GoPro Hero 5 Black - Førsteinntrykk

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
Bjerknez

GoPro Hero 5 Black - Førsteinntrykk

Post by Bjerknez »

Da lager jeg en ny tråd om emnet siden dette er ønsket i en tidligere tråd slik at den lettere kan finnes igjen senere for den som ønsker det :thumleft

I dag testet jeg min nyervervede GoPro Hero 5 Black for første gang på sykkelen og jeg sammenligner den her direkte med GoPro her 4 Silver som jeg har brukt tidligere.

Den største forskjellen er jo at 5'ern ikke har noe hus rundt seg. Huset på 4'ern ga faktisk en bedre lydopplevelse med tanke på vindstøy. Ikke veldig overraskende kanskje, men rett ut av boksen så er lyden bedre på 4'ern med det oppsettet jeg har som består av montering av GoProen på styret rett bak displayet.

Det skal sies at jeg glemte av to innstillinger før jeg kjørte av gårde. Det ene var å aktivere "stabilisation" som fjerner små vibrasjoner. Man ser litt vibrasjoner på videoen og mer på den nye kontra den gamle. Grunnen er nok at jeg glemte å aktivere stabilisatoren og at jeg filmet i 2.7k som ikke gir "superview". SuperView vil si at man får et ekstra bredt bilde og da synes vibrasjoner mindre. Superview er kun tilgjengelig i 1080p.

Når det gjelder lyden så testet jeg å legge min håndholdte Zoom H1 i tankvesken. En litt enkel løsning som ga dertil resultater. Filen ble slettet. Jeg hadde nok også brukt feil innstillinger. Jeg satt den i "auto gain" noe som vil si at den justerer seg selv etter hvor høy lyden er. Når motorlyden øker og vindstøyen ditto, så blir det bare grøt.

Så jeg MÅ finne et perfekt sted til mikrofonen. Et fast sted hvor den enkelt kan festes og samtidig bort fra vindstøy. Vertfall så langt det lar seg gjøre. For når det gjelder lyd så MÅ jeg bruke ekstern mikrofon. Det måtte jeg ikke med den gamle. Men sluttresultatet blir nok bedre.

Batteerikapasiteten er tilsynelatende mye bedre på 5'ern. Jeg har tatt opp til sammen 1:23 minutter med video og det er fortsatt 32% igjen av batteriet. Den gamle (4'ern) hadde slukket for lengst.

Så er den jo også vanntett ut av boksen og kan være med på tur ellers uten denne beskyttelsen.

Videokvaliteten har jeg ikke fått sammenlignet ennå, men denne er sikkert ikke dårligere på 5'ern for å si det sånn. Resten av innstillingene samt dypdykk i menyene har jeg heller ikke lagt vekt på og heller ikke hatt tid til å utforske veldig, men selve menyen er MYE enklere å bruke på 5'ern. Jeg liker også selve kameraet bedre med tanke på knappene etc. En litt robust følelse.

Konklusjonen så langt må vel bli at til bruk på motorsykkel hvor man kanskje har en batteribank som backup og som kan kobles til mens man kjører så har man ikke de store fordelene med å bytte ut 4'ern. Så den havner i "artig med noe nytt"-kategorien :lol:

Helt sikkert samlet sett et bedre kamera enn 4'ern på mange måter, men til bruk på motorsykkel så blir det litt bob bob. Lyden er som sagt dårligere, men ikke fordi mikrofonen er dårligere. Det er nok det medfølgende huset på 4'ern som reddet den biten. Vibrasjonene blir nok fjernet ved hjelp av stabilisator aktivert og endring til Superview etc.

Helt til slutt kan jeg jo si at 5'ern kan ta opp 4K videi i 30fps. Dette er nok noe jeg definitivt kommer til å teste ut. Spesielt som Timelapse.

Alt i alt et bedre kamera, men hakslipp får man nok ikke. Vertfall ikke hvis det skal brukes på den måten jeg bruker det med tanke på feste på styret. Har man kameraet montert på hjelmen så er jo baatterilevetiden viktigere og det kan jeg med sikkerhet si at den er ett par hakk bedre på 5'ern. Selv om den ikke imponerer stort sammenlignet med andre.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: GoPro Hero 5 Black - Førsteinntrykk

Post by Leffy »

Kjøpte samme kamera for en stund siden, men enda ikke testet det. Heller aldri brukt GoPro før. Fikk noen tips ang og lese om han her ang innstillinger:

http://abekislevitz.com/video-settings- ... ro5-black/

Planen er og prøve og filme litt på turene. Nå er jeg også den mer "bildetypen" så gleder meg til og få tak i litt mer utstyr og teste ut burst mode :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Bjerknez

Re: GoPro Hero 5 Black - Førsteinntrykk

Post by Bjerknez »

Kan legge til at stillbildene tatt med GoPro suger sur balle. Helt håpløst dårlig. Men det var jo heller ingen overraskelse så klart. :thumleft
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: GoPro Hero 5 Black - Førsteinntrykk

Post by Leffy »

Det sies så etter det jeg har lest. Nå har jeg Canon'n til det meste bildearbeidet, men tenkte og prøve bl.a. panning bilder av meg sjøl med hjelp av diverse utstyr. Har sett en del fine bilder gjort med dette, men etter en del redigering selvsagt. Har også fått lånt meg GoPro 4 SE så får se om jeg tar meg tid til og prøve og få til en film. Mulig interessen skyter fart der og :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Post Reply