Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Julian.S
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2018 20:09
MC: Honda cbr 500r 2017

Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by Julian.S »

Hei jeg kjøpte min første mc for noen måneder siden så dette blir den første vinteren med den, jeg har hørt mange forskjellige ting om vinterlagring men er ikke helt sikker på hva som bør gjøres. Jeg har snakket en del med mc skolen jeg gikk på og de sier at jeg ikke trenger å ha i en stabiliserer så lenge tanken er full, mens andre sier jeg bør. Hva synes dere og hvor kan jeg få kjøpt stabiliserende? Bare på en bensinstasjon eller?
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by Flattop »

Det er som du sikkert vet to muligheter.

Full tank for å minske muligheten for kondens og rust.

Tom tank for å kunne tømme tanken før sesongstart.

Jeg lagrer med full tank og har aldri brukt noen stabilisator på bensinen, men om du fyller siste tank med 98 oktan (finnes dette enda?) så minsker du muligheten for at bensinen skal miste litt av brennverdien som man frykter med gammel bensin.

Men 4-5 måneder er i mitt hode ikke så lang lagringstid at det bør bli et problem uansett.

Kjør debatt!!!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by Bikeridr »

Enig med Flattop her.
Bruker å fylle sistetanken med 98. Så fyller jeg de første par tankene om våren også med 98.

Som en kuriositet; Pappas sykkel sto i 6 år i en tildels fuktig garasje med halv tank 95. Starta på 3. omdreininga uten problem nå i høst.
Tror også at "nymotens" motorer med innsprøytning ikke har de problemene som forgassermotorene har/hadde med "gammelbensin".
Julian.S
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2018 20:09
MC: Honda cbr 500r 2017

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by Julian.S »

Er det mange steder som fortsatt selger 98? sjekket esso og de sier at bare spesielle steder har det, eller tror du det er lettere å finne 95?
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by JK95 »

Shell har fortsatt V-Power(98 blyfri) på de fleste av sine stasjoner :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by knutk »

Bruker selv dette. Opp gjennom tiden har jeg eid sykler som ikke trengte det samt sykler som absolutt hadde nytte av det. Fant aldri noe fornuftig forklaring på hvorfor de oppførte seg så ulikt. For enkelhets skyld benytter jeg det nå på alle syklene.

Jeg benytter et stoff som båtfolket benytter, og det fås i alle båtutstyr butikker. En liter flaske koster nærmere et par hundrelapper, men den varer lenge da en liter er ment på en båt-tank, dvs. par - tre hundre liter.

Bruker korken på flaska som målebeger, og det holder med en kork pr MC tank. Middelet blir også benyttet på plenklipper og snøfreser.

Jeg heller middelet i tanken, rister litt på tanken og fyrer så opp motor slik at bensinen med tilsatsmiddelet blir fordelt ut i hele bensinsystemet.

Dette sikrer at alle mine motorer starter greit på våren.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by voodoodoo »

Tom tank, fyll på et par liter alkylatbensin og start opp slik at du får fyllt systemet. Tøm så på 98 oktan til tanken er full og la stå til våren, koble av batteripolen eller eventuellt vedlikeholdslad ..
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by mekkern »

En moderne sykkel med innsprøytning er det normalt bare å fylle tanken full.
Helst 98 men full viktigst.
Vask sykkelen og KJØR sykkelen en liten tur så alt tørker opp og alle komponenter fåt jobbet litt.
Fyll tanken og eventuelt etterlad batteriet et par ganger gjennom vinteren.anbefaler ikke kontinuerlig vedlikeholdslading på disse små batteriene.

Når våren kommer ta på kjøreutstyr og kos deg.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by knutk »

mekkern wrote:En moderne sykkel med innsprøytning er det normalt bare å fylle tanken full.
Noen av mine sykler med innsprøyting har vært problematisk å starte på våren, andre sykler med identisk system har funket fint.
Nå helgarderer jeg og spanderer noen dråper med tilsetning ...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by tshansen »

Vet ikke hvor du holder til i landet, men joda man får kjøpt det enda! Alle som fører Motorex har nok denne inne
https://www.motorspeed.no/motorex/59-16 ... izer-125ml

Selv fyller tanken full og er fornøyd med det... vi snakker bare 4 måneder lagring. Skulle den stått et år på lager derimot :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Julian.S
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2018 20:09
MC: Honda cbr 500r 2017

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by Julian.S »

Holder til på Nesodden, like over sjøen fra Oslo. Men hva med tildekking? Den skal stå i en uisolert garasje som kan bli fuktig pga våt/snødekket bil skal parkere. Tenker at uten kan være best siden da kan ikke fuktighet bygge seg opp og lage mugg. Hva synes dere?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by tshansen »

Julian.S wrote:Holder til på Nesodden, like over sjøen fra Oslo. Men hva med tildekking? Den skal stå i en uisolert garasje som kan bli fuktig pga våt/snødekket bil skal parkere. Tenker at uten kan være best siden da kan ikke fuktighet bygge seg opp og lage mugg. Hva synes dere?
Jeg dekker til sykkelen min med et stretch laken. Det puster og tar opp den lille fukten som kommer. Tette regntrekk holder mer på fuktigheten. Største grunnen til at jeg dekker den til er for å unngå alt svevestøvet og driten som kommer i løpet av de kaldeste månedene på vinteren :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Julian.S
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2018 20:09
MC: Honda cbr 500r 2017

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by Julian.S »

tshansen wrote:
Julian.S wrote:Holder til på Nesodden, like over sjøen fra Oslo. Men hva med tildekking? Den skal stå i en uisolert garasje som kan bli fuktig pga våt/snødekket bil skal parkere. Tenker at uten kan være best siden da kan ikke fuktighet bygge seg opp og lage mugg. Hva synes dere?
Jeg dekker til sykkelen min med et stretch laken. Det puster og tar opp den lille fukten som kommer. Tette regntrekk holder mer på fuktigheten. Største grunnen til at jeg dekker den til er for å unngå alt svevestøvet og driten som kommer i løpet av de kaldeste månedene på vinteren :thumleft
Så bare et gammelt rent laken man bruker på seng?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by tshansen »

Julian.S wrote: Så bare et gammelt rent laken man bruker på seng?
Jepp.... det trenger ikke være nyvasket :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvor kan jeg kjøpe drivstoffstabilisator

Post by mekkern »

garasje ja....med bil ut og inn snø/salt fuktighet, håper det er skikkelig ventilasjon så det ikke blir kondens/rustangrep..
Dette er nok værre enn bensinprob. :-k
Post Reply