Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro...

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro...

Post by intruder »

Gikk en diskusjon her angående Schubert c 4...et flertall var vel i diskusjonens løp relativt fornøyd med den..
Underveis ble jeg oppfordret til å forklare hvorfor jeg var fornøyd med mitt kjøp...Mine erfaringer var antakelig ikke noe særlig mye verdt uten grundig forklaring ?
Hvilket bruksområde hadde jeg ?...tja,etter å ha tenkt meg om fant jeg vel ut at det hovedsakelig var for å beskytte topplokket...
Hadde jeg trynet med den ?
Nei langtifra.......så heller ikke der hadde jeg vel egentlig ikke noe vettugt å bidra med..

Nlå har det kommet en ny hjelm på markedet... KLIM Krios Pro..
Siden den er ny er det vel heller ikke noen som har særlige erfaringer angående tryning ihvertfall...
Men rost opp i skyene er den allerede i en annen tråd her på berget.. :-k

Mitt spørsmål er da...hvilke begrunnelser ligger til grunn for denne spontane begeistring på et heller tynt grunnlag ?
Er det noen som har trynet med den tro ?
Last edited by intruder on 17 Feb 2020 09:25, edited 3 times in total.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by jhn »

Hva var det flertallet var fornøyd med ... hadde de noen andre kriterier enn det som en ordinær motorsyklist har?
Det er vel ikke så mange som har tryna .. som virkelig har fått testa hjelmen, så vil jeg tro det er sånne komfortgreier som er avgjørende. Og looken virker også å være uhyre viktig.
Har hjelmen noen teknologiske nyvinninger og i tillegg av rette merke, så er det løp og kjøp.

For min del er det passform og innvortes solvisir som avgjør ... ellers vet jeg ikke noe.
Jeg har tryna med en Caberg og en Nolan, begge gjorde forsåvidt jobben de er ment for ... men det gjør jo alle hjelmene som selges.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by ojda »

Det er klart det er mye informasjon som er interessant først når hjelmen er brukt en viss tid [-X
Passform, lufting, støy, dugg, komfort, slitetålighet på innliner, soliditet ++++
Det er ikke tema man bør mene veldig sterkt om efter veldig kort bruk :roll:

Men det har på ingen måte noe å gjøre med hvem som tester :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by jhn »

Jeg glemte holdbarhet ... lufting og dugg, og tildels støy er jo 2, eller 3, sider av samme sak, og sorterer under komfort
Men det må testes litt over tid før man vet hva man skal mene, det har du selvfølgelig rett i

PS. Slitetålighet :-k ... er det et ekte ord som folk faktisk bruker? :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by tshansen »

Vel, nå kan folk mene, synse og si hva de vil om hjelm. Jeg gjør jo dette selv, men håper og tror jeg har litt hold i uttalelsene mine når jeg sier at Arai Tour X4 er det beste jeg har hatt på min skalle. Å da kommer alle faktorer inn i bildet. Nei jeg har ikke tryna med den!

Er det en perfekt hjelm? på ingen måte, men sum a summarum så fyller den de fleste kriterier som jeg mener en god hjelm skal ha. Hvordan den ser ut kommer ganske langt ned på listen, samme er hvem som produserer den. Selv om noen produsenter lager langt bedre hjelmer enn andre.

Arai'en min er inne i 4 sesongen nå.... den har vært legendarisk. Ja jeg ble veldig positivt overrasket når jeg prøvde Krios Pro, ikke like imponert over Krios (den gamle)
Så da er det veldig fristende å prøve noe nytt. Skulle den være under par, ja da går jeg tilbake til Arai som jeg vet er 100% \:D/

Jeg bruker også utstyret mitt så mye at jeg betaler glatt litt ekstra for økt komfort, brukervennlighet eller andre nødvendigheter jeg mener er viktig for meg :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by kvase »

:-#
Last edited by kvase on 17 Feb 2020 16:44, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by tshansen »

Det er samme hjelm som KLIM Krios kvase :-)

Men Klim KRIOS pro er en helt annen hjelm igjen :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by kvase »

:-#
Last edited by kvase on 17 Feb 2020 16:45, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by jhn »

kvase wrote:Gikk baklengs i bakken i en bratt stigning å slo bak huge i en et fjel med NEXX XD1 merka at det skrangla i hjernemassen men ingen annen skade en noget små tuvlete etterpå så da så det vel ut som jeg kjørte i fylla ut av skauen.
Hjelmen hadde noen små merker ved nedslag punktet ellers hel
Jeg gikk i asfalten i 70-80 km/t, hjelmen og visiret var rimelig oppskrapet og hakkete og sårete, men noe hjerneskrall kjente jeg ikke ... altså litt motsatt av din erfaring .. på en måte. Om det sier noe om hjelmen eller skallen, aner jeg ikke.

Forøvrig, om det skrangla, og ikke skvulpa i hjernemassen så må du etterfylle litt væske :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by jhn »

tshansen wrote:Vel, nå kan folk mene, synse og si hva de vil om hjelm. Jeg gjør jo dette selv, men håper og tror jeg har litt hold i uttalelsene mine når jeg sier at Arai Tour X4 er det beste jeg har hatt på min skalle. Å da kommer alle faktorer inn i bildet. Nei jeg har ikke tryna med den!
Det eneste man kan gjøre med en hjelm, bortsett fra å ha den på, er å mene og synse om den
Så selvfølgelig er det hold i uttalelsene dine, det er jo din skalle og det er bare du som kjenner hvordan det kjennes.
Hjelmen har i utgangspunktet bare en oppgave, å beskytte hodet, alt annet er vel strengt tatt ekstrautstyr og staffasje ... og kun en smaksak.
Ang hvorfor Intruder var fornøyd med c4, må det vel være nok å si at den passet skallen. Man behøver egentlig ikke flere grunner for å være fornøyd.
Noen forlanger flere funksjoner enn den lovpålagte sikkerheten ... andre nøyer seg med mindre
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by ojda »

jhn wrote:
tshansen wrote:Vel, nå kan folk mene, synse og si hva de vil om hjelm. Jeg gjør jo dette selv, men håper og tror jeg har litt hold i uttalelsene mine når jeg sier at Arai Tour X4 er det beste jeg har hatt på min skalle. Å da kommer alle faktorer inn i bildet. Nei jeg har ikke tryna med den!
Det eneste man kan gjøre med en hjelm, bortsett fra å ha den på, er å mene og synse om den
Så selvfølgelig er det hold i uttalelsene dine, det er jo din skalle og det er bare du som kjenner hvordan det kjennes.
Hjelmen har i utgangspunktet bare en oppgave, å beskytte hodet, alt annet er vel strengt tatt ekstrautstyr og staffasje ... og kun en smaksak.
Ang hvorfor Intruder var fornøyd med c4, må det vel være nok å si at den passet skallen. Man behøver egentlig ikke flere grunner for å være fornøyd.
Noen forlanger flere funksjoner enn den lovpålagte sikkerheten ... andre nøyer seg med mindre
Den eneste som har noe som helst interesse av hvordan en hjelm passer Intruder’s skalle, må jo være Intruder selv [-X
De andre parameterne derimot kan fort være både til allmen interesse og nytte :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by kvase »

:-#
Last edited by kvase on 17 Feb 2020 16:45, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by kvase »

Klim Krios Karbon VS Arai XD4 [In-Depth Comparison]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by jhn »

ojda wrote:
jhn wrote:
tshansen wrote:Vel, nå kan folk mene, synse og si hva de vil om hjelm. Jeg gjør jo dette selv, men håper og tror jeg har litt hold i uttalelsene mine når jeg sier at Arai Tour X4 er det beste jeg har hatt på min skalle. Å da kommer alle faktorer inn i bildet. Nei jeg har ikke tryna med den!
Det eneste man kan gjøre med en hjelm, bortsett fra å ha den på, er å mene og synse om den
Så selvfølgelig er det hold i uttalelsene dine, det er jo din skalle og det er bare du som kjenner hvordan det kjennes.
Hjelmen har i utgangspunktet bare en oppgave, å beskytte hodet, alt annet er vel strengt tatt ekstrautstyr og staffasje ... og kun en smaksak.
Ang hvorfor Intruder var fornøyd med c4, må det vel være nok å si at den passet skallen. Man behøver egentlig ikke flere grunner for å være fornøyd.
Noen forlanger flere funksjoner enn den lovpålagte sikkerheten ... andre nøyer seg med mindre
Den eneste som har noe som helst interesse av hvordan en hjelm passer Intruder’s skalle, må jo være Intruder selv [-X
De andre parameterne derimot kan fort være både til allmen interesse og nytte :thumleft
Javisst kan de det :thumleft
Jeg så ikke denne praten om c4, men jeg tipper at den var mellom "kjentfolk" ... altså folk man treffer jevnlig her inne.
Ikke til forkleinelse av intruder, men jeg har aldri før sett at noen henvender seg til han for råd og brukertips om mc-utstyr.
Jeg tolker innlegget hans som om han nesten følte seg litt satt veggs, eller en smule provosert, eller i det minste litt undrende ... eller hva man skal kalle det. Jeg kan jo ta feil ... meen som vi alle vet, jeg har aldri tatt feil før 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvor fornøyde er "vi" med KLIM Krios Pro

Post by mekkern »

Når det gjelder hjelmer så er det vel 2 ting som gjelder- passform og komfort(herunder finesser og lufting støy og annet)
Jeg har funnet at det er kun en selv og sin egen sykkel (luftstrømming)som er avgjørende.
En hjelm som noen synes er nirvana synes andre er dritt.
Derfor har jeg flere hjelmer til forskjellig bruk.
Har ennå ikke funnet den ultimate hjelmen- og tror neppe den blir laget i min tid.
Den gamle C3 min er dog ganske bra men alt for tung.og visirmekanismen litt svak.
Carbonpotta fra Nischua er god men mer støyende.
Biltemahjelmen er faktisk ikke så ille heller, men best på passform er en halvhjelm jeg har, men der er støy og andre ting som trekker ned.

Så at noen undres på at en hjelm blir rost opp i skyene ved en kort prøve er ikke så rart da den muligens passer bra til 20% av førerne/sykler- og det samme gjentar seg neste år med en annen hjelm og så videre.

Men det er en utvikling- 80 tallshjelmene ville blitt sett på som skikkelig ræva i dag nesten uansett tror jeg.
Post Reply