det gjør noe med kravet til volum :lol:

Som nevnt over, filten på mikrofonen ser ut til å bli slitt etterhvert som jeg åpner og lukker hjelmen, og kommer nok til å trenge litt forsterkning etterhvert. Ikke et stort problem, men det burde kanskje vært et annet materialvalg på baksiden av mikrofonen når dette er beregnet på å bli brukt i en åpningshjelm.

Oppsummering:
Jeg er meget fornøyd med produktet og håper det kommer til å vare en stund. Melder tilbake her om noe skulle skje.
Prisen er stiv, i likhet med de fleste andre intercom systemer jeg har sett på. Men i mine øyne (og ører) verdt det.

Gir produktet en score på 9/10
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Intercom- Sena 10U

Post by tshansen »

Strålende Ambro =D> =D> Har akkurat drevet å sett på denne, samt en del andre modeller. Vurderer å gå til innkjøp av nevnte modell. Takk for at du deler erfaringene dine =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply